Урок 28
Тема: Телебачення: реальний та ілюзорний світ
Мета: 1) Ознайомити учнів із засобами телерадіотрансляції, інтер’єром, дизайном телестудій;
2) Розвивати навички аналізу творів кіномистецтва, розширювати загальний кругозір;
3) Виховувати цікавість та ціннісне ставлення до телепередач різної тематики
Тип уроку: комбінований
Обладнання: комп’ютер, презентація до уроку
Методи: аудіовізуальний, художня драматургія, діалог культур
Форми організації пізнавальної діяльності: колективна, індивідуальна робота
Очікуваний результат: аналізувати заставки, кадри з телепередач як засоби розкриття теми
Хід уроку:
Що таке телебачення? Яке його призначення?
Кінематограф, телебачення – екранні мистецтва – аудіовізуальні (синтетичні). Телебачення – могутній засіб масової інформації – послідовник преси, фотографії, радіо. Які його засоби? Яким є дизайн телестудії? Які існують телепередачі, які користуються більшою популярністю? Що таке медіа?
Медіа – канали та інструменти, які використовують, щоб зберігати, передавати, подавати інформацію або дані. Медіа (від лат. мedia – засіб) – синонім засобів масової комунікації та інформації, до яких належать друковані видання, фотографія, преса, кінематограф, відео, радіо, телебачення, звукозапис та Інтернет. Найпотужніший вплив має телебачення
Телебачення – один з основних засобів зв’язку (наука, промисловість, транспорт, будівництво, сільське господарство, метеорологія)
Телебачення здійснюють телерадіоорганізації, які створюють або комплектують телепрограми і телепередачі, розповсюджуючи за допомогою телевізійних засобів мовлення.
Трансляція телепродуктів здійснюється наземними телепередавачами
(супутники, кабельні мережі та ефірну трансляцію).
Трансляція може бути таких видів:
а) телетрансляція, наприклад трансляція телепрограм;
б) радіотрансляція, наприклад трансляція радіопередач;
в)онлайн трансляція чи вебкастинг (англійською частіше зустрічається як англ. webcasting), коли аудіо чи відео транслюється через інтернет.
В українському законодавстві розрізняють поняття телерадіомовлення та трансляції.
Перше — це створення і розповсюдження програм з використанням технічних засобів телекомунікацій для публічного приймання за допомогою побутових теле- та радіо приладів на платній чи безкоштовній основі.
Друге — це початкова передача, яка здійснюється наземними передавачами, за допомогою кабельного телебачення або супутниками будь-якого типу в кодованому або відкритому вигляді телевізійних чи радіо програм, що приймаються населенням.
Телебачення – вид творчості зі специфічною художньою мовою. Успіх телепередачі залежить від професіоналізму знімальної групи, ведучого, від якості оформлення візуального ефіру.
Інтер’єр та дизайн телестудій відповідає концепції телепередачі. Важливі умови оформлення телестудії: колір, світло, організація простору, деталі інтер’єру. Яке оформлення має бути для програми новин, розважальної, спортивної тематики?
Практично у кожної передачі інтер’єр телестудії змінюється в залежності від категорії повідомлень.
Для передач новин інтер’єр телестудії відповідає тематиці. Тобто витриманий, простий і загострюючий всю увагу на ведучому. Для розважальних і спортивних передач – увага розсіюється, періодично вириваючи глядача із теми і заставляючи його дивитись на панелі або 3D телевізори, вмонтовані в легкі стіни.
Дивлячись на інтер’єр студії вказати, яким є тип передач:
Як існує звук на екрані (шум, слово, музика)?
Сфера використання слова: авторський коментар, дикторський текст, інтерв’ю, акторська гра. Музика: заставки до передач, музика безпосередньо музичних програм, музичний фон. Шуми: збагачення сприйняття дійсності (додаткові ефекти)
Вступна заставка – художній метод, засобом якого в фільмах (телевізійних передачах) представляється назва твору, імена творців та акторів, постановників.
Які творчі професії потрібні на телебаченні?
-ведучий, оператор, режисер, сценарист, репортер, освітлювач, дизайнер…
Телевізійне кіно (анімаційні, неігрові та ігрові, короткометражні, серіали) – зняте спеціально для показу по телевізору, не призначене для прокату в кінотеатрах. У телефільмі менша кількість загальних планів, відсутні деталізовані зображення. Телесеріали знімаються у телестудіях (технічна особливість – рекламні блоки в ефірній сітці телеканалів).
Відеомистецтво – поєднання кінематографу і телебачення. Для вираження художньої концепції в ньому застосовують можливості відеотехніки, комп’ютерного і телевізійного зображень. Жанрові різновиди: відеоролик реклами товарів та послуг, політична реклама, музичний відеокліп.
Музичний супровід у ролику іноді справляє визначальний вплив на споживача. Варіанти виробництва музики до реклами: використання готової музики, замовлена композитору музика, виробництво повністю оригінального музичного ряду.
Для більшості відеороликів властиве тяжіння до театралізації і видовищності. Екранний продукт святкова атмосфера.
Пригадати відеоролики, в яких звучить класична музика
Відеокліп – міні-фільм, зорова ілюстрація сюжету пісні. Є окрема група мультиплікаційних відео кліпів, яким властиве поєднання реального, мальованого, комп’ютерного зображень. Т.ч. «зірки» спілкуються з шанувальниками. Кліпи диктують моду, пропагують певний стиль життя, надають приклад у поведінці та оцінці дійсності. З 1981 року в США створилась студія MTV, у 1984 – І хіт-парад. Дотепер кращі кліпи нагороджують у церемонії Video Music Awords (краща режисура, хореографія, спец ефекти).
Основа сучасного ефірного мовлення – розважальні передачі. Телешоу: дискусії, дебати, ігри та лотереї, конкурси.
Ток-шоу – екранна форма розмовної журналістики, що поєднує ознаки інтерв’ю, дискусії, які концентруються довкола особи ведучого.
Телеміст – двосторонній діалог різних аудиторій за допомогою супутникового телезв’язку. Реаліті-шоу і талант-шоу – телепроекти, в які можуть втручатись глядачі і впливати на хід подій.
4. Етап закріплення засвоєних знань: назвати українські талант-шоу («Голос країни», «Х-фактор», «Танцюють всі»….), реаліті-шоу («Супер-модель по-українськи», «Від пацанки до панянки» тощо)
5. Етап узагальнення і перевірки вивченого матеріалу:
Домашнє завдання:
Придумати постер або рекламний буклет до улюбленої телепередачі
6. Висновки
Будь-яка інформація, що передається теле-, радіо-, відео-, аудіоканалами так чи інакше несе естетичний або інформаційний вплив, оскільки націлена на збудження емоцій, почуттів. Не виходячи з дому ми можемо віртуально відвідати музей, послухати музику, переглянути фільм.
У наш час супутником телебачення став Інтернет. Проте саме телебачення стало одним з основних джерел пізнання художніх цінностей та інструментом популяризації мистецтва в різних регіонах.
Кожній людині потрібна медіа-грамотність, щоб критично оцінювати будь-яку інформацію.
7. Рефлексія
1