Тема . Порядок виконання дій у виразах.
Мета . Удосконалювати вміння і навички учнів у побудові алгоритмів; вміння правильно вибирати порядок дій у виразах; вміння усних та письмових обчислень; розвивати мислення; виховувати взаємоповагу.
Навчальні цілі.
Учні повинні знати:
- розряди та класи натуральних чисел;
- порядок виконання дій у виразах;
вміти:
- усно та письмово виконувати дії з натуральними числами ;
- правильно записувати дії у виразах.
Обладнання. Роздатковий матеріал із завданнями, кольорова крейда, демонстраційний матеріал, проектор, комп`ютер.
Тип уроку. Закріплення та застосування знань, умінь та навичок.
Хід уроку
I. Організація учнів до уроку
- Учні, сьогоднішній наш урок незвичайний тим, що він буде пов'язаний з історією.
Математика і історія – що спільного на вашу думку між цими предметами? (учні відповідають ).
- Отож, сьогодні ми будемо відтворювати історію одного містечка, яке ще у 1563 році отримало Магдебурзьке право. А якого саме – ви дізнаєтеся, коли попрацюєте над сьогоднішнім домашнім завданням. І нехай девізом уроку будуть такі слова:
Складаєш, ділиш ти чи множиш-
В житті є стільки різних тайн.
З тобою Бог і ласка Божа-
Про це ти завжди пам'ятай.
II . Перевірка домашнього завдання ( На дошці-картки з числами, на зворотній стороні яких-букви)
1) 185 – Й 4) 7 – В 7) 45 – В 10) 180 – И
2) 1 – Я 5) 5 – Н 8) 4– Ч 11) 5 – І
3) 35 – О 6) 3 – И 9) 2 – Р
- Відкрийте зошити, зачитайте відповіді до завдання №538 (учні зачитують) Ці всі числа записані на дошці. Розташуйте у порядку зростання відповіді до дій першого, а потім- другого прикладів (викладаю у заданому порядку картки з цифрами по закінченні повертаю картки – отримую напис Новий Яричів)
1) 5 Н
2) 35 О
3) 45 В
4) 180 И
5) 185 Й
6) 1 Я
7) 2 Р
8) 3 И
9) 4 Ч
10) 5 І
11) 7 В
№ 538
1) 77:11-20:5+(100-99)*2=5
1) 77:11=7
2) 20:5=4
3) 100-99=1
4) 1*2=2
5) 7-4=3
6)3+2=5
2) (15*3-10):7+20*9=185
1) 15*3=45
2) 45-10=35
3) 35:7=5
4) 20*9=180
5) 180+5=185
- Так діти, сьогодні ми ознайомилися із історією Нового Яричева – селища, в якому ми живемо (на екрані)
III . Повідомлення теми і мети уроку
- На сьогоднішньому уроці ми продовжуємо вчитися будувати алгоритми, правильно вибирати порядок дій у виразах, а також виконувати усно та письмово дії з натуральними числами . Тема уроку (записую на дошці):
IV . Закріплення та застосування знань, умінь та навичок
1. Робота в групах
- Кожне місто, село, селище має історію походження назви. Версій походження назви нашого селища є кілька. Яких саме – ви дізнаєтеся виконавши наступне завдання.
Зараз ви об'єднаєтеся у групи по 5-ро чоловік. Кожна група досліджуватиме свою версію походження назви. Відповіді допоможуть розгадати зашифроване слово. Букви розташуйте у тому порядку, в якому отримуєте відповіді до прикладів.
Група 1
1) 2+2*2=6
2) 143*100-9 = 14 291
( Слово “яр” )
Група 2
1) 60-4*12=12
2) 16*2+10=42
3) 24:12+1=3
4) 20:10-1=1
( Слово “ярич” )
Група 3
1) 20+16:4=24
2) 5*12-1=59
3) 25*100-3=2497
4)
30:3+10=20
( Слово “ярич” )
Група 4
1)20+63:9=27
2) 240:4*2=120
3) 11*3-23=10
4)48:8-1=5
5)(25+5)*6=180
6)4: (2+2)=1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
( Слово “здобич“ )
Група 5
1)10000:100+1=101
2)50: (10+15)=2
3)7*11-7=70
4)7*(11-7)=28
5)(7+11):18=1
6)240:14+20=80
7)24*10-40=200
8)3*3-9=0
|
( Слово “Яричівка“ )
( Після оголошення кожною групою результатів дослідження - я коментую версії)
Версія перша: від слова “яр“ ( на території Яричева була велика кількість ярів, які збереглися і по сьогодні)
Версія друга: від румунського слова “ярич“ ,що означає “житло“.
Версія третя: від прізвиська “ярич“- одного з перших в'язнів кемпи, який і заснував перше поселення.
Версія четверта: від татарського слова “ярич“, що означає “здобич“ (для монголо-татар наша місцевість була багатою на різну здобич і цим приваблювала завойовників, окремі з яких осіли в нашому краї)
Версія п'ята: від назви річки “Яричівка“,що є притокою Полтви.
2. Розв'язування задач і вправ
1) Розв’язування прикладу.
- Кожне містечко, село, селище має свій герб. Розв'язавши приклад, ми отримаємо інформацію про герб Нового Яричева ( 1 учень розв'язує на дошці-приклад вже записаний)
- Склади алгоритм розв’язування : за допомогою кольорової крейди познач , у якому порядку виконуватимеш дії
1. (318 *207-64934)*276=246192
1) 318*207=65826
2) 65826-64934=892
3) 892*276= 246192
-Розташуй відповіді у порядку виконання дій.
65 826- Бого , 892- роди , 246 192- ця , 2911- Ма , 982- ти
( Виставляю оцінку, аналізуючи роботу даного учня на уроці )
- Отже, гербом Нового Яричева є зображення Богородиці з Дитям на руках ( показую за допомогою проектора )
2) Робота на планшетках
- Приготуйте планшетки. Виконуючи домашнє завдання, ви повторювали теоретичний матеріал. Дайте відповіді на запитання ( відповідь записують на планшетці, по одному учневі коментують).
-Дії яких ступенів ми вивчили?
-Які дії належать до дій І ступеня? ІІ ступеня ?
-Складіть алгоритм виконання дій у виразах.
3) Розв’язування прикладу з коментуванням.
- У Новому Яричеві є споруди, що мають цікаву історію. Це наприклад: колишній будинок “Просвіти, школи ( старий корпус )“. Новий корпус було збудовано пізніше. У якому це було році, ви дізнаєтеся коли розв'яжете завдання 543 і виконаєте деякі мої вказівки ( у зошитах з коментуванням).
-Скласти алгоритм розв’язування даного прикладу.
(20+63:9)*(11*3-23)=270
1) 63:9=7
2) 20+7=27
3) 11*3=33
4) 33-23=10
5) 27*10=270
Перша цифра: цифра у розряді десятків діленого 3-ї дії; ( 1 )
Друга цифра: дільник першої дії; ( 9 )
Третя цифра: цифра у розряді десятків діленого 1-ї дії; ( 6 )
Четверта цифра: цифра у розряді одиниць добутку 5-ї дії; ( 0 )
- Отже, новий корпус школи було збудовано у 1960 році, а добудовано -у 2001 році. Назвіть числа і розряди, в яких знаходяться відповідні цифри цієї дати.
- Складіть приклад на кілька дій, у відповіді до якого отримаєте 2001.
V . Повідомлення домашнього завдання ( записую на дошці ).
№ 542 ( 1,5 ), 546 і № 547 (додатково)
VI. Підсумок уроку
- Діти, я розпочну формулювати речення, а ви будете їх закінчувати:
- На сьогоднішньому уроці, перевіряючи домашнє завдання, ми дізналися, що будемо говорити про селище… (Новий Яричів).
- Працюючи у групах над прикладами, ми дізналися про версії походження…(Нового Яричева).
- Розв'язуючи приклад на дошці, ми мали можливість почути дані про… (герб Нового Яричева).
- Виконуючи завдання з підручника, ми дізналися, коли… (було побудовано новий корпус нашої школи).
- Вчіть історію свого селища, обласного і районного центрів, нашої держави – України. Пам'ятайте, що мова держави, в якій ви живете – українська. Хоча вчіть і інші мови. Як говорив Т.Г.Шевченко: “І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь” А попри все не забувайте вчити математику.