Даний конспект уроку розроблений на основі додаткового матеріалу з курсу "Зелений пакет", а саме випереджаюче завдання, завдання мозкового штурму, гра "Радіація і довкілля", розвязування дилеми по темі "Енергетика" та інші.
Тема. Електроенергетика
Мета: дати характеристику структури електроенергетики, її значення, основні типи електроенергій; розвивати навички аналізу діаграм, порівняння схем міжгалузевих зв’язків, екологічних проблем; сприяти усвідомленню учнями про негативний вплив виробництва енергії на довкілля, звернути увагу на способи економного та ефективного використання енергії; сформувати знання про відновлювані джерела енергії; удосконалювати вміння працювати з картою, атласом; виховувати позитивність мислення в споживанні енергії; економічну культуру в побуті, громадську позицію стосовно енергозбереження.
Обладнання: карта електроенергетики України, атласи, «Зелений пакет».
Тип уроку: урок засвоєння знань.
Хід уроку:
І. Організаційний момент:
- перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Прийом «Мозкова атака».
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Соціогеографічний практикум.
Чи можемо ми жити без енергії?
- Які ви знаєте джерела енергії?
Пояснення вчителя:
- У чому відрізняються добові, сезонні коливання в споживанні електроенергії?
- Коли виникає добовий пік електронавантаження?
Випереджаюче завдання.
Задача. З’ясуйте, скільки коштує 1 квт/год електроенергії. Подивіться на лічильник, та з’ясуйте скільки електроенергії використовується вашою родиною за добу, місяць?
(Завдання «Зеленого пакета». Розділ «Енергетика»).
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь-пояснення вчителя.
Запитання до учнів (матеріали «Зеленого пакету»):
- Коли ви бігаєте, катаєтесь на велосипеді, звідки береться енергія?
- Які джерела енергії ви знаєте?
Що ж буде сировиною для виробництва електроенергії?
Основні типи електроенергій.
Структура електроенергетики:
-ТЕС (сировина: вугілля, газ, мазут. торф);
- ГЕС (річкові системи);
- АЕС (споживач, уранові руди);
- нетрадиційні джерела: ВЕС, СЕС;
- ЛЕП (електронний транспорт).
Обговорення фільму з відео колекції «Зеленого пакета» («Джерела енергії», «Відновлювані джерела енергії»).
Підсумок вчителя про недоліки відновлюваних джерел енергії (зміна ландшафтів. забруднення ґрунтів, підвищеним рівнем шуму та ін.).
Основні електростанції України.
Географічний практикум - робота з атласом.
Завдання. Виписати в зошит назви найбільших електростанцій.
Міжгалузеві зв’язки.
Завдання. Скласти схему міжгалузевих зв’язків.
- Металургійна
Пояснення вчителя:
В Україні розроблена «Енергетична стратегія України на період до 2030 року», основна мета якої полягає в максимально ефективному використанні природних паливно-енергетичних ресурсів і наявного науково-технічного та економічного потенціалу ПЕК для підвищення якості життя населення країни.
Одним із важливих завдань стратегії – забезпечення екологічної безпеки та зменшення техногенного впливу на стан довкілля за рахунок впровадження нових технологій видобутку, переробки, транспортування і реалізації електроенергії та тепла, збільшення частки відновлюваних джерел енергії.
Дискусія з теми:
Мозковий штурм на тему: «У чому полягає негативний вплив на довкілля різних видів діяльності, пов’язаних з виробництвом енергії» (матеріали «Зеленого пакету»):
(для обговорення цього питання можна використати компат-диск частина «Енергетика»)
Енергозбереження.
Завдання. Складіть план економії тепла і поліпшення термоізоляції власної квартири або будинку.
Випереджаюче завдання на тему:
«Соціологічне дослідження»
Бесіда з учнями по даному соціологічному опитуванні:
Гра «Радіація і довкілля» (матеріали «Зеленого пакету» розділ «Енергетика»)
Перед початком гри вчитель демонструє учням фільм про аварію на Чорнобильській АЕС, обговорення питань:
Учні отримують ролі науковців (слідкують за сигналами «приладів»), «приладів»
Обладнання: цибуля
V. Узагальнення та закріплення знань.
Завдання. Використовуючи текст – характеристику типів електростанцій, заповніть таблицю
«Порівняльна характеристика різних типів електростанцій».
Тип електростанції |
Переваги |
Недоліки |
ТЕС |
|
|
ГЕС |
|
|
АЕС |
|
|
Розв’язування дилеми:
«Уявіть себе на місці міністра палива та енергетики України. Прем’єр – міністр доручив розробити нову енергетичну стратегію на наступні 20 років».
(див. «Зелений пакет», «Енергетика», дилеми).
VІ. Домашнє завдання.
Обговоріть з батьками: