Конспект уроку на тему: «Будова, засоби зв’язку та розділові знаки у складнопідрядному реченні»

Про матеріал
Мета: поглибити знання про складнопідрядне речення та його будову, про основні типи підрядних частин, їх місце в складнопідрядних реченнях відповідно до головної частини; формувати загально - пізнавальні вміння, знаходити в тексті складнопідрядні речення, аналізувати їх, правильно інтонувати ці синтаксичні конструкції, доречно розставляти потрібні розділові знаки; розвивати творчі вміння трансформувати, конструювати складнопідрядні речення з різними типами підрядних частин; спираючись на мовленнєво-комунікативний дидактичний матеріал, розширювати науковий світогляд учнів; розвивати творчі вміння моделювати складнопідрядні речення відповідно до мети й обставин спілкування та використовувати їх у висловлюваннях та правильно інтонувати дані речення, а також розвивати командний дух у дітей; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у дев’ятикласників повагу до народних свят і традицій зимового циклу, особливо Свята Миколая.
Перегляд файлу

 

КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД ОСВІТИ

«НАВЧАЛЬНО - ВИХОВНИЙ КОМПЛЕКС № 4

«СЕРЕДНЯ ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА - ДОШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД (ДИТЯЧИЙ САДОК)»

ДНІПРОВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

 

 

Картинки по запросу картинки святий миколай

Українська мова. 9 клас.

Конспект уроку на тему: «Будова, засоби звязку та  розділові  знаки у складнопідрядному реченні»

Учитель: Симчіч Інна Аліківна

 

 

 

 

Українська мова. 9 клас.

Тема: Будова, засоби зв’язку та  розділові  знаки у складнопідрядному реченні.

Мета: поглибити знання про складнопідрядне речення та його будову,  про основні типи підрядних частин, їх місце в складнопідрядних  реченнях відповідно до головної частини;

формувати загально - пізнавальні вміння, знаходити в тексті складнопідрядні речення, аналізувати їх, правильно інтонувати ці синтаксичні конструкції,
доречно розставляти потрібні розділові знаки; розвивати творчі вміння трансформувати, конструювати складнопідрядні речення з різними типами підрядних частин; спираючись на мовленнєво-комунікативний дидактичний матеріал, розширювати науковий світогляд учнів;

розвивати творчі вміння моделювати складнопідрядні речення відповідно до мети й обставин спілкування та використовувати їх у висловлюваннях та правильно інтонувати дані речення, а також розвивати командний дух у дітей;

за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у дев’ятикласників повагу  до народних свят  і традицій зимового циклу, особливо Свята Миколая.

Внутрішньопредметні зв’язки: українська мова, українська література, музичне мистецтво, акторська майстерність учнів.

Культура мовлення: інтонація складнопідрядного речення, .

Текст (риторичний аспект): використання складнопідрядних речень у текстах про Святого Миколая.

Тип уроку:  засвоєння  нових знань (формування мовної компетенції)


Хід уроку    


І Організаційний момент: привітання , знайомство.
ІІ Ознайомлення учнів з темою, метою й завданнями уроку
ІІІ Уведення учнів у змістово-тематичне поле уроку:

Зв.м.   Пісня про Миколая - вихід Миколая

Ой, хто, хто Миколая любить,

Ой, хто, хто Миколаю служить,

Тому святий Миколай,       |

На всякий час помагай,     |(x2)

Миколаю!                   |

Ой, хто, хто спішить в Твої двори,

Сего Ти на землі і в морі

Все хорониш від напасти,   |

Не даєш му в гріхи впасти, |(x2)

Миколаю!                  

Як ви здогадалися,  сприйнявши пісню, що сьогодні  30 листопада – останній день осені – завтра ступає на поріг  - зимонька – зима. Ця пора року дуже щедра на народні  свята  і традиції:  колядування, щедрування,  зустріч з Антипкою, посівання, Водохреща… Сьогоднішній урок проходитиме під єдиною соціально - культурною лінією, яка пов’язана із циклом зимових свят, а зокрема  свята Святого  Миколая. Виходячи з цього, протягом уроку ми будемо зясовувати проблемне питання:

Чи актуальні для сучасної дитини народні свята зимового циклу?

 ( в кінці уроку  на це питання ви дасте  відповіді)

На уроці буде працювати дві команди:

«Зимонько – зима» ( дівчача команда ) і «Миколайчики» ( хлопчача команда)

А шановного Миколая, як господаря зимових свят,  ми попросимо  рахувати бали кожної команди: виступ або відповідь одного учасника оцінюється   в 1 бал.

  • Діти, а яке речення за будовою в заспіві пісні, яку ви прослухали?

Ой, хто, хто Миколая любить,

Ой, хто, хто Миколаю служить,

Тому святий Миколай      

На всякий час помагай

«…. тому святий Миколай  на всякий час помагай, ……»  а саме кому?

  • Хто, хто Миколая любить, хто, хто Миколаю служить.

(Складне, складнопідрядне , з’язувальне зі вказівним словом «тому»….в головній частині)

- А де  головне  і залежне  речення?

( головні частини складнопідрядного речення можуть мати вказівні займенники, які найчастіше виражаються займенниками ( той, такий, все, всякий, кожний), як  іу нашому реченні.

   Пісня про «Святого Миколая» допомогла нам визначити, що  ви будете знати в кінці уроку, а саме:  загальну характеристику складнопідрядого речення,

ви вмітимете: на практиці  розрізнювати складнопідрядні  речення, пояснювати розділові знаки та аналізувати будову, встановлювати смислові зв’язки,  розділові знаки та, звичайно,  інтонацію складнопідрядних речень  ….

моя мотивація уроку: навчити  вас знаходити складнопідрядні речення і допомогти вам дати відповідь на проблемне питання: «Чи актуальні для сучасної дитини народні свята зимового циклу?»,    а ваша діти, що ви очікуєте  від уроку:

  • ( відповіді дітей)

(Ви всі отримали пам’ятки уроку, які допоможуть  вам працювати: записуємо  дату,  вид роботи , тему,  проблемне питання уроку , речення  із пісні…., )

Зв.м. Миколай

Запис на дошці:

Тридцяте листопада

Класна робота

Тема уроку: Будова, засоби зв’язку та  розділові  знаки у складнопідрядному реченні.

Проблемне питання уроку: Чи актуальні для сучасної дитини народні свята зимового циклу?

 

Д/З:  диференційоване

1.Параграф 13 вивчити правила.

Вправа № 142

2. ВВ на тему: « Чи актуальні для сучасної дитини народні свята зимового циклу?»

3. За бажанням: в інтернеті відшукати цікаву інформацію   на тему: « Традиції  та свята зимового циклу в Україні» .

 

Тематика речень та завдань сьогоднішнього уроку будуть нерозривно поєднані із образом Святого Миколая, і протягом уроку учні, які активно працюватимуть, отримають подарунки - бали.

 За східним календарем ми проводжаємо рік  – символ півня, і зустрінемо взимку рік – собаки, щоб Півень пішов задоволеним давайте пограємо  в гру «Півникове горлечко» , тож давайте задовільним  символа цього року півня правильними відповідями:

Актуалізація опорних знань:

1.Що таке складне речення? Наведіть приклад. ( складне речення, у якому дві або більше граматичних основ, наприклад)

  1.                Які види складних речень ви знаєте?  (складносурядне, складнопідрядне, безсполучникове)
  2. Що таке складнопідрядне речення?

Коментар учителя. Складнопідрядними називають речення, частини яких нерівноправні за змістом, поєднуються відповідною інтонацією та сполучниками підрядності й сполучними словами. Одна з частин є незалежною, її називають головною, від неї ставлять питання до підрядної частини: Ти не чуєш, як солов’ї весільним співом дзвонять (Леся Українка).

Чим відрізняються складносурядні та складнопідрядні речення?

4.Чим з’єднані частини складнопідрядного речення? ( сполучники підрядності або сполучні слова; інтонація, запитання від головної частини до підрядної)

Коментар учителя: Підрядні частини поєднуються з головною за допомогою сполучників підрядності та сполучних слів: Святковим здається вечір, коли тобі добре попрацювалося вдень (О. Гончар) (підрядна частина приєднується до головної за допомогою сполучного слова коли). 

Підрядні частини можуть стояти після головної (частіше), в середині головної, а також перед головною. Але слід пам’ятати, що означальні й наслідкові підрядні частини перед головною стояти не можуть.

 Дякую , діти (Миколаю, не забуваємо оцінювати учнів)

Зорово – слуховий  диктант. Віднайти у тексті  складнопідрядні речення…., зачитати і проаналізувати їх.

                                             ІСТОРІЯ СВЯТОГО МИКОЛАЯ

1 гр.

  Святий Миколай - чудотворець, доброчинець, чарівник. У ніч на 19 грудня, у день його пам'яті, він розносить дарунки дітям, вітає з зимою, благословляє на добрі вчинки. 
   Миколай жив у місті Патарі в Малій Азії. Народився у 280 році в родині багатих та благочестивих батьків Феофана та Нонни. Дядько Миколая був єпископом патарським. Хлопець ріс у добрі та любові, але його глибоко засмучувала навколишня бідність і убогість горожан. Він як міг допомагав бідним родинам, дітям-сиротам. Щоб не принижувати людей милостинею, він по ночах розносив їжу, одяг, ласощі і клав на порозі убогих осель. З часом люди довідалися про доброчинця і уже відкрито йшли до нього із своїми бідами та проблемами. 
   Ще за життя люди вважали отця Миколая Святим. Одного разу він щирою молитвою втихомирив бурю на морі і врятував чимало прочан,  які пливли  до Палестини. Він мав дар зцілювати калік, недужих, неодноразово рятував приречених на страту. Найбільшою його заслугою було те, що він безмірно любив усіх людей, цінував кожну окрему людину. Його життя - то любов і служіння людям. 

2гр.

   Святий Миколай живе у Раю на небесах і раз у рік спускається на землю, щоб прийти до діток і принести їм дарунки за хороше навчання, чемну поведінку, повагу до батьків та старших людей. Святий Миколай все знає про діток.  Усе хороше і погане записане у нього у великій книзі, котру допомагають йому заповнювати ангели цілий рік. Якщо котрась дитина була нечемною чи не хотіла вчитися, то замість Святого Миколая у чарівну грудневу ніч до нього прийде чортеня Антипко. Воно залишить під подушкою непослуха пучок вербових різочок.  
  Українці з давніх часів вважали Миколая своїм святим. Багато церков побудовано на його честь. Усі рибалки та моряки вважають його своїм покровителем. На Подолі у Києві постала нова церква Святого Миколая, збудована на штучному острові посеред Дніпра київським Річковим портом. Бо й донині незламною є віра людей у силу Божого слова та силу покровительства Святого Миколая. 
Святий Миколай - образ, що асоціюється з високими людськими моральними цінностями, глибокою вірою у Бога та у праведність існування на землі. Не гроші, а любов, порядність, доброчесність та благородство керують світом. І один раз на рік, у чарівну грудневу ніч, усі ми маємо можливість бути доброчинцями задля власної втіхи і Божої ласки. Дякуючи доброму імені Святого Миколая, кожен з нас може зробити щасливими стільки діток, обділених долею у батьківській ласці. Та й до власних дітей цього дня ми маємо можливість прийти з казкою і відзначити за слухняність та гарне навчання. Дарувати любов один одному - це благо, що дав нам Господь.

Коментар вчителя: Дякую вам, діти ми переконалися, що найчастіше зустрічається розділовий знак кома, але є також  і тире, і двокрапка  і крапка з комою)

А зараз Хвилинка – відпочинку, але непроста, ми послухаємо як діти інтонують складнопідрядні речення:

Зв.м. Миколай

(Вбігає хлопчик Антипко з різочками в руках)

Антипко. А до вас, діти, я біг, щоб не запізнитись,

                  Бо маю нечемним дітям різочки вручити!

                 Ану, самі зізнавайтесь, бо будьте певні,

                 Що я про всіх тих знаю, які  не були чемні,

                Тут є такі дітки, що робили збитки,

                Є тут один хлопчик – задавака.

                Неслухняний, забіяка!

                А є й такі діти, які не хочуть вдома допомагати,

                Ввечері не хочуть йти скоро спати,

               А зранку лінуються вставати!

               Я про таких діток усе знаю,

               Бо за ними увесь рік спостерігаю!

 

Чемна дівчинка: О, ти тут Антипко!

                 Утікай – но звідси швидко!

                 Бо до нас іде благий,

                Миколайчику святий!

Антипко. Вже тікаю, вже іду,

               Та лишень нечемним дітям

                Різочки всім покладу!

Чемна дівчинка: Ні! Сьогодні день такий,

               Що приходить до дітей Миколаєчко Святий,

              Тут лунатимє лиш сміх, бор приходить він до всіх,

               А слова твої даремні, усі діти дуже чемні!

              Правда, ж діти? (Діти кричать «Так»)

              Можеш діток запитати,

              Кого хочуть зустрічати?

              Скажіть, діти, кого ви чекаєте , кого виглядаєте  взимку?

Святого Миколая ( кричать діти)

  • Я вважаю , що ви чемні, слухняні  діти  і різочки вам не потрібні, а тільки  в кінці уроку бали – подарунки!

Час перевірити Д/З:  параграф № 13 , вправа 140.

( учні зачитують  відповіді)

Робота  біля дошки.

Складіть складнопідрядні речення, додавши до поданих головних частин підрядні, запишіть на дошці….

1 гр.  Для сучасної дитини народні свята зимового циклу  потрібні тому,…..

2 гр.   Святий Миколай все своє життя допомагав людям, бо…

Фільм-цікавинка: «Чи  мають аналоги героїв  свят зимового циклу інші народи і країни?»

(Перегляд презентації)

  • Чи актуальні для сучасної дитини народні свята зимового циклу?

Робота з підручником: параграф 13, вправа 141.

 Узагальнення та систематизація знань:

1 гр. 

1. Знайдіть складнопідрядне речення:

а) В таку добу під горою, біля того гаю, що чорніє над водою, щось біле блукає.

б) Обрій почала огортати все густіша і густіша темрява, і небо стало схожим на

    синьку, густо розведену в воді.

в) Подихав свіжий вітерець; по ставку плигали маленькі хвильки і сріблом

    блищали  на сонці.

2. Знайдіть речення, в якому підрядна частина стоїть на початку:

а) Стояла така тиша, що чути було шепіт сніжинок із пожовклим листям.

б) Де обрії гойдалися вітрами, осінній ранок барви розливав.

в) Мені ввижається, що з тих іскорок встають водограї.

2 гр

3. Знайдіть речення, в якому підрядна частина стоїть в середині:

а) Де праця, там і пісня.

б) Найбільш суворим і об’єктивним суддею, чий вирок вирішує долю будь –

    якої теорії, є всесильний час.

в) Ріка в бігу аж до самісінького моря прозора вся, хоч з берегів і каламуть.

4. Знайдіть речення, в якому підрядна частина стоїть  в кінці:

а) Де мало слів, там більше правди.

б) Що вище піднімались, то ставало холодніше. в) А я люблю, як у вечірній час сопілка заспіває переливна.
 Для оцінювання  ми запросимо Миколая – головного героя зимових свят – Миколая.

Зв.м. Вихід Миколая

Святий Миколай.

Мир цьому дому й усім, хто в ньому,

Знаю я,  що тут живуть добрі та слухняні діти,

Я за ними увесь рік спостерігав,

Я для них подарунки збирав.

На санчатах, дітки, з'їхав я

 

З Неба до Землі,

Бо знаю, що мене чекають

Дорослі і малі!

Я дарунки свої просто так не даю,

За хорошії справи  я торбину свою

Розв’яжу, і усім подарунки – бали  роздаю….

 

 

Яку кількість балів набрали команди… Оголосіть результати.

  • Так як ви сьогодні були чемні, виховані, активні сьогодні ви маєте змогу вибрати собі подарунок – бал за роботу на уроці…

Зв.м. отримання балів- подарунків. Миколай витягує перший

  • Які бали ви заробили?
  • - Чи сподобалися подарунки?

Інтерактивний метод «Мікрофон»

  • Що нового ви дізналися  на уроці?

Домашнє завдання:  диференційоване

1.Параграф 13 вивчити правила.

Вправа № 142

2. ВВ на тему: « Чи актуальні для сучасної дитини народні свята зимового циклу?»

3. За бажанням: в інтернеті відшукати цікаву інформацію   на тему: « Традиції  та свята зимового циклу в Україні».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                  Додаток:                     

      ІСТОРІЯ СВЯТОГО МИКОЛАЯ

1 гр.

  Святий Миколай - чудотворець, доброчинець, чарівник. У ніч на 19 грудня, у день його пам'яті, він розносить дарунки дітям, вітає з зимою, благословляє на добрі вчинки. 

   Миколай жив у місті Патарі в Малій Азії. Народився у 280 році в родині багатих та благочестивих батьків Феофана та Нонни. Дядько Миколая був єпископом патарським. Хлопець ріс у добрі та любові, але його глибоко засмучувала навколишня бідність і убогість горожан. Він як міг допомагав бідним родинам, дітям-сиротам. Щоб не принижувати людей милостинею, він по ночах розносив їжу, одяг, ласощі і клав на порозі убогих осель. З часом люди довідалися про доброчинця і уже відкрито йшли до нього із своїми бідами та проблемами. 

  
   Ще за життя люди вважали отця Миколая Святим. Одного разу він щирою молитвою втихомирив бурю на морі і врятував чимало прочан,  які пливли  до Палестини. Він мав дар зцілювати калік, недужих, неодноразово рятував приречених на страту. Найбільшою його заслугою було те, що він безмірно любив усіх людей, цінував кожну окрему людину. Його життя - то любов і служіння людям. 
 

 

                                                     ІСТОРІЯ СВЯТОГО МИКОЛАЯ

2гр.

   Святий Миколай живе у Раю на небесах і раз у рік спускається на землю, щоб прийти до діток і принести їм дарунки за хороше навчання, чемну поведінку, повагу до батьків та старших людей. Святий Миколай все знає про діток.  Усе хороше і погане записане у нього у великій книзі, котру допомагають йому заповнювати ангели цілий рік. Якщо котрась дитина була нечемною чи не хотіла вчитися, то замість Святого Миколая у чарівну грудневу ніч до нього прийде чортеня Антипко. Воно залишить під подушкою непослуха пучок вербових різочок.  
  Українці з давніх часів вважали Миколая своїм святим. Багато церков побудовано на його честь. Усі рибалки та моряки вважають його своїм покровителем. На Подолі у Києві постала нова церква Святого Миколая, збудована на штучному острові посеред Дніпра київським Річковим портом. Бо й донині незламною є віра людей у силу Божого слова та силу покровительства Святого Миколая. 

Святий Миколай - образ, що асоціюється з високими людськими моральними цінностями, глибокою вірою у Бога та у праведність існування на землі. Не гроші, а любов, порядність, доброчесність та благородство керують світом. І один раз на рік, у чарівну грудневу ніч, усі ми маємо можливість бути доброчинцями задля власної втіхи і Божої ласки. Дякуючи доброму імені Святого Миколая, кожен з нас може зробити щасливими стільки діток, обділених долею у батьківській ласці. Та й до власних дітей цього дня ми маємо можливість прийти з казкою і відзначити за слухняність та гарне навчання. Дарувати любов один одному - це благо, що дав нам Господь.

 

 

 

Узагальнення та систематизація знань:

1 гр.

1. Знайдіть складнопідрядне речення:

а) В таку добу під горою, біля того гаю, що чорніє над водою, щось біле блукає.

б) Обрій почала огортати все густіша і густіша темрява, і небо стало схожим на

    синьку, густо розведену в воді.

в) Подихав свіжий вітерець; по ставку плигали маленькі хвильки і сріблом

    блищали  на сонці.

2. Знайдіть речення, в якому підрядна частина стоїть на початку:

а) Стояла така тиша, що чути було шепіт сніжинок із пожовклим листям.

б) Де обрії гойдалися вітрами, осінній ранок барви розливав.

в) Мені ввижається, що з тих іскорок встають водограї.

 

Узагальнення та систематизація знань:

 

2 гр

3. Знайдіть речення, в якому підрядна частина стоїть в середині:

а) Де праця, там і пісня.

б) Найбільш суворим і об’єктивним суддею, чий вирок вирішує долю будь –

    якої теорії, є всесильний час.

в) Ріка в бігу аж до самісінького моря прозора вся, хоч з берегів і каламуть.

4. Знайдіть речення, в якому підрядна частина стоїть  в кінці:

а) Де мало слів, там більше правди.

б) Що вище піднімались, то ставало холодніше.

в) А я люблю, як у вечірній час сопілка заспіває переливна.

Складіть складнопідрядні речення, додавши до поданих головних частин підрядні, запишіть на дошці….

1 гр.

Для сучасної дитини народні свята зимового циклу  потрібні тому,…..

Складіть складнопідрядні речення, додавши до поданих головних частин підрядні, запишіть на дошці….

2 гр.

Святий Миколай все своє життя допомагав людям, бо…

 

Хвилинка – відпочинку:

(Вбігає хлопчик Антипко з різочками в руках)

Антипко. А до вас, діти, я біг, щоб не запізнитись,

                  Бо маю нечемним дітям різочки вручити!

                 Ану, самі зізнавайтесь, бо будьте певні,

                 Що я про всіх тих знаю, які  не були чемні,

                Тут є такі дітки, що робили збитки,

                Є тут один хлопчик – задавака.

                Неслухняний, забіяка!

                А є й такі діти, які не хочуть вдома допомагати,

                Ввечері не хочуть йти скоро спати,

               А зранку лінуються вставати!

               Я про таких діток усе знаю,

               Бо за ними увесь рік спостерігаю!

Чемна дівчинка: О, ти тут Антипко!

                 Утікай – но звідси швидко!

                 Бо до нас іде благий,

                Миколайчику святий!

Антипко. Вже тікаю, вже іду,

               Та лишень нечемним дітям

                Різочки всім покладу!

Чемна дівчинка: Ні! Сьогодні день такий,

               Що приходить до дітей Миколаєчко Святий,

              Тут лунатимє лиш сміх, бор приходить він до всіх,

               А слова твої даремні, усі діти дуже чемні!

              Правда, ж діти? (Діти кричать «Так»)

              Можеш діток запитати,

              Кого хочуть зустрічати?

              Скажіть, діти, кого ви чекаєте, кого виглядаєте?

Святого Миколая ( кричать діти)

 

 

 

 

 

 

 

Святий Миколай.

Мир цьому дому й усім, хто в ньому,

Знаю я,  що тут живуть добрі та слухняні діти,

Я за ними увесь рік спостерігав,

Я для них подарунки збирав.

На санчатах, дітки, з'їхав я

З Неба до Землі,

Бо знаю, що мене чекають

Дорослі і малі!

Я дарунки свої просто так не даю,

За хорошії справи  я торбину свою

Розв’яжу, і усім подарунки - бали   роздаю….  

Команда « Зимонько – зима»

Команда «Миколайчики»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ітого:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«МИКОЛАЙЧИКИ»

Картинки по запросу картинка святого миколая

 

 

 

 

 

 

 

 

«ЗИМОНЬКО -  ЗИМА»

Картинки по запросу картинка зими

1

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
28 липня 2019
Переглядів
844
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку