Конспект уроку музичного мистецтва "Дзвінкі таємниці" (4 клас, 9 урок)

Про матеріал

Розгорнутий конспект уроку музичного мистецтва "Дзвінкі таємниці" (за підручником О.Лобової) пропонує цікаві форми роботи з учнями: сприймання "живої" музики у виконанні троїстих музик, знайомство з поняттям "п'єса" за допомогою солістів-інструменталістів, вивчення пісні про народні інструменти композитора-аматора Г.Васіної. Увесь урок спрямовано на виховання патріотизму та національної гідності.

Перегляд файлу

Севрюкова Н.Б. Конспект уроку музичного мистецтва «Дзвінкі таємниці» (4 клас, 9 урок)

 

Конспект уроку музичного мистецтва

4 клас І семестр урок 9
 

Розділ: Стежинами музичних жанрів

 

ТЕМА : Дзвінкі таємниці

Сприймання: музика у виконанні троїстих музик, п’єса «Бурштинове мереживо» у виконанні дуету народних інструментів

Хоровий спів: музика Г.Васіної, слова «Вкраїнські інструменти»

 

Мета уроку : продовжити знайомство з музичними жанрами (п’єса); дати поняття «музичні інструменти», їх групи; познайомити учнів з інструментальним українським ансамблем «троїсті музики»; розвиати вокально-хорові навички; виховувати патріотизм та любов до інструментальної музики.

 

Тип уроку: поглиблення та розширення знань

 

Обладнання: магнітофон, акордеон, фортепіано, саморобні музичні інструменти, ілюстраційні картики із зображенням інструментів різних груп, роздатковий матеріал «Вкраїнські інструменти», ноутбук та телевізор.

 


 ХІД УРОКУ : 
 

1.Вхід до класу у супроводі звучання музики «В’язанка галицьких коломийок» у виконанні троїстих музик.

 

2.Організаційний момент

 

Музичне вітання.
«Дзень-дзелень, добрий день,» -

Проспівав дзвінок у клас.

Безліч знаємо пісень,

Урок музики у нас.
 

3. Актуалізація опорних знань

- Діти, пригадайте, що таке музичний жанр. (Різновид музичного твору)

- Які ви знаєте основні музичні жанри? (Пісня, танець, марш)

- Які ви пам’ятаєте вокальні жанри? (Пісня, гімн, романс, опера)

 

4. Вивчення нової теми

- Ми продовжуємо мандрувати стежинами музичних жанрів. На екрані тема нашого уроку - «Дзвінкі таємниці». Послухайте вірш та здогадайтеся, про що у ньому йдеться.

 

 (До дошки виходять троє учнів, які отримали випереджувальне завдання, та читають вірш про інструменти.)

 

1.Дзвінкі таємниці — і справжні, й казкові.

Хто дав їм такі голоси веселкові?

Які невичерпні музичні скарбниці

заховані в тих чарівних таємницях?

2.Вони такі різні, та іноді схожі:

звучати і грізно, і лагідно можуть,

і високо, й низько, і близько, й далеко,

як вибухи грому, як клекіт лелеки.

3.Вони намалюють без пензля картину,

вони зачарують звучанням людину.

В руках музиканта, на знак диригента,

прокинуться і оживуть … (інструменти)

 

- Так, мова на уроці піде про музичні інструменти. З давніх часів люди були дуже уважними: до всього приглядалися та прислухалися. Звуки удару по каменю навіяли людині думку про створення ударних інструментів. Гудіння вітру в очереті – духових інструментів. Заспівала тятива лука – з’явилися струнні. Перші інструменти люди робили самі зі звичних матеріалів – дерева, глини, каменю.

 

(Вчитель демонструє окарини з глини, сопілку та най з дерева, трещітки та барабанчики, також старі музичні інструменти демонструються на екрані)
 

- Тепер музичні інструменти виготовляють на спеціальних заводах талановиті майстри. То що ж таке музичні інструменти?

 

 

(Демонстрація слайду із визначенням: «Музичні інструменти — спеціальні пристрої для виконання музики». Діти повторюють. Наступний слайд: «Їх поділяють на ударні, духові та струнні.» Діти повторюють. Наступний слайд: «У кожній групі є клавішні інструменти.» Діти повторюють.)
 

- У нас в Україні існує інструментальний колектив, якого немає більше ніде в світі. Називається він «троїсті музики». А про те, як він з’явився, існує така легенда...

     Три легені — скрипаль, цимбаліст та сопілкар — закохалися у дівчину. Вибираючи собі нареченого, дівчина запропонувала їм принародно змагатись у грі: чиє виконання народ визнає найліпшим — за того вийде заміж.

 

     Кожний легінь грав на своєму інструменті найулюбленішу мелодію. Та ж виконання було таким майстерним, що жодний не одержав переваги. Тоді дівчина звеліла кожному зіграти одну й ту ж пісню, — але й цього разу не розсудили найкращого…

     Залишилося останнє — грати легіням разом. Та від сумісної гри народилася нечувана досі, чарівна музика і народ вирішив — не слід розлучати легінів.

     А музику ту назвали ТРОЇСТОЮ МУЗИКОЮ…

До складу троїстих музик в різих куточках України можуть входити різні інструменти: сопілка, фрілка, скрипка, цимбали, бубон, барабан.

 

(Вчитель демонструє на екрані зображення троїстих музик)

 

Але завжди є інструменти духовий, ударний та струнний.

 

 

5.Сприймання. В.Текер. «Жартівлива полька» у виконанні троїстих музик.

 

- Послухайте уважно музику у виконанні троїстих музик та спробуйте визначити, які саме інструменти входять до їх складу.

 

(Звучить «Жартівлива полька» у виконанні троїстих музик. Відповіді дітей)

 
6.Фізкультхвилинка – повторне слухання.

 

- Прошу вас встати та під запальну веселу музику трохи потанцювати.

(Дівчинка-танцюристка показує рухи, клас повторює під музику «Жартівливої польки»)

- Дякую, ви чудово танцювали під музику троїстих музик. Прошу всіх сісти.

 

7.Засвоєння поняття «п’єса»

 

- Важливий жанр інструментальної музики – п’єса. Це невеликий сольний або ансамблевий твір.

(Вчитель читає визначення на екрані, діти повторюють)

- Послухайте, як гарно та злагоджено можуть звучати українські народні інструменти бандура та най у п’єсі.

(Дует виконує п’єсу. Діти оплесками дякують гостям)

 

8.Хоровий спів пісні «Вкраїнські інструменти»

 

А) знайомство з новою піснею

- Багато пісень складено про музичні інструменти та їх дзвінкі голоси. Спеціально для вас луцький композитор Галина Васіна, яка присутня сьогодні на уроці, написала пісню «Вкраїнські інструменти». Послухайте, яка чудова пісня.

 

 

Вкраїнські інструменти.

1.У світі є багато музичних інструментів.

Ми чуємо їх голос і звуки нащодень.

І серед них є наші – народні українські.

Без них нема весілля, без них нема пісень.

 

Приспів:

Бандура, сопілка, трембіта і цимбали –

Вкраїнські інструменти, вкраїнська в них душа.

Бандура, сопілка, трембіта і цимбали –

Ви слава нашя давня, ви гордість і краса.

 

2.Бандура вам розкаже і трішки засумує,

Про те, як жили наші герої й кобзарі.

Сопілка ж заспіває мелодію чарівну

І з радістю підхопим мелодію цю ми.

Приспів.

 

3.Трембіта вас покличе у гори й полонини

І голос цей почують в далекій стороні.

Цимбали вас запросять до танцю запального

І буде веселіше всім жити на землі.

Приспів.

 

Б) вокально-хорові вправи

- Попрацюємо над диханням. Сіли рівно, «дмухаємо на ниточку».

- Наступна вправа для розвитку дикції. Говоримо скоромовку: «Інструменти грають-грають, наше серце звеселяють» (повільно, помірно, швидко).

- Робимо гімнастику для ротика та горла. «Граємо» на великому барабані: «Бом, бом, бом, бом» - половинні. Тепер на малому барабані: «Бам, бам, бам, бам...» - четвертні. «Граємо» на духових: «Ту-ту, ту-ту...» - восьмі. І на струнних: «Тілі-тілі, тілі-тілі...» - шістнадцяті.

(Ця вправа записана на дошці зі словами та тривалостями нот)

 

В) розучування пісні

- Ось ви і готові до співу. На партах лежать слова пісні. Прочитайте перше речення. Дякую, тепер у ритмі пісні. Дякую. Послухайте перше речення. (Вчитель співає, учні повторюють)

- Читаємо друге (третє, четверте) речення. Проговорюємо у ритмі, слухаємо вчителя, співаємо.

- Тепер заспіваймо перший заспів.

(Співає вичтель, потім учні разом із вчителем, згодом учні співають самостійно, вчитель виправляє помилки. Аналогічно працюємо над розучуванням приспіву.)

- А тепер прошу вас встати та виконати перший куплет.

 

9.Підсумок уроку

- Пригадайте, то з які дзвінкі таємниці ми сьогодні відгадали?

- На які групи поділяються інструменти?

- З якими інструментами ми сьогодні зустрілися? До якої групи вони належать?

 

Музичне прощання.

 

doc
Додано
29 липня 2018
Переглядів
4730
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку