Тема уроку. Рок-музика
Мета уроку:
Компетентності школярів, що формуються протягом уроку: Ключові : уміння вчитися впродовж життя:самооцінювання досягнень і помилок; культурнакомпетентність:залучення до мистецької діяльності, розвиток творчого самовираження, толерантне ставлення до культурного розмаїття регіонів світу; усвідомлення потреби збереження художнього надбання людства; інформаційно-цифрова: усвідомлення можливостей використання сучасних цифрових технологій для художньо-творчого самовираження; ініціативність і підприємливість: ініціативність щодо участі у творенні нових мистецьких продуктів; відповідальність за особистий і колективний результат; соціальна та громадянська: сприймання мистецького твору як форми самовираження людини; усвідомлення своєї причетності до соціокультурних процесів; дбайливе ставлення до надбань своєї та іншої культур; розуміння значущості мистецтва для суспільного розвитку; громадянська активність; підтримання суспільного розмаїття (зокрема, через мистецтво); утвердження рівності як основи демократії; екологічна грамотність і здорове життя: розуміння гармонійної взаємодії людини та природи; сприймання довкілля як об’єкта для художньо-образної інтерпретації. Предметні: розширити уявлення учнів про рок - музику та історію її виникнення, визначати музичні особливості виконання року, вміння уважно слухати рок – музику, надавати характеристику рок - композиціям, аналізувати рок - композиції, розпізнавати на слух рок - музику, розвивати відчуття ритму, знати творчість таких рок-гуртів, як «Queen», «Океан Ельзи» та інш. виконавців року в зарубіжних країнах та в Україні, вміння виконувати вокальні імпровізації, удосконалювати виконавські навички.
Тип уроку: комбінований, урок поглиблення в тему; форма роботи: групова. Обладнання: проєктор, мультимедійна дошка, мультимедійна презентація PowerPoint за темою уроку «Рок – музика», яка містить портрети виконавців рок-музики; відео та аудіо матеріали творів, що вивчаються на уроці. Основні поняття для засвоєння: особливості рок-музики, історія виникнення року, рок-гурти та виконавці року в зарубіжних країнах та в Україні. Твори, що вивчаються на уроці: : Elvis Presley «Jailhouse Rock», The Beatles «Yesterday», Queen «We’ll rock you», гурт «Океан Ельзи» «Все буде добре».
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
1.Діти заходять у клас і співають пісню «Ой у лузі червона калина».
2.Музичне вітання.
3.Кожен учень отримує цукерку і займає місце за кольором групи: жовтий, зелений, фіолетовий(орієнтуючись по обгортці обраної цукерки). Клас поділяється на 3 групи, які вже розподілені за музичними стилями: «Рок-н-рол», «Біт-рок», «Рок-музика».У кожній групі діти розподіляються за своїми талантами: «Музикознавці»(відповідають на запитання в кінці уроку),«Художники»(малюють логотип стилю своєї групи ),«Співаки», «Танцюристи», «Читці»(читають приготовлену на листочках інформацію).
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку Актуалізація опорних знань. Мотивація до навчання.
Сьогодні на вас чекає зустріч із популярним напрямом у музиці XX — XXI ст. рок-музикою (історією її виникнення)
Сучасній людині важко уявити своє життя без музики. Музична культура сьогодення перебуває у постійному розвитку, але кінцевий продукт цього розвитку не завжди задовольняє потреби слухача, бо спрямований на розважальність і популярність. Задайте собі питання: "Чи подобається мені рок-музика? Що я знаю про цей стиль? Чи відомо мені, як народився рок ? "
Отже, визначимо цілі нашого уроку:
ІІІ. Новий матеріал для засвоєння. Розповідь про рок-музику: напрями року, його представники.
Учитель: Рок - музика (англ. rock) — узагальнена назва низки напрямів популярної музики другої половини XX століття, що походять від рок-н-ролу та ритм-енд-блюзу.
Термін rock, очевидно, є скороченням від Rock’n’roll і дослівно перекладається як «крутитись і гойдатися».
Читець: Рок-н-рол – жанр популярної музики, що виник у 1950-х роках у США і став ранньою стадією розвитку рок-музики. Як культурне явище соціальний вплив рок-музики на світ є безпрецедентним порівняно з іншими стилями. Ранній рок-н-рол поєднував елементи блюзу, бугі-вугі, джазу, ритм-н-блюзу, фолк-музики, кантрі. Класичне звучання рок-н-ролу сформовано в 1955-х роках, коли Білл Хейлі, Елвіс Преслі, Чак Беррі, Літл Річард записували пісні – основу рок-н-ролу. Кожен із цих унікальних музикантів приносив щось особливе в нову музику – Елвіс Преслі сміливо експериментував із кантрі та блюзом; ураганний ритм і несамовиті крики піаніста Літла Річарда були провідним мотивом бунтарського характеру року, а гітарні акорди й дотепні тексти Чака Беррі – зразком для численних наслідувань. Уособленням цього стилю є Елвіс Преслі, відомий як «король рок-н-ролу». Він мав величезний музичний і стилістичний вплив на молоде покоління.
Мистецька діяльність. Руханка
Учитель: Послухаймо у його виконанні хіт «Jailhouse Rock», щоб відчути енергію музики тієї епохи. А наші «Танцюристи» відтворять цей танець (руханка «Jailhouse Rock»). Попри стрімкі темпи розвитку, рок-н-рол досить швидко опинився на межі спустошення: Літл Річард залишив поп-музику 1957 року ( за два роки після першого успіху); Елвіса Преслі призвали до армії на два роки, після повернення з якої 1960 року його більше цікавила кінокар'єра; Чак Беррі засудили до тюремного ув’язнення. Ідеї, що вдихнули в рок-н-рол нове життя, принесло зі Старого Світу «британське вторгнення» (The Beatles) усередині 1960-х років. Учасники The Beatles стали новаторами в музиці ХХ століття.
Читець: Легендарний британський біт-рок гурт «The Beatles» із Ліверпуля у складі Джона Леннона, Пола Маккартні, Джорджа Гаррісона та Рінго Старра започаткував новий етап у рок-музиці.
Гурт справив значний вплив на пoп- і рок -музику XX століття. Саме цей гурт змінив роботу музичних студій, розподіливши на студійні та концертні записи, а також запровадив моду в зачісках та одязі. Але найбільший вплив «The Beatles» був у формі та змісті рок-музики, у багатстві жанрів, мелодизмі, експериментаторстві в музичних формах.
Вокальна діяльність.
Учитель: Послухаймо у їх виконанні пісню «Yesterday». А тепер наші «Співаки» заспівають цю пісню в українському перекладі. Багато рок-музикантів (The Rolling Stones, Nirvana та ін..) визнавали, що на їхню творчість значно вплинула музика «The Beatles».Серед них були й музиканти гурту «Queen».
Читець: Британський гурт«Queen», поєднавши у своїй творчості ознаки різних напрямів рок-музики, створила власний неповторний стиль. Своїм надзвичайним успіхом група завдячує передусім таланту і харизмі вокаліста Фреді Мерк’юрі.
«Queen» (укр. «Королева») — британський рок-гурт, створений у 1971 році у Лондоні. Від року заснування і до смерті Фредді Мерк'юрі (1991) склад гурту залишався незмінним: Фредді Мерк'юрі — вокал, фортепіано; Браян Мей — гітара, вокал; Роджер Тейлор — ударні, вокал; Джон Дікон — бас-гітара, бек-вокал. «Queen» створювали свої ранні роботи під впливом від прогресивного року, хардроку і важкого металу, але поступово перейшли до більш традиційного звучання, запозичивши елементи інших стилів, таких як арена-рок і поп-рок.
Мистецька діяльність. Ритмічне музикування
Учитель: Послухаймо у їх виконанні пісню «We will rock you».А ми всі разом виконаємо ритмічний акомпанемент на паперових стаканчиках.
Учитель: Незадовго до випуску першого альбому «Queen» Фредді Мерк’юрі, який мав освіту дизайнера, створив логотип гурту. Малюнок поєднав у собі знаки зодіаку всіх чотирьох членів гурту: два леви (знак зодіаку Дікона і Тейлора - Лев), краб (Мей - рак), і дві феї (Мерк’юрі - Діва). Леви тримають стилізовану літеру «Q» , на якій лежить краб. Феї розміщені трохи нижче левів – на гілках. Корона займає місце всередині літери «Q», а над усією композицією височіє птах фенікс з розправленими крилами. Логотип схожий на герб Сполученого Королівства.А які логотипи придумали для своїх груп наші «Художники»?(Учні показують завершені малюнки під кінець уроку)
ІV. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія
Учитель: Повернімося до цілей нашого уроку, а «Музикознавці» дадуть нам відповіді на наші цілі:
V. Підсумок уроку
Учитель: Незалежно від того, чи подобається рок-музика нам, чи ні, ми повинні завжди пам’ятати, що будь-який вид мистецтва - це форма самовираження людини, яку ми повинні поважати. Діти, у вас на партах лежать стікери. Зараз ми з вами проведемо "Самооцінювання на уроці".Якщо на всі запитання ви дасте задовільну відповідь, то берете зелений стікер і приклейте його на дошку. А якщо вагаєтесь, то берете рожевий стікер.
-Чи виконував/ла завдання як найкраще, чи як умів ?
-Чи толерантно спілкувався/лася у групі ?
-Чи допомагав/ла іншим членам, коли їм це було потрібно?
-Чи пропонував/ла власні ідеї, вирішення ?
-Чи я задоволений/на своїм внеском у кінцевий результат роботи групи ?
VІ. Домашнє завдання: переглянути кінофільм «Богемна рапсодія».
VІІ. Вихід з класу під мелодію пісні «Все буде добре» гурту «Океан Ельзи».