19 квітня о 18:00Вебінар: Екологічна свідомість: від теорії до практики, або як почати сортувати сміття та зіровейстити

Конспект уроку на тему "Музична культура Закарпаття"

Про матеріал
Урок засвоєння нових знань. Метою уроку є Навчити учнів розрізняти пісні за жанрами, вміти їх наспівати, знати імена композиторів Закарпаття, їх відомі твори, збагачувати знання учнів про музичну культуру нашого краю, звичаї та традиції Закарпаття; виховувати в учнів любов до рідної землі, до народної пісні.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                 Коспект уроку

                                       на тему:

 

              «Музична культура Закарпаття»

 

                                                                    6 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                         Підготувала

                                                                         вчителька музики

                                                                         Губинець С. Є.

 

 

 

 

 

                                                  -1-

 

 

 

Тема уроку : Музична культура Закарпаття.

 

 

 

Мета уроку : Навчити учнів розрізняти пісні за жанрами, вміти

                  їх наспівати, знати імена композиторів Закарпаття,

                      їх відомі твори, збагачувати знання учнів про музичну

                      культуру нашого краю, звичаї та традиції Закарпаття;

                      розвивати вокально – хорові навики,правильне

                      звукоутворення;

                     виховувати в учнів любов до рідної землі, до народної

                     пісні.

 

 

 

Тип уроку : засвоєння нових знань

 

 

 

Обладнання :  портрети композиторів Закарпаття , фонозаписи

                        закарпатських народних пісень, аудіозапис 1 частини

                       «Карпатської поеми» С. Мартона.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                               -2-

 

 

                                           ХІД    УРОКУ

 

І.  Організація учнів до уроку.

 

ІІ . Оголошення теми уроку.

1. Актуалізація опорних знань.

(Звучить пісня М. Машкіна «Верховино, мати моя»)

Ми прослухали пісню – своєрідний гімн Закарпаття. Це благодатний край для творчообдарованих людей. Неповторні куточки мальовничої природи надихають на створення шедеврів: пісень, віршів, музики, картин.

   Коли знаменитий американський художник Рокуел Кент відвідав санаторій

«Карпати», він, приємно вражений природою Карпат, висловив думку, що у нас дуже мальовничий край, і щороку тут повинен народжуватися хоча би один  поет, один композитор, один художник, що стануть відомими у майбутньому.

    Ми знаємо багатьох художників Закарпаття, картини яких відомі не тільки на Україні, а й у Європі.Це Ерделі, Бокшай, Коцка, Фельдеші. У своїх картинах вони змальовують красу рідного краю, його трудолюбивих людей.

   Закоханими в свій рідний край є не тільки художники, а й митці слова. Послухайте вірш Василя Густі, в якому він оспівує рідну пісню :

                         Рідна пісне моя, рідна пісне!

                         Із батьківської ниви зерно.

                         Крізь усе – і крижинне, і злісне –

                         Віщим знаком в стебло проросло.

                         Гей, стелися, дорого, стелися!

                         Не шкодуй мого щастя сувій.

                         Рідна пісне, не скінчися,

                         Будь довіку у долі моїй.

2. Оголошення теми і завдань уроку.

     Такі вірші, замальовки спонукали музикантів до написання прекрасних творів. Сьогодні ми з вами послухаємо І частину «Карпатської поеми» Степана Мартона, познайомимося з закарпатськими народними календарно – обрядовими піснями, родинно – побутовими  піснями.

   Пісня, мелодія супроводжує людину скрізь і завжди. Пісня – найдавніший і найрозповсюдженіший музичний жанр і в наші дні.Говорять, що пісня народилась разом з людиною. Вона допомагає в праці, веселить душу на дозвіллі, розкриває ліричні почуття, смуток, біль, жаль.Своїм влучним словом висміює все негідне, непотрібне.

 

ІІІ. Засвоєння нових знань.

1.Поділ пісень на жанри (види).

 Пісні поділяються на:

  • Родинно – побутові:

 колискові, жартівливі, коломийки, ліричні, танцювальні,

                                                              -3-

 

 

 рекрутські, про тяжку долю жінки, балади, дитячі (забавлянки, пестушки, пісні – ігри);                                      

 

  • Обрядові:

а) календарно – обрядові: колядки, щедрівки, купальські, обжинкові.

б) сезонно – обрядові : кортопляні, капустяні, косовиця, винозбирання.

в) родинно – обрядові : хрестильні, весільні, плачі.

(Наводжу приклади пісень, характерних для Закарпаття)

Дитячі: «Іде, іде пан, пан», «Цінторія», «Цу – цу до діда», «Танці ручки».

Коломийки: «Сидить ведмідь на колоді»,  «Оженився пелехатий», «З-під Бескида зеленого»

Жартівливі: «Ой летіли гусоньки», «Ой на горі жита много», «Заспіваймо пісню веселеньку», «Ти казала в понеділок»,

 Ліричні:  «Через поле широкоє», «Летів пташок понад воду», «Перелаз, перелаз», «Ой, Марічко, чічері».

Рекрутські: «Як ми прийшла карта рокувати», «Коли м йшов до войска», «Мала мати сина».

Про тяжку долю жінки: «На поточку м прала», «Червена ружа трояка», «Зелене листя, білі каштани».

Балади: «Ой на горі два дуби», «Ой за горою, за долиною», «Під дубиною, під зеленою», «Ішов відважний гайовий», «Ой на горі білий камінь».

Колядки: Коли звізда ясна», «В Віфлеємі новина», «Пасли овци пастирі».

Обжинкові: «Ой на горі жита много», «Ішли женці жито жати».

Косовиця: «Коли тоту команицю сіяли», «Ішов Іван в полонину косити», «Добре тому коса косить».

Весільні: «Як тото ся парує», «Горіла сосна, палала», «Кувала зозуля на млаці, на млаці».

2. Зв,язок місцевих народних пісень з угорськими, словацькими, румунськими, німецькими піснями.

У зв,язку з географічним положенням Закарпаття, основні торгові шляхи проходили через територію краю. Історія Закарпаття була насичена різними подіями: Закарпаття у складі Чехії, Венгрії, переселенці зі сходу,масова еміграція безземельних селян в США, Канаду, Аргентину, а також Францію, Бельгію, Італію.

Всі цівплинули на культуру краю, його етнос,сприяли проникненню на Закарпаття пісень сусідніх народів, які були перероблені відповідно до місцевого музичного мислення.

Наприклад: словацька народна пісня-чардаш «Танцуй, танцуй, вікруцай»-

                    закарпатська з жартівливим характером «Ой на ганку»;

                    «Перелаз, перелаз» - словацький варіант «Жакаровське поле».

1). Визначення на слух пісень за жанрами

а)   «Горі селом іду» - лірична, весела;

б)   «Чотири воли пасу я» - лірина.сумна.

 

                                                    -4-

 

 

3.Вивчення словацької народної пісні «Там около Левочі»

-    Взірцевий показ пісні.

  • Сольфеджування по плакату даної пісні.
  • Словникова робота по тексту пісні.
  • Спів першого куплету пісні.

4. Творчість композиторів Закарпаття і значення народної пісні в їх творчості.

Народна пісня настільки  унікальна,довершена, багатогранна, нею не можна нехтувати. Ми з вами знаємо багато прикладів з творчості багатьох композиторів із світовим іменем, які у своїх визначних творах використовували народні пісні.Пісня «Там около Левочі» була вдало використана закарпатським композитором С. Мартоном у великому творі для симфонічного оркестру «Закарпатський дивертисмент» (3 ч.)

Степан Федороич Мартон – старійшина Закарпатського музичного цеху, талановитий композитор і музикант, член спілки композиторів України тв Угорщини, заслужений діяч мистецтв України.

    Народився в с. Софія, Мукачівського району в1923році. Вчиться в Мурачівській семінарії, керує хорами учнів, пише для них музику, обробляє народні пісні.

З 1946 року працює в музичній школі, екстерном здає екзамени Ужгородського музучилища по класу фортепіано. З 1948 року – викладач учидища. Серед його учнів- Є. Станкович, В. Теличко, О. Лиховід.

Композиторська спадщина – 400 творів великої й молої форми в різних жанрах: 5 симфоній, 2 балети, Народна опера,музика до кінофільмів «Над Тисою», «В Карпатах».Його твори мають світове значення. У 1982 році ЮНЕСКО віднесло 3 симфонію С. Мартона до числа 10 найкращих творів року.

Помер в 1996 році на73 році життя.

5. Слухання музики .

Серед творів С. Мартона є «Карпатська поема» для камерного хору. Послухайте, будь ласка, І частину цього твору.

а)Слухання твору.

б)Бесіда по прослуханому.

Давайте охарактеризуємо, про що йде мова у цьому творі.

Які образи виникають в уяві?

За допомогою яких музичних виражальних засобів композитор добився цього?

 

ІV. Закрірлення нових знань.

  • На які жанри поділяються народні пісні?
  • Чому закарпатські народні пісні тісно пов,язані з народними піснями інших народів?
  • З якою піснею ми ознайомились на сьогоднішньому уроці?
  • З творчістю якого закарпатського композитора познайомились ближче?
  • Частину якого твору С.Мартона слухали?

1. Повторне виконання пісні «Там около Левочі».

                                                             -5-

 

 

V. Підсумок уроку.

1. Виставлення оцінок за роботу на уроці.

VI. Домашнє завдання.

Щоб зберегти неповторну закарпатську пісню, ви вдома повинні творчо попрацювати. Ваше завдання: записати одну стародавню пісню у своїх бабусь та дідусів, визначити , до якого жанру народної пісні вона відноситься.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
23 лютого
Переглядів
61
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку