Конспект уроку на тему "Однорідні члени речення. Розділові знаки при однорідних членах речення"

Про матеріал
Конспект уроку з української мови на тему "Однорідні члени речення. Розділові знаки при однорідних членах речення" для 5 класу
Перегляд файлу

Конспект  уроку української мови для 5 класу

Тема. Речення з однорідними членами. Кома між однорідними членами речення».

 

  Мета: засвоїти знання  про однорідні члени речення, розпізнавати речення з однорідними членами, розставляти розділові знаки в реченнях з однорідними членами;  сприяти розвитку логічного мислення, спостережливості, пам’яті; виховувати почуття любові до рідної пісні.

  Обладнання: підручник, художні тексти, ілюстрації, таблиці.

 

  Тип уроку: компетентнісно-орієнтований.

 

 

Хід уроку

І. Мотиваційний етап.

    1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.

(Обмін побажаннями).                                   

   ІІ. Актуалізація опорних знань.

 1.Робота з текстом.

 Прочитайте текст, доберіть заголовок, визначте тему й головну думку. Знайдіть речення з однорідними членами, накресліть  схеми. Поясніть розділові знаки.

 

Українська пісня… Вона є однією із святинь нашого народу, його найціннішим духовним скарбом, гордістю і красою, геніальною поетичною біографією. З давніх-давен уславилася Україна піснями, які дбайливо, як найдорожча реліквія, передавалися від покоління до покоління. Пісня супроводжує українця від колиски до могили, бо не було значної події в житті народу, нема такого людського почуття, яке б не озвалося в українській пісні ніжністю струни чи рокотанням грому. Український народ створив так багато пісень, що, якби кожного дня вивчати одну нову пісню, на вивчення усіх не вистачило б людського життя.

                                                                                              

 

2. Повторення правила про однорідні члени речення.

- Продовжіть  речення, розставте розділові знаки: «Пісні супроводжували людей ………..».

- З’єднайте однорідні члени речення з їхніми схемами. Поясніть уживання розділових знаків:

 

 

колядки, щедрівки, веснянки                              О, О і О

колядки, щедрівки і веснянки                             О, О, О

колядки, і щедрівки, і веснянки                          і О, і О, і О

і колядки, і щедрівки, і веснянки                        О, і О, і О

 

 

ІІІ. Опрацювання вивченого матеріалу.

  1. Робота з підручником.

 «Речення з однорідними членами (без сполучників і зі сполучниками ). Кома між однорідними членами» - засвоєння теми.

 

     2. Опрацювання таблиці:

 

 

Кома ставиться

Кома не ставиться

  1. Між однорідними членами речення, не з’єднаними сполучниками: Учіть дітей бачити, мислити, відкривати, дивуватися.
  2. Перед протиставними сполучниками а, але, та (в значенні але)У світі є не тільки добро, а й зло.
  3. Між однорідними членами, з’єднаними повторюваними сполучниками і, й, та (в значенні і)В промінні місячнім, як в морі, втонули ниви, і луги, і темні праліси, і гори.
  4. Між кожною парою однорідних членів речення, з’єднаних сполучниками попарно: Тут росли сосни і ялини, берези і дуби.
  1. Коли однорідні члени речення з’єднані одиничними сполучниками і, й, та (в значенні і)Ліси й садки укрились цвітом запашним.
  2. Між неоднорідними означеннями: Відчуває щирість сонця голубий прозорий день.
  3. Перед першим повторюваним сполучником, якщо з нього починається перелік: Моє щастя – Вітчизни простори, оповиті і сонцем, і хмелем, й зерном

 

     3. Робота в парах.

Скласти  речення за поданими схемами:

 1) О, О, О;   

2) і О, і О, і О, і О;  

3) О та О, О,О.

 

 

  1. Поетична хвилинка.

(Випереджувальне завдання).

Учні зачитують поезії, загадки, прислів’я про народну пісню.

 

 

  5.  Фізкультхвилинка

 

 6 .Виконання вправ на закріплення вивченого матеріалу.

1.Творча робота.

Завдання: доповнити кожне речення однорідними членами, підкреслюючи їх відповідними лініями.

Вечір був чудовий, ... .

Дерева від вітру шумлять, ... .

Біля школи зацвіли айстри, ... .

Діти працювали охоче, ... .

У цирку виступали клоуни, ... .

Учні зі святом привітали учителів, ... .

Перед хатою росли червоні, ... маки.

2. Робота з підручником. Виконання вправи ( усно).

3 .Самостійна робота. 

Переписати, на місці крапок вставляючи пропущені букви та розставляючи пропущені розділові знаки. Однорідні члени речення підкреслити.

І. Осінній вечір заховав під кр..ло голову  підігнув одну ногу й так стоїть  очікує завтрашній холод. Небо розгорнуло синій ш..рокий, гл..бокий намет. Місяць безжурно д..вився на гори долини на вт..хаюче місто.  Дощові крапельки на д..ревах і в травах м..рехтіли з..леними іскорками сповнювали ліс тоненьким дзвоном. Хмара сповзла за річку зуп..нилася там і розгорнула над лісом в..летенські вороні крила.  

ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.

     1. Інтерактивна вправа «Мікрофон».

  -До народних пісень я ставлюся…, тому що…

  - Чому народні пісні пов’язані зі звичаями, обрядами, святами людей? Чи правильно говорять, що пісня допомагає людині жити?

 

 2. Бесіда.

Які члени речення називаються однорідними? Навести приклади.

Які члени речення можуть бути однорідними?

Як поєднуються між собою однорідні члени речення?

Які розділові знаки ставляться між однорідними членами речення?

З якою інтонацією вимовляються речення з однорідними членами?

 

3.Домашнє завдання.

 Творча робота. Скласти невелике висловлювання про дощовий день, використавши у ролі однорідних членів речення подані слова.

Сіре, свинцеве, похмуре; непривітно, сердито, суворо; рвучкий, холодний, пронизливий; б’є, січе, вихльостує; вкрило, затягнуло; угорі, ще вище.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

 

https://eschool.dn.ua/pluginfile.php/354229/course/section/58592/%D0%BE%D1%87%D1%80.png

Конспект уроку з української мови у 5 класі на тему:" Однорідні члени  речення. Кома між однорідними членами"

https://eschool.dn.ua/pluginfile.php/354229/course/section/60583/%D1%80%D0%BE%D0%B7%D0%B4%20%D0%B7%D0%BD%20%D0%BE%D0%B4%D0%BD%20%D1%87%D1%80%20160.pnghttps://eschool.dn.ua/pluginfile.php/354229/course/section/58592/%D0%BE%D1%87%D1%80.png

docx
Додано
20 вересня 2021
Переглядів
3359
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку