Тема: Кохання в повісті «Ніч перед Різдвом». Образи Оксани і Вакули
Мета: проаналізувати образи Вакули та Оксани в повісті М.В.Гоголя «Ніч перед Різдвом», простежити зміни в характері і поведінці Оксани ,показати особливості розкриття теми кохання у творі; розвивати логічне й асоціативне мислення, творчі здібності,уміння висловлювати свої думки, аргументувати їх;сприяти формуванню моральних якостей – прагнення до добра, щедрості, милосердя,виховувати повагу до людських почуттів.
Обладнання: тексти твору, роздатковий матеріал
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Перевірка домашнього завдання
– Яка основна думка повісті М.В.Гоголя «Ніч перед Різдвом»?
(Основна думка твору – перемога добра над злом: мрії – над дійсністю(кохання Вакули – над байдужністю Оксани),світлих сил над темрявою(чистої душі коваля – над чортом)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і завдань уроку
А) «Я є єдина донька козака Чуба. Скоро мені виповниться сімнадцять років. Батько накупив мені багато гарного одягу ,щоб одружився зі мною найкращий молодець у світі..» (Оксана)
Б) «Мала від народження не більше сорока років. Вона була ні гарна, ні погана собою..» (Солоха)
В) «Спереду абсолютно німець,ззаду справжній губернський стряпчий в мундирі..» (Чорт)
Г) «Люблю кувати гарні речі. А ще люблю малювати. У селі мене гарним живописцем вважають,розписав стіни церкви…» (Вакула)
2. Дослідницька робота.
А) Визначити якості, які властиві Оксані. Дібрати цитати до характеристики образу Оксани
– Якими якостями наділяє автор Оксану (самозакохана, вередлива, прагне бути в центрі уваги, красива, примхлива, вітряна, безтурботна)
– Які риси характеру він підкреслює в образі? (гордість, заздрість, самолюбство, здатність усвідомити свої помилки)
– В яких умовах жила Оксана?(батько, козак Чуб, був заможним,отже і його донька ні в чому не мала нестачі. Оксана звикла, що батько виконує всі її забаганки)
– Як ви думаєте, чи подобався Оксані коваль Вакула? (спочатку ні, скоріше подобалися його подарунки. Вона крутила ковалем на всі боки)
Учні добирають цитати з тексту до характеристики Оксани.
… Оксані не минуло ще й сімнадцяти,а вже мало не по всьому світі,і по той бік Диканьки тільки й мови,що про неї. Парубки гуртом проголосили ,що кращої дівки і не було ніколи. Оксана з мала чула все,що про неї мовилось,і вередлива була,як кожна красуня.
… Тепер погляньмо ,що робить сама зоставшись, дочка – красуня. Як батько вийшов із хати Оксана ще довго чепурилась та вихвалялась перед невеличким дзеркальцем і не могла намилуватися з себе.
…Коваль підійшов ближче,взяв її за руку;красуня й очі опустила. Ніколи ще не була вона навдивовижу гарна.
Б) Визначити якості,які властиві образу Вакули
Використовуючи метод гранування, скласти характеристику Вакули
Вакула – коваль – працьовитий – талановитий – гарний – сильний – щиро кохає – бажає зробити приємне коханій – прагне бути постійно поряд
В) Бесіда
– На який учинок наважується Вакула?
(Вакула розуміє, що кохання не можна купити за черевички і наважується на самогубство, але самогубство – страшний гріх. Знаючи про це, Вакула продовжує шукати порятунок і іде до місцевого чаклуна Пацюка)
– Як Вакула примушує чорта везти його в Петербург?
(Йому допомагає сміливість,кмітливість ,рішучість,але головна сила коваля – в його щирій і глибокій любові)
– На що звертає увагу Вакула в палаці?
(Його погляд зупиняється на картині Пречистої Діви з немовлям. Дивлячись на картину, Вакула відчуває захоплення і розчулення, які звільняють його хвору душу від скверни. Він легко отримує царицині черевички.)
3.Проблемне запитання.
– Чому М.В.Гоголь показав поведінку Вакули саме таким чином?
– Чи змінились у фіналі Оксана і Вакула?
– Як змінилось ставлення Оксани до Вакули у кінці твору?
Доведіть свою думку прикладами з тексту
Висновки: Різдвяна ніч у Гоголя незвичайна – вона своєю магічною силою вплинула на наших героїв і змінила і їхні стосунки і їх самих. Оксана щиро покохала і тільки тоді зрозуміла ,що не потрібні її ніякі подарунки, адже кохання – це і є справжній подарунок, а жити з коханою людиною – це щастя.
4.Творча вправа.
Скласти сенкан зі словами «Вакула» , «Оксана».
Оксана
Горда,манірна
Пишається,наказує,випробує
Вимагає у Вакули черевички цариці
Красуня
Вакула
Гарний, сильний, талановитий
Прагне, кохає, робить
Бажає зробити приємне коханій
Коваль
ІV. Закріплення вивченого матеріалу. Рефлексія.
Робота з картками.
На картках наведені різні якості героїв. Їх потрібно розподілити на два стовпчики: якості, властиві Вакулу і Оксані.
Вакула Оксана
Працьовитість Розпещеність
Доброта Гордість
Вірність Заздрість
Вміння любити Самолюбство
Вміння цінувати прекрасне Насмішкуватість
Готовність до самопожертви Здатність усвідомити свої помилки
Краса
V. Підсумок уроку.
VІ. Домашнє завдання:
«Тема кохання в повісті М.В.Гоголя» (Усний твір). Перегляд фільму.