Конспект уроку на тему "Особливості сюжету і композиції оповідання «Пістрява стрічка». Шерлок Холмс як безпосередній учасник розв’язання сімейного конфлікту у творі"

Про матеріал
Представлений матеріал - конспект нестандартного дистанційного уроку, уроку-дослідження, проведеного на онлайн-платформі Google Meet з використанням інтерактивна віртуальна дошка Google Jamboard та інноваційних технологій: прийомів "Кроссенс», дешифратор «Хмара слів», тести «Детектор брехні», «Встанови відповідність», «QR-код», «Анаграма», рольова гра (переказ від першої особи) та ін.
Перегляд файлу

Клас - 7

Тема. Особливості сюжету і композиції оповідання «Пістрява стрічка». Шерлок Холмс як безпосередній учасник розв’язання сімейного конфлікту у творі

 

Мета: форувати ключові компетентності:

  • уміння вчитися – самоорганізуватися до навчальної діяльності;
  • загальнокультурну – розвивати логічне і культурне мислення, навички самостійної роботи, увагу;

формувати систему предметних компетентностей і компетенцій шляхом виконання навчально-пізнавальних і практико-орієнтованих завдань відповідно до змістовних ліній:

  • емоційно-ціннісної:емоційно сприймати, визначати актуальні проблеми в новому жанрі;
  • літературознавчої: продовжити знайомство з творчістю А.К.Дойля; з’ясувати особливості сюжету і композиції оповідання «Пістрява стрічка», розкрити сутність дедуктивного методу Шерлока Холмса; визначити роль Шерлока Холмса у розв’язанні сімейного конфлікту;
  • культурологічної: виховувати культуру спілкування: логічність, послідовність, доказовість, емоційність.

 

Очікувані результати:

  • розповідає про ключові віхи життя і творчості А. Конана Дойла,
  • виявляє особливості сюжету і композиції творів А. Конана Дойла;
  • характеризує образи персонажів (Шерлока Холмса, Ватсон, учасники злочинів та ін.);
  • висловлює враження від прочитаних творів письменників,
  • називає причини популярності серед різних поколінь;

 

Обладнання:

  • Онлайн-платформа Google Meet
  • інтерактивна віртуальна дошка  Google Jamboard
  • підручник «Зарубіжна література»: підручн. для 7 класу/ЄВолощук, О.Слободянюк, - Київ, "Генеза", 2015р.

 

Тип уроку: нестандартний – урок-дослідження (урок засвоєння нових знань, умінь і навичок)

 

Використані методи і прийоми технології розвитку критичного мислення та ІКТ: вправи «Кроссенс», дешифратор «Хмара слів», тести «Детектор брехні», «Встанови відповідність»,  «QR-код», «Анаграма», рольова гра (переказ від першої особи)

 

Епіграф: «Найгірше, коли злі справи робить розумна людина»(А.К.Дойл)

 

 

Хід уроку

І. Організаційно-настановчий момент

Вступне слово вчителя.

Доброго весняного ранку,  вітаю вас, мої семикласники, члени детективного агентства «Помічники Шерлока Холмса?». Онлайн-навчання дає змогу навчатися з будь-якого куточка світу. Сьогодні я призначила зустріч на Бейкер стріт 221-Б, за адресою, відомою в усьому світі, оскільки саме тут мешкав Шерлок Холмс,  головний герой творів А.К.Дойла, з яким ми познайомились  напередодні.

 

За моєю спиною – музей Шерлока Холмса, а в руках я тримаю один з експонатів з цього музею (демонструю пакет), але ...про це пізніше…. Можу лише підказати, що це слово складається з 5 букв. І щоб дізнатись, що це за експонат, нам потрібно виконати завдання, за кожне з них ви отримаєте літеру, яка входить до складу цього слова.

II. Актуалізація опорних знань учнів

Слово вчителя

Артур Конан Дойл – письменник, винахідник, спортсмен… нам відомо багато фактів з життя цього англійця, отже, пропоную пройти перевірку на  «Детекторі брехні».

  • Бліц-опитування “Детектор брехні».

Завдання: Прочитайте і знайдіть неправдиву інформацію

 

. 

  1. Його вважають засновником жанру літературного детективу. (фейк)
  2. За професією він був лікарем.(правда)
  3. Крім оповідань про Шерлока Холмса він писав поеми, романи, п’єси, вірші.(правда)
  4. Він автор знаменитих «Записок про Шерлока Холмса» (правда)
  5. Він пишався родинними зв'язками з Вальтером Скоттом. (правда)
  6. Письменник не любив займатися спортом. (Фейк)
  7. Конан Дойл визнавав: «Якщо і був Шерлок Холмс, то це я сам»(правда)
  8. Артур Конан Дойл придумав надувні рятувальні плоти і бронежилети. А ще він першим запропонував прорити тунель під протокою Ла-Манш, щоб з'єднати Великобританію і Францію.(правда)
  9. Артур Конан Дойл жив за адресою Лондон , Бейкер-стріт, 221b, де зараз знаходиться музей письменника. (фейк)
  10. Про нього говорили: «Він ніколи не жив, але ніколи не помре»(Фейк, ці слова стосуються Шерлока Холмса» (фейк)

 

Дякую за правильні відповіді. Це дає можливість отримати одну букву зашифрованого слова. «И»

 

 

 

ІІІ. Мотиваційний момент

Вступне слово вчителя.

 Юні дослідники, запрошую вас до цікавого і таємничого  світу детективу.  Сьогодні перед нами стоїть завдання розгадати «Таємницю «Пістрявої стрічки» (тема уроку) .  

 

 

Досліджувати ми будемо текст оповідання «Пістрява стрічка». В ході роботи з’ясуємо особливості будови та композиції твору,  будемо вчитись у самого Шерлока Холмса розгадувати таємниці злочинів, викривати злочинців.

В кінці розслідування дамо відповідь на проблемне запитання:

  • Що допомогло Шерлоку Холмсу розкрити злочин?

 

 

І заповнимо Протокол розслідування.

 

А епіграфом до уроку я пропоную взяти слова самого Конан Дойла, тільки для цього ви маєте виявити кмітливість і розгадати текст, зашифрований у «Хмарі слів»

Епіграф: «Найгірше, коли злі справи робить розумна людина»(учні записують у зошити)

 

IІІ. Сприйняття й осмислення навчального матеріалу.

Що ж розпочнемо, дійдемо до кінця, знатимемо набагато більше, ніж зараз. Отже, з чого все розпочалося? (Все почалося з візиту незнайомки).

  • Рольова гра  «Переказ від першої особи»  (Випереджальне домашнє завдання)

(Я Хейлін Стоунер. Падчірка лікаря Ройлотта. З ним  моя мати одружилася в Індії. Тоді нам з моєю сестрою-близнючкою було по 2 роки. Згодом мати надала вітчиму всі права розпоряджатися нашими статками до нашого одруження. Вісім років тому мама загинула в залізничній катастрофі. Після всіх цих подій ми оселилися в будинку в Стоук-Морані. Два роки назад за 2 тижні до весілля при загадкових обставинах померла сестра. Останніми її словами було «Стрічка… Пістрява стрічка».)

Вчитель.

Розмовляючи з гостею, Шерлок Холмс виявляє увагу і спостережливість, зокрема він помічає деталі… Пропоную виконати дослідницьке завдання. І ви отримуєте ще одну «букву-підказку» - «?»

  • Вправа «Дослідницьке завдання» (робота з текстом).

Завдання. Знайти в оповіданні «Пістрява стрічка» висновки, до яких приходить  Холмс щодо відвідувачки.

 

Слово вчителя. Бачу, ви також дуже уважні читачі, поза вашою увагою не лишилися деталі оповідання. І ваша кмітливість приносить вам підказку – букву «С».

  • Евристична бесіда за запитаннями:
  • Що допомогло Шерлоку Холмсу зробити ці висновки щодо Хелін? (його знання, спостережливість і кмітливість, він застосовує дедуктивний метод, орієнтується в графіку поїздів тощо…)
  • Чи погоджується Шерлок Холмс допомогти дівчині. І чому? (Так. Йому ця справа видалася загадковою, заплутаною, таємничою і цікавою. Він хоче допомогти дівчині. Розкрити злочин і  відновити справедливість.)

 

  • Вправа «Кросенс»

Завдання. Пропоную вам знайти нитку, з допомогою якої ми розплутаємо сюжет твору. Вам потрібно знайти цифровий КОД, встановивши послiдовнiсть подiй в оповіданні «Пістрява стрічка». І звичайно ж отримати «букву-підказку»- «?»

 

Ви отримуєте ще одну букву підказку» -«Л».

Висновок: на думку літературознавців сюжети творів про Шерлока Холмса побудовано за однією схемою.

Робота з цифровою інтерактивною дошкою Jamboard

  • Вправа «Встанови відповідність»

Завдання: розподілити елементи сюжети відповідно до композиції оповідання.

Правильні відповіді:

Елемент композиції

Елемент сюжету

Експозиція

Знайомство з головними героями

Зав’язка

Візит місіс Стоунер

Розвиток дії

Розслідування справи

Кульмінація

Вбивство лікаря Рйлотта

Розв’язка

Розповідь Шерлока Холмса про розкриття злочину

 

Буква-підказка – «Т»

  • Бесіда за запитаннями:
  • Насправді історія, яку розповіла Хелін Стоунер не залишила Холмса байдужим. Хто потрапив в коло підозрюваних? (Вітчим, цигани і дикі тварини (бабуїн і гепард).
  • Які кроки здійснює Шерлок Холмс для розкриття злочину? (відвідує юриста, щоб ознайомитись із змістом заповіту і їде на місце злочину).

Слово вчителя. Поряд з Шерлоком Холмсом постійно поряд його вірний друг і помічник доктор Вотсон .Пропоную заслухати самого Вотсона, який вже  також побував на місці злочину.

  • Рольова гра  «Розповідь Вотсона про результати оглядин будинку в Стоук-Морані» (випереджальне домашнє завдання)

(Ми з Шерлоком Холмсом оглянули будинок лікаря Ройлотта. Зрозуміли, що в кімнату покійної сестри міс Стоунер не можна було потрапити ні з вулиці, ні з коридора. Адже двері на ніч зачинялися зсередини. 

Ретельний огляд кімнати сестри Хелін  здивував Холмса цікавими речами – фальшивим дзвінком, який не дзвонив, душником, який не провітрював. Холмс прийняв рішення  вирішили заразом оглянути кімнату лікаря Ройлотта, де нас зацікавили сейф,  блюдце з молоком, а кішки в домі не було, і батіжок з петлею.)

 

 

  • Слово вчителя.

Огляд будинку в Стоук-Морані поставив перед детективом ще більше запитань, ніж відповідей.

 

 

Справа видалася дуже заплутаною. Про те, як вдалося її розгадати, пропоную послухати самого славетного детектива.

  • Рольова гра  «Розповідь Шерлока Холмса про розкриття  таємниці «пістрявої стрічки» (випереджальне домашнє завдання)

 

 

(Спочатку я пішов хибним шляхом. Тому що слова «Пістрява стрічка» наштовхнули мене на думку, що винні цигани, які жили у дворі  маєтку. Але коли у справі з’явилися нові  деталі, я зрозумів, що душник, який веде у кімнату вітчима і шнурок від дзвінка - це  місток , через який щось могло потрапити до кімнати. Сейф, батіг і блюдце з молоком, стілець...наштовхнули мене на думку про змію, яку Ройлотт тримав у сейфі, поїв молоком і ставав на стілець, щоб дістати до душника. Яд змії діяв блискавично, тому його важко було виявити хімічним способом.)

Слово вчителя.

  • Яким чином  Шерлок Холмс розкрив цей злочин?
  • Злочин розкрито. Справедливість перемогла. Зло покарано. Хто ж виявився злочинцем? (лікар Ройлотт)
  • Що нам відомо про Ройлотта? Пропоную заповнити «Досье злочинця»
  • Вправа «Досьє злочинця»

  • Коментарі вчителя
  • Яка місія лікаря в суспільстві? (Допомагати людям, лікувати,  рятувати, дарувати життя)
  • А яким був лікар Ройлотт? (Лікар – вбивця)
  • До якого висновку приходить Шерлок Холмс?

 

  • Розкрийте зміст слів А.Конана Дойла :"Скільки на світі зла ,і найгірше,коли злі справи робить розумна людина ", які стали епіграфом до сьогоднішнього уроку.

ІV. Підсумковий момент

Заповнення протоколу розлідування. Літера-підказка «?»

Робота в зошитах.

  • Відповідь на проблемні запитання:
  • Що допомогло Шерлоку Холмсу так майстерно викрити злочинця? (Талант детектива, професіоналізм, майстерність, розум,  кмітливість, любов до розслідування, володіння дедуктивним методом,   увага до деталей, сміливість, витривалість, рішучість, справедливість…)

 

  • Рефлексія. Вправа «Продовж речення»

«Прочитавши оповідання Артура Конан Дойла «Пістрява стрічка», я….»

  • Я зрозумів….
  • Я задумався…
  • Мене вразило…
  • Заключне слово вчителя. Ви блискуче справилися з «літературним дослдіженням», це принесло вам букви-підказки. Маю сказати, що буква «И» повторюється у зашифрованому словідвічі.
  • Вправа «Анаграма»

Завдання: розташуйте отримані «букви-підказки» в потрібному порядку і  ви отримаєте відповідь… – («ЛИСТИ»).

Що ж, шановні «Помічники Шерлока Холмса»,  прийшов час, розкрити «таємничий конверт» (демонструю зв’язку листів).

  • Постановка запитання:
  • Яку роль листи відіграли в долі літературного героя Шерлока Холмса?

V. Осмислення домашнього завдання.

Виконати одне завдання на вибір:

Творче завдання «Написати лист серу Шерлоку Холмсу» (10-12 балів)

Прочитати Лист від Шерлока Холмса і виконати завдання. (розшифрувати КР-код) (4-9 балів)

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Сірик Ірина Олегівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Валяник Марія
    Дякую за чудову роботу!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
18 березня 2023
Переглядів
3641
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку