Конспект уроку на тему: "Диво перемоги романтичної мрії над законами буденного світу в повісті-казці "Пурпурові вітрила"

Про матеріал
Узагальнити та систематизувати знання з повісті-казки "Пурпурові вітрила"; розвивати фантазію, творчу уяву, емоційно виконувати ролі, виступати перед широкою аудиторією; виховувати віру в прекрасне, прагнення самовдосконалюватися, моральні якості учнів, формувати активну життєву позицію.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Диво перемоги романтичної

мрії над законами буденного світу в повісті-казці О.Гріна

«Пурпурові вітрила»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                               Конспект уроку з

                                                               зарубіжної літератури у 7 класі                                              

                                                               вчителя зарубіжної літератури

                                                               Поповецького ЗЗСО І-ІІ ступенів

Ломіковської Галини Богданівни

 

 

 

 

 

М е т а: узагальнити і систематизувати знання з повісті-казці «Пурпурові вітрила»; розвивати фантазію, творчу уяву, емоційно виконувати ролі, виступати перед широкою аудиторією; виховувати віру в прекрасне, прагнення самовдосконалюватися, моральні якості учнів, формувати активну життєву позицію.

Ц і л і    у р о к у:

Учні повинні знати:

  • факти про дитячі роки письменника;
  • зміст повісті-казки;
  • тему й основну думку твору;
  • імена головних і другорядних героїв;
  • зміст понять феєрія, символ.

Учні повинні вміти:

  • розповідати про дитинство письменника;
  • самостійно визначати тему і головну думку твору;
  • виразно читати і переказувати фрагменти твору;
  • аналізувати дії, вчинки, риси характеру головних героїв;
  • оцінювати поведінку персонажів;
  • висловлювати та обґрунтовувати власне ставлення до прочитаного;
  • написати творчу основу на основі вивченого.

О б л а д н а н н я: текст повісті-казки «Пурпурові вітрила», портрет О.Гріна,  музичне оформлення, презентація, фрагмент кінофільму «Пурпурові вітрила»

 Т и п    у р о к у: систематизації та узагальнення знань.

Е п і г р а ф: “… Я зрозумів одну нехитру істину. Вона в тому, щоб творити так звані дива своїми руками. ”

                               О.Грін

 

 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

(Емоційне налаштування на урок)

Сьогодні у нас – незвичайний урок,

Сьогодні ми зробимо ще один крок.

В країну змісту людського життя,

Що нас чекає й розкриває таємниці буття.

ІІ. Підготовка учнів до визначення теми уроку

(Звучить спокійна музика і шум моря)

      Слово вчителя.

 Хто з нас задивляючись у височінь неба, чи безкраю морську далечінь не мріяв про далекі подорожі, незвідані країни, зустрічі з незвичайним, таємничим, захоплюючим?

 Сьогодні ми з вами вирушаємо до країни, яку ви не знайдете на жодній карті. Ця казкова країна – Грінландія, її придумав російський письменник Олександр Грін. В ній є все: яскраве сонце, блакитне небо, а головне люди котрі щиро вірять в силу справжнього кохання, ідеали дружби та честі, у своє щасливе майбутнє. Такими їх уявляв собі О.Грін. І користуючись нашою уявою, ми теж зможемо побувати в цій країні.

IІІ. Повідомлення теми, мети та епіграфу уроку.

Слово вчителя.

Запишіть дату, класна робота,тему уроку.

 

 

Диво перемоги романтичної мрії над законами буденного світу в повісті-казці О.Гріна «Пурпурові вітрила.

Епіграфом уроку будуть слова О.Гріна «… Я зрозумів одну нехитру істину.

Вона в тому, щоб творити так звані дива своїми руками».

Як ви розумієте зміст слів О.Гріна? (Кожна людина є творцем свого щастя. При будь-яких умовах потрібно завжди вірити у краще, боротися за своє щастя)

Проблемне питання уроку: У чому полягає диво, пов’язане із внутрішнім світом героїв повісті-казки «Пурпурові вітрила»?

У кінці уроку ви повинні відповісти на це питання.

Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя. (спокійна музика)

  Життя людині дається лише раз, і варто його прожити достойно, не схиляючись під ударами долі. Але не завжди так буває. Тому тільки самовіддана, сильна духом особистість може перемогти життєві негаразди, тобто людина з високою мрією, що прагне здійснити її. Для справжніх мрійників немає перешкод, які б вони не подолали. Яскравим прикладом цього є герої повісті – казки «Пурпурові вітрила» О.Гріна.

 - Як ви вважаєте, що ми взяли для себе, вивчивши цей твір?

  (Вивчення повісті – казки  « Пурпурові вітрила» вчить бачити у буденному таємниче, відчувати добро і прагнути його, бути  сильним духом та перемагати життєві негаразди, мати високу мрію і вірити, що мрії здійснюються).

- Чого очікуєте від сьогоднішнього уроку?

 (Чогось таємничого, цікавого, хороших оцінок).

 VI. Актуалізація опорних знань

  1.               Письменником якої країни був О.Грін?

А) Росії;         Б) Польщі;           В) Англії;         Г) Німеччини;

  1.               В котрому році народився О.Грін?

А) 1952р.;         Б) 1880р.;           В) 1888р.;         Г) 1780р.;

3. Яке справжнє прізвище Олександра Гріна?

А) Гриневський;           Б) Грей;             В) Лонгрен;         Г) Олдрідж.

4. Про що мріяв юнаком О.Грін?

А) про щасливу сім’ю;                           Б) про море та подорожі.;                             

В) про красуню-жінку;                           Г) про навчання;

5. Який твір не належить перу О.Гріна

А) «Шапка-невидимка»;                       Б) «Пурпурові вітрила»;         

В) «Останній дюйм»;                            Г) «Сяючий світ»;

6. Де пройшли останні дні письменника?

А) Феодосії;         Б) Старому Криму;           В) Петербурзі;         Г) В’ятці;

Правильні відповіді:

1.А)              2.Б)              3.А)                4. Б)               5. В)            6.Б)

Взаємоперевірка. Учні обмінюються зошитами по парті з сусідом.

 

V. Робота за темою уроку.

 1. Бесіда на виявлення первісного читацького сприйняття

  - Чи сподобався вам твір? Чим?

  - Які герої найбільше запам’яталися?

  - Чи став хтось із героїв вашим ідеалом?

  - Назвіть жанр твору «Пурпурові вітрила».

  - Що таке повість?

Повість – розповідний художній твір, у якому досить широко змальовано життя одного чи кілька героїв протягом досить тривалого часу за подіями. 

  • Що таке казка?

   Казка – один із основних жанрів усної народної творчості, розповідний твір про вигадані, фантастичні події, які сприймаються і переживаються як реальні.

  • Що таке феєрія? 

   Феєрія – театральна або циркова вистава з фантастично – казковим сюжетом, з широким використанням сценічних ефектів і трюків.

  • Із скількох розділів складається повість-феєрія «Пурпурові вітрила». Назвіть їх.

(Перегляд уривку фільму)

2. Робота з сигнальними картками

(Кожен з учнів має картки двох кольорів – червоного і зеленого. Вчитель читає вголос питання, а учні піднімають картки відповідного кольору: якщо «так» - зеленого кольору, якщо «ні» - то червоного)

  1. Лонгрен заробляв на життя, коли звільнився зі служби – малював картини (Ні. Робив іграшки)
  2. Діти не дружили з Ассоль, проганяли її, бо сім’я дівчинки, була бідною. (Ні. Батька звинуватили у смерті Меннерса)
  3. Фантастика – різновид художньої літератури, який зображує нереальні події та явища, створені фантазією автора. (Так)
  4. Ідучи до міста Ассоль зустріла відомого збирача казок, легенд, пісень, переказів. (Так)
  5. Артур Грей – хлопчик із старовинного аристократичного роду. Він народився і зростав у величезному будинку, який нагадував собою замок. (Так)
  6. Лонгрен зробив їх уночі. Одна така новинка була мініатюрною перегоновою яхтою; це біле суденце несло голубі вітрила, зроблені з обрізків шовку, які використовував Лонгрен для обклеювання пароплавних кают. (Ні. Пурпурові)
  7. Восени, на  двадцятому році життя, Артур Грей потай залишив дім і дістався за золоту браму моря. (Ні. На п’ятнадцятому

Слово вчителя.

«Казка потрібна не тільки дітям, але й дорослим», - писав Констянтин Паустовський. В казку потрібно вірити. Тому я пропоную переглянути епізод із твору, в якому головна героїня Ассоль зустрічається з найголовнішим чарівником.

Подумайте, що допомагає людині у здійсненні її мрії?

3. Інсценування уривка «Зустріч Егля з Ассоль».

 Автор. Перед нею був не хто інший, як Егль, відомий збирач пісень, легенд, переказів і казок (На пеньку старий з палицею в одній руці, в другій тримає кораблик з пурпуровими вітрилами. На голові солом’яна шляпа, сіра блуза, заправлена у сині штани, та високі чоботи. За плечима торбина).

Ассоль. Тепер віддай мені. Ти вже погрався. Ти як спіймав її?

(Від несподіванки Егль впустив яхту, піднімає голову, роздивляється дівчину).

Егль. Клянусь Гріммами, Езопом і Андерсеном це щось особливе. Послухай-но ти, рослинко! Це твоя штука?

Ассоль. Так, я за нею бігла по всьому струмку; думала, що помру. Вона була тут?

Егль. Біля самих моїх ніг. Корабельна аварія – причина того, що я, як береговий пірат, можу вручити тобі цей приз… Як звуть тебе, крихітко?

Ассоль. Ассоль. (Ховає яхту в корзину).   

Егль. Добре. Мені, власне, не треба було питати про твоє ім’я. Добре, що воно таке дивне, таке однотонне, музикальне, як свист стріли або шум морської черепашки… Я, люба, поет у душі – хоч ніколи не писав сам. Що у тебе в кошику?

Ассоль. Човники, потім пароплав та ще три таких будиночки з прапорами. Там солдати живуть.

Егль. Чудово. Тебе послали продати. Дорогою ти почала гратись. Ти пустила яхту поплавати, а вона втекла. Адже правда?

Ассоль. (Засмутившись). Ти хіба бачив? Тобі хтось сказав? Чи ти вгадав?

Егель. Я це знав.

Ассоль.   А як же?

Егль. Бо я – найголовніший чарівник. (Дівчинка збентежилась, злякавшись). Тобі нема чого боятись мене. Навпаки, мені хочеться поговорити з тобою по щирості. (Помовчав, потім продовжує бесіду). Ану, Ассоль, слухай мене уважно. Не знаю, скільки мине років, тільки в Каперні розцвіте одна казка, пам’ятна надовго. Ти будеш дорослою, Ассоль. Якось у ранці в морській далині під сонцем блисне пурпурове вітрило. Осяйне громаддя пурпурових вітрил білого корабля попрямує, розтинаючи хвилі, прямо до тебе. Тихо плистиме цей чудесний корабель, без вигуків і пострілів; на березі багато збереться людей, дивуючись і ахаючи; і ти стоятимеш там… «Чого ви приїхали? Кого ви шукаєте?» - спитають люди на березі. Тоді ти побачиш хороброго вродливого принца. «Здраствуй, Ассоль! – скаже він. – Далеко-далеко звідси я побачив тебе уві сні і приїхав, щоб забрати тебе назавжди у своє царство…»

Ассоль. Це все мені? (Весело засміялась). Може він уже прийшов… той корабель?

Егль. Не так скоро. Спершу, як я казав, ти вирости. Потім… що говорити? Це буде і край. Щоб ти тоді зробила?

Ассоль. Я? Я б його любила. (Не зовсім твердо). Якщо він не б’ється.

Егль. Ні, не буде битися. Не буде, я ручаюся за це. Йди, дівчино, і не забудь того, що сказав тобі я, іди. Хай буде мир пухнастій твоїй голові! (Погладив дівчинку, попрощавшись, пішов далі.

Автор. Ассоль все стояла, дивилась йому вслід і тихенько посміхалась своїй мрії.    

Слово вчителя. То що ж, на вашу думку, допомагає людині у здійснені її мрій? (Людське оточення, сформованість віри в людину, у те, що мрії здійснюються, власні переконання, що мрії можуть стати реальністю).

4. Бесіда. Робота з текстом.

  • Що нового внесла в життя Ассоль зустріч з Еглем? (З’явилася мрія про пурпурові вітрила)
  • Як поставились односельці до мрії дівчинки? (Усі ще більше зненавиділи Ассоль, глузували з неї, називали корабельною Ассоль)
  • Що ви можете сказати про жителів Каперни? (У Каперні мешкають грубі, нездатні сприймати світ у всьому розмаїтті барв і звуків люди. Їх інтереси не простягаються далі відвідувань трактиру, вульгарних жартів, брудних анекдотів. Навіть таке почуття, як кохання, цим обивателям не дано пережити, усі їхні відчуття є приземленими й вульгарними ).
  • Як про це висловився Лонгрен? («…хіба вони вміють любити? Треба вміти любити, а цього вони й не можуть»)

5. Визначення тематики і фольклорної  основи  повісті-казки «Пурпурові вітрила». Бесіда.

  - Визначте основну тему повісті – казки « Пурпурові вітрила» (Тяжкий шлях Ассоль  до своєї мрії).

 - Які ще теми порушуються у творі? (Зіткнення мрії з брутальною дійсністю, кохання, доброта, батьківська відданість, заздрість і лицемірство).

- У чому ви вбачаєте зв’язок твору з реальністю? Доведіть свою думку на прикладах з тексту ( Зображення тяжкої праці Лонгрена, показ соціальної та майнової нерівності людей, правдивість в описах помешкання персонажів, картин природи).

6. Робота з символами.

Слово вчителя. 

   У творі О.Гріна « Пурпурові вітрила» є багато символів.

Що таке символ?

Символ – предметний або словесний знак, який опосередковано виражає сутність певного явища.

Назвіть символи, які зустрічаються у творі. (пурпурові вітрила, море, Каперна, яхта «Секрет»,Ассоль, Грей,зоря, сонячне світло.).

  •  Пурпурові вітрила – символ здійснення мрій, сподівання на краще, величі кохання та краса людської душі.
  •  Нахва яхти Грея «Секрет» - символ пошуку смислу людського буття, таємниці життя.
  •  Ассоль – символ світла, добра;
  •  Грей – символ втілення мрії в життя;
  •    море – символ бурхливої долі й водночас символ свободи, волі, природної гармонії;
  •   Каперна  - символ людського зла, жорстокості, заздрощів, лицемірства, ницості;
  • зоря – символ здійснення мрій, пробудження душі, кохання;
  •   сонячне світло (коли Грей побачив Ассоль) – символ просвітлення душі, ідеалу, кохання.

 

 VI. Підбиття підсумків уроку

 Метод «Мікрофон» 

- Які герої протиставленні бездуховному світові? (Ассоль, Грей, Лонгрен).

- Які моральні цінності перемагають у творі? (Добро, кохання, праця, чесність, щирість, краса).

- Який момент є кульмінаційним у зіткненні добра і зла? (Поява яхти «Секрет» з пурпуровими вітрилами).

- Хто здійснив це диво? ( Грей).

- Чи вірите ви в диво?

Дайте відповідь на проблемне питання, поставлене на початку уроку:

- У чому полягає диво, пов’язане із внутрішнім світом героїв? Що зберегли вони в собі? (Вони зуміли зберегти свою душу, прагнення до добра, світлі почуття всупереч жорстокій дійсності. Герої пронесли свою мрію крізь морок і зло і піднеслися над буденністю на крилах своєї надії та кохання).

Кросворд

  1.               Яке перше слово прочитав О.Грін у 5 років? (Море)
  2.               Кому О.Грін присвятив повість-казку «Пурпурові вітрила»? (Дружині)
  3.               Назвіть судно на якому плавав Лонгрен. (Оріон)
  4.               У якому місті проживав О.Грін з 1924р. по 1930 р.? (Феодосії)
  5.               Назвіть одеколон, який видумав капітан Гоп для змивання смоли. (Роза-мімоза)
  6.               Назвіть містечко у якому народився О.Грін. (Слобідське)
  7.               Як звали Грея? (Артур)
  8.               Полотнище з еластичного матеріалу, за допомогою якого енергія вітру перетворюється в енергію руху на кораблі - це … (Вітрило)
  9.               Назвіть селище, в якому жила Ассоль. (Каперна)
  10.          Ким пішов працювати Артур Грей на шхуну «Ансельм» до капітана Гопа. (Юнгою)
  11.          Ким мрія стати Артур Грей? (Капітаном)
  12.          Як звали батька Грея? (Ліонель)
  13.          Назвіть місто, куди Лонгрен відносив свої іграшки. (Лісс)
  14.          Предмет бажань, прагнень, що створені уявою – це… (Мрія)

Слово вчителя.  Ключове слово – мрії збуваються.

Робота в групах

Скласти сенкан. 

1-а група. Сенкан «Ассоль»

2-а група. Сенкан «Артур Грей»

Поетична хвилинка (звучить музика)

Учениця читає вірш «Пурпурові вітрила»

Пурпурові вітрила

 

Я книжку Гріна відкриваю –

І у пригоди поринаю.

Там корабель пливе по хвилях

У нього корпус сніжно-білий.

І пурпуровії вітрила

На вітрі майорять, мов крила.

А дівчинка мала Ассоль

Все принца вигляда свого.

Дельфіни граються на хвилях,

Хлюпоче море синє-синє,

Жовтогаряче сонце сходить

І море блискотливим робить…

…Ось корабель вже біля берега стоїть,

Виходить з нього юний принц

Туди хутчіш Ассоль спішить,

Там мрія в небі майорить.

               

Вправа «Логічний ланцюжок»

Записати у зошитах та на дошці слова і фрази, які спадають на думку, коли чуєте слово «мрія»

(Мрія – віра – надія – любов – кохання – диво – зустріч – сльози – щастя - радість)

Слово вчителя.

   Дитячі, юнацькі мрії… Серйозні і несерйозні, реальні і нереальні, досяжні і недосяжні. Але це дуже добре, коли у маленької людини є мрія, до якої вона йде. Бо це значить, що вона живе повноцінним життям, приймає рішення, будує свої плани. Бажаю, щоб  мрії всі  збувалися, щоб корабель вашої мрії допоміг вам піднятися через терни до зірок.

А зараз я пропоную зробити перший крок до здійснення мрій. Тому кожен з вас напише свою мрію і прикріпить до корабля вашої мрії.

(Діти прикріплюють свої мрії до вітрил корабля)

Нехай корабель вашого життя обминає бурі, незгоди, і хай він впевнено прямує до мети. Нехай кожна Ассоль знайде свого Грея, а кожен Грей знайде свою Ассоль.

VII. Оцінювання

VIIІ. Домашнє завдання 

  1. Написати твір – мініатюру «Коли здійснюються мрії» (за повістю-казкою О.Гріна «Пурпурові вітрила»).
  2. За підручником опрацювати інформаційну статтю про видатного шотландського поета Роберта Бернса.

Повість – казка  “Пурпурові вітрила” не схожа на жодну з прочитаних нами раніше творів. Це казка, в яку ми дуже хочемо вірити. Тож нашу подорож завершемо трохи незвично. Давайте заспіваємо пісню «Треба мріяти завжди»

Треба мріяти завжди

 

Хай на вулиці мороз чи дощі 

Треба, щоб було тепло у дущі

І тоді в похмурі дні, сірі дні

Ми співаємо пісні, ось такі пісні.

 

      Приспів

Треба мріяти завжди:

В час удачі, в час біди.

Треба мріяти завжди,

Треба мріяти завжди!

Треба мріяти завжди –

І відступлять холоди,

Оживуть ліси, сади – 

Треба мріяти завжди!

 

Хоч невдача є у нас на путі –

Щастя більше в сотні раз у житті.

Лиш надію золоту не втрачай,

З нами пісню цю співай!Ти співай, ти співай.

        Приспів

 

Дякую за роботу!

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
20 лютого 2022
Переглядів
557
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку