Конспект уроку на тему "Битва хорів" 5 клас музичне мистецтво НУШ за програмою Масол. Л.

Про матеріал
Конспект уроку на тему "Битва хорів" для 5 класу з музичного мистецтва допоможе вчителям мистецтва у проведенні цікавого уроку, буде доповненням до презентації.
Перегляд файлу

Тема уроку: Битва хорів.

 

Мета: ознайомити учнів із поняттям “хор”. Поглибити уявлення  про особливості хорової музики, види хорів та хорових партій, розташування голосів у хоровому колективі на сцені; ознайомити учнів із творчістю Д. Бортнянського. Прослухати музичні твори у виконанні хорів у різній манері співу.

  •     розвивати вміння учнів уважно слухати хорову музику, сприймати та оцінювати музичні твори, розпізнавати на слух тембри співочих голосів; розвивати вокально-хорові навички, музичну пам'ять, слух, творчі здібності, вміння висловлювати та аргументувати власну думку;
  •     виховувати в учнів емоційно-ціннісного ставлення до мистецтва та дійсності, прищеплювати інтерес до класичної хорової музики.

Тип уроку: комбінований.

Музичний матеріал: Д. Бортнянський «Херувимська», «Мій рідний край!» (М. Мозговий), «Квітка душа» (К. Меладзе, Н. Матвієнко), Богемська рапсодія» (гурт «Queen»).

Художньо-творча діяльність: пісня "Сонячні крила" вірші та музика Н. Май.

Обладнання уроку: музичний інструмент (баян), мультимедійний комплект.

Форми роботи: колективна.

Наочні посібники: слайд-шоу в програмі Microsoft office Power Point.

 

Терміни і поняття: хор, хормейстер, регент, кавер, штрихи, a capella, регістр.

 

Хід уроку

I.    Організаційний момент.                                                                Слайд 1, 2

 

              Встали, дітки, всі рівненько,

          Посміхнулися гарненько,

             Настрій на урок взяли,

          Й працювати  почали.

          Не просто слухати, а чути.

          Не просто дивитися, а бачити.

          Не просто відповідати, а міркувати.

          Дружно і плідно працювати.

Перевірка готовності класу до уроку.

Вчитель. Всі готові до уроку? Тож, розпочинаємо! Давайте, діти, привітаємось.

Музичне вітання "Добрий день, вам!"

                   (учні співають під акомпанемент вчителя (баян)

II.   Актуалізація опорних знань учнів.

Вчитель. Дорогі діти! Я вітаю вас на уроці музичного мистецтва, Спочатку давайте пригадаємо матеріал з минулого уроку та перевіримо ваші знання за допомогою гри "Співацькі голоси".

                   (Проведення інтерактивної гри "Співацькі голоси")

 

III.  Мотивація навчальної діяльності учнів.                                      Слайд 3

Вчитель. Тепер пропоную вам переглянути відеофрагмент з мультфільму "Курча в клітиночку"  і дати відповідь на запитання:

- Як називається цей вокальний колектив "співаків-курчаток"? 

                                        (учні переглядають відео)

Учні: хор

Вчитель: Молодці. Правильно.                                                                  Слайд 4

А ребус розгадати зможете? Яке слово зашифровано?

Відповідь: хор.

Вчитель. Давайте перевіримо.

- Діти, чи подобається вам співати у хорі?

- А які хорові колективи вам доводилось слухати?

- Де це відбувалось?

- Яку музику виконували хористи та хористки? Опишіть свої враження.

Дякую вам за цікаві відповіді.

IV. Оголошення теми уроку.                                                                   Слайд 5

Вчитель. Ось так непомітно ми підійшли до теми нашого уроку, яка звучить так "Музичні інтонації. Битва хорів".

   Ви ознайомитесь із поняттям “хор” більш детально, дізнаєтесь   про особливості хорової музики, види хорів та хорові партії, розташування голосів у хоровому колективі на сцені, прослухаєте музичні твори у виконанні хорів у різній манері співу.

А отримати відповіді на питання:                                                                 Слайд 6                                                                                                                                                             

- Що таке хор та хорова музика?

- Хто може бути учасником  хору?

- Де можна почути хорову музику?

нам допоможуть наші помічники: Лясолька і Барвик.

(Учні переглядають відео з Лясолькою та Барвиком "Хорова музика") 

V. Вивчення нового матеріалу.                     

1. Розповідь вчителя про хорову музику.                                                 Слайд 7

   Злагодженість, стрункість і краса звучання хору викликають піднесені почуття. Тому й не дивно, що упродовж віків хорова музика постійно розвивалася і збагачувалася.

   У стародавній Греції музика звучала в театральних виставах, декламація змінювалася співом хору. Голоси співаків розрізняли за висотою звучання - регістрами.

    За часів Середньовіччя в кожній церкві були співочі хори.

    До XIV ст. нот взагалі не було. У церквах звучали хори,                     Слайд 8

в яких співаки без музичної освіти виконували складні музичні вокальні твори на слух.

   У давнину хорова музика виконувалася переважно                               Слайд 9

в унісон (одноголосно). Упродовж тривалого часу хорове мистецтво удосконалювалося, і сьогодні ми чуємо як одноголосні, так і багатоголосні хорові твори.

   Хор може співати а капела (без інструментального супроводу) та з акомпанементом.

   Керівник і диригент хору називається хормейстер                                Слайд 10

(хоровий майстер), у церковному хорі — регент.                                                                            

                                                                                                                       Слайд 11

ХОР - великий колектив співаків, створений для спільного виконання

зазвичай багатоголосних вокальних творів з інструментальним супроводом або без нього.                             

                                                                                                                       Слайд 12

  2. Сприймання та аналіз музичного твору: Д. Бортнянський «Херувимська».

Вчитель. Зараз ми перенесемося подумки на концерт духовної музики.

Духовна музика - це музика релігійного змісту, що звучить у храмах і в побуті.

  В українській духовній музиці поширеним є молитовний твір “Херувимська” (від слова херувим - янгол). Скульптурні, зокрема рельєфні, та живописні зображення янголів прикрашають храми.

                                                           До портретної галереї

 Знайомимося з Дмитром Степановичем Бортнянським (1751 — 1825) — український композитор, співак і диригент, автор опер, камерно-інструментальних творів, хорових концертів. Народився у Глухові. Початкову музичну освіту здобув у Глухівський школі. Стажувався в Італії.

  Завдяки високому професіоналізму творчість Бортнянського посіла вагоме місце у розвитку української і світової музики.

                                                                                                                                                                                          

                                                                                                                       Слайд 13

    (Слухання «Херувимська» Д. Бортнянського)

- Які почуття передає композитор у духовній музиці? (урочисті, світлі, піднесені, ліричні).

- Доповніть власними почуттями.                              

                                                                                                                         Слайд 14

  Вчитель. Існують різні типи хорів за складом виконавців: чоловічий, жіночий, змішаний, дитячий , хор хлопчиків та юнаків.

   За висотою голосів (за регістрами) мішаний хор традиційно поділяється на чотири групи — партії: жіночі — сопрано (високі голоси) та альти (низькі голоси); чоловічі — тенори (високі голоси) й баси і баритони (низькі голоси).

  За манерою співу вирізняють академічні, народні та естрадні хори. У вокально-хоровій музиці застосовують різні способи співу.

  Зверніть увагу на розташування голосів у хоровому колективі на сцені (внизу слайда).

                                                 Хорова музика у наш час                           Слайд 15

    У наш час хорова культура збагатилася новими формами. У багатьох країнах світу проводять телевізійний конкурс аматорських хорових колективів, започаткований у США. В Україні американський досвід упровадив телеканал 1+1, який організував масштабний вокальний проект під назвою “Битва хорів”. У ньому брали участь колективи з різних міст. У фіналі конкурсу 2014 року перемогу здобув хор зі Львова під керівництвом співачки Руслани.

                                                Мистецька скарбничка                        Слайд 16

Кавер - опрацювання, "переспів", нове виконання, іноді в оригінальній переробці відомого авторського музичного твору. Каверами прийнято називати авторські музичні композиції, що виконуються іншим музикантом чи колективом. Виконання кавер-версій відомих пісень набуло широкого використання, їх виконують на концертах.                                               Слайд 17

Пропоную вам прослухати такі музичні твори та потім їх проаналізувати:

1. Пісня «Мій рідний край!» (кавер - Микола  Мозговий).

2. Богемська рапсодія» ( кавер гурту  «Queen»)

3. Пісня «Квітка душа» (кавер - К. Меладзе, Ніни Матвієнко).

 

                    (Перегляд відео та слухання музичних творів)       Флешка

 

Вчитель. А тепер перевіримо, хто був уважним.                                     Слайд 18 Аналіз музичних творів.

- Які ваші враження від прослуханої музики? Чи сподобалась?

- В якій манері було виконано кожен твір: народна, академічна, естрадна?

- Які типи співацьких голосів вам вдалося розпізнати у цих творах?

- Який із цих творів виконує  більша кількість виконавців?

Вчитель. А ще хочу додати таку інформацію про хорове мистецтво.   Слайд 19

Естрадні хори включають до репертуару кавер-версії світових хітів, елементи хореографії, значну увагу приділяють режисурі та костюмам. Шоу-хор з Києва став учасником грандіозного телемарафону української пісні "Пісня об'єднує нас", який увійшов до Книги Рекордів Гіннеса (2012).

Отже, хорове мистецтво здатне об'єднувати людей любов'ю до співу, пісні, музики загалом.

VI. Вокально-хорова робота.                                                                   Слайд 20

Вчитель. А нас сьогодні на уроці об'єднала пісня, яку ми виконаємо нашим класним хором "Сонячні крила".

(Виконання пісні  Наталії Май "Сонячні крила"_

VII. Музична грамота.                                                                                Слайд 21

Штрихи - способи виконання музики у нотах (легато, стакато, нон легато).

Вчитель. Сьогодні ми доповнили мистецьку скарбничку              Слайд 22,23,24

такими музичними термінами: а капела, хор, регістр, штрихи.

VIII. Узагальнення матеріалу.                                                                  Слайд 25

Вчитель. Підведемо підсумок уроку:

1. Які є типи хорів? Чим вони відрізняються?

2. Поясніть, як ви розумієте слова унісон, а капела, хормейстер, регент.

3. Якими знаками позначають штрихи в нотах? (дужка, крапочка, рисочка).

IX. Підсумок уроку. Оцінювання.                                              Слайд 26

Рефлексія. Гра "Хорова музика" (посилання).

Вправа "Долонька" (обери палець та дай відповідь на запитання).         Слайд 27

X. Домашнє завдання.                                                                                 Слайд 28

Пофантазуйте та створіть разом з друзями кавер на одну із прослуханих пісень конкурсу "Битва хорів" ("Край, мій рідний край" або "Квітка - душа"). Експериментуй з ритмом, темпом, динамікою виконання.

Урок закінчено. Дякую за роботу. Ви молодці!!!  До побачення!            Слайд 29

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
15 листопада 2023
Переглядів
1101
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку