Конспект уроку на тему: «Передумови національно-визвольної війни. Богдан Хмельницький та його сподвижники».

Про матеріал
Конспект уроку на тему: «Передумови національно-визвольної війни. Богдан Хмельницький та його сподвижники».
Перегляд файлу

Конспект уроку на тему: «Передумови національно-визвольної війни. Богдан Хмельницький та його сподвижники».

Мета: дати уявлення про постать гетьмана Богдана Хмельницького, причини і сутність національно- визвольної війни українського народу проти польського панування; розвивати репродуктивні, хронологічні, просторові вміння, творчі здібності, формувати навички роботи з підручником, схемами, додатковою літературою, збагачувати слухове сприймання; виховувати почуття патріотизму.

Обладнання: підручник, карта «Національно-визвольна війна під проводом Богдана Хмельницького (1648-1657)», мультимедійний проектор, презентація, уривок з документального фільму «Богдан Хмельницький», схеми, індивідуальні картки.

Основні поняття і терміни: Національно-визвольна війна, гетьман, хутір, шляхтич.

Тип уроку: комбінований.

Епіграф:

Усі люди є вільними і рівними у своїй гідності і правах.

Конституція України, стаття 21

ХІД УРОКУ

І ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ

Настроєвий момент

Учитель, Протягніть одне одному руку, посміхніться і подаруйте увагу і гарний настрій. А я вам подарую знання.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Гра «Збери козака»

Вам пропоновано шолом; вуса; чуб-оселедець; кольчугу; рукавиці; шаровари; щит; шапку «мазницю»; шаблю; меч; пістоль.

Із запропонованих предметів слід обрати необхідні для спорядження козака.

Хронологічні задачі

1. Якщо до року підписання Кревської унії додати дату запровадження християнства на Русі, а потім відняти число 777, то ми отримаємо важливу історичну дату. Що це за дата?

2. Якщо від року, коли відбулася Хотинська війна, відняти дату виходу першого друкованого «Буквара», то отримаємо важливу історичну дату. Що це за дата? Визначте століття, до якого відноситься той рік. Яка подія відбулась того року?

Відповіді:

1. 1385+988-777=1596 (дата підписання Берестейської церковної унії)

2. 1621-1574+1541=1588 (ІІІ Литовський статут); ХVI ст.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. Незалежність… Це мрія наших предків про рівність між людьми, почуття гордості за свій народ і свою державу.

У першій половині XVII ст. майже усі заселені українським народом землі опинилися в складі Речі Посполитої, де вони зазнавали утисків. Волелюбний український народ неодноразово повставав, але усі ці виступи завжди жорстоко придушували. Ситуація суттєво змінилась, коли на чолі національної боротьби постав Б. Хмельницький, якому народ повірив беззастережно.

Проблемне питання.

Чи можна вважати Б. Хмельницького справжнім патріотом української землі?

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Робота зі словником

Гетьман – керівник козаків.

Хутір – невелике селище, що виникло внаслідок переселення людей із сіл, козачих станиць тощо.

Шляхтич – дрібний землевласник у Польщі, що мав особливі права.

Магнат – великий землевласник у Польщі.

Рольова гра «Богдан Хмельницький»

У селі Суботові люди розповідають, що там колись жили самотні дід і баба . Дітей у них не було.

Одного разу чують вони, що в них коло ґанку плаче дитина. Вони вибігли швиденько і побачили немовля, загорнуте у ряднину. Лежить під хмелем, що оповив ґанок.

Дід і каже:

        Візьмімо собі цю дитину.

А баба собі:

        Візьмімо, це нам її Бог дав.

Пораділи дід і баба та й забрали дитину до хати.

        Як же ми назвемо хлопчика? — питає дід.

А баба й каже:

        Він нам Богом даний, то й назвімо його Богданом, а що знайшли його під хмелем, то хай ще зветься і Хмелем або Хмельниченком.

Так і виріс у них Богдан Хмельницький і став вправним козаком, а згодом і гетьманом України.

Розповідь учителя

Супроводжується демонстрацією уривків фільмів про Б. Хмельницького.

Учитель. Богдан Хмельницький народився  27 грудня 1595 року в сім'ї дрібного українського шляхтича Михайла на хуторі Суботів. Освіту здобував спочатку у Київській братській школі, а потім у Львівському колегіумі. Добре володів польською, татарською, турецькою, російською мовами. Після навчання Богдан вступає до Чигиринської козацької сотні і разом із батьком бере участь у військових походах. Під час битви під Цецорою 1620 року Богдан втрачає батька, а сам потрапляє у полон до турків. Через два роки друзі викупили його з неволі й Богдан повернув додому.

Робота з історичними джерелами

Користуючись історичними джерелами, складіть портрет Б. Хмельницького.

Учні опрацьовують історичні джерела, наведені у підручнику Власова В. Історія України. 8 клас: Навчальний посібник. — К. : А.С.К., 2000. — С. 102.

Метод «Дерево пізнання»

На дошці учні прикріплюють стікери, де позначено риси характеру Б. Хмельницького.

Учитель. Кажуть, що усі війни й усі повстання у світі починаються або через жінок, або через гроші. Отож, коли Богдан Хмельницький повернувся з турецького полону додому до рідного Суботова, то дізнався, що за відсутності хазяїна на його хутір напав польський шляхтич Д. Чаплинський, пограбував садибу, забрав його дружину та жорстоко побив його сина Тимоша.

Розгніваний Б. Хмельницького спробував знайти захисту у короля, та ледь уникнув арешту. Тоді він вирушив на Січ, де у січні 1648 року загальна козацька рада обрала його гетьманом. Повстання, розпочате січовиками, було підтримане усіма верствами українців. Зараз нам належить з'ясувати, чим була зумовлена одностайна підтримка українців.

Робота з історичними джерелами в групах

  1. Опрацювати історичні джерела, наведені у підручнику В. Власова. Історія України. 8 клас на С. 100, 105. Згрупувати історичні джерела, що свідчать про:
  2.  

І гр.-   Визначити причини Національно-визвольної війни українського народу.

ІІ гр.- Визначити передумови Національно-визвольної війни українського народу

3.         Опрацювавши джерела, скласти таблицю.

Причини та передумови Національно-визвольної війни

Причини

Передумови

1. Загострення національно-релігійних утисків українського населення під владою Польщі

2. Посилення соціально- скономічного гніту селян, міщан, козаків.

3. Нехтування польською владою станових інтересів українського козацтва

1. Перетворення козацтва на провідну політичну силу українського суспільства.

2. Засилля в Україні польських магнатів і шляхти.

Початок формування української нації.

Учитель. Богдан Хмельницький зумів залучити до козацької армії талановитих полководців. Вони були вихідцями різних станів, проте всіх їх єднала відданість ідеям Національно-визвольної війни та особисто гетьману.

Презентації учнів

Учні виступають з презентаціями про М. Кривоноса та І. Богуна.

КАРТКА 1 (1 РІВЕНЬ)

Б

О

П

Г

Г

О

Г

Л

Ь

С

Ю

Г

Д

А

Н

У

Ж

І

Д

Ч

Г

Х

И

Ь

И

Ю

Ц

Щ

З

Я

Е

М

Е

Х

У

Т

І

Р

К

Ь

Т

Н

Л

Ц

Й

Г

С

Х

П

Г

Б

Р

Ь

Н

И

Ц

Ь

Щ

Н

Ш

М

А

Х

Н

Ц

Х

К

И

Й

У

А

Д

У

Т

І

Г

А

С

К

И

Н

Ш

Л

Я

Р

Н

М

Я

Ь

Р

Л

Щ

Я

А

Х

Т

А

Ю

І

Л

Знайдіть у шифровці слова, які використовувалися на уроці (6)

КАРТКА 2 (II РІВЕНЬ)

Використовуючи запропоновані слова, складіть речення.

1.         Прізвище, легендою, Хмельницький, від, рослини, хміль, назви, народною, за, походить.

2.         Напав, Суботів, Чаплинський, шляхтич, на, польський, Данієль, хутір.

3.         Обирають, грудні, 1647, Богдана/ гетьманом, року, у, Хмельницького.

4.         Національно-визвольну, народу, проти, українського, Хмельницький, війну, розпочинає, Богдан, поляків.

5.         Вирішували, на, раді, питання, козацькій, найважливіші, козаки.

КАРТКА З (III РІВЕНЬ)

Розв'яжи кросворд і відшукай ключове слово.

1.         Хутір, який належав Богдану Хмельницькому.

2.         Місто, у якому було вбито батька Богдана Хмельницького.

3.         Одна з останніх битв Національно-визвольної війни.

4.         Збори козаків.

5.         Польський шляхтич, який пограбував садибу Хмельницького, побив його сина і викрав його дружину,.

6.         Назва козацької держави.

http://academia.in.ua/sites/default/files/field/image/crossword.jpg

Робота з текстом підручника

Опрацювавши текст підручника на с. 117, виконайте завдання.

1.         Визначити розстановку сил перед початком Національно-визвольної війни.

2.         Визначити рушійні сили і характер війни.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Див. картки 1-3. Відповіді:

І рівень. Богдан Хмельницький, гетьман, хутір, шляхта, магнат.

ІІ рівень:

1.         За народною легендою, прізвище Хмельницького походить від назви рослини – хміль.

2.         На хутір Суботів напав польський шляхтич Даніелі Чаплинський.

3.         У грудні 1647 року Богдана Хмельницького обирають гетьманом.

4.         Богдан Хмельницький розпочинає Національно-визвольну війну українського народу проти поляків.

5.         Найважливіші питання козаки вирішували на козацькій раді.

ІІІ рівень

1. Суботів. 2. Цецора. 3. Батіг. 4. Рада. 5. Чаплинський. 6. Гетьманщина. Ключове слово: БОГДАН

VІ. ПІДСУМКИ УРОКУ

Обговорення проблемного питання, поставленого на початку уроку.

Прийом «Незакінчене речення»

Сьогодні на уроці я зрозумів…

Сьогодні на уроці я дізнався про …

Мене дуже зацікавило …

Прийом самооцінювання

Сьогодні я працював (ла) на повну силу/добре/не на повну силу/погано.

Я думаю, що мені можна поставити за урок … балів.

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

1. Опрацювати параграф 15 підручника.

2. Написати твір-мініатюру на тему «У чому я вбачаю велич постаті славетного Богдана».

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Краснюкова Тетяна Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
24 лютого
Переглядів
283
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку