Заняття з елементами тренінгу «Хвороби цивілізації»

Про матеріал
Заняття з елементами тренінгу «Хвороби цивілізації» Цілі: сформувати в учнів поняття про те, що цивілізація не лише приносить користь, але й завдає шкоди у вигляді хвороб цивілізації.
Перегляд файлу

Заняття з елементами тренінгу «Хвороби цивілізації»

Цілі: сформувати в учнів поняття про те, що цивілізація не лише приносить користь, але й завдає шкоди у вигляді хвороб цивілізації.

Результати навчання

Обладнання і матеріали: аркуші папе­ру, маркери, відеофільм, презен­тація «Тиждень жахів».

Час проведення: 90 хвилин.

І. Вступна частина (10 хв)

  1. Ознайомлення з темою й цілями тренінгу
  2. Вправа «Очікувані результати»

Галявина знань

Дітям пропонується розмістити свої сонечка на галявині, залежно від рівня знань про хвороби цивілізації, на тра­вичці, кущику, дереві або на хмарині. Підбиваючи підсумки роботи тренін­гу, слід подивитися, чи змінилося по­ложення сонечок учасників тренінгу після закінчення роботи тренінгу.

3. Вправа «Знайомство»

Учні діляться своїми досягненнями, які були в них за останній тиждень.

4. Вправа «Правила»


  • Активність.
  • Увічливість.
  • Доброзичливість.
  • Регламент.
  • Толерантність.
  • Уміння слухати.
  • Правило піднятої руки.

 


II. Основна частина (65 хв)

1. Мозковий штурм (5 хв)   Назвати хвороби цивілізації.

Учитель записує всі варіанти, запро­поновані дітьми.

2. Інформаційне повідомлення (15 хв)

Ми втрачаємо своїх дітей і молодь — навіть якщо вони виживають, бага­то хто із цих дітей не мають можли­вості рости й розвиватися до повно­го потенціалу.

Голова ВООЗ Гро Харлем Брундтланд

Ми живемо в перехідний період ста­новлення суспільства, коли проблем завжди більше, ніж під час стабіль­ного життя. У цей час демографіч­ні показники в Україні характеризу­ються катастрофічним скороченням природного приросту населення

— демографічна крива неухильно по­взе вниз. Щорічно населення Укра­їни зменшується на 1,5 %, за остан­ні десять років воно скоротилося на 4,5 млн осіб.

Такого показника смертності серед працездатного населення в мирний час ще

не реєструвалося.

Показник народжуваності в Україні (один з найнижчих у Європі) удвічі нижчий за смертність. Це стало сер­йозною загрозою для українського народу — загрозою депопуляції, що є причиною демографічного шоку, демографічної катастрофи в краї­ні. За прогнозами експертів ВООЗ, такий стан зберігатиметься ще про­тягом десятків років. Якщо ситуа­цію сьогодні не змінити на краще, до 2050 року в Україні залишиться менш ніж 30 млн жителів.

Неінфекційні захворювання в 30 % випадків призводять до первинної ін­валідності дорослого населення. Сьо­годні на очікувану тривалість життя впливає не рівень дитячої смертності, як це було в першій половині мину­лого сторіччя, а смертність доросло­го населення від неінфекційних за­хворювань.

На початку XXI століття у зв'язку зі складною соціально-економічною ситуацією Україна, одна з найбіль­ших країн Європи з населенням май­же 48 млн осіб, виявилася на чолі сумного списку показників загальної смертності й кількості смертей через серцево-судинні захворювання, ви­переджаючи всі країни Європи й ба­гато країн світу. Смертність в Украї­ні вдвічі вища, ніж у Європі, у чоти­ри рази — ніж у Японії.

Смертність від хронічних неінфек­ційних захворювань становить 82 % у загальній структурі смертності, на частку серцево-судинних захворю­вань припадає 61,6 %. Слід також ураховувати й те, що в країні понад 20 млн хворих на серцево-судинні за­хворювання.

Які ж хвороби принесла цивілізація?

Хворобами цивілізації називають ті хвороби, що виникли в результаті негативного впливу промисловос­ті й науково-технічної революції на навколишнє середовище й саму лю­дину.

Колись причинами передчасної смер­ті людини були травми, пізніше — інфекційні захворювання. Сьогод­ні в економічно розвинених країнах люди помирають передчасно через серцево-судинні, онкологічні й ендо­кринні захворювання, що виникають у результаті малорухомого способу життя, незбалансованого харчування, частих нервових стресів, забруднення навколишнього

середовища.

Машини, прилади, різноманітна тех­ніка, мобільні телефони, тобто досяг­нення цивілізації, скорочують нам відстані, полегшують життя, але вод­ночас забирають частину наших сво­бод і позбавляють звичайної фізичної активності. Тому людям, які живуть в індустріально розвинених країнах, властива гіподинамія. Після гіподи­намії йде інша, пов'язана з нею, хво­роба — ожиріння.

Ожиріння — результат неправильно­го харчування.

У сучасному світі кількість людей з над­лишковою вагою тіла досягла мільяр­да. В Італії серед дванадцятирічних дітей 36 % страждають на ожирін­ня, у Греції — З1%; в Іспанії — ЗО; у США — 27 %. У нашій країні не за­вадило б схуднути кожному четвер­тому підлітку.

Зайві кілограми спричиняють задиш­ку, змушують серце працювати з біль­шим навантаженням, призводять до серцево-судинних захворювань, по­рушення обміну речовин. Однак це не означає, що підліток повинен від­мовлятися від їжі, а тим більше голо­дувати. Просто все добре в міру. І цю міру потрібно знати!

Ожиріння — це хвороба, пов'язана із цивілізацією. Людині в індустрі­альному суспільстві реклама весь час рекомендує щось придбати. І най­частіше це продукти, багаті на кало­рії: цукерки, шоколад, масло, моро­зиво, майонез. Тому, перш ніж щось з'їсти, необхідно подумати, наскіль­ки це вам корисно.

Ще однією хворобою цивілізації є алергія. У XIX столітті алергійні захворювання фіксувалися вкрай рід­ко. Сьогодні алергійні захворювання посідають третє місце після серцево-судинних і онкологічних захворю­вань.

Алергія тісно пов'язана з розвитком індустріального суспільства. Розвиток промисловості призводить до таких наслідків:

  • забруднення навколишнього се­редовища відходами промисло­вого виробництва;
  • зростання вживання різних лікар­ських препаратів;
  • використання засобів дезінфекції і      та інших хімічних речовин у по­буті й на виробництві.

 Усе це фактори ризику, які призводять до того, що наша імунна система починає працювати зі збоями, у результаті чого і з'являються алергійні реакції. Проявляються вони по-різному: висипи на шкірі, бронхіальна астма  та інші захворювання.

Тютюнопаління і рак

Досить часто фактори ризику пов'язані з поводженням самої людини. Можна говорити не лише про хвороби цивілізації, але й про хвороби способу життя. Наприклад, рак Легенів і на 90 % є наслідком тютюнопаління. І А хто ж винний у тому, що людина палить? Рак — не найпоширеніше за­хворювання, що спричиняється па­лінням. Без сумніву, паління збільшує ризик розвитку рака або безпосеред­ньо призводить до раку порожнини рота, язика, глотки, горла, бронхі­ального дерева, легенів, стравоходу, шлунка, сечового міхура, шкіри.

  1. Перегляд презентації «Тиждень жахів» (10 хв)
  2. Робота в групах (15 хв)

Учні об'єднуються в три групи: «Тро­янда», «Ромашка», «Барвінок».

Члени групи «Троянда» працюють над проектом «Наслідки неправильного харчування».

Члени групи «Ромашка» працюють над проектом «Алергійні хвороби».

Члени групи «Барвінок» працюють над проектом «Наслідки тютюнопаління».

  1. Захист проектів (10 хв)
  2. Читання й обговорення притчі (10 хв)

КРАМНИЦЯ МОЖЛИВОСТЕЙ

Одного разу чоловіку наснилося, на­чебто він прийшов у місто і зайшов до крамниці. Він довго ходив між поли­цями, де лежали різні екзотичні фрук­ти й овочі. Вони приваблювали його своїми яскравими кольорами й вишу­каним ароматом. Але, тільки-но чо­ловік торкався до них, вони перетво­рювалися на маленькі зерна. Тоді він звернувся до продавця: «Дайте мені, будь ласка, ось цей фрукт». Але хазя­їн відповів: «Ми не продаємо плодів, ми торгуємо насінням».

Питання для обговорення

  1. Що необхідно зробити чоловіку, щоб виростити із зерен плоди?
  1. Що може цьому перешкодити?
  1. Як ми можемо зв'язати цю притчу зі своїм життям?

ІІІ. Завершальна частина (15 хв)

1. Вправа «Очікувані результати»

Учні переміщають на галявині знань свої сонечка, якщо вони отримали нову інформацію про хвороби ци­вілізації.

C:\Documents and Settings\Mufasa\Рабочий стол\АНТОНИНА\ВН, ИЄ\IMG_0015.JPG2. Вправа «Вежа знань»

Діти, простягаючи руки вперед і кладучи їх на руки вчителя, говорять, що нового вони дізналися на тренінгу.

3. Підбиття підсумків

Учні висловлюють свою думку про роботу тренінгу.

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Біологія 9 клас (Межжерін С.В., Межжеріна Я.О.)
Додано
16 листопада 2021
Переглядів
655
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку