7 клас.Тема уроку: Мюзикл
Мета:
Навчальна : сформувати уявлення учнів про мюзикл як поєднання різних жанрів мистецтва; ознайомити з особливостями жанру мюзиклу, розглянути історію виникнення мюзиклу, ознайомити з відмінностями мюзиклу від класичних музично-театральних жанрів, розглянути сюжети та композиції окремих мюзиклів.
Розвивальна: розвивати вміння учнів уважно слухати музичні номери з мюзиклу та надавати їм характеристику, розвивати вміння співставляти музично-театральні жанри з мюзиклом,Удосконалювати логічне мислення (під час сприймання наскрізної драматургії мюзиклу) удосконалювати співочі навички учнів, вміти виконувати сольно та хором пісню під фонограму.
Виховна: прищеплювати учням естетичний смак, інтерес до жанру мюзиклу, ціннісне ставлення до сучасних театральних жанрів.
Тип уроку: комбінований, урок поглиблення в тему.
Обладнання: музичний інструмент - фортепіано, підручник, мультимедійна презентація з відеозаписами фрагментів сучасних мюзиклів,фонохрестоматія.
Основні поняття для засвоєння: історія виникнення мюзиклу, відмінності мюзиклу від класичних музично-театральних жанрів.
Музичний матеріал:
Р. Коччіанте. Пісні «Belle», «Danse mon Esmeralda» та «Le Temps de cath?drales» із мюзиклу «Собор Паризької Богоматері» у виконанні Б. Пельтьє.
Відеофрагменти сучасних мюзиклів.
Пісня,,Yesterday’’ плюс і мінус гурт Beatles.
Хід уроку
Вчитель: На попередніх уроках ми з вами говорили про театральні жанри, розглядали різновиди опери, говорили про оперету. Тема нашого уроку ……… Перш ніж ми почнемо вивчати нову тему пропоную вам розв’язати кросворд на теми минулих уроків. Мета розв’язання нашого кросворду - ключове слово.
Учні: 1.Місце проживання французької богеми в одній із оперет І.Кальмана.(Монмартр)
2.Прізвище автора оперети,,Трембіта’’,написаної 1948 року.Ю.(Мілютін)
3.Назва німецької комічної опери.(Зингшпіль).
4.Прізвище українського композитора, автора оперети Чорноморці(Лисенко).
5.Прізвище жінки якій автор присвятив оперету Фіалка Монмартру.( Макінська). Віра Макінська рос актриса - молода дружина І.Кальмана .
6.Перше слово з назви однієї з перших опер буффа Джованні Перголезі, що сприяла поширенню жартівливої опери.( Служниця - пані).
Мюзикл – музично-сценічний жанр, основу якого складають ознаки оперети і драматичної вистави об’єднані єдиним художнім задумом, використовуючи виражальні прийоми сучасних мистецтв.
Вчитель: Сьогодні я знову запрошую вас до театру. Пропоную вам познайомитися з новим жанром, який набув розвитку в театрі та кіно. Мюзикли полюбляють як дорослі, так і діти. В основі багатьох творів цього жанру — відомі класичні твори художньої літератури .
2. Новий матеріал для засвоєння. Розповідь про мюзикл: характерні особливості, історію виникнення.
Мюзикл як сценічний жанр з’явився в США наприкінці XIX - на початку XX ст.. У 1920 – х роках мюзикли почали екранізувати, що сприяло його популяризації. Кіном’юзикл «Бродвейська мелодія» (1929 р.) вважають одним з найприбутковіших фільмів того часу. Один із перших мюзиклів, який отримав голлівудську премію «Оскар». Особливість жанру мюзиклу полягає в тому що він об’єднав кілька видів театрального мистецтва, увібравши елементи опери, оперети, балету та драматичної вистави.
Головна відмінність між оперетою і мюзиклом полягає у значенні музики в порівнянні з розмовними сценами. Музика в мюзиклі є одним із засобів музично – сценічного монтажу поряд з хореографією, пластикою, постановочними ефектами.
Мюзикл вирізняється передусім синтетичністю (єдністю з іншими видами мистецтва): ані вокальні, ані танцювальні номери, ані музичний супровід у мюзиклі не є самодостатнім – вони лише слугують рівноправними засобами передання змісту. Сюжет, образи дійових осіб, ідейний зміст відіграють у мюзиклі велику роль, тому мюзикл, на відміну від опери та оперети, як правило, прийнято виконувати мовою, зрозумілою глядачеві, тобто сучасною побутовою та естрадною мовою музики. (В опері чи опереті академічна манера виконання співу.)
У мюзиклі кожний вокальний і танцювальний номер є невід’ємним від сюжету і не може бути вилучений з вистави без шкоди змісту і твору в цілому.
Вчитель: Діти, я вам назвала відмінність мюзиклу від інших театральних жанрів, допоможіть мені, будь ласка, знайти спільні риси …… переставте слова у реченні так щоб вони звучали змістовно.
Спільні риси опери, оперети та мюзиклу:
приналежність до театральних жанрів;
наявність літературної основи, розподіл сценарію на акти;
гра акторів, використання хореографії, хору;
вокальні номери (сольні, ансамблеві, хорові);
музичний супровід (оркестровий або фонограмний);
оформлення сцени декораціями;
акторські костюми.
Вчитель: У вас було дом завдання підготувати історію створення роману В.Гюго «Собор Парижської Богоматері» на основі якого уже у 20 ст. композитор Р. Коччіанте написав мюзикл.
3. Практичне завдання Вчитель: Діти, вам треба викласти мозаїку фрагментів до відомих мюзиклів та коротко озвучити сюжет твору.
Подивимося на прикладах відео фрагментів.
Собор Паризької Богоматері – один з найвідоміших символів Франції. Видатний письменник Віктор Гюго прославив собор у своєму однойменному романі, який був екранізований чимало разів; за його мотивами було створено балети і мюзикли. Так, у 1998 р. у Парижі відбулася прем’єра мюзиклу «Собор Парижської Богоматері» («Notre – Dame de Paris»), автором текстів якого є Люк Пламондон, а музики – Ріккардо Коччіанте.
Незважаючи на зовнішню простоту сценографії і незвичний формат (шоу не вкладалося в стандарти, встановлені мюзиклами), «Собор…» сподобався глядачам. Протягом прем’єрного року мюзикл мав неперевершений успіх, яких відзначили в Книзі рекордів Гіннесса.
Найпопулярнішим синглом «Собору Паризької Богоматері» є композиція «Бель» («Belle»), яка утримувалася на першій сходинці французьких чартів упродовж 33 тижнів і була визнана найкращою піснею п’ятдесятиріччя.
4. Слухання та перегляд: Ріккардо Коччіанте мюзикл «Собор Паризької Богоматері» фрагменти інших мюзиклів.
Аналіз музичних творів. «Кішки», «Привид опери», «Собор Паризької Богоматері».
5.Вокально – хорова робота.
Поспівки. Сольфеджування пісні ,,Yesterday’’ спів під мінус.
6. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
- Що таке мюзикл?
- Розкажіть про особливості цього жанру.
- Чим відрізняється мюзикл від звичайного спектаклю?
- Які мюзикли сучасних композиторів ви знаєте?
- Розкажіть про музику цих творів.
- Який сюжет зацікавив вас найбільше?
- Розкажіть про українські мюзикли.
Висновок Діти, ми з вами подивилися фрагменти 3 мюзиклів де головні герої зовні не досконалі, навіть з фізичними вадами але якщо набратись терпіння та проявити любов, милосердя і доброту то навіть такі люди будуть здатні проявити людяність та справжні почуття.
7. Оцінювання
8. Домашнє завдання.