Хімія 7 клас
Урок 27
Тема. Добування кисню в лабораторії та промисловості. Реакція розкладу. Поняття про каталізатор.
Завдання:
дидактична:
розвивальна:
виховна:
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Базові поняття і терміни: каталізатори, реакція розкладу. .
Обладнання: опорний конспект, опорні схеми, періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, мультимедійна презентація «Добування кисню»; комп’ютер, мультимедійний проектор.
Форми і методи роботи: індивідуальна та групова робота, розповідь учителя з використанням презентації, тренувальні вправи.
Хід уроку
І Організація початку уроку
ІІ Перевірка домашнього завдання
2. ст..120 впр. № 3 а, д, в, №4
ІII Актуалізація опорних знань (Слайд 1)
Хімічний диктант
Вставте пропущені слова в такому тексті:
Хімічне рівняння — це скорочений запис хімічної реакції хімічними символами елементів і хімічними формулами речовин
Заповнений варіант
. ІІІ Мотивація навчальної діяльності
Демонстрація 10. Дослід, що ілюструє закон збереження маси.
ІV Мотивація навчальної діяльності (Слайд 2)
Ми вже знаємо, яку роль відіграє кисень у природі. Але як можна одержати цей газ? Які речовини можна використовувати?
Щоб одержати речовину, треба не тільки мати певні речовини, але й володіти методикою експерименту.
Відомий вчений Й. Я. Берцеліус зазначав: «Кисень – це речовина, навколо якої обертається земна хімія». Отже, вперед за новими знаннями.
V Оголошення теми та постановка завдань уроку (Слайд 3-4)
Тема. Добування кисню в лабораторії та промисловості. Реакція розкладу. Поняття про каталізатор.
VІ Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя
У хімічні лабораторії добувають кисень з тих сполук, які при нагріванні легко розкладаються з виділенням кисню. (Слайд 5)
Деякі відомості щодо добування кисню в лабораторії вам відомі:
Запишемо рівняння реакції добування кисню з калій нітрату ( індійської селітри):
2КNO3 2KNO2 + O2↑ (вчитель з учнями розставляють коефіцієнти)
Запишемо рівняння реакції добування кисню з меркурій(ІІ) оксиду:
2HgO 2Hg + O2 ↑ (вчитель з учнями розставляють коефіцієнти)
Якщо нагріти кристали бертолетової солі в полум'ї спиртівки. Спочатку сіль починає плавитися (357 °С), а потім розплав закипає (400 °С) — починається розкладання з виділенням безбарвного газу за рівнянням:
2КСlO3 = 2КСl + 3O2↑(вчитель з учнями розставляють коефіцієнти)
Щоб прискорити реакцію, до бертолетової солі можна додати невелику кількість порошку манган(ІV) оксиду МnO2. За його наявності кисень починає виділятися при значно нижчій температурі (200 °С), навіть нижчій за температуру плавлення. Манган(ІV) оксид у цій реакції не витрачається, він тільки прискорює її. Такі речовини називають каталізаторами, а пришвидшення реакції під дією каталізатора — каталізом.
Кисень у лабораторії зручно добувати з калій перманганату КМnО4. Калій перманганат являє собою чорно-фіолетові кристали зі специфічним блиском. Невелику кількість порошку калій перманганату помістимо в пробірку. Щоб уникнути розкидання порошку, в пробірку слід помістити ватний тампон.
Для того щоб почалася реакція, пробірку необхідно нагріти приблизно до 230 °С. Порошок поступово нагрівається і починає розтріскуватися — відбувається реакція:
2КМnO4 - К2МnO4 + МnO2 + O2↑(вчитель з учнями розставляють коефіцієнти)
У шкільній лабораторії добувати кисень з калій перманганату нині заборонено бо дана сполука відноситься до прекурсорів.
Гідроген пероксид за звичайних умов розкладається, але дуже повільно. А якщо в розчин гідроген пероксиду додати невелику кількість манган(ІV) оксиду МnO2, то рідина спінюється, майже «закипає», – це виділяється кисень.
H2O2 H2 + O2↑(вчитель з учнями розставляють коефіцієнти)
Реакції розкладу.
Давайте проаналізуємо попередні реакції добування кисню. У них є спільна ознака: у лівій частині написана формула однієї речовини (вихідна або реагент), а у правій – декілька (продукти реакції). Такі реакції називаються реакціями розкладу. (Слайд 11)
Загальний вигляд реакції: АВ → А + В або А → В + С. (Слайд 12)
Добування кисню в промисловості. (Слайд 13)
У промисловості велику кількість кисню добувають із рідкого повітря розрідженням (ректифікацією) Повітря охолоджують до -200ОС, а потім поступово нагрівають. При -196 ОС азот випаровується, а рідкий кисень залишається.
Робота з підручником ст. 126
Часто в промисловості кисень добувають із води. Під дією електричного струму вода розкладається на дві прості речовини — кисень і водень. Цей процес називають електролізом
2Н2О 2Н2↑ + О2↑(вчитель з учнями розставляють коефіцієнти)
Електроліз води відбувається досить повільно і потребує значних витрат електрики, але добутий кисень є досить чистим, тому в деяких випадках цей метод є доцільним. (Слайд 14)
Добутий газуватий кисень зберігають у спеціальних сталевих балонах під високим тиском, щоб він займав менше місця. Їх фарбують у синій колір, щоб не сплутати з іншим газом. Вентилі таких балонів не можна змащувати машинним мастилом ба може відбутися вибух. (Слайд 15)
VІІ Узагальнення та систематизація знань (Слайд 16-17)
Дай відповіді на питання (усно) ст. 129
1. Які умови перебігу реакцій є загальними для описаних лабораторних методів добування кисню?
2. Виберіть речовини, розкладанням яких можна добути кисень: а) калій перманганат КМпО4; б) вуглекислий газ СО2; в) вода Н2О; г) манган(І\/) оксид МnO2.
3. Які реакції називають реакціями розкладу?
4. Як кисень добувають у промисловості?
5. Які речовини називаються каталізаторами? Чому каталізатори додають у невеликих кількостях?
6. Чим принципово відрізняються лабораторні та промислові способи добування кисню?
7 У яких посудинах зберігають газуватий і рідкий кисень?
8 Як відрізнити балон, у якому зберігається кисень? Чому не можна змащувати вентилі кисневих балонів мастилом?
Дай відповіді на питання (письмово біля дошки) ст. 129
VІІ Домашнє завдання (Слайд 18)
2. ст..129 впр. № 3 завдання для засвоєння матеріалу