Тема. Клітинний цикл, мітоз.
Цілі уроку:
освітня: ознайомити учнів з будовою хромосом, розглянути особливості клітинного циклу; проаналізувати процес мітозу та особливості його стадій;
розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та знаходити зв’язки між будовою біологічних структур та особливостями їхнього функціонування;
виховна : на прикладі процесів збереження та реалізації спадкової інформації виховувати розуміння єдності всіх біологічних процесів у живих організмах і важливості цих процесів для існування життя.
Тип уроку: засвоєння нових знань, формування практичних умінь і навичок.
Терміни і поняття: клітинний цикл, мітоз, інтерфаза, профаза, метафаза, анафаза, телофаза, веретено поділу.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Учні об’єднуються в групи
ІІ. Актуалізація опорних знань
На ваших на столах лежать завдання для спільного обговорення протягом 3-4 хвилин: Прочитайте запропоновані факти і дайте відповідь на питання.
Завдання для командного обговорення:
Факт №1. Відомо, що кожен організм в природі рано чи пізно гине - через дії інших організмів, хвороби або від старості. Але, тим не менше, чисельність організмів багатьох видів не зменшується, і вони існують на Землі вже мільйони років.
Запитання:
Яка властивість, притаманна всім живим організмам, забезпечує збереження видів в ряді поколінь? (Здатність розмножуватися - розмноження)
Факт №2. У момент народження дитина важить в середньому 3 - 3,5 кг і має зріст біля 50 см, дитинча бурого ведмедя, чиї батьки досягають ваги 200 кг і більше, важить не більше 500 г, а крихітне кенгуру - менше 1 г.
З сірого непоказного пташеняти виростає прекрасний лебідь,
верткий пуголовок перетворюється в статну жабу,
а з посадженого біля будинку жолудя виростає величезний дуб, який через сотню років радує своєю красою нові покоління людей.
Запитання: завдяки яким процесам можливі ці зміни?
(Всі ці зміни можливі завдяки здатності організмів до росту і розвитку).
Адже дерево не перетвориться в насіння, риба не повернеться в ікринку - процеси росту і розвитку незворотні.
Факт №3. У 19 столітті (1938 р.) вченими Т.Шванном і М.Шлейденом була створена клітинна теорія, яка узагальнює всі відомості про клітину і доводить, що клітина є основною одиницею будь-якого організму.
Запитання:
Як клітинна теорія пояснювала появу нових клітин?
(у 1858 р. німецький вчений Рудольф Віхров стверджував, що «всяка клітина - з клітини» лат. «Omnis cellula ex cellula» (що клітина може виникнути тільки з попередньої клітини в результаті її поділу)).
Ми з вами сьогодні дійшли висновку про те, що тривале існування життя на Землі можливо завдяки унікальній властивості всіх живих організмів - здатності до розмноження і самовідтворення.
В основі цього процесу лежить поділ клітин, а молекулярна сутність цього процесу - здатність молекул ДНК до самоподвоєння.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя
Період існування клітини від моменту виникнення її до наступного поділу, тобто серія подій між одним поділом клітини і наступним, або до її загибелі називають клітинним циклом.
Його ще часто називають мітотичним, через те що він складається з таких етапів: власне поділу (мітозу), на який припадає 10% всього клітинного циклу і процесу підготовки до поділу (інтерфази), на який припадає 90% всього клітинного циклу.
Внаслідок мітотичного поділу утворюються 2 дочірні клітини, які мають такий самий набір хромосом, що й материнська клітина. Саме завдяки цьому виду клітинного поділу утворюються практично всі клітини багатоклітинного організму.
.
На даний час точно не відомо, які фактори спонукають клітину до мітозу, але вважають, що в цьому суттєву роль відіграє співвідношення об'ємів ядра і цитоплазми (ядерно-цитоплазматичне співвідношення).
Збільшення об'єму клітини пов'язане із синтезом білків, нуклеїнових кислот, ліпідів та інших хімічних компонентів клітини. Тому настає момент, коли поверхня ядра є недостатньою для забезпечення обміну речовин між ядром та цитоплазмою, необхідних для подальшого росту.
Поділ клітини значно збільшує поверхню як самої клітини, так і її ядра, не збільшуючи при цьому їх об'єму; тому вважають, що саме це якимось чином спонукає клітину до мітотичного поділу.
Отже, як вже було сказано раніше, клітинний цикл складається з двох етапів: інтерфази (підготовки до поділу) і мітозу (власне поділу клітини, що завершується цитокінезом-поділом цитоплазми).
Спостерігати за цим явищем дуже цікаво то ж переглянемо коротеньке відео, яке демонструє те як ведуть себе клітини під час поділу.
Інтерфаза (лат. inter - між, phasis -поява) – це період між двома послідовними поділами клітини. Саме тоді відбуваються:
У клітинах хлібопекарських дріжджів одразу після клітинного поділу в ядрі міститься 16 різних молекул ДНК (16 хромосом). Перед наступним поділом кількість молекул ДНК подвоюється - їх стає 32.
А от у людини в ядрі є 2 копії кожної з молекул ДНК (одну копію ми успадкували від батька, а другу - від матері), тобто 46 молекул ДНК(хромосом). Перед мітозом кількість їх подвоюється – у клітині з’являється 4 копії кожної з молекул ДНК.
Як ми вже знаємо, в еукаріотів ДНК утворює стійкі комплекси з білками – хромосоми, у вигляді яких вона й існує в клітині.
(демонстрація хромосоми)
Групова проблемно-пошукова робота.
(самостійне опрацювання завдань і презентація роботи в групах – 1-представник від групи з одночасним моделюванням процесів, що відбуваються під час кожної фази)
Завдання для груп.
І – група „Профаза”.(використовуємо метод моделювання)
Профаза – початкова фаза мітозу. У цій фазі хромосоми скорочуються, потовщуються і складаються з двох половинок – хроматид. Хроматиди обвиваються навколо одна одної, утримуються по парно за допомогою центромери. Профаза завершується зникненням ядерця, центріолі розходяться до полюсів і формують веретено поділу під час поділу ядерна оболонка руйнується і хромосоми потрапляють до цитоплазми.
(
ІІ – група. „Метафаза”..
Метафаза розпочинається рухом хромосом у напрямку до екватора. Кожна хромосома складається з двох хроматид які розміщуються у площині екватора і утворюють метафазну пластинку, ніби готуються до «танцю». У цій фазі можна підрахувати число хромосом у клітині . На цій стадії мітозу клітини найбільш чутливі до холоду, впливу хімічних, радіаційних факторів, які можуть порушити веретено поділу й призвести до припинення поділу клітини.
ІІІ – група. „Анафаза”.
Найкоротша фаза поділу. Завдяки скороченню мікротрубочок веретена поділу, прикріплених до центромер, хромосоми направляються до полюсів клітини. В анафазі хромосоми розходяться від екватора клітини до полюсів. Хромосоми повернені до полюсів, кінці спрямовані до центру.
ІV – група. Телофаза”.
Телофаза заключна стадія мітозу. Зворотна відносно профази. Хромосоми, які досягли полюсів складаються з однієї нитки, стають тонкими і невидимими у світловий мікроскоп. Деспіралізуються хромосоми, Формується ядерна оболонка і ядерце, порушення веретена поділу. Відбувається цитокінез – розділення цитоплазми і утворення двох дочірніх клітин, що мають набір хромосом, ідентичний материнській клітині.
Висновки „Значення мітозу”:
1) забезпечує точний розподіл спадкового матеріалу між двома дочірніми клітинами;
2) забезпечує сталість каріотипу та схожість потомства з батьками під час нестатевого розмноження;
3) лежить в основі нестатевого розмноження, регенерації та росту організмів.
Отже, МІТОЗ - це поділ еукаріотичних клітин, внаслідок якого утворюються дві дочірні клітини з таким самим набором хромосом, що й в материнської клітини.
ІV. Формування практичних умінь і навичок
Лабораторне дослідження.
Тема. Фази мітозу (на прикладі клітин кореня цибулі).
Мета: навчитися розпізнавати різні фази мітозу.
Обладнання: мікроскоп, мікропрепарат „Мітоз у клітинах корінця цибулі», інструктивна картка, мікрофотографії різних стадій мітотичного поділу клітин.
Хід роботи
Робота з інструктивною карткою
Учні за інструкцією вчителя виконують наступні дії:
1. Розглянути на мікрофотографіях мікропрепарат «фази мітозу»
2. На мікропрепаратах знайдіть клітини, що перебувають у відповідних фазах мітозу та на стадії інтерфази.
3. На малюнку 1 підпишіть фази клітинного циклу, що відбуваються в корінці цибулі.
|
4. коротко описати перебіг кожної фази, заповнюючи таблицю:
Назва фази |
Основні процеси |
|
|
|
|
|
|
|
|
Висновок:
1.Біологічне значення процесів, що відбуваються в інтерфазі:
2.Біологічне значення мітозу:
-час на виконання 5-7 хв.(Самостійне виконання практичної частини роботи).
Після виконання роботи учні зачитують висновки.
Назва фази |
Основні процеси |
Профаза - конденсація хромосом |
1. Конденсація (ущільнення) двохроматидних хромосом. 2. Розходження центріолей до полюсів. 3. Зникнення ядерця 4. Розпад ядерної оболонки. 5. Формування веретена поділу 6. Набір генетичного матеріалу - 2n 4c. |
Метафаза - розташування хромосом на екваторі клітини |
1.Прикріплення коротких ниток веретена поділу до центромер. 2.Розташування двохроматидних хромосом на екваторі клітини в один ряд 3. Набір генетичного матеріалу - 2n 4c. |
Анафаза - розходження хромосом |
1.Скорочення ниток веретена поділу і поділ центромер 2. Розходження однохроматидних хромосом до полюсів 3. Набір генетичного матеріалу – 2n 2c. |
Телофаза - деконденсація хромосом («профаза навпаки») |
1. Деконденсація однохроматидних хромосом. 2. Розташування центріолей біля ядра. 3. Формування ядерець. 4. Утворення ядерної оболонки. 5. Руйнування веретена поділу 6. Набір генетичного матеріалу – 2n 2c. |
V. Оцінювання знань учнів (Самооцінка учнів):
VI. Домашнє завдання та інструктаж до нього.
1. Вивчити параграф 28.
2. Письмово відповісти на запитання: чим відрізняється мітоз у рослин і тварин?
3. Творче завдання: підготувати повідомлення: «Причини порушень протікання процесу мітозу»; або «Як ви гадаєте, чи можна застосувати поняття „клітинний цикл” для клітин прокаріот?».