Конспект уроку на тему: Населення Австралії.
Держава Австралійський Союз.
Мета: сформувати в учнів уявлення про населення Австралії, історію її заселення, господарську діяльність людей та особливості розвитку країни – Австралійський Союз, розвивати вміння учнів працювати з картами атласу і підручником, аргументувати свою відповідь, у тому числі за допомогою додаткових джерел літератури; сприяти вихованню шанобливого ставлення учнів до представників різних рас та націй, поваги до їх мови та культури.
Обладнання:
• політична карта світу;
• карта густоти населення світу;
• атласи школярів;
Тип уроку: комбінований
Хід уроку:
Епіграф :
Не тільки дивитися, а й бачити.
Не тільки слухати, а й чути.
Запам’ятовувати, міркувати, розповідати.
І. Організаційний момент
Добрий день, я всіх вітаю,
Дня вам доброго бажаю.
Всі за парти ми сідаємо,
Наш урок розпочинаємо.
ІІ. Перевірка засвоєння попереднього матеріалу
1. |
|
|
|||||||
2. |
|
|
|
||||||
3. |
|
|
|
|
|
|
|||
4. |
|
|
|
|
|
||||
5. |
|
|
|
|
|
|
|
||
6. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. |
|
|
|
|
|
|
|
||
8. |
|
|
|
|
|
|
|
||
9. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
«К» В АВСТРАЛІЇ
ІІІ. Актуалізація опорних знань і навичок
Прийом «Бліц-опитування»
Гра «Подорож»
ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів
Ми ознайомилися з природою материка Австралія, визначили особливості органічного світу. Останній урок присвячуємо вивченню населення та країні, яка розміщена на материку. Незвичайність Австралії полягає в тому, що це єдиний материк світу, територія якого зайнята однією країною, яка не має суходільних кордонів. Назва цієї держави – Австралійський Союз. Отже сьогодні на уроці ми з вами здійснимо подорож до однієї, з найцікавіших країн світу, яка відрізняється від інших країн своєю історією, культурою, економікою. ( Наголошення епіграфу уроку
V. Сприйняття та засвоєння учнями нового навчального матеріалу
П л а н:
1. Населення Австралії.
2. Австралія – єдина держава на материку.
3. Практична робота 8 (продовження). Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Австралії.
Першими людьми, що оселилися в Австралії, були вихідці з Південно – Східної Азії, це відбулося понад 40 тис. років тому назад. Корінне населення материка належить до австралоїдної раси, його називають аборигенами. Вони мають темно – коричневий колір шкіри, хвилясте волосся, розплющений ніс.
Які расові ознаки мають представники негроїдної раси?
З’ясуйте, чим відрізняються австралійські аборигени від типових представників негроїдної раси?
З того часу, як європейці вперше побачили аборигенів Австралії, таємниця про їх походження почала хвилювати багатьох дослідників. Адже в рисах обличчя аборигенів поєдналися ознаки негроїдів (темна шкіра, широкий ніс, товсті губи) та європеоїдів (хвилясте волосся, добре росте борода у чоловіків). Спершу висловлювали припущення, що аборигени тут і з’явилися на материку. Але на території Австралії немає жодної знахідки решток людиноподібних мавп. Тут і зараз немає жодного виду приматів. Тому тепер вважають, що під час льодовикового періоду, коли рівень Світового океану був нижчим, між Азією та Австралією був суходіл, яким могли пересуватися предки сучасних аборигенів.
Австралійці-аборигени до приходу європейців проживали в східній частині материка, їх загальна кількість становила близько 300 тис. чоловік. Вони полювали на тварин і збирали дикорослі рослини, вели кочовий спосіб життя.
Корінні жителі зберегли свою досить своєрідну культуру, особливо в живописі та музиці. Їхні картини виставляються у Національній галереї Австралії, символіку аборигенів використовують деякі національні авіакомпанії. З картинами аборигенів можна ознайомитися в Інтернеті. Але кількість корінного населення нині становить менше 1 % населення материка.
Яке було ставлення європейських колонізаторів до корінних мешканців Австралії ?
Аборигени — темна пляма на репутації Австралії як країни. Корінні жителі Австралії нещадно винищувалися в роки колонізації материка англійцями. За кожного вбитого аборигена місцева влада виплачувала премію. Слід було надати губернатору колонії лише доказ – відрізані вуха аборигена. Тих, хто вижив відтісняли в пустельні райони. Нині аборигени живуть у резерваціях і формально не можуть поскаржитися на погане ставлення. Їм надається медична допомога, їх навчають у школах, залучають до занять спортом. І тим не менше, їхнє життя мало нагадує життя інших громадян держави. Живучи в резерваціях, люди цілком залежать від державної підтримки. ( див. додаток).
Після відкриття Австралії європейцями наприкінці XVIII ст. почалося її активне заселення, насамперед східної частини материка.
У XIX ст., коли в Австралії було знайдено золото і почалася «золота лихоманка», заселення материка значно прискорилось. Уряд Британської імперії сприяв цьому, надаючи переселенцям земельні угіддя та пільги.
З'явилося багато міст, в яких нині проживає більшість населення Австралії.
Нині 80% населення Австралії становлять англоавстралійці – нащадки переселенців з Великої Британії. Крім них в країні мешкають німці, греки, італійці, українці.
Українська діаспора невелика — 32 тис. чоловік. Українці зберігають свою мову, звичаї та побут, хоча молодь все ж асимілюється з іншими переселенцями. Вважається, що першим українцем, який став жити в Австралії, був матрос Федір Зубенко з Полтавщини. Він був членом команди російського корабля «Открытие». Нині найбільше українців проживає у штаті Вікторія (близько 12 тис). Багато їх у великих містах: Сіднеї, Мельбурні, Аделаїді. Українці працюють лікарями, інженерами, юристами. Порівняно небагато українців створили свої власні підприємства, в тому числі і сільськогосподарські.
По території населення розміщується вкрай нерівномірно. Середня густота населення найнижча в світі – 2,6 чол/км2.
За картами атласу визначте райони з найбільшою та найменшою густотою населення Австралії. Поясніть особливості та чинники такого розміщення.
Більша його частина проживає на південному сході і південному заході, де сприятливіші для життя природні умови. Пустелі і напівпустелі майже не заселені. Австралійці — здебільшого жителі міст. У містах проживає 85 % усього населення. Найбільші міста — Сідней і Мельбурн. Специфічність Австралії полягає в тому, що на материку розмістилася одна держава – Австралійський Союз – країна з високим рівнем економічного розвитку. Столицею є – Канберра, державна мова – англійська. Місто було спеціально збудоване як столиця за планом архітектора. Будівництво почалося у 1913 р. Тут знаходяться резиденція уряду та парламенту. Канберра більше подібна до курорту, ніж до столиці. Дерева сюди були привезені зі всього світу. У центрі міста – велике озеро, у центрі якого б'є найвищий у світі фонтан – 140 м. Назва міста означає – “два пагорби”.
Австралійський Союз за територією посідає 6-е місце серед країн світу, має багаті природні ресурси, ще не цілком досліджені. Населення Австралійського Союзу складається з нащадків переселенців в основному з Англії та інших країн Європи, які створили основу англо-австралійської нації, і аборигенів, яких до заселення європейців у Австралії було близько 300 тис. чол.
Прийом « Геогафічний практикум»
Використовуючи текст параграфа та карти атласу, складіть характеристику Австралійського Союзу за типовим планом. Результати подайте у вигляді таблиці.
Назва країни |
Географічне положення |
Природні умови та ресурси |
Населення |
Господарство |
|
|
|
|
|
У країні добре розвинутий видобуток корисних копалин, металургійна, хімічна промисловість, машинобудування. Багато підприємств, що виробляють харчові продукти, одяг, автомобілі, різне обладнання.
У південно-східних і південно-західних районах вирощують пшеницю, цукрову тростину, розводять велику рогату худобу, овець. У посушливих районах — овець. За поголів'ям овець і настригу вовни Австралія посідає перше місце в світі. Сільське господарство Австралії дає вовну, м'ясо, шкіру, масло, сир, пшеницю, тростинний цукор, фрукти.
Між Австралією й Україною укладено торговельну угоду. Австралія вивозить до України продукцію харчової промисловості і сільського господарства, Україна продає Австралії продукцію машинобудування.
VІ. Закріплення нового матеріалу
Практична робота 8 (продовження)
Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Австралії. (Самостійне виконання практичної роботи учнями з використанням атласу та контурних карт.)
Мета: позначити основні географічні об’єкти Австралії на контурній карті та запам’ятати їх місцезнаходження.
Обладнання: політична карта світу.
Завдання:
Протягом вивчення теми, користуючись картами атласу, нанесіть на контурну карту та запам’ятайте положення на материку таких географічних об’єктів:
Гра «Пізнайко»
VІІ. Підсумок уроку
VІІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати відповідний параграф підручника. Скласти презентації на 5-6 слайдів про материк Австралія, відповідно до плану характеристики материка (робота в парах). Підготуватися до підсумкового уроку за темою «Австралія».