Конспект уроку на тему: "Генетично модифіковані організми"

Про матеріал
Конспект уроку 9 клас Тема: Генетично модифіковані організми. Мета: сформувати поняття «генетично модифіковані організми»; ознайомити з особливостями, перспективами та проблемами створення і використання генетично модифікованих організмів; ознайомити з найбільш відомими напрямками використання генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині; формувати уявлення про практичне застосування біологічних знань; розвивати мислення, уміння порівнювати, аналізувати й узагальнювати інформацію, висловлювати власну думку, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; формувати науковий світогляд, розширювати кругозір учнів. Обладнання: мультимедійна презентація, роздавальний матеріал. Хід уроку І. Початок уроку Метод «Анаграма» Під час розв’язку анаграм здійснюється термінологічна робота ІІ. Основна частина Вправа «Чи можливо таке?» За малюнками на слайдах презентації провести бесіди про можливість існування організмів, які на них зображені. Розповідь учителя Химерами називають організми або їх частини, що складаються з генетично різнорідних тканин. Уперше цей термін застосував німецький ботанік Г. Вінклер (1907) для форм рослин, отриманих у результаті зрощення пасльону й томату. Химери бувають різними, але головна їх відмінність від вихідних форм, що у таких організмів розвиваються тканини обох батьківських форм у хаотичному порядку, утворюючи так звану мозаїку. На малюнку у томато-пасльонової химери видно на плодах дві ділянки: червону – від помідор і фіолетову – від пасльону. Химерні організми використовуються в наукових дослідженнях. У тварин вони можуть виникати в результаті мутацій, рекомбінацій, порушення клітинного поділу, пересадки генів або ядер. Для отримання "химер" культуральні клітини двох різних тварин обробляють спеціальними вірусними препаратами, домагаючись злиття їх ядер. Отримання таких ембріонів здійснюється в багатьох лабораторіях. Так, за допомогою химерних мишей було, наприклад, розв’язане питання про спосіб виникнення багатоядерних клітин поперечносмугастих м’язів під час їх розвитку. Химерні організми не знайшли використання у селекції. Проте, вивчення химерних тварин дозволило науковцям розв’язати чимало проблем, і в майбутньому завдяки застосуванню цього методу з’явиться можливість розв’язувати складні питання генетики й ембріології. У 70-х роках минулого століття заговорили про трансгенні організми. Трансгенними називають рослини і тварин, що містять у своїх клітинах ген чужого організму, включений у хромосоми. Їх отримують, використовуючи методи генної інженерії. У 1975 році Герберт Бойєр заснував першу компанію, яка використовувала технологію рекомбінантних ДНК —Genentech, і у 1978 компанія оголосила про створення лінії E. coli, яка виробляє людський білок інсулін. Один з перших успішних експериментів по створенню трансгенних тварин було проведено на мишах. В геном миші було вбудовано ген, що кодує гормон росту пацюка, з'єднаний з сильним промотором, який стимулювався, якщо в раціоні мишей були наявні важкі метали. В результаті при годуванні важкими металами ці миші росли в два рази швидше за нетрансгенних мишей і досягали вдвічі більших розмірів. Трансгенні організми можуть мати велике значення для підвищення ефективності сільського господарства та в дослідженнях у галузі молекулярної біології. У 80-х роках минулого століття трансгенні організми почали називати генмодифікованими або ГМО. Генетично модифікований організм - це організм, генотип якого було змінено за допомогою методів генної інженерії. При цьому генетичний матеріал переносять з одного організму в інший, використовуючи технологію рекомбінантних ДНК . Першими ГМ рослинами, дозволеними для харчування людини, були FlavrSavr томати, створені каліфорнійською компанією Calgene. Ці томати мали покращену здатність до зберігання завдяки гену полігалактуронази. Вперше вони були комерціалізовані 1994 року в США. Коментоване читання підручника про спосіб отримання трансгенних організмів (с.212). Розповідь вчителя Спеціалісти не можуть констатувати шкідливість ГМО на організм людини. Але й виключати факт небезпеки генномодифікованих організмів теж немає підстав. У зв'язку з цим був прийнятий закон «Про державну систему біобезпеки при створенні, випробуванні, транспортуванні та використанні генетично модифікованих організмів», яким виробників продукції зобовязане обов'язкове маркування харчових продуктів на наявність або відсутність у них ГМО. Список іноземних компаній, помічених у використанні ГМО: Nestle (Нестле) - виробництво шоколаду, кави, кавових напоїв, дитячого харчування. Hershey's (Хершіс) - виробництво шоколаду, безалкогольних напоїв. Coca-Cola (Кока-Кола) - виробництво напоїв Кока-Кола, Спрайт, Фанта, тонік «Кінлі». McDonald's (Макдональдс) - «ресторани» швидкого харчування. Danon (Данон) - виробництво йогуртів, кефіру, сиру, дитячого харчування Mars (Марс) - виробництво шоколаду Марс, Снікерс, Твікс. PepsiCo (Пепсі-Кола) - напої Пепсі. Більше всього ГМО виявлено в ковбасних виробах (до 85%). Особливо щільно насичені генно-модифікованою соєю варені ковбаси і сардельки-сосиски, різні напівфабрикати - пельмені, чебуреки, млинчики. Популярні пельмені «Левада» і «Три ведмеді», та й більшість виробників ковбасних виробів викриті у використанні ГМО. На другому місці щодо вмісту ГМО розташувалося дитяче харчування. 70% всього дитячого харчування на Україну містить ГМ компоненти. Третя позиція у кондитерської та хлібобулочної продукції. ГМ сою додають у печиво і шоколад, борошно, цукерки та морозиво, газовану воду. Ідентифікувати такі добавки для звичайної людини неможливо. До речі, хліб, який довго не черствіє - стовідсотково містить трансгени. Екологічні ризики: Існує реальна небезпека зникнення багатьох видів рослин, так як для генних модифікацій вибирають буквально пару сортів і працюють тільки з ними. Технологія створення генномодифікованих продуктів вкрай недосконала, тому очевидно, що такі продукти несуть в собі непередбачувану небезпеку. Також вчені проводять пряму залежність між вживанням в їжу трансгенів і погіршенням здоров'я людства в останні десять років (ожиріння, зростання онкологічних захворювань, різного виду алергії). Вправа «Лінія цінностей» Попросити учнів зайняти свою позицію щодо використання ГМО у сільському господарстві: «Як ви ставитесь до ГМО в с/г?» Для цього в кутах кабінету помістити таблички «Позитивно», «Негативно», «Не визначився». Попросити учнів пояснити свою позицію. Робота в парах Скласти ментальну карту «Перспективи генетичної інженерії» ІІІ. Заключна частина Рефлексія Метод «ПМЦ» Запропонувати учням записати свої враження від уроку в таблицю: Домашнє завдання: опрацювати параграфи підручника. Ознайомитись з інформацією на сайті: https://agrofermer.com/ua/gmo/ Чи довіряєте ви інформації, розміщеній на ньому і чому?
Перегляд файлу

Конспект уроку

9 клас

Тема: Генетично модифіковані організми.

Мета: сформувати поняття «генетично модифіковані організми»; ознайомити з особливостями, перспективами та проблемами створення і використання генетично модифікованих організмів; ознайомити з найбільш відомими напрямками використання генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині; формувати уявлення про практичне застосування біологічних знань; розвивати мислення, уміння порівнювати, аналізувати й узагальнювати інформацію, висловлювати власну думку, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; формувати науковий світогляд, розширювати кругозір учнів.

Обладнання: мультимедійна презентація, роздавальний матеріал.

Хід уроку

І. Початок уроку

Метод «Анаграма»

Під час розв’язку анаграм здійснюється термінологічна робота

 

 

ІІ. Основна частина

Вправа «Чи можливо таке?»

За малюнками на слайдах презентації провести бесіди про можливість існування організмів, які на них зображені.

 

Розповідь учителя

Химерами називають організми або їх частини, що складаються з генетично різнорідних тканин. Уперше цей термін застосував німецький ботанік Г. Вінклер (1907) для форм рослин, отриманих у результаті зрощення пасльону й томату. Химери бувають різними, але головна їх відмінність від вихідних форм, що у таких організмів розвиваються тканини обох батьківських форм у хаотичному порядку, утворюючи так звану мозаїку. На малюнку у томато-пасльонової химери видно на плодах дві ділянки: червону – від помідор і фіолетову – від пасльону.

 Химерні організми використовуються в наукових дослідженнях. У тварин вони  можуть виникати в результаті мутацій, рекомбінацій, порушення клітинного поділу, пересадки генів або ядер. Для отримання "химер" культуральні клітини двох різних тварин обробляють спеціальними вірусними препаратами, домагаючись злиття їх ядер. Отримання таких ембріонів здійснюється в багатьох лабораторіях. Так, за допомогою химерних мишей було, наприклад, розв’язане питання про спосіб виникнення багатоядерних клітин поперечносмугастих м’язів під час їх розвитку.

Химерні організми не знайшли використання у селекції. Проте, вивчення химерних тварин дозволило науковцям розв’язати чимало проблем, і в майбутньому завдяки застосуванню цього методу з’явиться можливість розв’язувати складні питання генетики й ембріології.

У 70-х роках минулого століття заговорили про трансгенні організми. Трансгенними називають рослини і тварин, що містять у своїх клітинах ген чужого організму, включений у хромосоми. Їх отримують, використовуючи методи генної інженерії. У 1975 році Герберт Бойєр заснував першу компанію, яка використовувала технологію рекомбінантних ДНК —Genentech, і у 1978 компанія оголосила про створення лінії E. coli, яка виробляє людський білок інсулін.

Один з перших успішних експериментів по створенню трансгенних тварин було проведено на мишах. В геном миші було вбудовано ген, що кодує гормон росту пацюка, з'єднаний з сильним промотором, який стимулювався, якщо в раціоні мишей були наявні важкі метали. В результаті при годуванні важкими металами ці миші росли в два рази швидше за нетрансгенних мишей і досягали вдвічі більших розмірів.

Трансгенні організми можуть мати велике значення для підвищення ефективності сільського господарства та в дослідженнях у галузі молекулярної біології.

У 80-х роках минулого століття трансгенні організми почали називати генмодифікованими або ГМО. Генетично модифікований організм - це організм, генотип якого було змінено за допомогою методів генної інженерії.

При цьому генетичний матеріал переносять з одного організму в інший, використовуючи технологію рекомбінантних ДНК .

Першими ГМ рослинами, дозволеними для харчування людини, були FlavrSavr томати, створені каліфорнійською компанією Calgene. Ці томати мали покращену здатність до зберігання завдяки гену полігалактуронази. Вперше вони були комерціалізовані 1994 року в США.

 

Коментоване читання підручника про спосіб отримання трансгенних організмів (с.212).

 

Розповідь  вчителя

Спеціалісти не можуть констатувати шкідливість ГМО на організм людини. Але й виключати факт небезпеки генномодифікованих організмів теж немає підстав. У зв'язку з цим був прийнятий закон «Про державну систему біобезпеки при створенні, випробуванні, транспортуванні та використанні генетично модифікованих організмів», яким виробників продукції зобовязане  обов'язкове маркування харчових продуктів на наявність або відсутність у них ГМО.

Список іноземних компаній, помічених у використанні ГМО:

Nestle (Нестле) - виробництво шоколаду, кави, кавових напоїв, дитячого харчування.

Hershey's (Хершіс) - виробництво шоколаду, безалкогольних напоїв.

Coca-Cola (Кока-Кола) - виробництво напоїв Кока-Кола, Спрайт, Фанта, тонік «Кінлі».

McDonald's (Макдональдс) - «ресторани» швидкого харчування.

Danon (Данон) - виробництво йогуртів, кефіру, сиру, дитячого харчування

Mars (Марс) - виробництво шоколаду Марс, Снікерс, Твікс.

PepsiCo (Пепсі-Кола) - напої Пепсі.

Більше всього ГМО виявлено в ковбасних виробах (до 85%). Особливо щільно насичені генно-модифікованою соєю варені ковбаси і сардельки-сосиски, різні напівфабрикати - пельмені, чебуреки, млинчики. Популярні пельмені «Левада» і «Три ведмеді», та й більшість виробників ковбасних виробів викриті у використанні ГМО. На другому місці щодо вмісту ГМО розташувалося дитяче харчування. 70% всього дитячого харчування на Україну містить ГМ компоненти. Третя позиція у кондитерської та хлібобулочної продукції. ГМ сою додають у печиво і шоколад, борошно, цукерки та морозиво, газовану воду. Ідентифікувати такі добавки для звичайної людини неможливо. До речі, хліб, який довго не черствіє - стовідсотково містить трансгени.

Екологічні ризики:

Існує реальна небезпека зникнення багатьох видів рослин, так як для генних модифікацій вибирають буквально пару сортів і працюють тільки з ними.

Технологія створення генномодифікованих продуктів вкрай недосконала, тому очевидно, що такі продукти несуть в собі непередбачувану небезпеку.

Також вчені проводять пряму залежність між вживанням в їжу трансгенів і погіршенням здоров'я людства в останні десять років (ожиріння, зростання онкологічних захворювань, різного виду алергії).

 

Вправа «Лінія цінностей»

Попросити учнів зайняти свою позицію щодо використання ГМО у сільському господарстві: «Як ви ставитесь до ГМО в с/г?»  Для цього в кутах кабінету помістити таблички «Позитивно», «Негативно», «Не визначився». Попросити учнів пояснити свою позицію.

 

 

Робота в парах

Скласти ментальну карту «Перспективи генетичної інженерії»

 

ІІІ. Заключна частина

Рефлексія

Метод  «ПМЦ»

Запропонувати учням записати свої враження від уроку в таблицю:

 

 

Домашнє завдання: опрацювати параграфи підручника. Ознайомитись з інформацією на сайті: https://agrofermer.com/ua/gmo/ Чи довіряєте ви інформації, розміщеній на ньому і чому?

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
31 травня 2022
Переглядів
686
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку