Клас - 7
Тема. Особливості сюжету і композиції оповідання «Пістрява стрічка». Шерлок Холмс як безпосередній учасник розв’язання сімейного конфлікту у творі
Мета: форувати ключові компетентності:
формувати систему предметних компетентностей і компетенцій шляхом виконання навчально-пізнавальних і практико-орієнтованих завдань відповідно до змістовних ліній:
Очікувані результати:
Обладнання:
Тип уроку: нестандартний – урок-дослідження (урок засвоєння нових знань, умінь і навичок)
Використані методи і прийоми технології розвитку критичного мислення та ІКТ: вправи «Кроссенс», дешифратор «Хмара слів», тести «Детектор брехні», «Встанови відповідність», «QR-код», «Анаграма», рольова гра (переказ від першої особи)
Епіграф: «Найгірше, коли злі справи робить розумна людина»(А.К.Дойл)
Хід уроку
І. Організаційно-настановчий момент
Вступне слово вчителя.
Доброго весняного ранку, вітаю вас, мої семикласники, члени детективного агентства «Помічники Шерлока Холмса?». Онлайн-навчання дає змогу навчатися з будь-якого куточка світу. Сьогодні я призначила зустріч на Бейкер стріт 221-Б, за адресою, відомою в усьому світі, оскільки саме тут мешкав Шерлок Холмс, головний герой творів А.К.Дойла, з яким ми познайомились напередодні.
За моєю спиною – музей Шерлока Холмса, а в руках я тримаю один з експонатів з цього музею (демонструю пакет), але ...про це пізніше…. Можу лише підказати, що це слово складається з 5 букв. І щоб дізнатись, що це за експонат, нам потрібно виконати завдання, за кожне з них ви отримаєте літеру, яка входить до складу цього слова.
II. Актуалізація опорних знань учнів
Слово вчителя
Артур Конан Дойл – письменник, винахідник, спортсмен… нам відомо багато фактів з життя цього англійця, отже, пропоную пройти перевірку на «Детекторі брехні».
Завдання: Прочитайте і знайдіть неправдиву інформацію
.
Дякую за правильні відповіді. Це дає можливість отримати одну букву зашифрованого слова. «И»
ІІІ. Мотиваційний момент
Вступне слово вчителя.
– Юні дослідники, запрошую вас до цікавого і таємничого світу детективу. Сьогодні перед нами стоїть завдання розгадати «Таємницю «Пістрявої стрічки» (тема уроку) .
Досліджувати ми будемо текст оповідання «Пістрява стрічка». В ході роботи з’ясуємо особливості будови та композиції твору, будемо вчитись у самого Шерлока Холмса розгадувати таємниці злочинів, викривати злочинців.
В кінці розслідування дамо відповідь на проблемне запитання:
І заповнимо Протокол розслідування.
А епіграфом до уроку я пропоную взяти слова самого Конан Дойла, тільки для цього ви маєте виявити кмітливість і розгадати текст, зашифрований у «Хмарі слів»
Епіграф: «Найгірше, коли злі справи робить розумна людина»(учні записують у зошити)
IІІ. Сприйняття й осмислення навчального матеріалу.
Що ж розпочнемо, дійдемо до кінця, знатимемо набагато більше, ніж зараз. Отже, з чого все розпочалося? (Все почалося з візиту незнайомки).
(Я Хейлін Стоунер. Падчірка лікаря Ройлотта. З ним моя мати одружилася в Індії. Тоді нам з моєю сестрою-близнючкою було по 2 роки. Згодом мати надала вітчиму всі права розпоряджатися нашими статками до нашого одруження. Вісім років тому мама загинула в залізничній катастрофі. Після всіх цих подій ми оселилися в будинку в Стоук-Морані. Два роки назад за 2 тижні до весілля при загадкових обставинах померла сестра. Останніми її словами було «Стрічка… Пістрява стрічка».)
Вчитель.
Розмовляючи з гостею, Шерлок Холмс виявляє увагу і спостережливість, зокрема він помічає деталі… Пропоную виконати дослідницьке завдання. І ви отримуєте ще одну «букву-підказку» - «?»
Завдання. Знайти в оповіданні «Пістрява стрічка» висновки, до яких приходить Холмс щодо відвідувачки.
Слово вчителя. Бачу, ви також дуже уважні читачі, поза вашою увагою не лишилися деталі оповідання. І ваша кмітливість приносить вам підказку – букву «С».
Завдання. Пропоную вам знайти нитку, з допомогою якої ми розплутаємо сюжет твору. Вам потрібно знайти цифровий КОД, встановивши послiдовнiсть подiй в оповіданні «Пістрява стрічка». І звичайно ж отримати «букву-підказку»- «?»
Ви отримуєте ще одну букву підказку» -«Л».
Висновок: на думку літературознавців сюжети творів про Шерлока Холмса побудовано за однією схемою.
Робота з цифровою інтерактивною дошкою Jamboard
Завдання: розподілити елементи сюжети відповідно до композиції оповідання.
Правильні відповіді:
Елемент композиції |
Елемент сюжету |
Експозиція |
Знайомство з головними героями |
Зав’язка |
Візит місіс Стоунер |
Розвиток дії |
Розслідування справи |
Кульмінація |
Вбивство лікаря Рйлотта |
Розв’язка |
Розповідь Шерлока Холмса про розкриття злочину |
Буква-підказка – «Т»
Слово вчителя. Поряд з Шерлоком Холмсом постійно поряд його вірний друг і помічник доктор Вотсон .Пропоную заслухати самого Вотсона, який вже також побував на місці злочину.
(Ми з Шерлоком Холмсом оглянули будинок лікаря Ройлотта. Зрозуміли, що в кімнату покійної сестри міс Стоунер не можна було потрапити ні з вулиці, ні з коридора. Адже двері на ніч зачинялися зсередини.
Ретельний огляд кімнати сестри Хелін здивував Холмса цікавими речами – фальшивим дзвінком, який не дзвонив, душником, який не провітрював. Холмс прийняв рішення вирішили заразом оглянути кімнату лікаря Ройлотта, де нас зацікавили сейф, блюдце з молоком, а кішки в домі не було, і батіжок з петлею.)
Огляд будинку в Стоук-Морані поставив перед детективом ще більше запитань, ніж відповідей.
Справа видалася дуже заплутаною. Про те, як вдалося її розгадати, пропоную послухати самого славетного детектива.
(Спочатку я пішов хибним шляхом. Тому що слова «Пістрява стрічка» наштовхнули мене на думку, що винні цигани, які жили у дворі маєтку. Але коли у справі з’явилися нові деталі, я зрозумів, що душник, який веде у кімнату вітчима і шнурок від дзвінка - це місток , через який щось могло потрапити до кімнати. Сейф, батіг і блюдце з молоком, стілець...наштовхнули мене на думку про змію, яку Ройлотт тримав у сейфі, поїв молоком і ставав на стілець, щоб дістати до душника. Яд змії діяв блискавично, тому його важко було виявити хімічним способом.)
Слово вчителя.
ІV. Підсумковий момент
Заповнення протоколу розлідування. Літера-підказка «?»
Робота в зошитах.
«Прочитавши оповідання Артура Конан Дойла «Пістрява стрічка», я….»
Завдання: розташуйте отримані «букви-підказки» в потрібному порядку і ви отримаєте відповідь… – («ЛИСТИ»).
Що ж, шановні «Помічники Шерлока Холмса», прийшов час, розкрити «таємничий конверт» (демонструю зв’язку листів).
V. Осмислення домашнього завдання.
Виконати одне завдання на вибір:
Творче завдання «Написати лист серу Шерлоку Холмсу» (10-12 балів)
Прочитати Лист від Шерлока Холмса і виконати завдання. (розшифрувати КР-код) (4-9 балів)