закріпити знання учнів про листопадні та хвойні дерева;
ознайомити учнів з лісовими кущами та їх лікувальними властивостями;
розвивати пам'ять на основі запам'ятовування назв рослин лісу;
розвивати мислення на основі аналізу, порівняння та узагальнення знань
про дерева та кущі;
формувати вміння встановлювати причино – наслідкові зв'язки між
живою та неживою природою, життям рослин, сонцем як джерелом
тепла та світла, опадами;
коригувати недоліки зв'язного мовлення,слухове та зорове сприймання:
виховувати бережливе ставлення до природи.
№ уроку _____________ Дата_______________ Клас_______
Тема. Калина, ліщина, шипшина – кущі. Лікувальні властивості.
Мета: закріпити знання учнів про листопадні та хвойні дерева;
ознайомити учнів з лісовими кущами та їх лікувальними властивостями;
розвивати пам'ять на основі запам’ятовування назв рослин лісу;
розвивати мислення на основі аналізу, порівняння та узагальнення знань
про дерева та кущі;
формувати вміння встановлювати причино – наслідкові зв’язки між
живою та неживою природою, життям рослин, сонцем як джерелом
тепла та світла, опадами;
коригувати недоліки зв’язного мовлення,слухове та зорове сприймання:
виховувати бережливе ставлення до природи.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організація класу.
- привітання;
- огляд робочого місця;
- нервово – психологічна підготовка.
Знову звична мелодія нас
Зібрала у клас.
Я рада всіх вітати,
Бажаю активно працювати.
Діти, приготуйтесь до уроку. Сядьте зручно, не забувайте про правильну поставу. Посміхніться один одному та побажайте успіхів на уроці. Розпочнемо урок із добрим настроєм.
Девіз уроку:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати!
ІІ. Перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань.
Сьогодні на уроці ми відправимось в уявну мандрівку до лісу. З собою пропоную взяти:
Отож, вирушаємо.
СЛАЙД 1
Ліс – це дуже цікава та незвичайна країна, де мирно живуть рослини та тварини. Ліс – це краса, здоров’я, гарний настрій .
Пригадаємо як слід вести себе в лісі:
( мішані та хвойні)
СЛАЙД 2
Ялина, конвалія, тюльпан, дуб, сосна, береза, липа, капуста, чорниця, калина, пшениця, граб, модрина, картопля.
СЛАЙД 3
( Дерева, кущі, трави )
(Формою крони, листками, квітами, плодами)
Гра вставте пропущені слова.
Зайшовши в ліс нас дружньо привітали шелестом найвищі лісові мешканці – дерева. Вони поділяються на – листяні і хвойні. Але мають однакову будову. Кожне дерево складається з підземної частини – це корені,та надземної – це стовбур і крона – вона складається з гілок і листя , а стовбур складається з : кори, деревини,серцевини. Деревина може розказати нам скільки дереву років,та якою була погода кожного року)
Оскільки в нас уже, яка пора року – пізня осінь і дерева скинули листя то щоб дізнатися які дерева є у цьому лісі нам потрібно розглянути зібране листя.
(На дошці картинки дерев без листя, а на партах гілки з листям, потрібно прикріпити гілку та насіння до дерева.)
Отже у лісі ростуть:- липа, береза, дуб .
Як ще можна розрізнити дерева:
СЛАЙД 4 - Береза – біла кора,
СЛАЙД 5 - Дуб – міцний стовбур, а листя довго не опадає.
СЛАЙД 6 - У липи довго не опадає насіння.
Ступаючи лісовою стежиною ми побачили двох зелених сестричок . Як їх розрізнити.
Порівняй!
СЛАЙД 7
Спільне – листочки – хвоїнки, насіння у шишках.
Відмінне - у сосни хвоя довша, росте по 2, шишка коротка.
У ялинки хвоя коротка, росте по колу, шишка довга.
( так, але поступово )
( полічити круги гілок і додати 5)
СЛАЙД 8
У ялини та сосни є ще одна сестричка впізнали?
Це – модрина, але її листочки – хвоїнки опадають кожного року.
З дупла старого дуба за нашою мандрівкою спостерігала мудра сова.
І ось, які цікавинки про дерева розповіла.
СЛАЙД 9
( Як орієнтуватися по дерева щоб не заблукати.
Блукаючи лісовими стежками ми вийшли на лісову галявину і побачили рослини, були вкриті червоними ягодами, а на де - яких гойдалися горішки. Вони нижчі за дерева і мають кілька здерев’янілих стовбурів.
Поглянемо чи знайомі вони вам? ( калина ,шипшина, ліщина)
СЛАЙД 10
( кущі)
( у яких не один, а кілька тонких , здерев’янілих стовбурів)
СЛАЙД 11
Зараз запишемо тему і дату уроку:
Калина, шипшина, ліщина – лісові кущі.
Присядемо на пеньочок і познайомимося з кожним з них.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
У вас є гербарні зразки кожного куща поглянемо, що у них спільного:
Що відмінного:
А ще ліщина зацвітає першою ще до появи листків. Пригадайте, які рослини зацвітають до появи листків?
СЛАЙД12
( ті, що запилюються вітром, щоб листя не заважало)
СЛАЙД 13
Калина та шипшина зацвітають пізніше коли повітря прогріється, після появи листків. Бо запилюються ким?
( комахами).
Довго ми мандрували час і відпочити.
Фізкультхвилинка.
Щось не хочеться сидіти,
Треба трохи відпочити.
Всі разом потягнулись,
І прогнулись, .
Розігнулись.
Наші губи посміхнулись.
Ще присядемо хоч раз
До роботи все гаразд.
Зараз поглянемо на екран і дізнаємося яке значення мають ці кущі.
СЛАЙД 14 – значення калини,
СЛАЙД 15 – значення шипшини,
СЛАЙД 16 – значення ліщини.
І знову подарунок від мудрої сови.
СЛАЙД 17
Легенди про кущі.
Відкриємо підручник і прочитаємо ст..
Запишемо у зошит.
Калина, шипшина і ліщина – лісові кущі, вони мають лікувальні властивості.
Збирати плоди слід обережно, що б не ламати гілок.
ІV. Закріплення знань.
Гра Чий плід?
( На дошці малюнки кущів ,а на партах торбинки з насінням, знайти плід і прикріпити).
Нікому не секрет, що всі ви любите підказки і шпаргалки особливо перед контрольною чи самостійною. Вчителі їх забирають, розривають, але якщо є знання то і розірвану ви можете скласти . Одну з таких шпаргалок ми знайшли на галявині. Спробуємо її прочитати.
СЛАЙД 18.
КАЛИНА дерево, листки мають форму серця, цвіте у липні,
а квіти лікують людей.
ЛИПА кущ з білими квітами , червоними ягодами,
символ України .
ДУБ малюнок горішків ліщини.
ЛІЩИНА кора має лікувальні властивості, плодами-
жолудями ласують дикі та свійські тварини.
Ми з вами чемно , обережно мандрували лісом, прибирали сміття – шпаргалки, тож ліс і мудра сова дякують нам і залишили на пеньку прикмети, які допоможуть нам спостерігаючи за деревами та кущами передбачати погоду.
СЛАЙД 19
V. Підсумок, оцінювання, домашнє завдання.
От і підійшла до кінця наша мандрівка. Ви молодці , дякую вам за підтримку-
правильні відповіді. Оцінювання……..
- Чи цікаво вам було?
-Що найбільше запам’яталося?
Зараз подарунок.
У кожної людини на небі є ангел хоронитель, який крокує з нами по життю
оберігаючи нас. А на землі у нас є рослини обереги,які можуть заспокоїти нас,
створити гарний настрій, додати нам сил. Вони залежать від дати народження.
Кожному подарунок – картинка з рослиною - оберегом.
Ліщина — це кущ. На відміну від берези у ліщини стовбур дуже короткий, він знаходиться в землі, його майже не видно. Над землею він відразу розгалужується на кілька тонших стовбурів. Вони тверді, вкриті корою, але нижчі і тонші, ніж у берези.
Листки ліщини великі, прості. Цвіте вона рано навесні, коли в лісі ще лежить сніг. З квіток утворюються плоди горіхи. Зверху горіх укритий твердою шкаралупою. Всередині міститься насінина. Цю насінину і споживають. Горіхи ліщини і смачні і поживні. З них виготовляють горіхову олію.
Достига ють горіхи восени. Коли ви збиратимете їх, намагайтесь не ламати гілок, бо тоді наступного року горіхів буде менше.
У лісі горіхами живляться білки, сойки і дикі свині.
Ліщина — багаторічний дикорослий кущ.
ШИПШИНА.
Гілки шипшини вкриті шипами, тому рослину і називають шипшиною .
Шипшина — кущ, росте на узліссі, на схилах гір, а як декоративну рослину її вирощують у садах, скверах. Цвіте вона великими яскраво-рожевими квітками. З квіток утворюються оранжеві або червоні плоди. В них міститься дуже багато вітаміну С (це).
Із сушених плодів шипшини варять кисіль і готують вітамінний напій. Такий напій дуже корисний, особливо дітям.
Шипшина — багаторічний кущ.
Майже в усіх народів є улюблені рослини-символи. У канадців - клен, у росіян - берізка, а у нас - верба і калина. Правду каже прислів’я: без верби та кали- ни нема України.
Росте калина в підліску мішаних і листяних лісів, серед чагарників, по берегах річок, на луках. Рослина декоративна, особливо під час цвітіння та достигання плодів.
Калина - гіллястий кущ до 4 м заввишки. На відміну від дерева стовбур у неї невисокий. Над ґрунтом - відразу ж розгалужується, утворюючи кілька тонких стовбурів. Вони тверді, вкриті корою. Кора сірого кольору, а молоді пагони зеленуваті. Листки прості, надрізані, мають невеликий черешок.
Квітки білі, дрібні, зібрані в суцвіття, мають приємний аромат. Цвіте калина з кінця травня до початку червня. Плоди - з червоною м’якоттю, ззовні вони блискучі, всередині є одна плеската насінина. Ягоди калини терпкі і гіркуваті. Гіркий смак зникає, коли вони підморожені. Тому їх збирають після заморозків. На кущах ягоди залишаються і взимку.
Плоди калини містять багато вітамінів, зокрема вітамін С. Тому їх здавна використовують для лікування. Вони припиняють кровотечу, поліпшують роботу серця. Вітамінний чай з плодів калини добре впливає на загальний стан організму. З плодів також готують варення, повидло, компоти, киселі, мармелад, начинку для цукерок, пирогів. Калина – пізньо-весняний медонос.
З деревини калини виготовляють музичні інструменти. Калину також використовують при озелененні парків, створенні живоплотів. Особливо декоративною є її садова форма з великими, махровими сніжно-білими кулястими суцвіттями.
З давніх-давен наш народ оспівував калину в піснях. Хто не знає відомої козацької пісні «Червона калина» часів Богдана Хмельницького! У цій пісні калина символізує дух боротьби за волю і щастя України.