Конспект уроку української мови для 5 класу
Тема. Речення з однорідними членами. Кома між однорідними членами речення».
Мета: засвоїти знання про однорідні члени речення, розпізнавати речення з однорідними членами, розставляти розділові знаки в реченнях з однорідними членами; сприяти розвитку логічного мислення, спостережливості, пам’яті; виховувати почуття любові до рідної пісні.
Обладнання: підручник, художні тексти, ілюстрації, таблиці.
Тип уроку: компетентнісно-орієнтований.
Хід уроку
І. Мотиваційний етап.
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.
(Обмін побажаннями).
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Робота з текстом.
Прочитайте текст, доберіть заголовок, визначте тему й головну думку. Знайдіть речення з однорідними членами, накресліть схеми. Поясніть розділові знаки.
Українська пісня… Вона є однією із святинь нашого народу, його найціннішим духовним скарбом, гордістю і красою, геніальною поетичною біографією. З давніх-давен уславилася Україна піснями, які дбайливо, як найдорожча реліквія, передавалися від покоління до покоління. Пісня супроводжує українця від колиски до могили, бо не було значної події в житті народу, нема такого людського почуття, яке б не озвалося в українській пісні ніжністю струни чи рокотанням грому. Український народ створив так багато пісень, що, якби кожного дня вивчати одну нову пісню, на вивчення усіх не вистачило б людського життя.
2. Повторення правила про однорідні члени речення.
- Продовжіть речення, розставте розділові знаки: «Пісні супроводжували людей ………..».
- З’єднайте однорідні члени речення з їхніми схемами. Поясніть уживання розділових знаків:
колядки, щедрівки, веснянки О, О і О
колядки, щедрівки і веснянки О, О, О
колядки, і щедрівки, і веснянки і О, і О, і О
і колядки, і щедрівки, і веснянки О, і О, і О
ІІІ. Опрацювання вивченого матеріалу.
«Речення з однорідними членами (без сполучників і зі сполучниками ). Кома між однорідними членами» - засвоєння теми.
2. Опрацювання таблиці:
Кома ставиться |
Кома не ставиться |
|
|
3. Робота в парах.
Скласти речення за поданими схемами:
1) О, О, О;
2) і О, і О, і О, і О;
3) О та О, О,О.
(Випереджувальне завдання).
Учні зачитують поезії, загадки, прислів’я про народну пісню.
5. Фізкультхвилинка
6 .Виконання вправ на закріплення вивченого матеріалу.
1.Творча робота.
Завдання: доповнити кожне речення однорідними членами, підкреслюючи їх відповідними лініями.
Вечір був чудовий, ... .
Дерева від вітру шумлять, ... .
Біля школи зацвіли айстри, ... .
Діти працювали охоче, ... .
У цирку виступали клоуни, ... .
Учні зі святом привітали учителів, ... .
Перед хатою росли червоні, ... маки.
2. Робота з підручником. Виконання вправи ( усно).
3 .Самостійна робота.
Переписати, на місці крапок вставляючи пропущені букви та розставляючи пропущені розділові знаки. Однорідні члени речення підкреслити.
І. Осінній вечір заховав під кр..ло голову підігнув одну ногу й так стоїть очікує завтрашній холод. Небо розгорнуло синій ш..рокий, гл..бокий намет. Місяць безжурно д..вився на гори долини на вт..хаюче місто. Дощові крапельки на д..ревах і в травах м..рехтіли з..леними іскорками сповнювали ліс тоненьким дзвоном. Хмара сповзла за річку зуп..нилася там і розгорнула над лісом в..летенські вороні крила.
ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.
1. Інтерактивна вправа «Мікрофон».
-До народних пісень я ставлюся…, тому що…
- Чому народні пісні пов’язані зі звичаями, обрядами, святами людей? Чи правильно говорять, що пісня допомагає людині жити?
2. Бесіда.
Які члени речення називаються однорідними? Навести приклади.
Які члени речення можуть бути однорідними?
Як поєднуються між собою однорідні члени речення?
Які розділові знаки ставляться між однорідними членами речення?
З якою інтонацією вимовляються речення з однорідними членами?
3.Домашнє завдання.
Творча робота. Скласти невелике висловлювання про дощовий день, використавши у ролі однорідних членів речення подані слова.
Сіре, свинцеве, похмуре; непривітно, сердито, суворо; рвучкий, холодний, пронизливий; б’є, січе, вихльостує; вкрило, затягнуло; угорі, ще вище.
Додатки