Коспект уроку
на тему:
«Музична культура Закарпаття»
6 клас
Підготувала
вчителька музики
Губинець С. Є.
-1-
Тема уроку : Музична культура Закарпаття.
Мета уроку : Навчити учнів розрізняти пісні за жанрами, вміти
їх наспівати, знати імена композиторів Закарпаття,
їх відомі твори, збагачувати знання учнів про музичну
культуру нашого краю, звичаї та традиції Закарпаття;
розвивати вокально – хорові навики,правильне
звукоутворення;
виховувати в учнів любов до рідної землі, до народної
пісні.
Тип уроку : засвоєння нових знань
Обладнання : портрети композиторів Закарпаття , фонозаписи
закарпатських народних пісень, аудіозапис 1 частини
«Карпатської поеми» С. Мартона.
-2-
ХІД УРОКУ
І. Організація учнів до уроку.
ІІ . Оголошення теми уроку.
1. Актуалізація опорних знань.
(Звучить пісня М. Машкіна «Верховино, мати моя»)
Ми прослухали пісню – своєрідний гімн Закарпаття. Це благодатний край для творчообдарованих людей. Неповторні куточки мальовничої природи надихають на створення шедеврів: пісень, віршів, музики, картин.
Коли знаменитий американський художник Рокуел Кент відвідав санаторій
«Карпати», він, приємно вражений природою Карпат, висловив думку, що у нас дуже мальовничий край, і щороку тут повинен народжуватися хоча би один поет, один композитор, один художник, що стануть відомими у майбутньому.
Ми знаємо багатьох художників Закарпаття, картини яких відомі не тільки на Україні, а й у Європі.Це Ерделі, Бокшай, Коцка, Фельдеші. У своїх картинах вони змальовують красу рідного краю, його трудолюбивих людей.
Закоханими в свій рідний край є не тільки художники, а й митці слова. Послухайте вірш Василя Густі, в якому він оспівує рідну пісню :
Рідна пісне моя, рідна пісне!
Із батьківської ниви зерно.
Крізь усе – і крижинне, і злісне –
Віщим знаком в стебло проросло.
Гей, стелися, дорого, стелися!
Не шкодуй мого щастя сувій.
Рідна пісне, не скінчися,
Будь довіку у долі моїй.
2. Оголошення теми і завдань уроку.
Такі вірші, замальовки спонукали музикантів до написання прекрасних творів. Сьогодні ми з вами послухаємо І частину «Карпатської поеми» Степана Мартона, познайомимося з закарпатськими народними календарно – обрядовими піснями, родинно – побутовими піснями.
Пісня, мелодія супроводжує людину скрізь і завжди. Пісня – найдавніший і найрозповсюдженіший музичний жанр і в наші дні.Говорять, що пісня народилась разом з людиною. Вона допомагає в праці, веселить душу на дозвіллі, розкриває ліричні почуття, смуток, біль, жаль.Своїм влучним словом висміює все негідне, непотрібне.
ІІІ. Засвоєння нових знань.
1.Поділ пісень на жанри (види).
Пісні поділяються на:
колискові, жартівливі, коломийки, ліричні, танцювальні,
-3-
рекрутські, про тяжку долю жінки, балади, дитячі (забавлянки, пестушки, пісні – ігри);
а) календарно – обрядові: колядки, щедрівки, купальські, обжинкові.
б) сезонно – обрядові : кортопляні, капустяні, косовиця, винозбирання.
в) родинно – обрядові : хрестильні, весільні, плачі.
(Наводжу приклади пісень, характерних для Закарпаття)
Дитячі: «Іде, іде пан, пан», «Цінторія», «Цу – цу до діда», «Танці ручки».
Коломийки: «Сидить ведмідь на колоді», «Оженився пелехатий», «З-під Бескида зеленого»
Жартівливі: «Ой летіли гусоньки», «Ой на горі жита много», «Заспіваймо пісню веселеньку», «Ти казала в понеділок»,
Ліричні: «Через поле широкоє», «Летів пташок понад воду», «Перелаз, перелаз», «Ой, Марічко, чічері».
Рекрутські: «Як ми прийшла карта рокувати», «Коли м йшов до войска», «Мала мати сина».
Про тяжку долю жінки: «На поточку м прала», «Червена ружа трояка», «Зелене листя, білі каштани».
Балади: «Ой на горі два дуби», «Ой за горою, за долиною», «Під дубиною, під зеленою», «Ішов відважний гайовий», «Ой на горі білий камінь».
Колядки: Коли звізда ясна», «В Віфлеємі новина», «Пасли овци пастирі».
Обжинкові: «Ой на горі жита много», «Ішли женці жито жати».
Косовиця: «Коли тоту команицю сіяли», «Ішов Іван в полонину косити», «Добре тому коса косить».
Весільні: «Як тото ся парує», «Горіла сосна, палала», «Кувала зозуля на млаці, на млаці».
2. Зв,язок місцевих народних пісень з угорськими, словацькими, румунськими, німецькими піснями.
У зв,язку з географічним положенням Закарпаття, основні торгові шляхи проходили через територію краю. Історія Закарпаття була насичена різними подіями: Закарпаття у складі Чехії, Венгрії, переселенці зі сходу,масова еміграція безземельних селян в США, Канаду, Аргентину, а також Францію, Бельгію, Італію.
Всі цівплинули на культуру краю, його етнос,сприяли проникненню на Закарпаття пісень сусідніх народів, які були перероблені відповідно до місцевого музичного мислення.
Наприклад: словацька народна пісня-чардаш «Танцуй, танцуй, вікруцай»-
закарпатська з жартівливим характером «Ой на ганку»;
«Перелаз, перелаз» - словацький варіант «Жакаровське поле».
1). Визначення на слух пісень за жанрами
а) «Горі селом іду» - лірична, весела;
б) «Чотири воли пасу я» - лірина.сумна.
-4-
3.Вивчення словацької народної пісні «Там около Левочі»
- Взірцевий показ пісні.
4. Творчість композиторів Закарпаття і значення народної пісні в їх творчості.
Народна пісня настільки унікальна,довершена, багатогранна, нею не можна нехтувати. Ми з вами знаємо багато прикладів з творчості багатьох композиторів із світовим іменем, які у своїх визначних творах використовували народні пісні.Пісня «Там около Левочі» була вдало використана закарпатським композитором С. Мартоном у великому творі для симфонічного оркестру «Закарпатський дивертисмент» (3 ч.)
Степан Федороич Мартон – старійшина Закарпатського музичного цеху, талановитий композитор і музикант, член спілки композиторів України тв Угорщини, заслужений діяч мистецтв України.
Народився в с. Софія, Мукачівського району в1923році. Вчиться в Мурачівській семінарії, керує хорами учнів, пише для них музику, обробляє народні пісні.
З 1946 року працює в музичній школі, екстерном здає екзамени Ужгородського музучилища по класу фортепіано. З 1948 року – викладач учидища. Серед його учнів- Є. Станкович, В. Теличко, О. Лиховід.
Композиторська спадщина – 400 творів великої й молої форми в різних жанрах: 5 симфоній, 2 балети, Народна опера,музика до кінофільмів «Над Тисою», «В Карпатах».Його твори мають світове значення. У 1982 році ЮНЕСКО віднесло 3 симфонію С. Мартона до числа 10 найкращих творів року.
Помер в 1996 році на73 році життя.
5. Слухання музики .
Серед творів С. Мартона є «Карпатська поема» для камерного хору. Послухайте, будь ласка, І частину цього твору.
а)Слухання твору.
б)Бесіда по прослуханому.
Давайте охарактеризуємо, про що йде мова у цьому творі.
Які образи виникають в уяві?
За допомогою яких музичних виражальних засобів композитор добився цього?
ІV. Закрірлення нових знань.
1. Повторне виконання пісні «Там около Левочі».
-5-
V. Підсумок уроку.
1. Виставлення оцінок за роботу на уроці.
VI. Домашнє завдання.
Щоб зберегти неповторну закарпатську пісню, ви вдома повинні творчо попрацювати. Ваше завдання: записати одну стародавню пісню у своїх бабусь та дідусів, визначити , до якого жанру народної пісні вона відноситься.