Конспект уроку музики для учнів 4 класів "Фольклор і професійна музика". Метою уроку є збагатити уявлення учнів про традиції та своєрідність музичного мистецтва українського народу, про схожість та відмінність народної та композиторської пісні, спільність її життєвого змісту.
Фольклор і професійна музика
Мета:
• навчальна: збагатити уявлення учнів про традиції та своєрідність музичного мистецтва українського народу, схожість та відмінність народної та композиторської пісні, спільність її життєвого змісту.
• розвивальна: розвивати музично-творчі здібності учнів;
• виховна: виховувати інтерес, любов до народної та композиторської музики, пісні.
Музичний матеріал: українська народна пісня «Верховино, світку ти наш», Георгій Майборода «Гуцульська рапсодія»; «Добрий день, людям на землі» вірші і музика Ігоря Танчака
Елемент інтеграції: картини українських художників із зображенням гуцульських пейзажів.
Тип уроку: урок поглиблення теми
Обладнання: програвач, ілюстрації, портрет композитора, презентація.
ХІД УРОКУ
Наша подорож цікава дуже,
Адже люблять музику всі люди,
І дорослі, і малі,
Люблять й наші школярі!
Будем далі працювати,
Руку вправно піднімати,
Кличе музика нас всіх,
Починаємо мерщій!
Ми з вами продовжуємо нашу подорож, а мандрівка у нас буде незвичайна, а країною Музики, адже українці – дуже співучий народ, який має багату музичну спадщину.
І одна з героїнь, яку ми зустрічаємо під час нашої подорожі – це пісня.
Пісні є народні. А що таке народна пісня (це музично – поетичний твір, створений народом), і композиторські або професійні – пісні, створені композитором або автором.
Протягом декількох уроків ми слухали, співали, аналізували народні пісні та визначали приналежність їх до різних жанрів української пісенної творчості.
нил |
драж |
ки |
|
лис |
ко |
ві |
|
ро |
ско |
мов |
ки |
лич |
ки |
зак |
|
ки |
лі |
чил |
|
по |
ки |
тіш |
|
А найулюбленішими для вас є звичайно які пісні? (дитячі).
І ось зараз стюардеси нашого літака передали мені аркуші із індивідуальними завданнями для декого з вас, виконавши які ми пригадаємо жанри дитячих пісень. Для цього потрібно переставити склади по горизонтальних рядах так, щоб прочитати назву жанру дитячої пісні (індивідуально)
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
У.М. Як ви думаєте, чи можливо знати всі народні пісні? Так, це важко. Тому що історію, життя та духовний світ нашого народу зберігають понад 200 тисяч народних пісень. І серед них сила-силенна дитячих народних пісень. А які вони бувають, нам зараз скажуть учні, які виконували завдання від стюардес. (відповіді учнів)
А крім народних пісень, у нашого народу є велика чисельність казок, легенд, загадок тощо. І все це ми можемо назвати одним словом. А яким, ми дізнаємося, розгадавши кросворд.
С и м ф о н і я
к о б з а р
к о л я д к а
ж н и в а р с ь к і
щ е д р і в к а
ж а р т і в л и в і
к о л о м и й к и
і с т о р и ч н і
Фольклором називають різні жанри народної творчості: казки й легенди, загадки, приказки та промовки. Звичайно, існує і музичний фольклор – це пісні, танці, взагалі музика, це багатюще джерело творчості композиторів.
Тому тема нашого уроку звучить «Фольклор і професійна музика» і під час нашої подорожі ми дізнаємося з вами, що таке фольклор, розкриємо спільні та відмінні риси народної та композиторської пісні. Сподіваюся, що наприкінці нашої мандрівки ви ще більше будете цікавитися, слухати і любити музику.
Бортінженер нашого авіалайнеру розповів мені цікаву історію. Одного разу один композитор зустрів королеву Мелодію, коли вона наспівувала ніжну лагідну пісню. «Що це за чудова пісня і хто її створив?» — запитав композитор. Замислилася королева Мелодія, що йому відповісти, адже цю пісню грав пастушок, її співали дівчата і вітер. І зрозуміла королева Мелодія, що пісню цю створив народ!
Композиторові так вона сподобалася, що він вирішив її записати. Пізніше в нього виникла ідея створити великий музичний твір. А для того, щоб люди не забули прекрасну народну мелодію, композитор використав її у своєму творі. Відтоді в інструментальній музиці можна почути народні мелодії.
Звичайно, професійна та народна музика тісно пов’язана одна з одною. Народні твори часто стають основою для професійної музики, яку виконують і професійні, і народні виконавці. Композитори за допомогою засобів музичної виразності здійснюють обробку народної музики, видозмінюючи її.
Давайте розглянемо спільні та відмінні особливості, що характерні для народних і професійних музичних творів.
СПІЛЬНЕ ТА ВІДМІННЕ В МУЗИЧНОМУ ФОЛЬКЛОРІ ТА ПРОФЕСІЙНІЙ МУЗИЦІ
СПІЛЬНЕ: виконання творів на музичних інструментах або голосом.
ВІДМІННЕ: творцем народної музики є народ, а професійної – композитор; для професійної музики обов’язковим є нотний запис твору, а народна музика передається усно, із вуст в уста.
Мені передав тільки що по рації наш перший пілот, що за графіком на нашому борту повинні бути хвилинки для слухачів. Спочатку ми з вами послухаємо українську народну пісню «Верховино, світку ти наш».
Зараз ми з вами послухаємо ще один музичний твір і якщо ви почуєте можливо знайому мелодію, ви в цей момент мені сигналізуєте – піднімаєте руку.
Слухання «Гуцульської рапсодії» Г. Майбороди
- Що ви знайомого почули в цьому музичному фрагменті? (Українську народну пісню «Верховино, світку ти наш»);
- Який характер твору? (Головна тема - від тихого й задумливого до широкого й урочистого звучання).
Твір, який ми прослухали, написав Георгій Майборода для симфонічного оркестру та назвав «Гуцульською рапсодією». Побудована на карпатському фольклорі, рапсодія викликала велике зацікавлення серед слухачів. Композитор увів у свій твір мелодію відомої української народної пісні «Верховино, світку ти наш». У виконанні симфонічного оркестру мелодія пісні набула нових ознак.
Георгій Майборода – український композитор з Полтавщини. Музичні здібності в Георгія Майбороди виявилися досить рано, адже, в нього вдома постійно звучала музика, лунали пісні. Батьки композитора заохочували своїх дітей до музикування на різних інструментах. Георгій із задоволенням співав у хорі. Навчався в Київській консерваторії по класу композиції в Левка Ревуцького. Працював у різних жанрах. У його доробку — опери, симфонії, симфонічні поеми, сюїти, концерти. Писав музику до поезій Т. Шевченка, Івана Франка та ін. У 1949 році, талановитий музикант заявив про себе «Гуцульською рапсодією» - твором для симфонічного оркестру, побудованим на карпатському фольклорі.
Музика «Гуцульської рапсодії» передає захопленість людини величною природою карпатського краю. І це тільки підкреслюють і доповнюють ряд малюнків наших українських художників, де зображено карпатські пейзажі, які видніються за ілюмінаторами нашого літака.
Давайте іще раз пригадаємо початок «Гуцульської рапсодії» і оберемо з поданих музичних інструментів той, що виконує соло на початку твору (див фото музичних інструментів).- сопілка.
Георгій Майборода намагався за допомогою сопілки передати голос одного українського народного інструменту, який називається трембіта, який ще називають карпатським рогом, адже на трембіті грають гуцули в Карпатах.
(Відео про трембіту)
Наша музична подорож продовжується і на нашому лайнері – пісенні хвилинки.
Та спочатку пригадаємо правила під час співу: сидіти рівно, дихати носом, не піднімаючи плечі.
Дихальна гімнастика
Вправа 1.
Випрямити спину, розправити плечі, глибокий вдих носом, коротка затримка дихання, рівний і повільний видих через рот (2-3 рази)
Вправа 2.
Надуваємось, наче повітряна кулька, одночасно розводимо руки, ніби показуємо кулю, яка роздувається, затримуємо дихання, і повільно видихаємо, одночасно опускаємо руки (2-3 рази).
Вправа 3.
Ручка – під грудьми. Вдих – різкими ривками, затримка дихання, повільний рівний видих (2-3 рази).
Вправа 4.
Ручку покласти під грудьми. Глибокий повільний вдих носом, затримка дихання, видих робимо ривками, потрохи, активно працюючи діафрагмою (2-3 рази).
У.М. Ми знаємо, що співаку потрібно не тільки, щоб слухачі насолоджувалися гарним голосом, а й розуміли, про що співається, тому наступна наша розминка для язичка, губ і щічок.
Артикуляційна гімнастика
Вправа 1 – «Футбол» - при закритому роті, язичком натягуємо по черзі щічки – «забиваємо голи».
Вправа 2. Витягуємо губки в дудочку, а потім розтягуємо в широку посмішку.
Ну що ж, ми тільки що трішки розспівалися, а тепер повторимо пісню «Добрий день людям на землі» (вірші і музика І. Танчака). Звертайте увагу на дикцію, на характер пісні, разом вступаємо і закінчуємо спів.
(Співаємо пісню)
ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
Давайте пригадаємо, що ми робили під час сьогоднішньої мандрівки.
ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Отже, знання, отримані на уроках музики, дають нам підставу стверджувати, що композитори у своїх професійних творах використовують мелодії українських народних пісень. Якщо про якусь пісню говорять, що вона стала народною, то це є найвищою похвалою для композитора