Тема «Добро і зло».
Мета. Формувати ціннісне ставлення до себе і до людей; основи духовно-морального розвитку особистості, та загальнолюдські цінності; уміння та навички підтримки та збереження міжособистісної злагоди; моральних якостей (чуйності, чесності, правдивості, справедливості, гідності, толерантності, милосердя, взаємодопомоги, товариськості, співпереживання, поваги до особистості). Розвивати вміння відрізняти погане від доброго, вміння висловлювати власну думку, відстоювати свої погляди; вміння знаходити спільну мову і компроміс. Виховувати позитивне світосприйняття; чемне ставлення учнів одне до одного, до старших, молодших та всіх оточуючих людей; сприяти створенню дружнього дитячого колективу.
Обладнання: Плакати «дерево Добрих справ», « дерево Зла» квіточки чорного, червоного, блакитного, жовтого, рожевого кольору, м'яка іграшка,конверти із завданням,заготовки для виготовлення Ангелів,клей,цеглинки лего, ілюстрації, відео.
Хід уроку
І.Організаційний момент.
Ранкове коло.Вітання.
Доброго ранку!Доброго дня!
Хай плещуть долоньки,
Хай тупають ніжки,
Працюють голівки,
І сяють усмішки.
Доброго ранку! Доброго дня!-
Бажаєте ви,
Бажаю Вам я!
Згадаємо ,який день тижня в нас сьогодні, яке число?
А зараз перевіримо з яким настроєм ви прийшли до школи.
Візьміть цеглинку лего відповідно до Вашого настрою. Аргументуємо свій вибір.
Вправа «Криголам «Сонечко»
Поверніться, будь-ласка, один до одного, покладіть долоні своєму товаришу. Ви відчуваєте тепло його руки. Це тепло його серця і тепло душі. Воно зігріває Вас, так як і багатство Ваших душ може зігріти ближнього. Потріть долоньки одна об одну, щоб відчути ще більше тепло. «Зліпіть» уявну кульку з вашого тепла і добра та відправте з долоньки, подувши кульку у коло. Подаруйте щиру посмішку один одному й нашим гостям. Нехай ваше тепло, ніби свічка, зігріває їх своїм вогником. А я бажаю вам плідної праці та цікавого уроку.
Діти, тема сьогоднішнього дня звучить так « Як налагоджувати гарні стосунки?»
А чи важливо мати друзів,товаришів?Чому?
Чи завжди буває так,що все добре і не виникає сварок?
Отже,якщо навіть сварки виникають ,потрібно вміти правильно налагоджувати відносини. А як ,на вашу думку,правильно їх налагоджувати?
Ну ,мабуть,треба йти на компроміс та вміти вибачати, просити вибачення. Погоджуєтесь? А як можна назвати таку людину,що все вибачає?Яка вона?
( Доброю.)А ви вважаєте себе доброю людиною?
Гра « Потисни руку Патрону»
-Сьогодні я до вас на заняття прийшла не сама, а з нашим другом - Патроном( м’яка іграшка). Привітайтесь з ним потиснувши йому руку та продовжте речення : «Я добрий тому,що…» після висловлювання передайте іграшку наступному учню,а самі візьміть свого товариша,що сидить поряд за руку. Ось і прийшов наш Патрон до мене завершивши коло,а ми передамо тепло своїх долонь один одному . Діти! Пам’ятайте,що…
Добрі слова-це сади.
Добрі слова-коріння.
Добрі думки-квіти.
Добрі справи-плоди.
Сідайте на свої місця.(Діти сідають за парти)
ІІ.Повідомлення теми і мети уроку.
-А чи хтось здогадався про що ми будемо сьогодні говорити?
Давайте прочитаємо з дошки тему яку будемо вивчати.
Сьогодні ми поговоримо про добро і зло. Навчимося відрізняти погані вчинки і добрі. Продовжимо вчитися висловлювати свої думки і відстоювати свої погляди.
Діти,що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? ( Робота з м’ячем.)
Вирушаємо в подорож до країни Доброти.
Працювати будемо в командах. І щоб вас підбадьорити,пропоную переглянути мультик про пташеня Ківі,що не мало крил. Йому так хотілося літати і він приклав чимало зусиль,щоб дістатися вершини з якої зістрибнув вниз. І ось що сталося…
Перегляд відео.
Чого вчить нас цей мультик?
Міркування дітей.
Тож починаємо підійматися на вершину.
ІІІ.Вивчення нового матеріалу.
Послухайте невеличку розповідь. ( Ейдетика.Супроводжуємо розповідь ілюстраціями)
В одній країні жили Добро і Зло. Добро намагалося зробити світ добрішим, щоб люди любили й одне одного, і братів наших менших. Добро приходило на допомогу без нагадувань і благань. Нікому не робило боляче ні словом, ні діями, ні думками. Але Добро не могло в одну мить перемогти Зло та його слуг: Жорстокість, Байдужість, Заздрість, Лінь, Підступність. Добро кожного ранку сіяло насіння доброти в дитячих серденьках. Чому в дитячих? А тому, що тільки в маленькому дитячому серці здатне прорости будь-яке насіння. Кожна насінина може розквітнути чарівною квіткою, зробивши серце дитини добрим, ласкавим, ніжним. А може, на жаль, зарости чорним колючим чортополохом зі злим, безжалісним серцем. Адже Зло теж не спить. Хоча воно й ліниве, і встає значно пізніше, усе ж устигає порозкидати зле насіння. Буває, ростуть в одному серці Добро і Зло, борючись одне з одним. Тому діти інколи роблять погані вчинки. Тоді все залежить від самої дитини: яке насіння захоче вона виплекати у своєму серці, те й проросте.
Руханка « Якщо ти щасливий»
Пропоную вам гру « Знайди протилежності»
Вчитель роздає завдання .Учням треба Знайти протилежні за значенням слова.З*єднати їх.Наприклад : Добро –Зло.
Добро Брехливість
Лагідність Жорстокість
Милосердя Жадібність
Чесність Зло
Щедрість Грубість
Вибірково запитую кожну команду і їх варіанти відповідей (до слова добро, лагідність і тд.)
Боротьба добра і зла виявляється у вчинках людини,її виборі,ставленні до себе та інших.Давайте згадаємо золоте правило,що є ключем до того,як вибирати між добром і злом. « Стався до людей так,як хочеш,щоб ставилися до тебе»
Створення дерева «Добрх справ»
В нас є дерево Добрих справ,що постійно ми поновлюємо листочками,квітами ,а сьогодні з’явилося і дерево Зла. Але я не прикрашала це дерево, бо хочу, щоб ви вирішили, чи є місце для цієї рослини в нашому класі та яким цвітом заквітує це дерево. То ж давайте допоможемо Добру перемогти Зло, щоб у думках і серцях дітей ніколи не проросло чорне насіння. Ви обираєте квіточку, яка вам до вподоби і називаєте вчинок, що зробили або плануєте зробити найближчим часом та клеїте на дерево,яке обрали. Пам’ятайте, у кожного дерева свої квіти. Дерево добра квітне чарівними квітами,а дерево Зла-колючим чортополохом.(Діти клеють квіти)
Отже,людина ,що робить вчинки добрі – є людиною доброю, а людина яка робить зло – як називається …
Судячи з ваших робіт в нас буде рости …(висновок з роботи учнів) дерево Добра,а в школі навчаються добрі діти. Коли ростеш в добрі то стаєш щасливим. А ви щасливі?
ІV.Узагальнення знань,умінь,навичок.
Робота в групах.
Вправа «Склади прислів’я»
У вас на партах є розсипані прислів’я,але ,на жаль,зло перемішало слова із цих речень і вони втратили свій зміст,а вам треба їх доповнити і відновити . Зможемо перемогти Зло?
Група ,що впоралася із завданням, сигналізує про завершену роботу,а потім презентує її.
Хто добра людям бажає, той і сам добро має.
Добре діло твори сміло.
Добро не лихо, ходить у світі тихо.
Не одежа людину красить, а добрі діла.
Презентація робіт.
В кожної людини (і у вас теж) буде так, що треба вибирати, яким шляхом іти, для чого жити. Можна жити, щоб мати більше гарних речей, смачної їжі. Це непогано, але якщо ми при цьому забудемо, що є люди, яким немає чого їсти, які недужі, нещасні, потребують нашої поради чи допомоги, ( вчитель демонструє зображення ситуацій) то станемо на стежину зла. Буває й так – не хочеться працювати. Хтось подумає: не буду нічого робити, відпочивати і розважатися легше і приємніше. А під кінець шляху озирнеться людина, а за нею лише витоптана трава, сміття і більш нічого. - Чи можна жити так, щоб не залишати після себе поганих слідів, а лише добру пам'ять?
(Роздуми дітей). «Мікрофон»
Як ви думаєте,чого на світі більше-добра чи зла. А які казви ви знаєте де добро перемагає зло? ( «Зайчикова хатка», « Івасик-Телесик», «Гуси –Лебеді» , « Снігова Королева».)
V.Рефлексія.
У кожного в наc є Ангел ,який оберігає від зла,що так і зваблює до поганих дій.
Пропоную вам створити (в групі) свого Ангела Добра ,який буде наділений великою силою,щоб захищати і оберігати вас і вашу родину від злого помислу. Він буде для кожного оберегом.(Вчитель роздає конверти із заготовками та інструкція для виконання). Колективно створюють Ангела.
Група,що перша впоралася із завданням, сигналізує про завершення!
І від мене вам побажання-творити добро сьогодні, завтра і завжди.(Вручення гостинців).
Добро Брехливість
Лагідність Жорстокість
Милосердя Жадібність
Чесність Зло
Щедрість Грубість
Добро Брехливість
Лагідність Жорстокість
Милосердя Жадібність
Чесність Зло
Щедрість Грубість