Клас: 7
Тема. Рівняння з двома змінними та його розв'язок
Мета:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Наочність і обладнання: мультимедійний проектор, ноутбук, презентація, смайл «Радість», роздатковий матеріал: таблиці, картки з задачами для роботи в парі.
План уроку:
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
4. Хвилинка розвантаження
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
Учитель: Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок!
- Прикріпляю на дошці смайл «Радість» і бажаю всім учням гарного настрою, легкого засвоєння теми. (слайд 2)
- А зараз усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними.
Щоб не просто слухали, а чули.
Щоб не просто дивилися, а бачили.
Щоб не просто відповідали, а міркували.
Дружно і плідно працювали.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Учитель: Послухайте казку про Діда-Рівняло та здогадайтесь, про що ми сьогодні будемо говорити. (слайд 3)
Жив в хатинці на узліссі дід на прізвисько Рівняло. Любив він з числами жартувати. Візьме дід вибудує по обидва боки від себе числа, з'єднає їх знаками, а самих жвавих у дужки візьме, але стежить, щоб одна частина дорівнювала інший. А потім яке-небудь число ховає під маскою «ікс» і попросить свого онука, маленького Рівнялку, знайти його. Рівнялка хоч і малий, але справу свою знає: швидко пережене всі числа, крім «ікса», в іншу сторону і знаки не забуде у них змінити на протилежні. А числа слухаються його, швидко виконують за його наказом всі дії, і «ікс» відомий. Дід дивиться на те, як спритно у внука все виходить і радіє: хороша йому зміна росте.
Учитель: Отже, про що йде мова в цій казці? (слайди 4, 5)
- Про рівняння.
Учитель: А що таке рівняння?
- Рівняння - це рівність, що містить змінну.
Учитель: Подивіться на екран і скажіть, яке слово приховано.
- Корінь.
Учитель: Дайте визначення, що називається коренем рівняння?
- Коренем рівняння називають значення змінної, що перетворює рівняння у правильну рівність.
2. Виконання усних вправ
1. Розв’яжіть рівняння: (слайди 6-8)
; ; ; ; ;
х = 2; х = 4/3; х = 1/2; х = -3; х – будь-яке число; коренів немає.
Учитель: Що означає «розв’язати рівняння»?
- Розв’язати рівняння означає знайти всі його розв'язки або показати, що їх не існує.
2. Складіть рівняння за умовою задачі: (слайди 9, 10)
1) довжина прямокутника , ширина 3 м, а периметр 20 м;
2) ширина прямокутника , довжина на 4 м більша, а периметр 20 м;
3) ширина прямокутника м, довжина м, а периметр 20 м.
Учитель: Якщо можна, розв’яжіть рівняння, знайдіть довжини сторін прямокутника.
3. Чи належить графіку функції точки ; ; ? Чому?
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Після повторення основних понять, вивчених у темі «Лінійні рівняння з однією змінно», та виконання усних вправ і складання рівнянь разом з учнями формулюємо мету: познайомитись із тим новим видом рівняння, що зустрівся нам під час розв’язування одного із завдань.
Учитель: Запишіть в зошитах число і тему уроку: «Рівняння з двома змінними та його розв'язок». Наше завдання: навчитися визначати рівняння з двома невідомими, складати та розв’язувати їх. (слайд 11)
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель: Виявіть закономірність і виберіть зайве рівняння: (слайд 12)
5х + 1 = 3; 5 - 0,2х = 0,2х + 5; -2х =4х + 8; 2х - 3у = 9
– 2х - 3у = 9 – рівняння, яке містить дві змінні, тобто рівняння з двома змінними.
Учитель: Наведіть приклади інших рівнянь з двома змінними.
Учитель: Виключіть зайве рівняння: (слайд 13)
5х + 2у = 10; -7х + у = 5; х2 + у2 = 20; х + у = 2.
Учитель: Запишіть 5х + 2у = 10; -7х + у = 5; х + у = 2. Як вони складені?
Рівняння виду ах + bу = с, де а, b і с — деякі числа, називається лінійним рівнянням з двома змінними х і у. Якщо коефіцієнти при змінних х і у не дорівнюють нуль, то таке рівняння називають рівнянням першого степеня з двома змінними.
Розв’язком рівняння з двома змінними називається пара чисел х і у, при яких рівняння перетворюється в правильну рівність. Розв’язок записують у дужках парою чисел. На першому місці пишуть значення х, на другому – значення у.
Кожне рівняння першого степеня з двома змінними має безліч розв’язків.
Щоб розв’язати рівняння з двома змінними, обирають довільне значення однієї змінної, підставляють його замість цієї змінної у рівняння і розв’язують одержане рівняння відносно другої змінної.
Рівносильними називаються рівняння, що мають одні й ті ж рішення або їх не мають.
Прийом аналогії: (роздатковий матеріал) (слайд 15)
Рівняння з однією змінною |
Рівняння з двома змінними |
|
|
Рівність, що містить невідоме число, позначене буквою (змінна) |
Рівність, що містить два невідомих числа, позначених буквою (змінні) |
Лінійне рівняння – це рівняння виду , де – деякі числа, а – змінна. |
Лінійне рівняння з двома змінними – це рівняння виду ах + bу = с, де а, b і с — деякі числа, а – змінні. |
Корінь рівняння із першою змінною — значення змінної, що перетворює рівняння на правильну рівність |
Розв’язок рівняння із двома змінними — впорядкована пара чисел , за яких рівняння обертається на правильну рівність |
Мають однакові властивості рівнянь |
Щоб знайти розв'язок рівняння із двома змінними, можна підставити в рівняння довільне значення одної змінної і, розв’язавши одержане рівняння, знайти значення іншої змінної.
4. Хвилинка розвантаження (слайди 16-29)
Пограємо в гру «Карлики і велетні». На екрані будуть з’являтися рівняння. Якщо воно лінійне з двома змінними ви встаєте, якщо ні, то сидите.
; ; у = 5у 65; ; х + 125 = 3х 18х; ; ; ; ;
;
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Виконання усних вправ
Виконання письмових вправ
1. Виразіть із рівняння змінну через змінну . Використовуючи утворену формулу, знайдіть три будь-які розв’язки рівняння:
1) ; 2) ; 3) ; 4) .
Скласти рівняння за заданим розв'язком. Робота в парах
Учитель: Що можна сказати про числа х і у? Які значення вони можуть приймати? Вирішіть задачу методом підбору.
Додатково. Серед розв’язків рівняння знайдіть таку пару, яка б складалась із двох однакових чисел.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Бліц-опитування за запитаннями:
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ