Конспект уроку на тему: "Географічне положення. Дослідження та освоєння Південної Америки"

Про матеріал
Урок-подорож до берегів Південної Америки. Вивчення берегової лінії материка, крайніх точок, протяжності з півночі на південь та з заходу на схід. Дослідження та освоєння материка.
Перегляд файлу

 

Тема:  Географічне положення.  Дослідження та освоєння Південної Америки.

Мета:

навчальна: ознайомити з особливостями географічного положення Південної Америки; навчити характеризувати географічне положення материка за типовим планом; ознайомити з іменами  вчених-дослідників  Південної Америки та результатами їх роботи.

розвивальна: розвивати  соціальну компетентність у роботі в групах; комунікативну компетентність при формулюванні своєї точки зору; математичну грамотність при розрахунках географічних завдань; уміння навчатися впродовж життя, оцінюючи власні результати та засвоєння нових знань; розвивати вміння давати характеристику географічного положення Південної Америки; працювати з картами атласу та контурними картами; презентувати свою роботу, зіставляти і робити висновки, формувати пізнавальний інтерес в кожного учня та особисту зацікавленість самостійною дослідницькою діяльністю, поглиблювати вміння користуватися джерелами географічної інформації.

виховна: виховувати географічну культуру, повагу до іншої точки зору, наполегливість у досягненні мети, оптимізм, почуття єдності та взаємопідтримки.

Обладнання: підручники, атласи, контурні карти Південної Америки, фізична карта світу, індивідуальні картки, завдання для груп,  мультимедійна презентація.

Тип уроку: комбінований.

Ключові поняття: географічне  положення, крайні точки, вчені-дослідники, берегова лінія, мис, затока, протока, півкуля.

Очікувані результати: учні зможуть називати характерні ознаки географічного положення материка, дослідників материка; визначати географічні координати крайніх точок; знаходити та показувати на карті географічні об’єкти, що характеризують географічне положення Південної Америки, презентувати власну діяльність.

Структура уроку

1. Організаційний момент – 1 хв.

2. Актуалізація опорних знань та вмінь – 5 хв.

3. Мотивація навчальної та пізнавальної  діяльності – 2 хв.

4. Вивчення нового матеріалу – 25 хв.

5. Закріплення вивченого матеріалу – 7 хв.

6. Підбиття підсумків уроку – 4 хв.

7. Повідомлення домашнього завдання – 1 хв.

Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

   Кожна людина народжується мріяти і подорожувати. Читаючи пригодницькі книги, ми прагнемо ступити ногою на невідомий але привабливий таємницями берег. Світ далеких країн кличе за собою. Однак в реальному житті не кожному вдається подорожувати, а тим більше, стати учасником великих відкриттів. Але ми з вами на уроці географії, а це означає, що на нас чекають нові відкриття, нові подорожі до невідомих куточків нашої планети.

СЛАЙД 1 ( пам’ятка )

     Девіз нашого уроку:

« В далекі мандри вирушаймо, багато нового та цікавого пізнаймо».

     Тож минулого уроку ми завершили вивчати материк Африку. А це означає, що сьогодні на нас чекають мандри на новий материк.

     Із безморозної і жаркої Африки переносимося через океан до берегів Південної Америки.

 ЗАПИС ТЕМИ УРОКУ  (СЛАЙД 2)

     Щоб перевірити вашу готовність до «відрядження», давайте згадаємо, що ми знаємо про цей материк з 6 класу.

( ВІДПОВІДІ УЧНІВ)

     Вивчення нового матеріалу

Слово вчителя

     Південну Америку ми будемо вивчати на протязі шести уроків. Багато чого дізнаєтесь ви про цей материк.

     На географічній карті Південна Америка нагадує величезний трикутник. Разом з Пн. Америкою вона утворює одну частину світу – Америку. Площа материка 17,8 млн. км кв., а  з островами – 18,3 млн. км кв. Більша частина материка лежить в південній півкулі. Окрім того, що це найвологіший материк Землі, це ще материк рекордів.

 

( СЛАЙД 3)

     Це материк, на якому знаходиться найвищий вулкан світу, найдовша і найповноводніша ріка, найвищий водоспад, найбільше за площею високогірне озеро. У західній частині, в Андах, буває понад тисячу землетрусів, а у східній – навіть не знають, що це таке. Тільки тут водиться безгорбий верблюд лама, прісноводний дельфін, найдовша і найширша змія анаконда, найбільший хижий птах світу – кондор.

      Це материк, де сусідять сучасні міста-гіганти з куточками незайманої природи, в яких ще можна натрапити на племена, що не знайомі із здобутками цивілізації.

      У європейців Південна Америка асоціюється з бразильськими карнавалами і футбольними командами, кавою та каучуком, піраньями і ягуарами. Але цього так замало для освіченої людини. Тож спробуємо розширити свої знання про цей загадковий материк.

 І саме сьогодні, йдучи на урок, я прихопила з собою невелику корзину. Ось вона. В корзині усім знайомі продукти, а саме: картопля, томати, квасоля. Без них ми не приготуємо нашу українську національну страву – борщ.

      А згодом до нас прийдуть новорічні свята і кожна українська господиня приготує святковий стіл, а на ньому різноманітні блюда. Я люблю готувати салат з кукурудзи і ананасів. А ще, в зимовий день , сидячи перед ялинкою, любимо зігріватися чашечкою ароматного какао.

        Діти, а всі ці продукти із моєї корзини мають зовсім не українське оходження. Вони завезені з материка, який ми сьогодні починаємо вивчати.

     Тож запрошую вас на борт комфортабельного лайнера ( ФОТО).

Влаштовуйтесь зручніше, пристебніть паски безпеки і ми вирушаємо.

     Наша команда складається з трьох груп

І ГРУПА – географи ( досліджують фізико-географічне положення) ;

ІІ ГРУПА – картографи ( дослідники берегової лінії) ;

ІІІ  ГРУПА – історики ( дослідники історії відкриття і дослідження на материку)

Але давайте все по порядку.

 

 План характеристики географічного положення (на екрані)

До слова запрошуються географи

  Наше з вами завдання – знайти адресу материка на земній кулі.        Південна Америка разом з північною утворюють єдину частину світу – Америку.

-         Позначте на контурній карті Південної Америки лінії екватора та південного тропіка.

-         За фізичною картою світу охарактеризуйте положення Південної Америки відносно екватора, початкового меридіану, ліній тропіків. Порівняйте материк  з Африкою.

Південну Америку як і Африку перетинає екватор, тому вона розміщена одночасно, як у північній, так і у південній півкулях. Але, на відміну від Африки, більша частина материка лежить на південь від екватора. Тому на більшій території Південної Америки ( окрім півночі) пори року змінюються протилежно нашій місцевості: у січні тут середина літа, у липні – зими.

-         Поясніть, чому не збігаються пори року північної та південної півкуль Землі?

 Відносно початкового меридіана Південна Америка цілком лежить у західній півкулі. Тому, коли в Україні день, в Америці – глибока ніч.

 

-         Для чого на картах проводять лінії тропіків?

Південну Америку перетинає Південний тропік, який проходить майже через середину материка. Тому її разом з Африкою відносять до материків тропічних широт. Тут так само тепло протягом усього року, проте значно вологіше. Лише крайній південь материка досягає помірних широт, де зимою на рівнинах температура повітря знижується майже до 00.

-         За фізичною картою Південної Америки визначте, які океани і моря й у яких частинах омивають береги материка.

Береги Південної Америки омивають два океани: на заході – Тихий, на сході – Атлантичний.

     Адресу ми з вами знайшли.

    Але на узбережжя материка хвилі принесли дивну пляшку , а в ній чотири записки з географічними координатами якихось об’єктів. Давайте з’ясуємо, що це за об’єкти. Для виконання завдання нам дається 2 хвилини.

-         120пн.ш. 710зх.д. – Пн. – ГАЛЛІНАС

-         530пд.ш. 710зх.д. – Пд. – ФРОУЕРД

-         40пд.ш. 810 зх. д. – Зх. – ПАРІНЬЯС

-         70пд.ш. 340 зх.д. – Сх. – КАБУ-БРАНКУ.

     Що ж, ми ВИЗНАЧИЛИ – це координати крайніх точок Південної Америки

 КАРТОГРАФИ І ВСІ УЧНІ НАНОСЯТЬ ЇХ НА КАРТУ

Слово вчителя

       Північне узбережжя материка виходить до Карибського моря, відомого в       минулому численними піратськими базами. На одному з його островів знаходиться й легендарний острів Скарбів. Це Антильські острови в водах Карибського моря.

     З давніх давен люди мандрували. Що їх кликало і кличе зараз у подорожі?

Цікавість, певна мета, гроші, слава?

     Ми сьогодні, потрапивши на материк Південна Америка, ставимо перед собою певну мету: дослідити його берегову лінію. Нас не цікавлять ні гроші, ні слава.

     Отож, вирушаємо в круїз навколо материка на сучасному лайнері (ФОТО)

     Наш лайнер запрошує нас на свій борт у плавання по узбережжю Карибського моря.

     До слова запрошую картографів. Ви отримали випереджальне завдання: дізнатись про берегову лінію материка і нанести її на контурну карту. Отож, вирушаймо!

  1. Карибське море.
  2. Панамський канал.
  3. Анди.
  4. Пустеля Атакама.
  5. Магелланова протока.
  6. Вогняна земля.
  7. Протока Дрейка.

Наш корабель входить у води Атлантичного океану і ми з вами на східному березі материка.

  1. Затока ЛА – Плата.
  2. Гирло Амазонки.

Ось і завершилась наша подорож навколо материка. Підводячи підсумки, ми можемо сказати: узбережжя Південної Америки, як і Африки, мало розчленоване. Це пояснюється особливостями утворення материка. Давайте згадаємо, як виник цей материк.

     Біля його берегів немає жодної великої затоки. Лише на південному сході є широке затоплене морем гирло річки Парана і Уругвай, яке називають затока ЛА – Плата. На південно-західному узбережжі є вузькі затоки –фіорди-видовжені глибокі морські затоки на скелястому узбережжі Анд, які  мають високі круті скелясті береги.

     Наша подорож берегами Південної Америки завершилась, але роботи ще непочатий край.

 Наші історики пройшлися  стежками великих мандрівників. І ось що вони сьогодні розкажуть.

РОЗПОВІДІ УЧНІВ

       Шукаючи морський шлях до Індії, генуезький моряк Христофор Колумб , діставши згоду іспанського короля, на трьох кораблях у 1492 році вирушив Атлантичним океаном на захід. На 70-й день моряки Колумба побачили землю. Так була відкрита Америка. Після першого плавання Колумб здійснив ще три. До кінця життя він вважав, що відкрив Індію.

        Думку про те, що Колумб відкрив нову частину світу, висловив італієць Америго Веспуччі, який брав участь у кількох іспанських і португальських експедиціях до нових земель. За його ім’ям нову частину світу назвали Америкою.

       Продовженням відкриття Південної Америки можна вважати й першу навколосвітню подорож Фернана Магеллана в 1519 р. Він першим на кораблях пройшов протокою, що відділяє материк від острова Вогняна Земля, та вийшов з Атлантичного в Тихий океан.

          Звістка про нові землі, легенди про країну Ельдорадо з величезними багатствами манили до нових земель іспанців. Одним з них був керівник іспанської військової експедиції Франціско Пісарро. Він вийшов до Тихоокеанського узбережжя Південної Америки, де заснував кілька опорних фортець. У 1532 році його загін за кілька місяців знищив стародавню імперію інків. Почалася епоха кровопролитних воєн за захоплення території материка.

     Перші наукові дослідження на материку провів на початку XIX століття німецький географ Олександр Гумбольдт. Разом із французьким ботаніком Еме Бопланом він вивчав внутрішні території материка. Потрапляючи в нове місце, Гумбольдт не тільки спостерігав за природою й описував її незвичайні явища, а й намагався пояснювати їх походження, знаходити причинно-наслідкові зв’язки між компонентами природи, прагнув зрозуміти взаємозалежності,що існують у ній.

     Ще із самого початку подорожі Гумбольдт помітив, що рослинність Південної Америки не тільки відрізняється від тієї, до якої він звик у Європі, вона ще й змінювалась на очах залежно від висоти: знизу – квітучі тропічні рослини, а поблизу гірських вершин – лишайники та мохи, подібні до тих, що ростуть в горах Європи. Таким чином,Гумбольдт першим обґрунтував явище висотної поясності. Велике враження на членів експедиції справив землетрус у місті Кіто. Після нього Гумбольдт багато часу присвятив вивченню землетрусів і вулканів в Андах.

     Експедицією Гумбольдта було відкрито понад 3000 видів рослин та біля тисячі видів тварин. Результати експедиції мали таке велике значення для науки,що Гумбольдта стали називати другим Колумбом, а значення його наукових відкриттів оцінили як друге відкриття Америки.

        Велике значення мала ботаніко – агрономічна експедиція Миколи Вавилова. Саме ним було встановлено центр формування культурних рослин на території Південної Америки.

     І знову, діти, я вертаюсь до нашої корзини. І сьогодні я хочу розказати про картоплю, яку в народі називають другим хлібом. Ця рослина родом з Південної Америки. Там і нині вона росте в дикому стані.

      Вперше індіанці почали вирощувати її високо в Андах ще 14 тисяч років тому ,  а в 16 ст. її завезли до  Італії  іспанці – перші завойовники Південної Америки.

УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

     Діти, до вас на електронну пошту прийшов лист. Давайте його прочитаємо

( Учні читають лист). В листі дуже багато помилок. Щоб відписати листа Незнайку, ми мусимо його виправити.

Добрий день, дорогі семикласники!

             Я не можу прийти на ваш урок, але мій лист допоможе вам вивчити Південну Америку. Південна Америка – найбільший материк на Землі, екватор перетинає її на півдні, а нульовий меридіан ділить на північну і південну півкулі. Материк омивається водами трьох океанів: Атлантичним, Тихим і Індійським. Панамський канал відділяє його від Антрактиди, а протока Дрейка відділяє Південну Америку від о. Вогняна Земля.

  А тепер до побачення! Читайте мої листи і будете знати географію.

                                             Незнайко

  СЕНКАН – лаконічно, чітко, коротко охарактеризувати вивчений материк.

1 рядок – назва материка.

2 рядок – два прикметники.

3 рядок – три дієслова.

4 рядок – фраза на вивчену тему.

5 рядок – іменник.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати параграф . Підготувати повідомлення про гори Анди.

docx
Додав(-ла)
Бойко Оксана
Додано
19 жовтня 2023
Переглядів
557
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку