Конспект уроку на тему "Екологія"

Про матеріал
Конспект уроку за підручником ''On Screen'', спрямований на розвиток писемних та лексичних навичок, рівень В2+
Перегляд файлу

Тема уроку: Екологія. Введення нових лексичних одиниць. Робота з текстом.

Цілі уроку:

Практична:

  1. Активізувати нові лексичні одиниці з теми «Екологія» в усному та писемному мовленні учнів.
  2.  Вдосконалити навички зорового продукування, вміння користуватися мовними кліше щодо вираження власного ставлення до ситуацій проблемного характеру.  

Освітня: розширити кругозір учнів щодо способів вирішення соціальних проблем в англомовних країнах та організаціях.

Виховна: сприяти розвитку в учнів поведінки, сприятливої для взаємодії з навколишнім середовищем

Розвивальна: розвивати пізнавальні процеси учнів, будувати та аналізувати стратегію поведінки, обговорювати прослухане.

Обладнання уроку: підручник, аудіоматеріал, роздатковий матеріал, програвач.

Схематичний план уроку

І. Організаційна частина (1 хв)

ІІ. Мовленнєва розминка (3 хв)
ІІІ. Перевірка домашнього завдання  (5 хв)

IV. Мотивація навчальної діяльності учнів

Головна частина уроку (16 хв)

  1. Робота з новим лексичним матеріалом
  2. Аудіювання тексту і бесіда за ним
  3. Робота в групах

V. Закріплення вивченого матеріалу (10 хв)

VI. Підведення підсумків уроку (5 хв)

  • Рефлексія
  • Домашнє завдання
  • Оцінювання

                                       

          

                                                        Хід уроку

І. Організаційна частина

ІІ. Мовленнєва розминка
ІІІ. Перевірка домашнього завдання 

  • For today you had to make up your own essay describing a problem of graffiti.

Suggested Answer Key

Graffiti is a serious problem nowadays and it makes our towns, villages and cities look ugly. What can we do to solve this problem?
One suggestion would be to introduce tougher fines for people who spray graffiti on monuments and buildings. By doing this, people would think twice before vandalizing property.
Another way to help solve this problem is to create graffiti parks. Then those who consider themselves graffiti artists could have a place to express their art.
The problem of graffiti in our community cannot be solved overnight. By introducing tougher fines and providing graffiti parks, though, we can reduce it.

IV. Мотивація навчальної діяльності учнів

  • Look at the pictures p.22 and try to guess : what does ‘water footprint’ mean?
  • What can you do to reduce the amount of water you consume in daily life?

Suggested Answer Key

Your water footprint is the amount of water you consume every day.
You can have showers instead of baths and make sure you don’t waste food. You can also learn about which products take a lot of water to produce and make smart consumer choices.

V. Головна частина уроку

1. Робота з новим лексичним матеріалом

Мета: вивчити нові лексичні одиниці в складі словосполучень та речень; розширити словниковий запас учнів

Методичний прийом: повторення за вчителем хором; індивідуальне повторення лексичних одиниць окремо, в складі словосполучень та речень.

  • First let’s learn some new expressions, connected with our theme. Listen and repeat one by one:
  1. Footprint

/ˈfʊtprɪnt/

Міра кількості ресурсів

  1. Amount

/ əˈmaʊnt/

Сума

  1. Consume

/kənˈsjuːm/

Споживати

  1. Supply

/səˈplaɪ/

Постачати

  1. Growing population

/ˈɡrəʊɪŋ’ /ˌpɒpjuˈleɪʃn/

Зростання населення

  1. Water shortage

   / ˈwɔːtə’ ˈʃɔːtɪdʒ/

Скорочення вживання води / водних ресурсів

  1. Aware of

      /  əˈweə(r) /

Остерігатися

  1. Make an effort

      /ˈefət/

Докласти зусиль

 

  • Well done! Now let’s use them in phrase:
  1. Ecological footprint; 2) amount of money; 3) consume of energy; 4)supply materials; 5)growing population on Earth; 6)water’s shortage statistic; 7)aware of dangerous things; 8) make an effort to do smth.
  •  Great! Let’s make up sentences with them.
  1. These countries are so populous that they can have a very big footprint.
  2. Try to reduce the amount of energy and water you use at home.
  3. The electricity industry consumes large number of fossil fuels.
  4. Advances in agriculture increased the food supply.
  5. The growing of population is one of the biggest problem.
  6. One of the best solutions is to control the water shortage.
  7. You should be aware of what foods and other products require a lot of water to produce.
  8. Everyone should make an effort to reduce the water footprint.

2 . Аудіювання тексту і бесіда за ним (впр. 2, с. 22)

Мета: навчити учнів сприймати і розуміти прослуханий текст; збагачувати словниковий запас учнів; вдосконалювати монологічне мовлення школярів шляхом формування поширеної відповіді на запропоновані запитання.

Методичний прийом: активне слухання і відповіді на запитання за текстом

  1. Pre-listening task
  • Listen to the text the first time, pay attention to the new words and try to understand its main idea.
  1. While-listening task
  • Listen to the text the second time and be ready to match the paragraphs (1-3) to the headings (A-D). One heading is extra.

Answer key: 1) C : ‘Not Just The Water You Drink’;  2) D : ‘Why Does It Matter?’ 3)B ‘Do Your Part’

  1. Post-listening task
  • Complete the sentences, using the words from brackets.

Answer key:

  1. We all need to make an effort to save our planet.
  2. Not everyone has access to clean water.
  3. The world’s population is growing at a rate of around 1,1 % per year.
  4. We need to reduce the amount of water we consume daily.
  5. We shouldn’t waste the food we buy.

3 . Робота в групах

Мета: розвинути вміння працювати в парах, аналізувати прочитане та формувати поширені відповіді.

Методичний прийом: робота в групах за допомогою опорних запитань, висловлювання учнів.

Учні об’єднуються в 4 групи за приналежністю до пори року, коли народились, та опрацьовують текст з підручника.

1. Instructions

-Please, join into 4 groups according to the seasons, in which you were born ( groups ‘Autumn’, ‘Winter’, ‘Spring’, ‘Summer’).

- Look through the text again and match the words in bold to their synonyms : is able to use, rare, quantity, goods, uses up, influenced, working out, repeated actions, increases, cut down on, trying , help, familiar with, clever.

2. Checking the answers

Answer Key

  1. Amount = quantity
  2. Consumes = uses up
  3. Calculating = working out
  4. Products = goods
  5. Has access to = is able to use
  6. Under pressure = influenced
  7. Scarce = rare
  8. Adds to = increases
  9. Habits = repeated actions
  10.                       Reduce = cut down on
  11.                       Aware of =familiar with
  12.                       Smart = clever
  13.                       Making an effort = trying
  14.                       Make a difference = help

VI. Закріплення вивченого матеріалу

Мета : розвинути навички усної взаємодії

Методичний прийом: висловлювання учнів

  • What is the author’s purpose : to educate/ to entertain/ to inform/ to persuade? Give your reasons.

Suggested Answer Key:

The author’s purpose is to inform and persuade. The author informs by providing information and persuades by using phrases such as ‘try changing’ and ‘you should’.

  • Tell the class 5 things that you learnt from the text.

Suggested Answer Key:

I learnt that our water footprint is how much water we use including the water used to make our clothes and food. I learnt that 1.2 billion people live in areas where water is scarce. I learnt food contains a lot of water and that we can save water by not wasting food and by making smart consumer choices.

VII. Підсумок уроку

  • Рефлексія. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

-How will today’s  text change the way you use the class? ( ‘I think I will try to save more water and I will also try not to waste food.’)

  • Домашнє завдання
  • A carton footprint is the amount of greenhouse gases created by a person’s energy use during their life. In groups, collect information about it. Prepare a presentation for the class.
  • Оцінювання

 

docx
Додано
3 жовтня 2020
Переглядів
413
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку