конспект уроку на тему: "Гоголь і Україна"

Про матеріал

Вчителю разрм з учнями надається можливіфсть відстежити зв'язки Гоголя з Україною та її культурою; з'ясувати причини звернення письменника до історичної тематики; розвивати вміння за ключовими епізодами створювати портрет особистості письменника, порівнювати відомості, отримані на уроках історії України та зарубіжної літератури; виховувати повагу до великих людей та їхньої спадщини, почуття гордості за свою Вітчизну.

Перегляд файлу

            Урок 1. М.В.Гоголь і Україна.  Повість «Тарас Бульба».

Мета: відстежити зв’язки Гоголя з Україною та її культурою; з’ясувати причини звернення письменника до історичної тематики; розвивати вміння за ключовими епізодами створювати портрет особистості письменника, порівнювати відомості,  отримані на уроках історії України та зарубіжної літератури; виховувати повагу до великих людей та їхньої спадщини, почуття гордості за свою Вітчизну.

Методично-дидактичне забезпечення уроку: портрет М.Гоголя, фізична карта України та карта світу, повідомлення учнів, кросворд.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

             Епіграф. Моє серце завжди залишиться прив’язаним до священних місць  батьківщини.   

                                                                                                                             Микола Гоголь

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть мати уяву про епоху, в яку жив і творив Гоголь, як світ України вплинув на його творчість; розповідати про міста, в яких побував великий письменник; характеризувати Миколу Васильовича як особистість; порівнювати відомості, отримані на уроках історії України та зарубіжної літератури; мати почуття гордості за свою вітчизну.

Структура уроку

І.Організаційний момент

ІІ.Актуалізація опорних знань учнів.

ІІІ.Вивчення нового матеріалу.

1.Розповідь вчителя.

2.Повідомлення учнів.

3.Відповідь учнів на проблемне питання.

ІV.Рефлексія.

V.Домашнє завдання.

                                             Хід уроку

Актуалізація опорних знань учнів.

2009 рік був роком ювілейним, роком Миколи Васильовича Гоголя. Що вам про нього відомо з уроків зарубіжної літератури?

Які телепередачі чи кінофільми, пов’язані з іменем письменника, ви бачили? Чим вони вам запам’яталися?

А що запало вам в душу? Які питання виникли у вас і на які з них ви хотіли б отримати  відповідь?

Мотивація навчальної діяльності школярів.

Учитель. Ми продовжимо з вами знайомство з  великим майстром пера Миколою Гоголем. Поринемо у світ одного з найкращих його повістей – повісті «Тарас Бульба». Саме в цьому творі автор виразив досить пристрасно свою любов до України, зобразив героїзм, мужність і ратну звитягу українського народу в боротьбі за рідну землю. Гоголь і Україна…

Проблемне питання уроку. У чому і як саме простежуються зв’язки Гоголя з Україною та її культурою?

Адже він, син української землі, виїхав у Росію, там творив, звідти прославив красу України і віддав свою любов українському народові. Там же знайшов свій спочинок.

Оголошення теми, мети уроку.

Розповідь учителя ( з використанням фізичної карти України та карти світу). Якщо глянути на Україну хоча б з тієї відстані, на яку злетів колись Вакула, то зі сходу на захід, немов на карті, розкинулися міста, в яких побував великий письменник Микола Васильович Гоголь. Серед них Харків:

     -тут почтмейстером працював дід Гоголя;

-деякий час жила мати Марія Іванівна;

-вперше  на Україні здійснено виставу за комедією «Ревізор».

Полтавщина. Великі Сорочинці:

-1.04.1809 року народився майбутній сатирик;

-тут і сьогодні вирує знаменитий Сорочинський ярмарок.

Гоголеве (Василівка за часів Гоголя):

-у садибі батьків пройшли дитячі роки письменника;

-тут поховані його батьки;

-діє музей - заповідник М. В. Гоголя.

Баранівка: знімалися кінофільми «Майська ніч», «Сорочинський ярмарок».

Гадяч: в оповіданні «Іван Федорович Шпонька і його тітонька» Гоголь описав місцеве повітове училище.

Миргород: Гоголь відвідував повітовий суд і описав його у «Повісті про те, як посварився Іван Іванович з Іваном Никифоровичем».

Шишаки: Гоголь ходив з Василівки пішки з матір’ю до храму.

Полтава: в повітовому училищі в 1818-1820 рр. вчилися брати Іван і Микола Гоголі.

Ніжин:

-навчався в Ніжинській гімназії вищих наук (1821-1828);

-тут споруджено перший у Росії пам’ятник Гоголю в місті його перебування.

Київ:

-побував змалку, а 1835 року гостював у першого ректора Київського університету М. О. Максимовича;

-місто відображено у творах «Страшна помста», «Вій», «Тарас Бульба».

Одеса:

-1848 р. Гоголь прибув сюди пароплавом, повертаючись із Єрусалима;

-З осені 1850 до весни 1851 року жив на Недєжнинській вулиці в будинку Трощинського.

Саки(Крим): лікувався влітку 1835 року.

Росія. Петербург:

-приїхав 1828 року на державну службу;

-знайомиться з Пушкіним та іншими літераторами;

-займає посаду ад’юнкт- професора загальної історії Санкт- Петербурзького університету (1834);

-багато пише, друкується;

-приходить літературна слава, визнання.

Калуга:

-1851 (1849 р. теж) бував у Калузі, де жила Смирнова-Россет, чоловік її був калузьким губернатором;

-поряд з Калугою – знаменита Оптина пустинь, яку Гоголь любив відвідувати.

Москва:

-1841 року восени привіз перший том «Мертвих душ»;

-коло знайомих: Смирнова-Россет, Шевирьов, Погодін, Аксакови, Толстой, Плетньов, Жуковський, В’єльгорський.

-1847 року поселився в Москві в будинку графа Толстого, де і прожив свої останні роки;

-4. 03. 1853 р. Гоголь помер. Похований на кладовищі Данилова монастиря;

-31.05.1931 р. останки Гоголя були перенесені на Новодівиче кладовище.

    Як бачимо, зв’язки Гоголя з  Україною простежуються скрізь і в усьому. Батьківщина дала йому як письменнику – сюжети, образи, конфлікти для більшості творів, реалістичні деталі й збагачення літературної мови. В яких творах знайшло відлуння захоплення Гоголя Україною? Вдома ви, діти, опрацювали відповідні матеріали і зможете зробити коротенькі повідомлення, так? Тож я передаю слово вам.

Повідомлення учня. 1830 року в «Отечественных записках» була опублікована повість «Басаврюк, або Вечір напередодні Івана Купала». Повість булла зустріта хорошою критикою. А славу оригінального письменника принесли «Вечори на хуторі біля Диканьки», I частина яких вийшла з друку 1831, а II – 1832 року. Вони ґрунтуються на українській народній творчості – казках, піснях, на народних повір’ях, а також на особистих враженнях М. В. Гоголя про Україну. Саме завдяки «Вечорам…» у колах тогочасної інтелігенції зріс інтерес до української історії, фольклору, побуту.

     З цієї книги починається літературна слава Гоголя. Життєвий шлях був, накінець, визначений –  він відкривався для Гоголя в літературі.

 Повідомлення учня. Взимку 1835 року Гоголь випустив збірки «Миргород» та «Арабески». «Миргород» мав підзаголовок: «Повісті, які служать продовженням «Вечорів на хуторі біля  Диканьки». Але нова збірка не була простим продовженням першої книги. Гоголь виступив у ній правдивим художником, який ставив важливі питання, сміливо розкривав соціальні протиріччя сучасності.

     Звернення Гоголя до історичної тематики не було випадковим епізодом у його творчому житті. Займатися історією він почав ще в юнацькі роки.

    Глибокий інтерес до минулого України і Росії знайшов своє відображення в творчості письменника. Деякі матеріали з історії України використані в «Страшній помсті». Був час, коли Гоголь працював над романом із минулого України «Гетьман», рукопис якого не зберігся, і над драмою з історії України «Виголений вус».

     Із усіх цих починань завершеною виявилася лише повість «Тарас Бульба».  Словникова робота.

      Повість — епічний прозовий твір (рідше віршований), який характеризується однолінійним сюжетом, а за широтою охоплення явищ і глибиною їх розкриття займає проміжне місце між романом та оповіданням. У повісті акцентується увага на аналізі одного чи кіль­кох конфліктів і характерів (яких не так багато, як у романі), на описах. Велику роль у повісті відіграє голос автора або оповідача.

Опублікований 1835 року текст повісті був потім дуже змінений і в переробленому вигляді знову надрукований 1842 року. Тема героїчного минулого України знайшла своє геніальне ідейно-художнє вирішення саме в цій повісті. Висока патріотична ідея твору, яскраві епічні образи народних героїв – все це перетворює повість Гоголя на народну, героїчну епопею.

Повідомлення учня. Повість «Тарас Бульба» створена письменником у дусі пушкінських традицій. У ній, як і у Пушкіна, центральним героєм являється народ. Гоголь показав запорізьке козацтво, яке зіграло величезну роль і в захисті кордону Росії, і в боротьбі за звільнення України від іноземних загарбників.

    У  XVI і XVII століттях на Україні неодноразово виникали стихійні, потужні народні повстання. Велику роль у цих повстаннях відігравало козацтво. В 1591- 1594 рр. уся правобережна  Україна була охоплена повстаннями, керівником якого був Косинський, а потім Наливайко.

    Часто селяни, не витримавши гніту, тікали від кабали на південь, на широкі степи, у пониззя Дніпра. На острові Хортиця біля дніпровських порогів виник укріплений табір селян-утікачів. Вони стали називатися запорозькими козаками, так як жили «за порогами» Дніпра. Захищаючись від ворогів, влаштовували засіки, тобто перепони із повалених дерев. Засіка –  на українській мові «січ». Тому і табір їх став називатися Запорозькою Січчю. Запорозьке козацтво боролось і з польською шляхтою, і з турками, які часто нападали на ці землі. У цій упертій боротьбі за рідну землю формувались могутні  характери, міцні натури, які привертали увагу Гоголя своєю відвагою і героїзмом.

Учитель. Ідеї повісті «Тарас Бульба» мали велике актуальне значення для сучасної письменнику епохи; вони свідчили про прогресивність поглядів письменника на історичний процес. Можливо, тому великий український поет  Т. Г. Шевченко сказав: « Перед Гоголем  слід благоговіти як перед людиною,  обдарованою найглибшим розумом і найніжнішою любов’ю до людей».

Відповідь учнів на проблемне питання уроку .

Рефлексія.

Учнівський коментар епіграфа до уроку.

Розгадування тематичного кросворду.

1.Сучасна назва села, в якому діє музей - заповідник М. В. Гоголя.

2. Село, в якому народився майбутній сатирик.

3. Незакінчений роман з історії України.

4. Місто, в якому прожив письменник свої останні роки.

5. Садиба, в якій пройшло дитинство майбутнього письменника.

6. Містечко на Полтавщині, оспіване згодом Гоголем у «Вечорах…»

7. Місто, в якому Микола Васильович закінчив повний курс гімназії вищих наук.

8. Російський поет, з яким Гоголь був особисто знайомий.

9. Хто вважав, що Гоголь був обдарований « найніжнішою любов’ю до людей»?

10. Збірка, в яку входить повість «Тарас Бульба».

11. Місто, в якому Гоголь навчався лише рік.

12. А до цього міста письменник любов проніс через усе своє життя.

13. Річка, за порогами якої була збудована Січ.

14. Місто на півдні України, до якого Гоголь прибув на пароплаві.

 

1.

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

 

 

 

 

7.

 

 

 

 

 

8.

 

 

 

 

 

9.

 

 

 

 

 

 

 

 

10.

 

 

 

 

 

 

 

11.

 

 

 

 

 

 

12.

 

 

 

13.

 

 

 

 

 

14.

 

 

 

 

 

Відповідь. 1. Гоголеве. 2. Великі Сорочинці. 3. «Гетьман». 4. Москва.    5.Василівка. 6. Диканька. 7. Ніжин. 8. Пушкін. 9. Шевченко. 10. «Миргород». 11. Полтава. 12. Київ. 13. Дніпро. 14. Одеса. Ключове слово. Гоголь і Україна.

Домашнє завдання. Прочитати 1-2 розділи повісті «Тарас Бульба».

 

docx
Додано
26 жовтня 2018
Переглядів
680
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку