Тема уроку «Традиційні страви у Великій Британії . Traditional British meal»
Мета уроку : ознайомити учнів з новими лексичними одиницями,вдосконалювати навички читання вголос з вилученням основної інформації та зорової взаємодії , розширювати кругозір, формувати вміння працювати в команді та в парах допомагаючи один одному,ознайомити учнів з традиційними стравами іншої країни.
Задачі:
Освітні : формувати культуру мовлення,розширювати кругозір здобувачів освіти. навчати мовленнєвої взаємодії по комунікації в парах .
Розвиваючі: розвивати навички читання,роботу в парах та групах,розвивати активність,увагу,логічне мислення, розвивати вміння розуміння іншомовного тексту та виділяти необхідну інформацію.
Виховні: мотивувати та підтримувати до вивчення іноземної мови, толерантно та шанобливо ставитись до іншої культури .
Тип уроку: формування умінь,знань та навичок.
Обладнання:підручник, картки із завданнями , додатковий матеріал.
Procedure
I Introduction
1 Greetings
T. Good morning. I’m glad to see you . How are you today?
Today we are starting a new topic ,try to predict our topic. Fish and chips is a popular hot dish in this county . What country is this? Yes . It is Great Britain and our topic is Traditional British meal.
2Warm-up
T. Match the proverbs with their Ukrainian equivalents.
Eat at pleasure , drink with measure. Їж вволю а пий в міру.
The appetite comes with eating . Не хлібом єдиним живе людина
Every cook praises his own broth. Апетит приходить під час їжі
Fine/soft words butter no parsnips Кожен кухар свою юшку хвалить.
Man does not live by bread alone. Красивими словами ситий не будеш
II Main part
1 Reading and Listening
Pre –reading activity
Brainstorming
T. Give the class five minutes to brainstorm ideas relating to the topic of the reading .Traditional British meal
Reading activity
T. Read the text (учні самостійно читають текст ст. 88-89 )
Post reading activity
T. Create a Quiz Give students the chance to step into teacher ‘s role. Have students come up with comprehension questions true/false –to test their classmate’s understanding of the text.
Have you finished? Are you ready to show the results?
4 Answer the question and write down in your copy book.
What food was beloved by English people in the middle ages?
What little “surprise” can we find in a slice of Christmas pudding?
What does “high tea “ consist of?
5 Reading the text : Ukrainian specialties” ,ex.7 p.92
Pre-reading activity Discussion about of the topic reading.
Reading activity Think about favourite dish
Post reading activity
What is your favourite Ukrainian dish?
Can you tell its recipe?
Have you cooked it?
5.1 Listening Presentation “Traditional British meal”
Writing
Now , after watching presentation please read the sentences say “true/false”
1 Usual breakfast – milk with cereal, toast with jam.
2 They have high tea between 5 or 6 o’clock.
3 Afternoon tea mean a cup of tea and a cake taken in the sitting-room.
4 The evening meals goes under tea and dinner.
5 Fish and chips – traditional British meals.
New vocabulary
To boil ,to fry ,to grill, to bake , to steam.
7 Work in pairs . Make a sentence using the new word.
To boil ,to fry ,to grill, to bake , to steam , to mash, to roast.
8 Works in group. Discuss the followings.
Do national Ukrainian dishes differ from those of English ?
What is the difference between meals and meal-time in England and Ukraine?
9 Making the dialogue
Make your own dialogue and act them .
10 T. You worked really hard .Now I want you to sum up the lesson.
Interactive exercise “Microphone” At the lesson : I learned ……… I understood …….
10 Summarizing
T. Today we have spoken about British meals .To my mind you have learnt a lot of new information .Thanks for your work. Who was active – I give excellent marks.
Home task
T. Your home task for the next lesson will be to prepare recipe of any British food.