Урок із зарубіжної літератури для 5 класу: Оскар Уайльд (1854-1900). «Хлопчик-зірка». Казкові персонажі, їх характеристика. Внутрішня та зовнішня краса людини. Основний конфлікт.
Навчальна мета: розкрити поняття внутрішньої і зовнішньої краси, показати в чому полягає справжня краса людини, формувати уявлення про красу, навчати давати оцінку прочитаному, аналізувати події, характеризувати героїв; дати поняття конфлікт.
Розвиваюча мета: розвивати навички образного та асоціативного мислення, уміння характеризувати образи героїв у розвитку, вміння давати оцінку людським вчинкам;
Виховна мета: виховувати любов до читання, зацікавленість казками зарубіжної літератури, зокрема творами О. Уайльда; повагу до загальнолюдських моральних цінностей.
Тип уроку: комбінований .
Обладнання: підручник, портрет О.Уайльда, ілюстрації до казки Хлопчик-зірка, презентація, відео та аудіо ролики.
Хід уроку
Доброго дня, дорогі діти!
Діти, один до одного, будь ласка, поверніться
Доброзичливо та щиро усміхніться
Поверніться до гостей та привітайтеся.
Молодці, сідайте.
До уроку всі готові? Розпочнемо в дружнім колі.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності .
( Оскар Уайльд «Хлопчик –Зірка»).
Ну і я, дорогі мої діти, хочу почати так, як починаються казки. Не за синіми морями, не за високими горами, а у м. Шостка, Локотському мікрорайону стоїть школа. А у нашій школі є п’ятий клас, де навчаються гарні хлопчики й дівчатка. Чорняві, біляві, русяві, високі, низенькі, повненькі і не дуже. І ось до нашого класу сьогодні з відео – зверненням завітав Домовинок, який живе у нашому закладі. І йому захотілося виявити ваші знання про казку Оскара Уайльда «Хлопчик –зірка».
Домовичок: - «Добрий день, шановні п’ятикласники, шановна вчителько та гості уроку. Як вам уже повідомили, я – Домовичок. Мені цікаво дізнатися ваші знання про казку Оскара Уайльда «Хлопчик – зірка».
І сьогодні я з вами хочу провести літературний відео - диктант «Так» чи «Ні». Увага! У меня до вас буде 10 запитань. На 9 запитань ви будете давати відповідь: «так» або«ні». І 10- те запитання буде творчого характеру. Приготувалися 1 запитання.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Літературний відео - диктант «Так» чи «Ні»
Учитель: Дякуємо, Домовичку! До нових зустрічей.
А тепер давайте перевіримо. Поміняйтеся зошитами, візьміть олівець і ставте травильна відповідь - +, неправильня - _.
Отже 1 – відповідь –ні. , і .т.д.
ІУ. Оголошення теми, мети, епіграфа уроку
Темою нашого сьогоднішнього уроку є «Оскар Уайльд «Хлопчик-зірка». Казкові персонажі, їх характеристика. Внутрішня та зовнішня краса людини. Основний конфлікт».
Відкриваємо зошити, записуємо тему уроку.
Сьогодні ставимо собі за мету: розкрити поняття внутрішньої і зовнішньої краси, розібратися в чому полягає справжня краса людини,охарактеризувати героїв твору і ознайомимося з таким дати поняттям – конфлікт.
Працюватимемо над розвитком навичок образного та асоціативного мислення, виховувати повагу до загальнолюдських моральних цінностей.
А епіграфом до нашого уроку будуть слова видатного українського поета Василя Симоненка.
Епіграф: Мені здається, може, я не знаю -
Було і буде так у всі часи.
Любов, як сонце, світу відкриває
Безмежну велич людської краси.
В. Симоненко
- Діти, давайте прокоментуємо ці слова, пояснимо. Що вони означають?
(Любов – це прекрасно. Саме вона відкриває перед людиною всі двері, підштовхує на добрі вчинки, надихає. Діти, а кого можна любити? (своїх батьків, дівчина – хлопця, або навпаки і один – одного).
Перед вами величезне серце, а в кожного на парті маленьке. Давайте на них напишемо свої очікування від сьогоднішнього уроку та прикріпимо до великого серця (гарного спілкування, нових знань, гарного настрою, дізнатися більше про казку «Хлопчик – зірка»).
У. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.
Діти, перш ніж характеризувати персонажів казки давайте скажемо: як пов’язана слово зірка з нашою казкою? Що таке зірка?
Зірка – це за словником велетенське, розжарене, самосвітне небесне тіло.
Які асоціації у вас викликає слово «зірка»? Що таке асоціація? (Асоціація — поняття, що виникає при згадуванні іншого).
Попрацюйте із сусідом за партою та напишіть у зошиті. На даний вид роботи вам 1 хвилина.
(Асоціації до слова зірка: краса, світло, загадковість, недосяжність, слава, успіх).
Давайте звіримо ваші відповіді з відповідями на слайді.
Діти, давайте послухаємо фрагмент казки, коли лісоруби були в лісі і що з ними трапилося (аудіо запис фрагменту).
Ви уважно слухаєте і даєте відповідь на таке запитання.
Діти, між лісорубами виникла сварка?Чи щось інше? Як можна назвати таке явище?
Словник : Конфлікт – (від латинської зіткнення)…протиборство, протиріччя, зіткнення між героями, героєм і суспільством або внутрішня боротьба із самим собою.
1.3. Характеристика рис характеру лісорубів.
За деталями тексту давайте визначимо риси характеру лісорубів .
Довідка: безсердечний, м’якосердий, корисливий, чемний, жалісливий, гуманний (людяний), порядний, злий, …
- Якими рисами характеру різняться ці герої?
- Як називається різке протиставлення героїв, ситуацій, характерів?
(антитеза)
- Що автор протиставляє в образах Лісорубів?
Висновок: протиставляється егоїзм, безсердечність, кам’яне серце людяності, м’якосердості
1.4.Інсценізація уривку казки «Хлопчик –Зірка» (зустріч лісоруба зі своєю дружиною).
Діти, а зараз я хочу, щоб ви побачили фрагмент інсценізації казки «Хлопчик – зірка», а саме розмову лісоруба зі своєю дружиною і дали відповідь на таке запитання: Як можна охарактеризувати дружину лісоруба?
Я хочу запросити учнів Машу та Дениса для інсценізації цього сюжету.
Коли дружина відчинила двері й побачила, що це її чоловік вернувся живий-здоровий, вона обняла його, поцілувала, допомогла зняти з плечей важку в'язку хмизу, обмела йому сніг з чобіт і запросила до хати.
Але він сказав їй:
— Я знайшов щось у лісі і приніс тобі, щоб ти подбала про нього, — і не переступив порога.
— Що ж це таке? — вигукнула дружина. — Покажи хутчій, бо хата в нас гола, і нам стілько всього треба.
І тоді він розгорнув плащ і показав їй дитинча, що спало.
— Ох, чоловіче добрий! — промимрила вона. — Та хіба в нас своїх дітей мало, що ти надумав принести до хати ще й підкидька? А може, воно принесе нам нещастя? Та й як же нам виглядіти його? — і вона дуже розгнівалася на чоловіка.
— Ні, ти послухай, це ж не звичайне дитя, а Дитя-зірка, — заперечив чоловік і розповів дружині дивну історію про те, як він знайшов дитину.
Але це її не заспокоїло і вона стала глузувати з чоловіка, лаяти його й кричати:
— Своїм дітям он не вистачає хліба, а ти хочеш годувати ще й чуже? А хто потурбується за нас? Хто нас нагодує?
— Ну, жінко, та бог навіть за горобців турбується і дає їм харч, — відповів чоловік.
— А мало їх гине взимку з голоду? — спитала дружина. — Чи, може, зараз не зима?
І чоловік нічого не відповів, але й не переступив порога.
А тут із лісу потяг пекучий вітер і залетів крізь відчинені двері до хати; дружина здригнулась і сказала чоловікові:
— Може, ти зачиниш двері? Вітер завіває аж у хату, і я вже змерзла.
— А хіба не вічний холод у тій хаті, де люди з кам'яними серцями? — запитав чоловік.
Але дружина не відповіла ні слова, тільки ближче підсунулась до вогнища.
Та через деякий час вона повернулась і глянула на чоловіка, і очі її були повні сліз. Тоді він швидко ввійшов до хати і поклав їй дитя на руки. А вона поцілувала його й поклала на ліжечко поруч із найменшою своєю дитиною. А вранці наступного дня Лісоруб узяв дивовижний золотий плащ і заховав його у велику скриню, а дружина зняла з шиї дитини бурштинове намисто і теж поклала в скриню.
Запитання:
- Чому дружина не хотіла брати спочатку хлопчика? Чи можна її за це звинуватити?
- Як ви гадаєте чому вона цю дитину взяла? (Бо вона сама мати. В неї добре серце).
1.5. Характеристика образу Хлопчика –Зірки.
1. Робота з підручником з подальшою бесідою.
Діти, а давайте згадаємо яким був Хлопчик зірка по відношенню до своїх прийомних батьків, братів, тварин? Зачитаємо.
А зараз я хочу, щоб ви переглянули відео «Зустріч Хлопчика – зірки зі своєю матір’ю і сказали: про які риса характеру хлопчика говорить цей фрагмент? (злий, самозакоханий, зверхній)
Діти, немає такої людини на світі, у якої б не було мами. У мене сама найкраща мама. І хоч вона в мене вже не така красива, як була: бо посивіли її коси, зморщилося біле личко. Але є вона моя мамочка. І я її дуже люблю.
Вірш про маму.
Мамусю, мамо, мамочко рідненька!
Якби ж ти знала, як тебе люблю.
Завжди за тебе крається серденько,
Що маєш, мамо, долю нелегку.
Завжди на світі так з людьми буває:
Добра душа – завжди вона страждає.
Все терпить, на собі виносить все:
Страждання, муки – все перенесе.
Багато ти страждань терпіла, мамо,
Чому саме тебе спіткали всі?
Серед людей ти є найкраща сама.
О, як же, мамочко, люблю тебе!
Я знаю, що у Березового Ярослава теж є вірш про свою маму. Давайте його послухаємо.
Спів пісні про маму та рухи під музику.
Ну і як нам не заспівати пісню про маму. Давайте встанемо і порухаємо під музику.
Автор порівнює зовнішність хлопчика з квітами. Квіти дуже красиві. І хлопчик зірка дуже красивий. (Характеристика на слайді). Але не завжди краса зовнішня відповідає красі внутрішній.
- Як ми можемо це пояснити?
- Діти, а що ми знаємо про квіти, які зустрічаються у творі?
- Яку легенду про нарциса? ( нарцис символізує самозакоханість, троянда це красива, але колюча квітка, фіалка – ніжна, але вередлива квітка).
Коли прийшов лісоруб і побачив ставлення хлопчика до матері, він почав дорікати: «У тебе й справді кам'яне серце і не маєш ти милосердя».
Автор вживає епітет «кам'яне серце».
-Що це означає?
-Невже буває кам'яне серце? Чи зустрічали ви людину з кам’яним серцем?
УІ. Закріплення вивченого.
1. Вправа «Асоціативний ланцюжок».
- Що взагалі символізує квітка? Що несе “кам’яне серце”? Доберемо слова-асоціації до цих образів.
(Клас ділиться на дві групи, одна група підбирає асоціації до слова квітка, друга група - до слова кам'яне серце.
(Краса, ненависть, радість, зло, зневага, щастя, жорстокість, милосердя, черствість, добро, ніжність, гордість, спокій, егоїзм, любов, грубість).
2. Бесіда.
Отже, автор казки протиставляє прекрасну зовнішність головного героя його потворному внутрішньому світу.
-Діти, а що письменник нам хоче показати? (що краса зовнішня не існує без краси внутрішньої, а злість, нечутливість, безсердечність позбавляють усякої цінності будь-які, навіть найпривабливіші зовнішні риси).
- А що письменник засуджує у казці? (жорстокість, егоїзм і бездушність).
3. Виконання творчого завдання. Малювання та презентація кольорової стежини.
Намалюйте “кольорову стежину”. Шлях нашого героя до краси, до щастя, любові. Передайте вчинки героя кольорами. Чи змінився герой казки?
(Діти малюють стежини, а потім презентують, розповідаючи: чому вони використали такі кольори. Після презентації учнів, пропоную звірити з моєю стежиною.)
У. Підведення підсумків уроку.
1. Бесіда.
Діти, отже милосердя та любов до своєї матері повернула красу Хлопчику –Зірці.
То ж на згадку про наш урок букет любові покладаємо до матусиних ніг із сніжинок та побажань. Напишіть на листочку найщиріші, найніжніші слова для своєї мами. Сніжинку із побажанням ви подаруєте мамі.
І завершити наш сьогоднішній урок я б хотіла знову звернувшись до слів В. Симоненка: «Мені здається, може, я не знаю -
Було і буде так у всі часи.
Любов, як сонце, світу відкриває
Безмежну велич людської краси».
Виставляю оцінки, аргументуючи їх.
УІ. Домашнє завдання.
1. Напишіть лист – пораду Хлопчику – Зірці на тему: «Як швидше повернути маму»;
2. Принесіть фото ваших матусь та підготуйте розповідь про тих;
3. Складіть план «Відродження душі головного героя казки «Хлопчик –Зірка».