Тема. Атомне ядро. Ядерні сили. Енергія зв'язку атомних ядер
Мета:
дати визначення ізотопам, ознайомити учнів з новим видом сил – ядерними силами, з’ясувати, що таке енергія зв’язку атомного ядра, та питома енергія зв’язку;
Епіграф.
Джеймс Розенау
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: ноутбук, мультимедійний проектор, таблиці Менделєєва, портрети Е. Резефорда, Чедвіка, Іваненка, Гейзенберга.
«Дивно не те, що світ нескінченний, а те, що людина може пізнати його таємниці».
Б. Паскаль
Хід уроку
І. Організація групи.
ІІ.Аналіз контрольної роботи.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Для ефективного засвоєння нового матеріалу ви мали повторити дома деякі теми.
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Атом. Щоб уявити його розміри ми порівнюємо його з формою яблука. І ще один приклад. Щоб поставити 100 мільйонів атомів в рядок, то цей рядок буде довжиною 3 см. На сьогодні ми вже знаємо будову атома. Атом складається з ядра, в якому зосереджена вся масса і весь позитивний заряд, навколо якого обертаються електрони.
V. Вивчення нового матеріалу.
План
У 1919 р. йому це вдалося на досліді перевірити. Перше ядро яке йому вдалось розщепити, було ядро Нітрогену.
Пізніше його учні розщепили ще кілька ядер і завжди вилітали ядра Гідрогену.
Ці ядра Резерфорд назвав протонами (походить від грецького – перший, первинний).
Дуже швидко стало ясно, що ядра атомів не можуть складатись тільки з протонів.
У 1932 р учень Резерфорда – Чедвік – відкрив нейтрон. Це електрично нейтральна частинка (з латинського – нейтрон)
Практично в тому ж таки році українці за походженням Іваненко і нім. Фізик Гейзенбер незалежно один від одного запропонували протонно-нейтронну модель ядра атома.
За цією моделлю ядро атома складається з протонів і нейтронів.
Протони і нейтрони вони назвали нуклонами. (лат. походження – ядро).
Для характеристики ядра того чи іншого атома, вводяться такі величини: як масове число (А)(кількість протонів і нейтронів) і зарядове число Z (число протонів у ядрі)
На прикладі ядра атома N Натрію ми дізнаємось як це зробити.
У вас є алгоритм. Читаємо.
ІІ. Чим відрізняються ядра Гідрогену
(масовим числом ) – N
Такі елементи, ядра яких мають однакову кількість протонів, але різне масове число (кількість нейтронів) називають – ізотопами.
У нашому випадку Гідроген має 3 ізотопи.
ІІІ. Виходячи з того, що однойменно заряджені частинки відштовхуються, вони мали б розлетілись в різні сторони. Тим не менше цього не відбувається. Чому? Тому, що протони і нейтрони в ядрі зв’язані ядерними силами. Що ж це за сили? Ці сили є найбільш потужними силами в природі.
Інша важлива особливість ядерних сил - це їх короткодіючий характер.
Електромагнітні сили порівняно повільно зменшуються з відстанню.
ІV. Ядерні сили набагато сильніші за кулонівські, тому, щоб “розділити” ядро на окремі нуклони, необхідно виконати роботу, тобто витратити певну енергію.
Маси ядер можна виміряти з високою точністю за допомогою мас-спектрометра.
Маса атомного ядра завжди виявляється менше суми мас нуклонів.
Це явище називають дефектом мас.
Дефект маси – це різниця між сумою мас нуклонів, що містяться в ядрі і масою ядра.
Маси ядер можна виміряти з високою точністю за допомогою мас-спектрометра.
Маса атомного ядра завжди виявляється менше суми мас нуклонів.
Це явище називають дефектом мас.
Дефект маси – це різниця між сумою мас нуклонів, що містяться в ядрі і масою ядра.
Дефект маси обумовлений енергією зв'язку ядра, Eзв,
яка виділяється в результаті з'єднання нуклонів в ядрі .
Обчислити енергію зв'язку можна, лише застосовуючи співвідношення Ейнштейна між масою та енергією
Питома енергія зв’язку була виміряна експериментально практично для всіх ядер
VI. Застосування нових знань
VIІ. Домашнє завдання
\Вивчити §44 (В.Д.Сиротюк)
§ 39 (В.Г.Бр᾽яхтар)
Вправа №3.44, 3.47 (В.Д.Сиротюк)
VIII. Підсумок уроку.
Гра «Так – ні»
Для ефективного засвоєння нового матеріалу ви мали повторити дома тему «Електричне поле». Я зачитую твердження.
Якщо відповідь правильна – піднімаєте зелену картку, якщо ні – червону.