Тема уроку: Ноктюрн, Рапсодія.
Мета уроку: - ознайомити дітей з поняттями «ноктюрн», «рапсодія»; - розвинути навички активного сприймання музичного твору; - розширювати знання дітей про нові стилі музики; - виховувати потребу сприймати та виконувати музичні твори.
Музичний матеріал: Ф. Ліст Угорська рапсодія № 2 для ф-но, М. Скорик Карпатська рапсодія для скрипки з ф-но, «Колискова майбуття» вірші і музика В. Дроботенко.
Обладнання: конспект, нотні приклади, портрет композиторів, наочно-дидактичний матеріал, слова пісні, ТЗН, музичний інструмент.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організація класу.
В. Дроботенко.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Ноктюрн - жанр камерно-інструментальної музики; невеликий ліричний твір мрійливого настрою.
Ноктюрн став одним із таких жанрів, які дають можливість відобразити найтонші переживання людини, показати її внутрішній світ. Із французької «ноктюрн» перекладається як нічний. Адже саме о цій порі все навкруги стихає, з’являється можливість побути на самоті.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Сьогодні ми з вами ознайомимося із новим жанром музики.
Слово «рапсод» має тисячолітню історію. У перекладі з грецької вона означає «той, хто складає пісні».
У Стародавній Греції на святкових бенкетах і змаганнях мандрівні співці-рапсоди декламували довгі поеми із цікавим сюжетом. Розділи цих поем називалися рапсодіями. Зазвичай співаки виконували рапсодії під акомпанемент кіфари або ліри.
Рапсодія – жанр камерно-інструментальної музики; зміст якого нерідко пов’язаний із народною творчістю.
Одним із найяскравіших композиторів, хто творив у цьому жанрі, був Ференц Ліст. Його угорські рапсодії – це неперевершені сцени народного життя.
Ференц Ліст (1811-1886) – видатний угорський композитор, піаніст і диригент. Народився в с. Добор’ян у родині музиканта. На формування його музики великий вплив відіграли угорські й циганські народні пісні і танці, до яких він неодноразово звертався упродовж своєї композиторської діяльності.
Ліст дуже рано навчився грати на фортепіано і уже в 9 років виступав з першим публічним концертом, гастролював країною. Проте навчитися професійної музики в Угорщині не було ні в кого, тому його батьки вирішили переїхати до Відня, де він розпочав своє музичне навчання.
Багато подорожував країнами із концертами. Невдовзі він став найвідомішим піаністом Європи.
Неодноразово гастролював і в українських містах: Києві, Чернівцях, Житомирі, Львові, Одесі. Гастролюючи на Поділлі він написав п’єси для фортепіано – «Українська балада» й «Думка», твори на теми українських народних пісень – «Ой, не ходи, Грицю» та «Віють вітри, віють буйні».
Доробок Ференца Ліста налічує 500 творів для фортепіано, зокрема, 19 угорських рапсодій, 3 фортепіанні концерти.
Сьогодні ми з вами послухаємо «Угорську рапсодію» № 2.
IV. Слухання музики.
Бесіда та аналіз твору
Учні дають відповіді на поставлені їм запитання.
Саме Угорська рапсодія №2 є найвідомішою із усіх 19 рапсодій. ЇЇ виконують і досі. В ній передані сцени народного життя.
А тепер ми повернемося на терени рідної Батьківщини.
Твори цього композитора виконуються за як в Україні так і за її межами: Франції, Німеччині, Болгарії. Це Мирослав Скорик (1938), який народився у Львові. Його бабуся було сестрою відомої оперної співачки Соломії Крушельницької.
Початкову музичну освіту отримав від батьків, які не будучи професійними музикантами, музикували в родинному колі, батько грав на скрипці, мати – на фортепіано.
Спочатку навчався у Львівській музичній школі, пізніше у Московській консерваторії. Написав безліч музичних творів, серед них: опера «Мойсей», балети, камерно-інструментальні твори. А зараз ми з вами послухаємо «Карпатську рапсодію».
Слухання музики «Карпатська рапсодія» для скрипки з фортепіано.
М. Скорика.
Бесіда та аналіз твору:
Відповіді дітей.
Твір «Карпатська рапсодія» написаний у складній тричастинній формі. Темпова палітра твору є надзвичайно широкою: Andante, Allegro, Presto. Головну тему першої частини виконує скрипка-соло. Ця тема дуже прониклива, навіть дещо капризна, виписана дрібними тривалостями, інтонаційно та ритмічно досить розвинена, тут присутні і танцювальні мотиви. Зустрічаються заповільнення.
Друга частина більш танцювального характеру, весела. Головну тему виконують скрипка-соло, баяни, цимбали. Тут присутні такі нюанси: f. Йде змінна тональності.
Третя частина дещо схожа на першу, але дещо видозмінена. Подається у швидкому темпі (Presto). Автор знову повертається до основної тональності (d-moll). Головну тему тут виконують 1 скрипки, бандури, 1 баян та сопілка нюансом ff. Твір закінчується на вершині динамічного та емоційного піднесення дуже ефектним глісандо струнних, бандур, кобз та 1 баяна.
Повторне слухання «Карпатської рапсодії».
Діти діляться враженнями.
V. Спів.
А зараз розспіваємося (гама до-мажор у висхідному та низхідному русі з називанням нот. Звертаю увагу на правильне голосоутворення, чітку артикуляцію).
Продовження розучування пісні В. Дроботенко «Колискова майбуття»
Співуча українська мова… Її слова, немов струмок, переливаються різними барвами. Дітлахи змалечку чують чудовий передзвін у колискових піснях своїх мам та бабусь і закохуються у його співучість.
Сама колискова – оберіг, лагідна усмішка та ніжність неньки, дорога скарбниця народної мудрості і самобутньої творчості. З давніх-давен передає народ своїм нащадкам через пісенну творчість любов до Батьківщини та своїх пращурів, учить добру і справедливості.
Але не менш пізнавальні і сучасні колискові. З їх допомогою малеча вчиться розмовляти, запам’ятовує та наспівує сучасні мелодії відомих мультиків. Пізнає світ, адже колискова - перша пісня в їх житті, виконана виключно для них з любов’ю та ніжністю.
Повторення 1 куплету та розучування 2 куплету «Колискової майбуття».
Робота над звуком, дикцією, поступовим прискоренням темпу виконання твору, робота над вступом твору.
VI. Підсумок уроку
Отже, сьогодні ми з вами продовжили знайомство із жанрами музики.
Тестові завдання.
VІI. Домашнє завдання.