Конспект уроку мистецтва для 11 класу з теми "Французький шансон. Музичний зорепад французької естради"

Про матеріал
МЕТА: Формувати знання про походження шансону, на прикладах творчої діяльності Едіт Піаф, Патрисії Каас, Джо Дассена  розглянути й проаналізувати особливості розвитку французької естради ХХ-ХХІ століть, закріпити визначення понять шансон, шансоньє;  Розвивати здібності виявляти і розуміти головну думку іншомовної пісні; відчуття ритму та ансамблю під час колективного виконання пісень;  Виховувати естетичний смак, ціннісне ставлення до музики.
Перегляд файлу

ТЕМА:  Французький шансон. Музичний зорепад французької естради.

МЕТА:

Формувати знання про походження шансону, на прикладах творчої діяльності Едіт Піаф, Патрисії Каас, Джо Дассена

  • розглянути  й проаналізувати особливості розвитку французької естради ХХ-ХХІ століть, закріпити визначення понять шансон, шансоньє;
  • Розвивати здібності виявляти і розуміти головну думку іншомовної пісні; відчуття ритму та ансамблю під час колективного виконання пісень;
  • Виховувати естетичний смак, ціннісне ставлення до музики.

ТИП  УРОКУ:  комбінований

МЕТОДИ: репродуктивний, аудіовізуальніий, діалог культур, інтонаційно-стильове осягнення музики, емоційна драматургія.

ФОРМА ОРГАНІЗАЦІЇ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ: індивідуальна, колективна робота.

ОЧІКУВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ: вміти висловлювати свої враження від прослуханої музики, порівнювати французький шансон і сучасну авторську пісню, емоційно виконувати хором запропонований репертуар.

                                  

                                      ХІД  УРОКУ:

1. Організаційний етап.  Імпровізація в музиці – назвати представників

2. «Запуск уроку» (мотиваційний етап)

     Сьогодні ми познайомимось з піснями Франції ХХ століття. Давайте прослідкуємо, як автори й виконавці звертаються до свого слухача.

Учитель: Що означає слово «шансон»?

     Слово з французької звучить як «пісня; народна пісня». У наші дні термін «шансон» набув нового значення. Мистецтво шансоньє, насправді, це – маленький театр, де співак «проживає» історію пісні.

3. Презентація нового матеріалу.

  -Що таке шансон?Якщо  відкрити  словник, то на французькій слово «шансон» — це просто пісня, у Франції  будь-якому артисту  скажуть, що він шансоньє— співаюча людина.  А спеціалісти з музики за кордоном, у першу чергу,  визначають  це поняття  таким  чином: музика,  яку  в основному  виконують автори, музика,  яка повинна,  звучати в кабаре та клубах, музика,  яка  має  величезне смислове  та  поетичне навантаження.   

  Головне в шансоні – це лірична мелодія та емоційна композиція, яку  повинен змогти  передати  виконавець. Більшість текстів французького шансону присвячена красивому  коханню  і різноманітним життєвим історіям.

  Спеціалісти виділяють класичний та естрадний французький шансон, хоча треба зазначити, що відмінності між ними достатньо умовні, особливо у сучасних творах даного жанру. 

-Яких представників французького шансону ми можемо назвати?

  3.1. Найвидатнішою французькою естрадною співачкою ХХ століття є Едіт Піаф» (Гассіон).

«Це – зірка, котра одиноко згоряє від внутрішнього вогню в нічному небі Франції», – писали про неї сучасники. «У свої пісні я вкладаю  все найпотаємніше, найдорожче, усю себе, свою душу, серце, свою любов».., - висловлювалась співачка.

   Виховували майбутню зірку батько та бабуся. У ранньому дитинстві перенесла грип і на 3 роки втратила зір.

  Едіт ніколи не навчалась ані в школі, ані в музичному училищі. До кінця життя вона писала з помилками, не знала нот, а коли створювала мелодії, то награвала їх на роялі одним пальцем. Вона мала природжений абсолютний слух, що й допомагав їй згодом почути в оркестрі, що складався з  80-ти музикантів, фальшиву ноту, яку пропустив диригент.

  Коли Едіт виповнилось 8 років, вона почала виступати з батьком на вулицях, у казармах, на майданах під час народних гулянь. Батько розкладав невелику ковдру та виконував нескладні акробатичні етюди, а донька збирала мідяки, а наприкінці виступу співала «Марсельєзу».

   У 16 років почала самостійне життя. Голод, холод, хвороби, народження і смерть доньки – все це пережила молода жінка. Пізніше на її шляху зустрівся директор театру «Жерніс» Луї Лепле, дав їй псевдонім «Мом Піаф» (маленький горобчик), вивів з вулиці на сцену, але недовго займався її творчістю. Після вбивства Л.Лепле Едіт стала отримувати пропозиції щодо роботи; обрала кабаре «Одетта». На батьківщині публіка відносилась до неї холодно, бо газети писали про її причетність до вбивства Л Лепле.

   Одного разу Едіт вдалося здійснити подвиг. Це було під час війни. Її запросили до маленького німецького містечка, у табір до військовополонених французів.Вона поїхала й виступила перед полоненими французами, що було для них великою радістю. А потім попросила у коменданта табору дозволу сфотографуватися на пам’ять із полоненими. Комендант дозволив, і Едіт відвезла до Парижу фото, де вона серед 120 полонених. Коли повернулася, віддала збільшити цей знімок. Замовивши 120 фальшивих фотографій (кожне обличчя окремо), наклеїла на документи і зуміла дістати для кожного печатку поліцейського управління. А потім знову попросилася на концерт до того самого табору. Її запросили. У валізі з подвійним дном вона провезла 120 документів, що змогла віртуозно передати полоненим разом зі своїми автографами. Якби її викрили, то негайно б розстріляли.

    Пізніше – життя у Нью-Йорку, нові труднощі. Знов втрата коханої людини (Марсель Сердан загинув у авіакатастрофі). Репертуар Едіт набував трагічності. Її найкращі пісні – сповідь самотньої, кинутої жінки.

    Едіт Піаф так високо піднесла жанр французької вуличної пісні, як не змогла зробити жодна естрадна співачка. Вона співала по-народному, то знижуючи голос до шепоту, то підносячи його до оперного звучання.

  В останні роки життя вона зі значним зусиллям пересувала ноги, і потрібно було бачити цю нелюдську впертість та силу, щоб володіти  власним голосом, ні в чому не знижуючи майстерності, а отже, зачаровувати аудиторію. Едіт потрапила до лікарні надовго.

    11 жовтня 1963 року Едіт Піаф не стало.  «Маленька Піаф, яка прийшла з вулиці, щоб стати Едіт Піаф, відзначила свою епоху талантом, не схожим на жодний. З її тепла вийдуть нові знамениті голоси, яким вона дає наснагу, і вони служитимуть пісні, тому що пісня, яка входить у серце натовпу, - так само є вічною, як любов і життя».

    Едіт Піаф стала музою для багатьох шансоньє: Шарля Азнавура, Шарля Дюмона тощо. Зазвичай справжній шансоньє сам пише й виконує свої пісні. Для неї ж було зроблене виключення – вона виконувала одну з кращих пісень Ш.Дюмона «Ні, я ні за чим не жалкую».

    Сприймання музики: Ш.Дюмон «Ні, я ні за чим не жалкую» у виконанні Е.Піаф –Які виникають враження?

3.2.Пісенна традиція шансону розвивалася і в творчості співака та композитора Джо Дассена – однієї з найвизначніших постатей в історії французької легкої музики. Його пісні часто звучали зі сцени «Олімпії», очолювали хіт-паради французької естради на початку 70-х років.  Народився майбутній співак у Нью-Йорку у мистецькій сім’ї, рано почав складати пісні. Студентом підробляє як водій вантажівок, бармен, а навчається на етнолога.  Захоплення музикою переважало усю його діяльність. Джо Дассен починав як виконавець фолку, який  протипоставлявся у 1960-рр. у Франции хвилі йе-йе. На його ранніх платівках нерідко зустрічаються адаптації американських народних пісень, а також стандартів Ледбеллі, Тома Пекстона та інших. Частина пісень на альбомах записана на английській мові (английська — рідна мова Джо Дассена, на відміну від французької, хоча його іноземний акцент на французьких записах практично непомітний).

    У кінці 1960-х рр. Джо Дассен відходить від фолк-репертуару на користь    більш традиційної поп-естради. Він рідко пише власну музику (виключення складають пісні, написані для інших виконавців, наприклад, Сержа Реджані або Карлоса). Основу репертуару Джо складають у цей час пісні — адаптації зарубіжних хітів (часто англомовних). Як правило, саме у виконанні Дассена вони набувають популярності та залишаються в історії поп-музики (випадок з Les Champs-Elysées, Lté indien). Однак у кінці кар’єри він робить поворот до фолку з елементами року і працює з Тоні Джо Уайтом над альбомом Blue Country, який виявився для нього останнім.

    Він захистив докторську дисертацію з етнології.

    Його перша платівка носила назву «Музичний фольклор Америки і не принесла успіху.Та справжня популярність прийшла, коли він заспівав шансон французькою мовою.  Голос Дассена — приємний баритон хриплуватого тембру, з теплими,  інтонаціями. Виключна музикальність дозволяла Дассену тонко відчувати вокалізацію європейських мов, на яких він співав, насичувати матеріал пісні різноманітними інтонаціями. Великий співочий талант поєднувався у Дассена з природженим артистизмом і виграшною сценічною  зовнішністю — спортивною фігурою, красивим пишним волоссям, мужнім та симпатичним обличчям з багатою мімікою. Дассен володів тонким художнім смаком і почуттям стилю, був вишуканим на сцені. Голос і зовнішній вигляд співака прекрасно лягали на кіноплівку і аудиозаписи. В результаті Дассен залишився одним з видатних майстрів шансону. Помер співак у 42 роки від серцевого нападу.

Сприймання музики: Джо Дассен  «Бабине літо»..

3.3. Патрисію Каас можна вважати наступницею Едіт Піаф у французькій естраді. Патрисія Каас — найменша дитина багатодітної сім’ї. Має п’ять братів і одну сестру. Сім’я Каас жила під Форбаком, департамент Мозель, регіон Лотарингія, Франція, поруч з германським кордоном. Її батько — шахтар Жозеф (Йозеф) Каас — германолотарингець з французьским громадянством, а її мати Ірмгард — німка з Саару. Каас росла у Стиринг-Венделі, котрий знаходиться між Форбаком і Саарбрюккеном. До шести років  вона говорила тільки на німецькому діалекті Platt (Saarländischer Dialekt). Франко-німецьке походження Каас стало причиною її постійного інтересу в покращенні відношень між цими двома країнами.

   Матір підтримувала захоплення Каас співом з ранніх років: у віці восьми років Каас вже  співала пісні Сільви Вартан, Даліди, Клода Франсуа і Мірей Матье, а також англомовні пісні, на зразок, «Нью-Йорк, Нью-Йорк». Перший великий успіх прийшов до неї, коли она отримала призове місце в пісенному конкурсі. Уже в ці роки Каас співала своїм характерним «хриплуватим» голосом, котрй потім будуть порівнювати з голосом Эдіт Піаф и Марлен Дитрих. З 9 років вона заробляла голосом на хліб своїм братикам і сестрі, оскільки родина втратила маму. Звичайно, трагізм і надлом залишили незабутній відбиток у її душі, звідси – сумні, елегійні пісні.

     Каас  зробила свій перший крок у професійному музичному бізнесі у віці 13 років, коли вона за допомогою брата Егона підписала контракт із саарбрюккенським клубом «Rumpelkammer». Каас узяла псевдонім «Pady Pax».  У 16 років вона прийняла запрошення модельного агентства в Меці. Патрисія  робить перші спроби  увірватися в музичный бізнес, які, однак, ні до чого не приводять; продюсери вважали, що світ не потребує другої Мирей Матье. Але продюсер знайшовся — це був архітектор Бернард Швотз. Саме він буде вести Каас до її  перших  успіхів. У 19 років її продюсером стає Жерар Депардьє. Істотна формула успіху Патрисії – це її постійні гастролі. По сьогоднішній день вона весь час у зарубіжних поїздках.

   У 2008 році Патрисія Каас сумісно з російськой групою Uma2rmaH виконала пісню «Не позвонишь» на російській мові, але перший куплет на французькій, — її перша сучасна російськомовна пісня; раніш на своїх концертах  вона виконувала по-російськи  старовинну пісню «Очи чёрные». Співала  по-російськи «Мне нравится, что Вы больны не мной», пісню з фільму «Ирония судьбы, или С лёгким паром».

        У травні 2009 року представила Францію на конкурсі Євробачення, а 18 жовтня 2009 року  виступала з концертом у Барнаулі, у Палаці спорту і видовищ. Стилістика музики «мадемуазель, котра співає блюз» не є класичним шансоном, це, скоріше, суміш поп-музики і джазу.

    В альбомі П.Каас чимало пісень, присвячених реальним людям. Одна з них – «Бессі» - це розповідь про королеву блюзу Бессі Сміт, яка передчасно пішла з життя тому, що не отримала термінової допомоги  у ДТП, оскільки була чорношкірою.

  Сприймання  музики: П.Каас  «Бессі».

Чи передала співачка зміст пісні?

4. Етап закріплення теми уроку. Тест-вікторина.

а) Шансон – це :

  • з французької «народна пісня»;
  • з англійської «народна мудрість»;
  • з української – шанс потрапити на ТБ.

б) Едіт Піаф – псевдонім співачки, який означає:

  • золотий голос Парижу;
  • «маленький горобчик»;
  • виконавець пісень  Едіти  П’єхи.

в) Джо Дассен починав творчість з пісен:

  • російськомовних;
  • англомовних;
  • на французькій мові.

г) П.Каас у 2009 році приймала участь у конкурсі:

  • «Сопот»;
  • «Євробачення»;
  • «Сан-Ремо».

д) Хто з французьких співаків виконував пісні Ш.Дюмона:

  • Джо Дассен;
  • Едіт Піаф;
  • Патрисія Каас.

е) Патрисія Каас  у  2010 році  була  гостею в Україні на:

  • шоу «Голос країни»;
  • «Пісня року»;
  • шоу «Х-фактор».

5. Етап перевірки засвоєних знань.

 *Чи близькі поняття «поп-музика» і «шансон»?

 * Чи можна назвати шансоном авторські пісні Ю.Візбора, Б.Окуджави, В.Висоцького, М.Круга? Що спільного і які відмінні риси між музикою цих виконавців та  піснями французьких шансоньє?

 6. Етап підсумків і висновків.

  створити дискографію найпопулярніших виконавців французького шансону.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Мошкіна Людмила Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Цепкова Ельвіра Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 грудня 2019
Переглядів
4895
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку