розробка інтегрованого уроку з музичного мистецтва 6клас за підручником Л.Кондратової.
Тема: Знайомтесь - кантата.
Мета уроку: ознайомити з жанром кантати, її структурою . Ознайомити з історичними подіями ,постаттю Олександра Невського та відображенням цих подій в різних вижах мистецтва.
Урок 12
Тема уроку: Знайомтесь – кантата.
Мета уроку: Ознайомити учнів з жанром кантати та її характерними ознаками;
На прикладі кантати С.Прокоф’єва «Олександр Невський розглянути композиційну будову кантати;
Розвивати уміння вдумливо слухати музику,та розповідати про образний зміст твору;
Розвивати вокально-хорові навички в процесі вивчення пісні;
Виховувати інтерес до творів різних видів мистецтв;
Тип уроку: Інтегрований.
Твори, що інтегрують: Історія, музика -С.Прокоф’єв кантата «Олександр Невський», образотворче мистецтво: картина-триптих П.Коріна «Олександр Невський» ;
Очікувані результати: після вивчення теми учні зможуть називати особливості жанру кантати, історію створення кантати «Олександр Невський».
Твори, що вивчаються на уроці: С.Прокоф’єв кантата «Олександр Невський» ч. «Льодове побоїще»;
«Веселкова пісня». Сл.. О.Кононенко, муз. О.Жилінського.
Хід уроку
I Організація пізнавальної діяльності.
Музичне вітання.
II Актуалізація опорних знань за темою минулого уроку: «Співає хор»
Технологія «Мозковий штурм»
1 Назвіть види хорів за складом виконавців.
2Які ви знаєте голоси хору?
3З якими музичними творами ознайомилися на уроці хто їх
створив?
4.У чому полягає особливість звучання церковного хору і який твір запам’ятався найбільше?
Оголошення теми та мети уроку: «Знайомтесь- кантата».
Сьогодні ми ознайомимося з жанром хорової музики «кантата» та з торцем прекрасної музики С.Прокоф’євим та його кантатою «Олександр Невський»
А ще ми дізнаємося хто ще з митців звертався до цього історичного сюжету.
III Мотивація навчальної діяльності.
5квітня відбулося знамените Льодове побоїще
(2учнів розповідають про битву на льоду Чудського озера).
Знамените Льодове побоїще було описане в Новгородських літописах та «Римованій хроніці». Ця історична подія завжди хвилювала митців і зокрема знайшла відображення на картині В. Назарука «Льодове побоїще».
Кінорежисер С. Ейзенштейн створив кінострічку «Олександр Невський». А музику до цієї кінострічки створив С.Прокоф’єв.
Потім композитор виокремив музику з кінострічки, поет В.Луговський створив текст і так з’явилася кантата.
Що ж таке кантата?
Кантата (італ. cantata, від лат. canto — співаю) — твір урочистого або лірико-епічного характеру, що складається з декількох закінчених номерів, виконується співаками-солістами, хором у супроводі оркестру і призначений для концертного виконання.
Зазвичай кантата складається із оркестрового вступу, арій, речитативів і хорів.
Жанр кантати виник в Італії у першій половині XVII століття. Розквіт італійської кантати належить до середини XVII ст. і пов’язаний з творчістю композиторів Джакомо Каріссімі, Алессандро Страделла, Алессандро Скарлатті та інших. Італійські кантати були світськими, а духовна кантата сформувалася в Німеччині. Поряд з оркестром і солістами, в ній великого значення набув хор. До жанру кантати звертались композитори різних епох. Високохудожні зразки духовних і світських кантат створив Иоганн Себастьян Бах. У його творчому доробку — понад 300 духовних кантат, 24 світські .
Серед російських та українських композиторів кантати писали С. Рахманінов — «Дзвони»; М. Вербицький — «Заповіт», М. Лисенко — «Б’ють пороги», «На вічну пам’ять Котляревському», «Радуйся, ниво неполитая»; Д. Січинський - «Лічу в неволі», «Дніпро реве»; К. Стеценко — «Шевченкові» та інші.
Кантата «Олександр Невський» складається з 7-ми частин.
Ми послухаємо одну із частин, яка називається «Льодове побоїще:
Слухання музики : С.Прокоф’єв « Льодове побоїще»
Після слухання учні відповідають на запитання:
1. Розкажіть про особливості звучання хору в кантаті.
2. Які засоби музичної виразності допомогли вам уявити картину бою?
3. Якими засобами композитор зумів передати мужність та героїзм руського народу?
4. Які інструменти звучать у творі?
5. Розкажіть про свої враження від прослуханого твору. ).
Ця історична подія в усі часи хвилювала митців. Зокрема, вона знайшла відображення в творчості художників - В.Назарука, П.Коріна.
IV Вокально - хорова робота.
Продовжуємо вивчати пісню «Веселкова пісня»
Виконання пісні мішаним хором -хлопці і дівчата, потім виконання групами.
VЗакріплення теми
• Про який музичний жанр йшлося на уроці?
• Які види мистецтва об’єднані в цьому жанрі?
• Розкажіть про літературну та історичну основу музичного твору С. Прокоф’єва.
• Які музичні колективи беруть участь у виконанні жанру кантати?
• Які хорові партії та музичні інструменти вам вдалося розпізнати у творі С. Прокоф’єва?
Завдання за підручником: Подивіться на різні картини художників і визначте до яких кантат ці малюнки.
Учні розглядають картини та дають відповіді.
Підсумок уроку.
Рефлексія: Сьогодні на уроці я дізнався про…
Кантата «Олександр Невський» відображає події….
Мені найбільше сподобалося….
Домашнє завдання: Створити малюнок до кантати «Олександр Невський».
Послухайте музику. Чи буде серед прослуханих творів серйозна музика?