Конспект уроку музики "Фольклор і професійна музика"

Про матеріал

Конспект уроку музики для учнів 4 класів "Фольклор і професійна музика". Метою уроку є збагатити уявлення учнів про традиції та своєрідність музичного мистецтва українського народу, про схожість та відмінність народної та композиторської пісні, спільність її життєвого змісту.

Перегляд файлу

Фольклор і професійна музика

Мета:

       навчальна: збагатити уявлення учнів про традиції та своєрідність музичного мистецтва українського народу, схожість та відмінність народної та композиторської пісні, спільність її життєвого змісту.

      розвивальна: розвивати музично-творчі здібності учнів;

      виховна: виховувати інтерес, любов до народної  та композиторської музики, пісні.

Музичний матеріал: українська народна пісня «Верховино, світку ти наш», Георгій Майборода «Гуцульська рапсодія»; «Добрий день, людям на землі» вірші і музика Ігоря Танчака

Елемент інтеграції:  картини українських художників із зображенням гуцульських пейзажів.

Тип уроку: урок поглиблення теми

Обладнання: програвач, ілюстрації, портрет композитора, презентація.

 

ХІД УРОКУ

 

  1. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Наша подорож цікава дуже,

Адже люблять музику всі люди,

І дорослі, і малі,

Люблять й наші школярі!

Будем далі працювати,

Руку вправно піднімати,

Кличе музика нас всіх,

Починаємо мерщій!

Ми з вами продовжуємо нашу подорож, а мандрівка у нас буде незвичайна,  а країною Музики, адже українці – дуже співучий народ, який має багату музичну спадщину.

 

  1. Актуалізація опорних знань.

І одна з героїнь, яку ми зустрічаємо під час нашої подорожі – це пісня.

Пісні є народні. А що таке народна пісня (це музично – поетичний твір, створений народом), і композиторські або професійні – пісні, створені композитором або автором.

Протягом декількох уроків ми слухали, співали, аналізували народні пісні та визначали приналежність їх до різних жанрів української пісенної творчості.

нил

драж

ки

 

лис

ко

ві

 

ро

ско

мов

ки

лич

ки

зак

 

ки

лі

чил

 

по

ки

тіш

 

А найулюбленішими для вас є звичайно які пісні? (дитячі).

  І ось зараз стюардеси нашого літака передали мені аркуші із індивідуальними завданнями для декого з вас, виконавши які ми пригадаємо жанри дитячих пісень. Для цього потрібно переставити склади по горизонтальних рядах так, щоб прочитати назву жанру дитячої пісні (індивідуально)

 

  1. Основна частина

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

У.М. Як ви думаєте, чи можливо знати всі народні пісні? Так, це важко. Тому що історію, життя та духовний світ нашого народу зберігають понад 200 тисяч народних пісень. І серед них сила-силенна дитячих народних пісень. А які вони бувають, нам зараз скажуть учні, які виконували завдання від стюардес. (відповіді учнів)

А крім народних пісень, у нашого народу є велика чисельність казок, легенд, загадок тощо. І все це ми можемо назвати одним словом. А яким, ми дізнаємося, розгадавши кросворд.

 

С и м ф о н і я

       к о б з а р

        к о л я д к а

ж н и в а р с ь к і

    щ е д р і в к а

    ж а р т і в л и в і

             к о л о м и й к и

           і с т о р и ч н і

 

  1. Великий інструментальний твір для симфонічного оркестру – симфонія.
  2. Мандрівний співак, який виконував пісні в супроводі кобзи – кобзар.
  3. Величальна українська народна пісня, яку виконують на Різдво – колядки.
  4. Народні пісні, які виконують під час жнив – жниварські.
  5. Величальна українська народна пісня, яку виконують напередодні Нового року - щедрівка
  6. Пісні, в яких виражаються гумор, жарти і дотепність - жартівливі
  7. Коротенькі пісні-танці, жартівливого характеру, які народилися в Коломиї - коломийки
  8. Пісні, в яких оспівують історичні події, історичні постаті – історичні.

 

Фольклором  називають різні жанри  народної  творчості: казки й легенди, загадки, приказки та промовки. Звичайно, існує і музичний фольклор – це пісні, танці, взагалі музика, це багатюще  джерело творчості  композиторів.

Тому тема нашого уроку звучить «Фольклор і професійна музика» і під час нашої подорожі ми дізнаємося з вами, що таке фольклор, розкриємо спільні та відмінні риси  народної та композиторської пісні. Сподіваюся, що наприкінці нашої мандрівки ви ще більше будете цікавитися, слухати і любити музику.

Бортінженер нашого авіалайнеру розповів мені цікаву історію. Одного разу один композитор зустрів королеву Мелодію, коли вона наспівувала ніжну лагідну пісню. «Що це за чудова пісня і хто її створив?» — запитав композитор. Замислилася королева Мелодія, що йому відповісти, адже цю пісню грав пастушок, її співали дівчата і вітер. І зрозуміла королева Мелодія, що пісню цю створив народ!

Композиторові так вона сподобалася, що він вирішив її записати. Пізніше в нього виникла ідея створити великий музичний твір. А для того, щоб люди не забули прекрасну народну мелодію, композитор використав її у своєму творі. Відтоді в інструментальній музиці можна почути народні мелодії.

Звичайно, професійна та народна музика тісно пов’язана одна з одною. Народні твори часто стають основою для професійної музики, яку виконують і професійні, і народні виконавці. Композитори за допомогою засобів музичної виразності здійснюють обробку народної музики, видозмінюючи її.

Давайте розглянемо спільні та відмінні особливості, що характерні для народних і професійних музичних творів.

СПІЛЬНЕ ТА ВІДМІННЕ В МУЗИЧНОМУ ФОЛЬКЛОРІ ТА ПРОФЕСІЙНІЙ МУЗИЦІ

СПІЛЬНЕ: виконання творів на музичних інструментах або голосом.

ВІДМІННЕ: творцем народної музики є народ, а професійної – композитор; для професійної музики обов’язковим є нотний запис твору, а народна музика передається усно, із вуст в уста.

Мені передав тільки що по рації наш перший пілот, що за графіком на нашому борту повинні бути хвилинки для слухачів. Спочатку ми з вами послухаємо українську народну пісню «Верховино, світку ти наш».

  • Який характер цього твору?
  •                   Як ви думаєте, чи можна мелодію цього твору використати в професійній музиці?

Зараз ми з вами послухаємо ще один музичний твір і якщо ви почуєте  можливо знайому мелодію, ви в цей момент мені сигналізуєте – піднімаєте руку.

Слухання «Гуцульської рапсодії» Г. Майбороди

- Що ви знайомого почули в цьому музичному фрагменті? (Українську народну пісню «Верховино, світку ти наш»);

- Який характер твору?  (Головна тема - від тихого й задумливого до широкого й урочистого звучання).

Твір, який ми прослухали, написав Георгій Майборода для симфонічного оркестру та назвав «Гуцульською рапсодією». Побудована на карпатському фольклорі, рапсодія викликала велике зацікавлення серед слухачів. Композитор увів у свій твір мелодію відомої української народної пісні «Верховино, світку ти наш». У виконанні симфонічного оркестру мелодія пісні набула нових ознак.

Георгій  Майборода – український  композитор з Полтавщини. Музичні здібності в Георгія Майбороди виявилися досить рано, адже, в нього вдома постійно звучала музика, лунали пісні. Батьки композитора заохочували своїх дітей до музикування на різних інструментах. Георгій із задоволенням співав у хорі. Навчався в Київській консерваторії по класу композиції в Левка Ревуцького. Працював у різних жанрах. У його доробку — опери, симфонії, симфонічні поеми, сюїти, концерти. Писав музику до поезій Т. Шевченка, Івана Франка та ін. У 1949  році, талановитий  музикант  заявив  про  себе  «Гуцульською  рапсодією» - твором  для  симфонічного  оркестру, побудованим  на  карпатському  фольклорі.

Музика «Гуцульської рапсодії» передає захопленість людини величною природою карпатського краю. І це тільки підкреслюють і доповнюють ряд малюнків наших українських художників, де зображено карпатські пейзажі, які видніються за ілюмінаторами нашого літака.

Давайте іще раз пригадаємо початок «Гуцульської рапсодії» і оберемо з поданих музичних інструментів той, що виконує соло на початку твору ив фото музичних інструментів).- сопілка.

Георгій Майборода намагався за допомогою сопілки передати голос одного українського народного інструменту, який називається трембіта, який ще називають карпатським рогом, адже на трембіті грають гуцули в Карпатах.

(Відео про трембіту)

Наша музична подорож продовжується і на нашому лайнері – пісенні хвилинки.

Та спочатку пригадаємо правила під час співу: сидіти рівно, дихати носом, не піднімаючи плечі.

Дихальна гімнастика

Вправа 1.

Випрямити спину, розправити плечі, глибокий вдих носом, коротка затримка дихання, рівний і повільний видих через рот (2-3 рази)

Вправа 2.

Надуваємось, наче повітряна кулька, одночасно розводимо руки, ніби показуємо кулю, яка роздувається, затримуємо дихання, і повільно видихаємо, одночасно опускаємо руки (2-3 рази).

Вправа 3.

Ручка – під грудьми. Вдих – різкими ривками, затримка дихання, повільний рівний видих (2-3 рази).

Вправа 4.

 Ручку покласти під грудьми. Глибокий повільний вдих носом, затримка дихання, видих робимо ривками, потрохи, активно працюючи діафрагмою (2-3 рази).

 

У.М. Ми знаємо, що співаку потрібно не тільки, щоб слухачі насолоджувалися гарним голосом, а й розуміли, про що співається, тому наступна наша розминка для язичка, губ і щічок.

Артикуляційна гімнастика

Вправа 1 – «Футбол» - при закритому роті, язичком натягуємо по черзі щічки – «забиваємо голи».

Вправа 2. Витягуємо губки в дудочку, а потім розтягуємо в широку посмішку.

Ну що ж, ми тільки що трішки розспівалися, а тепер повторимо пісню «Добрий день людям на землі» (вірші і музика І. Танчака). Звертайте увагу на дикцію, на характер пісні, разом вступаємо і закінчуємо спів.

(Співаємо пісню)

ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

Давайте пригадаємо, що ми робили під час сьогоднішньої мандрівки.

  • Що таке фольклор? (народна творчість: казки, загадки, пісні, танці, приказки і т.д.)
  • Чи можуть народні пісні бути використані в професійній музиці?
  • З яким композитором ми познайомилися? (Г.Майборода)
  • Як називався твір Г.Майбороди, який ми сьогодні слухали? (Гуцульська рапсодія)

 

   ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Отже, знання, отримані на уроках музики, дають нам підставу стверджувати, що композитори у своїх професійних творах використовують мелодії українських народних пісень. Якщо про якусь пісню говорять, що вона стала народною, то це є найвищою похвалою для композитора

 

docx
Додано
22 жовтня 2018
Переглядів
702
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку