Тема: Африка. Географічне положення. Берегова лінія. Історія відкриття та дослідження материка
Мета:
навчальна: сформувати розуміння поняття «географічне положення» материка, вміння його характеризувати за типовим планом; систематизувати знання про основні етапи дослідження материка;
розвивальна: розвинути вміння працювати з картою, вимірювати відстані на карті за масштабом та географічною сіткою;
виховна: виховувати любов до Землі та природи, прививати цікавість до географії як науки.
Тип уроку: формування нових знань.
Обладнання:
-
Підручник, атлас, контурна карта, глобус, фізична карта Африки.
-
Коди для QR посилань.
-
Завдання на електронній контурній карті.
Опорні поняття: географічне положення, типовий план характеристики. Крайні точки материка, берегова лінія.
Хід уроку
-
Організаційний момент. Мотивація.
Дорогі учні! Сьогодні ми з вами познайомимося з материком нашої планети – Африкою, який є другий за розмірами після Євразії і найбільший материк Південної півкулі. Вивчаючи материки, ми навчимося краще розуміти нашу планету, правильно користуватися її багатствами.
-
Актуалізація опорних знань:
-
Чому Африка , на вашу думку, є найспекотнішим континентом?
-
Як визначити координати точки на географічній карті?
-
Що таке екватор та тропіки?
-
Які чинники залежать від географічної широти?
-
Вивчення нового матеріалу
Географічне положення – це розміщення географічних об'єктів у системі географічних координат.
План характеристики географічного положення материка:
-
Розміри материка.
-
Положення материка по відношенню до екватора, нульового мередіана, інших материків, океанів.
-
Крайні точки материка.
-
Характеристика берегової лінії.
-
Розташування відносно теплових поясів.
Своєрідність розташування Африки полягає в тому, що це єдиний материк, який майже посередині перетинається екватором. Отже, Африка лежить в обох півкулях Північній і Південній.
За QR кодом визначте, звідки походить назва Африка.
Площа материка 30,3 млн км 2, населення 1, 4 млрд осіб, середня висота 650 м, найвища точка – гора Кіліманджаро – 5895 м
Крайні точки Африки:
-
Північна мис Рас –Енгела
-
Південна мис Агульяс (Голковий)
-
Західна мис Альмаді
-
Східна мис Рас- Гафун
Протяжність Африки із заходу на схід - 7500 км, а з півночі на південь близько 8000 км.
Завдання з картою: за фізичною картою визначте, як розташована Африка по відношенню до нульового мередіана? А також визначте , в межах яких кліматичних поясів вона лежить?
По відношенню до інших материків Африка відокремлена водами Атлантичного і Індійського океанів. Від Європи Африку відокремлює Середземне море та Гібралтарська протока. З Азією з'єднана Суецьким перешийком, а в ХIХ ст. там побудували Суецький канал, що сполучив Середземне море з Червоним. Червоне море і Баб – ель – Мандебська протока відокремлюють Африку від Азії.
Завдання для учнів за QR кодом дізнайтеся інформацію , чому Червоне море називається червоним?
Берегова лінія Африки слабо розчленована. Найбільшими затоками є Аденська і Гвінейська. На сході виступає великий півострів – Сомалі. Найбільший острів – Мадагаскар, відокремлений Мозамбіцькою протокою.
Завдання для учнів. За QR кодом перейти за посиланням на електронну контурну карту та позначити на ній головні географічні об'єкти Африки.
Дослідження та освоєння
-
Стародавні єгиптяни нагромаджували певні знання про материк. Відомо, що 3,5 тис. років тому єгиптяни плавали вздовж берегів Червоного моря. У VI ст фінікійці обігнули Африку і довели, що це окремий материк.
-
У ХV ст. португалець Бартоломеу Діаш досяг південних берегів Африки , він відкрив миси Доброї Надії і Агульяс. Після плавання Васко да Гами були встановлені обриси материка.
-
В середині ХIХ ст. європейці почали досліджувати Південну, Центральну та Східну Африку. Англієць Девід Лівінгстон вперше перетнув материк із заходу на схід, проплив по річці Замбезі, відкрив на ній водоспад Вікторія, перетнув Калахарі і встановив, що це не пустеля, а напівпустеля.
Щоб дізнатися більше про Девіда Лівнгстона, перейдіть на посилання за QR кодом.
-
У 1871 році на пошуки Д. Лівінгстона вирушив англійський журналіст Генрі Стенлі. Досліджуючи береги озера Танганьїка, він знайшов Д. Лівінгстона. В результаті його другої експедиції він перетнів екватор, річку Конго було розвідано по всій довжині, з'ясував, що витоком Нілу є річка Кагера, що впадає в озеро Вікторія.
-
Географічні карти Африки було уточнено тільки у ХХ ст.
Питання для учнів:
Стародавні дослідники Африки:
-
Які цивілізації були першими дослідниками африканського узбережжя, і що саме вони відкрили?
-
Чому плавання фінікійців довкола Африки вважається важливим для географічних знань про континент?
-
Подивіться на карту. Яким морем користувалися єгиптяни для плавання вздовж берегів Африки?
Дослідження Африки в епоху Великих географічних відкриттів:
-
Хто був першим європейцем, що досяг південних берегів Африки, і які об’єкти він відкрив?
-
Чому відкриття мису Доброї Надії було важливим для мореплавства?
-
Який відомий мандрівник допоміг встановити обриси Африки, і як це вплинуло на торговельні шляхи того часу?
Дослідження внутрішніх територій Африки у XIX столітті:
-
Хто був першим європейцем, який перетнув Африку із заходу на схід? Що він відкрив під час своєї експедиції?
-
Які нові географічні знання про Африку вдалося отримати завдяки дослідженням Девіда Лівінгстона?
-
Чим визначне дослідження Генрі Стенлі, і як воно вплинуло на європейське розуміння африканських річок та озер?
Особливості відкриттів:
-
Чому для європейців було важливим з'ясувати витік Нілу? Як це вплинуло на подальші дослідження Африки?
-
Які природні умови материка ускладнювали його дослідження?
Завдання для учнів:
Робота з картою:
-
Знайдіть на карті Африки місця, пов’язані з відкриттями єгиптян, фінікійців, Бартоломеу Діаша, Васко да Гами, Девіда Лівінгстона та Генрі Стенлі. Позначте на карті миси Доброї Надії і Агульяс, озеро Танганьїка, озеро Вікторія, річку Замбезі та водоспад Вікторія.
-
Створіть карту маршрутів мандрівників, які досліджували Африку в різні історичні періоди. Порівняйте, як змінювалися напрямки та цілі експедицій.
Дослідницький проєкт:
-
Підготуйте презентацію про одного з дослідників Африки (на вибір: Бартоломеу Діаш, Девід Лівінгстон, Генрі Стенлі). Розкажіть про його внесок у дослідження Африки, труднощі, з якими він зіткнувся, та відкриття, які зробив.
-
Дослідіть, як відкриття нових земель та маршрутів в Африці вплинуло на європейські країни та їхні економічні інтереси.
Критичне мислення:
-
Обговоріть, які ризики та виклики стояли перед мандрівниками, які вирушали в Африку в різні історичні періоди. Які природні умови, місцеві хвороби та труднощі з харчуванням могли бути загрозою для мандрівників?
-
Подумайте, як сучасні технології могли б допомогти дослідникам Африки в ті часи. Наприклад, які інструменти були б корисні для орієнтації, дослідження клімату та збереження здоров'я?
Творче завдання:
-
Напишіть уявний щоденник дослідника, який вирушає на дослідження Африки в XIX столітті. Опишіть труднощі, які виникають під час експедиції, і нові відкриття.
4.Підсумкова частина уроку
1. Дайте відповіді на запитання:
-
Які географічні межі визначають континент Африка?
-
Які водні об'єкти омивають Африку?
-
Які народи зібрали перші географічні знання про Африку?
2. Роз'яснення домашнього завдання. Опрацювати параграф.
3. Поміркуйте: Африка – материк найвищих температур, як це пов'зано з її географічним положенням?
4. Проєкт «Африка в моїх очах».
5. Визначте географічні координати крайніх точок Африки.