Диво перемоги романтичної
мрії над законами буденного світу в повісті-казці О.Гріна
«Пурпурові вітрила»
Конспект уроку з
зарубіжної літератури у 7 класі
вчителя зарубіжної літератури
Поповецького ЗЗСО І-ІІ ступенів
Ломіковської Галини Богданівни
М е т а: узагальнити і систематизувати знання з повісті-казці «Пурпурові вітрила»; розвивати фантазію, творчу уяву, емоційно виконувати ролі, виступати перед широкою аудиторією; виховувати віру в прекрасне, прагнення самовдосконалюватися, моральні якості учнів, формувати активну життєву позицію.
Ц і л і у р о к у:
Учні повинні знати:
Учні повинні вміти:
О б л а д н а н н я: текст повісті-казки «Пурпурові вітрила», портрет О.Гріна, музичне оформлення, презентація, фрагмент кінофільму «Пурпурові вітрила»
Т и п у р о к у: систематизації та узагальнення знань.
Е п і г р а ф: “… Я зрозумів одну нехитру істину. Вона в тому, щоб творити так звані дива своїми руками. ”
О.Грін
Хід уроку
І. Організаційний момент
(Емоційне налаштування на урок)
Сьогодні у нас – незвичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок.
В країну змісту людського життя,
Що нас чекає й розкриває таємниці буття.
ІІ. Підготовка учнів до визначення теми уроку
(Звучить спокійна музика і шум моря)
Слово вчителя.
Хто з нас задивляючись у височінь неба, чи безкраю морську далечінь не мріяв про далекі подорожі, незвідані країни, зустрічі з незвичайним, таємничим, захоплюючим?
Сьогодні ми з вами вирушаємо до країни, яку ви не знайдете на жодній карті. Ця казкова країна – Грінландія, її придумав російський письменник Олександр Грін. В ній є все: яскраве сонце, блакитне небо, а головне люди котрі щиро вірять в силу справжнього кохання, ідеали дружби та честі, у своє щасливе майбутнє. Такими їх уявляв собі О.Грін. І користуючись нашою уявою, ми теж зможемо побувати в цій країні.
IІІ. Повідомлення теми, мети та епіграфу уроку.
Слово вчителя.
Запишіть дату, класна робота,тему уроку.
Диво перемоги романтичної мрії над законами буденного світу в повісті-казці О.Гріна «Пурпурові вітрила.
Епіграфом уроку будуть слова О.Гріна «… Я зрозумів одну нехитру істину.
Вона в тому, щоб творити так звані дива своїми руками».
Як ви розумієте зміст слів О.Гріна? (Кожна людина є творцем свого щастя. При будь-яких умовах потрібно завжди вірити у краще, боротися за своє щастя)
Проблемне питання уроку: У чому полягає диво, пов’язане із внутрішнім світом героїв повісті-казки «Пурпурові вітрила»?
У кінці уроку ви повинні відповісти на це питання.
Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя. (спокійна музика)
Життя людині дається лише раз, і варто його прожити достойно, не схиляючись під ударами долі. Але не завжди так буває. Тому тільки самовіддана, сильна духом особистість може перемогти життєві негаразди, тобто людина з високою мрією, що прагне здійснити її. Для справжніх мрійників немає перешкод, які б вони не подолали. Яскравим прикладом цього є герої повісті – казки «Пурпурові вітрила» О.Гріна.
- Як ви вважаєте, що ми взяли для себе, вивчивши цей твір?
(Вивчення повісті – казки « Пурпурові вітрила» вчить бачити у буденному таємниче, відчувати добро і прагнути його, бути сильним духом та перемагати життєві негаразди, мати високу мрію і вірити, що мрії здійснюються).
- Чого очікуєте від сьогоднішнього уроку?
(Чогось таємничого, цікавого, хороших оцінок).
VI. Актуалізація опорних знань
А) Росії; Б) Польщі; В) Англії; Г) Німеччини;
А) 1952р.; Б) 1880р.; В) 1888р.; Г) 1780р.;
3. Яке справжнє прізвище Олександра Гріна?
А) Гриневський; Б) Грей; В) Лонгрен; Г) Олдрідж.
4. Про що мріяв юнаком О.Грін?
А) про щасливу сім’ю; Б) про море та подорожі.;
В) про красуню-жінку; Г) про навчання;
5. Який твір не належить перу О.Гріна
А) «Шапка-невидимка»; Б) «Пурпурові вітрила»;
В) «Останній дюйм»; Г) «Сяючий світ»;
6. Де пройшли останні дні письменника?
А) Феодосії; Б) Старому Криму; В) Петербурзі; Г) В’ятці;
Правильні відповіді:
1.А) 2.Б) 3.А) 4. Б) 5. В) 6.Б)
Взаємоперевірка. Учні обмінюються зошитами по парті з сусідом.
V. Робота за темою уроку.
1. Бесіда на виявлення первісного читацького сприйняття
- Чи сподобався вам твір? Чим?
- Які герої найбільше запам’яталися?
- Чи став хтось із героїв вашим ідеалом?
- Назвіть жанр твору «Пурпурові вітрила».
- Що таке повість?
Повість – розповідний художній твір, у якому досить широко змальовано життя одного чи кілька героїв протягом досить тривалого часу за подіями.
Казка – один із основних жанрів усної народної творчості, розповідний твір про вигадані, фантастичні події, які сприймаються і переживаються як реальні.
Феєрія – театральна або циркова вистава з фантастично – казковим сюжетом, з широким використанням сценічних ефектів і трюків.
(Перегляд уривку фільму)
2. Робота з сигнальними картками
(Кожен з учнів має картки двох кольорів – червоного і зеленого. Вчитель читає вголос питання, а учні піднімають картки відповідного кольору: якщо «так» - зеленого кольору, якщо «ні» - то червоного)
Слово вчителя.
«Казка потрібна не тільки дітям, але й дорослим», - писав Констянтин Паустовський. В казку потрібно вірити. Тому я пропоную переглянути епізод із твору, в якому головна героїня Ассоль зустрічається з найголовнішим чарівником.
Подумайте, що допомагає людині у здійсненні її мрії?
3. Інсценування уривка «Зустріч Егля з Ассоль».
Автор. Перед нею був не хто інший, як Егль, відомий збирач пісень, легенд, переказів і казок (На пеньку старий з палицею в одній руці, в другій тримає кораблик з пурпуровими вітрилами. На голові солом’яна шляпа, сіра блуза, заправлена у сині штани, та високі чоботи. За плечима торбина).
Ассоль. Тепер віддай мені. Ти вже погрався. Ти як спіймав її?
(Від несподіванки Егль впустив яхту, піднімає голову, роздивляється дівчину).
Егль. Клянусь Гріммами, Езопом і Андерсеном це щось особливе. Послухай-но ти, рослинко! Це твоя штука?
Ассоль. Так, я за нею бігла по всьому струмку; думала, що помру. Вона була тут?
Егль. Біля самих моїх ніг. Корабельна аварія – причина того, що я, як береговий пірат, можу вручити тобі цей приз… Як звуть тебе, крихітко?
Ассоль. Ассоль. (Ховає яхту в корзину).
Егль. Добре. Мені, власне, не треба було питати про твоє ім’я. Добре, що воно таке дивне, таке однотонне, музикальне, як свист стріли або шум морської черепашки… Я, люба, поет у душі – хоч ніколи не писав сам. Що у тебе в кошику?
Ассоль. Човники, потім пароплав та ще три таких будиночки з прапорами. Там солдати живуть.
Егль. Чудово. Тебе послали продати. Дорогою ти почала гратись. Ти пустила яхту поплавати, а вона втекла. Адже правда?
Ассоль. (Засмутившись). Ти хіба бачив? Тобі хтось сказав? Чи ти вгадав?
Егель. Я це знав.
Ассоль. А як же?
Егль. Бо я – найголовніший чарівник. (Дівчинка збентежилась, злякавшись). Тобі нема чого боятись мене. Навпаки, мені хочеться поговорити з тобою по щирості. (Помовчав, потім продовжує бесіду). Ану, Ассоль, слухай мене уважно. Не знаю, скільки мине років, тільки в Каперні розцвіте одна казка, пам’ятна надовго. Ти будеш дорослою, Ассоль. Якось у ранці в морській далині під сонцем блисне пурпурове вітрило. Осяйне громаддя пурпурових вітрил білого корабля попрямує, розтинаючи хвилі, прямо до тебе. Тихо плистиме цей чудесний корабель, без вигуків і пострілів; на березі багато збереться людей, дивуючись і ахаючи; і ти стоятимеш там… «Чого ви приїхали? Кого ви шукаєте?» - спитають люди на березі. Тоді ти побачиш хороброго вродливого принца. «Здраствуй, Ассоль! – скаже він. – Далеко-далеко звідси я побачив тебе уві сні і приїхав, щоб забрати тебе назавжди у своє царство…»
Ассоль. Це все мені? (Весело засміялась). Може він уже прийшов… той корабель?
Егль. Не так скоро. Спершу, як я казав, ти вирости. Потім… що говорити? Це буде і край. Щоб ти тоді зробила?
Ассоль. Я? Я б його любила. (Не зовсім твердо). Якщо він не б’ється.
Егль. Ні, не буде битися. Не буде, я ручаюся за це. Йди, дівчино, і не забудь того, що сказав тобі я, іди. Хай буде мир пухнастій твоїй голові! (Погладив дівчинку, попрощавшись, пішов далі.
Автор. Ассоль все стояла, дивилась йому вслід і тихенько посміхалась своїй мрії.
Слово вчителя. То що ж, на вашу думку, допомагає людині у здійснені її мрій? (Людське оточення, сформованість віри в людину, у те, що мрії здійснюються, власні переконання, що мрії можуть стати реальністю).
4. Бесіда. Робота з текстом.
5. Визначення тематики і фольклорної основи повісті-казки «Пурпурові вітрила». Бесіда.
- Визначте основну тему повісті – казки « Пурпурові вітрила» (Тяжкий шлях Ассоль до своєї мрії).
- Які ще теми порушуються у творі? (Зіткнення мрії з брутальною дійсністю, кохання, доброта, батьківська відданість, заздрість і лицемірство).
- У чому ви вбачаєте зв’язок твору з реальністю? Доведіть свою думку на прикладах з тексту ( Зображення тяжкої праці Лонгрена, показ соціальної та майнової нерівності людей, правдивість в описах помешкання персонажів, картин природи).
6. Робота з символами.
Слово вчителя.
У творі О.Гріна « Пурпурові вітрила» є багато символів.
Що таке символ?
Символ – предметний або словесний знак, який опосередковано виражає сутність певного явища.
Назвіть символи, які зустрічаються у творі. (пурпурові вітрила, море, Каперна, яхта «Секрет»,Ассоль, Грей,зоря, сонячне світло.).
VI. Підбиття підсумків уроку
Метод «Мікрофон»
- Які герої протиставленні бездуховному світові? (Ассоль, Грей, Лонгрен).
- Які моральні цінності перемагають у творі? (Добро, кохання, праця, чесність, щирість, краса).
- Який момент є кульмінаційним у зіткненні добра і зла? (Поява яхти «Секрет» з пурпуровими вітрилами).
- Хто здійснив це диво? ( Грей).
- Чи вірите ви в диво?
Дайте відповідь на проблемне питання, поставлене на початку уроку:
- У чому полягає диво, пов’язане із внутрішнім світом героїв? Що зберегли вони в собі? (Вони зуміли зберегти свою душу, прагнення до добра, світлі почуття всупереч жорстокій дійсності. Герої пронесли свою мрію крізь морок і зло і піднеслися над буденністю на крилах своєї надії та кохання).
Кросворд
Слово вчителя. Ключове слово – мрії збуваються.
Робота в групах
Скласти сенкан.
1-а група. Сенкан «Ассоль»
2-а група. Сенкан «Артур Грей»
Поетична хвилинка (звучить музика)
Учениця читає вірш «Пурпурові вітрила»
Пурпурові вітрила
Я книжку Гріна відкриваю –
І у пригоди поринаю.
Там корабель пливе по хвилях
У нього корпус сніжно-білий.
І пурпуровії вітрила
На вітрі майорять, мов крила.
А дівчинка мала Ассоль
Все принца вигляда свого.
Дельфіни граються на хвилях,
Хлюпоче море синє-синє,
Жовтогаряче сонце сходить
І море блискотливим робить…
…Ось корабель вже біля берега стоїть,
Виходить з нього юний принц
Туди хутчіш Ассоль спішить,
Там мрія в небі майорить.
Вправа «Логічний ланцюжок»
Записати у зошитах та на дошці слова і фрази, які спадають на думку, коли чуєте слово «мрія»
(Мрія – віра – надія – любов – кохання – диво – зустріч – сльози – щастя - радість)
Слово вчителя.
Дитячі, юнацькі мрії… Серйозні і несерйозні, реальні і нереальні, досяжні і недосяжні. Але це дуже добре, коли у маленької людини є мрія, до якої вона йде. Бо це значить, що вона живе повноцінним життям, приймає рішення, будує свої плани. Бажаю, щоб мрії всі збувалися, щоб корабель вашої мрії допоміг вам піднятися через терни до зірок.
А зараз я пропоную зробити перший крок до здійснення мрій. Тому кожен з вас напише свою мрію і прикріпить до корабля вашої мрії.
(Діти прикріплюють свої мрії до вітрил корабля)
Нехай корабель вашого життя обминає бурі, незгоди, і хай він впевнено прямує до мети. Нехай кожна Ассоль знайде свого Грея, а кожен Грей знайде свою Ассоль.
VII. Оцінювання
VIIІ. Домашнє завдання
Повість – казка “Пурпурові вітрила” не схожа на жодну з прочитаних нами раніше творів. Це казка, в яку ми дуже хочемо вірити. Тож нашу подорож завершемо трохи незвично. Давайте заспіваємо пісню «Треба мріяти завжди»
Треба мріяти завжди
Хай на вулиці мороз чи дощі
Треба, щоб було тепло у дущі
І тоді в похмурі дні, сірі дні
Ми співаємо пісні, ось такі пісні.
Приспів
Треба мріяти завжди:
В час удачі, в час біди.
Треба мріяти завжди,
Треба мріяти завжди!
Треба мріяти завжди –
І відступлять холоди,
Оживуть ліси, сади –
Треба мріяти завжди!
Хоч невдача є у нас на путі –
Щастя більше в сотні раз у житті.
Лиш надію золоту не втрачай,
З нами пісню цю співай!Ти співай, ти співай.
Приспів
Дякую за роботу!
1