Конспект уроку на тему "Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні"

Про матеріал

Метою запропонованого конспекту є повторити, узагальнити, систематизувати знання здобувачів освіти про безсполучникове складне

речення, його структуру, смислові відношення між частинами складних

конструкцій, навчитися правильно ставити розділові знаки.

Перегляд файлу

Тема:  Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні

Мета:( формувати компетентності ) : предметні: поглибити знання учнів про безсполучникове складне речення, вміння розрізняти смислові відношення між частинами БСР на основі творів Т.Шевченка, уміння ставити розділові знаки в складних реченнях та інтонувати їх; ключові: розвивати пам’ять, мислення, вміння виділяти головне; комінікативні: збагачувати словниковий запас учнів, уміння використовувати БСР у власних висловлюваннях; інформаційні: навички роботи з текстами; загальнокультурні: виховувати почуття національної самосвідомості, духовної культури, поваги до поетичної спадщини Кобзаря.

Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.

Форми роботи: групова, індивідуальна.

Міжпредметні зв’язки: українська література, хімія, історія України.

Обладнання: підручник української мови, роздатковий матеріал, мультимедійна презентація, опорні схеми.

Випереджувальне завдання: в поезіях Т.Шевченка, в підручниках історії України, хімії знайти безсполучникові складні речення та виписати їх у зошити.

 

Перебіг уроку

І. Організація класу до роботи. Нагадування правил нашого уроку:

- не соромтеся висловлювати власну думку;

 - будьте активними;

- будьте творчими;

 - не бійтеся помилок, адже знання здобуваються тільки шляхом спроб і помилок; головне – вчасно її помітити й виправити

 - співпрацюйте з однокласниками.        (2хв)

ІІ. Перевірка домашнього завдання:  (5 хв)

  • Вдома ви працювали самостійно, повторювали розділові знаки в БСР, а також виконали завдання – знаходили  БСР у підручниках хімії, історії України, а також у творах Т.Шевченка. Прочитайте,  будь ласка, речення, виписані вами.
  •  Зробіть висновок, у яких стилях найчастіше використовуються БСР?
  • Які ознаки притаманні БСР?

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок учнів:     (7 хв)    

  1.  Індивідуальні завдання.  

Біля дошки 3 учні виконують синтаксичний розбір складносурядних речень (за картками)

Картка № 1

Час був пізній, але в садку голосно співали невгамовні пташки.

Картка № 2

Мати тоді сита, коли діти не голодні.

Картка № 3

Раптом вовк насторожився: йому почулися постріли.

 

  1. Робота з класом.
  • Робота в групах.

Ми з вами вивчаємо розділ, який має назву «синтаксис», і вже знаємо всі види складних речень.  У нас у класі об’єднано 3 групи, кожну очолює спікер-мовознавець, який, виявляючи власну активність, одночасно організовує всю групу для вирішення поставлених завдань Пропоную вам виконати інтерактивну вправу «Збери пазли».  Першій групі  необхідно вибрати ознаки, які притаманні складносурядному реченню, другій групі – вибрати ознаки складнопідрядного речення, а третій – ознаки безсполучникового.

 

Перевірка роботи учнів біля дошки.

 

  • Узагальнювальна бесіда.
  • Ми з вами вивчили ознаки БСР, знаємо, які смислові відношення існують між частинами речення?
  • З якими складними  реченнями співвідносні БСР?
  • Які частини можуть бути в БСР?
  • Що відіграє важливу роль у БСР?
  1. Робота в групах:
  • Тепер продовжимо нашу роботу в групах для вирішення нового завдання – нам необхідно згадати, які розділові знаки ставляться в БСР.
  • Отже, перша група отримує завдання – з’ясувати, коли ставиться кома та крапка з комою між частинами БСР.

2-га група – коли ставиться двокрапка між частинами БСР?

3-тя група – тире між частинами БСР.

 

Огляд мультимедійної презентації.  (2 хв)

 

IV.  Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності  ( 1 хв)

Створення ситуації успіху.

Кожна людина прагне досягти успіху в житті. Щоб її мрія здійснилася, важливо зрозуміти, від чого це залежить. Тому звернімося до народної мудрості, вміщеної в нашому епіграфі: «Люби справу – майстром будеш».

Стати майстром, бути потрібним людям, мати задоволення від своєї праці – це достойна доля для людини, і сьогодні ми продовжимо вчитися мислити, спостерігати на основі творчості Т.Шевченка. Ми повинні прислухатися до Кобзаревого слова, яким він промовляє до нас, українців, до нашої національної свідомості, до нашої честі й гідності.

Отже, запишемо число, класна робота, тему та епіграф нашого уроку. Я бажаю вам успіху в засвоєнні знань і сподіваюся, що наша спільна робота на уроці буде плідною.

 Мета нашого уроку – закріпити набуті знання про безсполучникове складне речення, навчитися правильно ставити розділові знаки й обгрунтовувати їх із допомогою вивчених правил.  Знання, здобуті на уроці, ви зможете застосувати при написанні ДПА, а також ЗНО.

 

V. Формування вмінь і навичок.

  Вправи для вироблення практичних навичок.

  1. Пояснювальний диктант:  обгрунтувати інтонацію, смислові відношення  та розділові знаки   ( 6 хв)

По діброві вітер віє, гуляє по полю, край дороги гне тополю до самого долу. Защебетав соловейко – пішла луна гаєм. Дивлюсь,  аж світає, край неба палає. Не русалонька блукає – то дівчина ходить. Реве та стогне Дніпр широкий, сердитий вітер завива, додолу верби гне високі, горами хвили підійма.  Не завидуй багатому: багатий не знає ні приязні, ні любові – він все те наймає.

 

  1. Хвилинка відвертості (роздумів): (2 хв)
  • Що, на думку Т.Шевченка, робить людину щасливою? Знайдіть речення в нашому диктанті, де Т.Шевченко про це розміркувує.

                   

  1. Вправи за підручником : п.21, вправа  290.          (7 хв)

 

Фізкультхвилинка          (1-2 хв)

4.Творче конструювання: складіть речення.  (5 хв)

1.[       ] , [       ].                 3. [ умова ]  -   [      ].

(часова послідовність)

 

2.[       ]  :  [  причина ].    4. [       ]  -   [ наслідок ].

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

5. Тест-самоперевірка (5 хв)

1 Вкажіть безсполучникове складне речення:

А До Миколи не сій гречки й не стрижи овечки.

Б Коли квітень з водою, то травень з травою.

В Дощ упору – золото.

Г  Май холодний – рік хліборобний (З нар. творчості).

2. Вкажіть безсполучникове складне речення з однорідними простими:

А Багато снігу – багато хліба.

Б Де сніг буде – хліба прибуде, де вода розіллється – сіна набереться.

В Свій, не свій – на дорозі не стій.

Г Опеньки з’явилися – літо скінчилося (Нар. творчість). 

3 Визначте безсполучникове складне речення з неоднорідними простими:

А Щастя має ноги, біда має роги.

Б Ранні пташки росу п’ють, пізні слізки ллють.

В Щастя біжить, а нещастя летить.

Г  Не копай другому яму – сам упадеш (Нар. творчість).

4 Вкажіть смислові відношення між простими реченнями в поданому безсполучниковому складному:

 Без хазяїна двір плаче, без хазяйки – хата (Нар. творчість).

А Одночасність дій, явищ.

Б Часову послідовність дій, явищ.

В  Зіставлення (протиставлення) змісту одного речення зі змістом іншого.

5  Вкажіть смислові відношення між простими реченнями в поданому безсполучниковому складному:

  Дивлюсь у воду – місяць у воді сміється.

А Умовно-наслідкові.

Б Причиново-наслідкові.

В Часові.

6  Визначте, який розділовий знак пропущено в поданому безсполучниковому складному реченні:

Квітень виправдовував свою назву весело гомоніли струмки, сніг розтанув, у полях зазеленіла озимина, горбила чорну спину блискуча рілля, і справжні озера голубіли у видолинках (Ю. Збанацький).

А Двокрапку.

Б Крапку з комою.

В Тире.

Г Кому.

7  Вкажіть, у якому безсполучниковому складному реченні замість коми слід поставити двокрапку.

А Посієш вчасно вродить рясно.

Б Шануватимеш  батька й неньку буде скрізь гладенько.

В Старі люди кажуть два хитрих мудрого не переважать.

Г . Будеш сіяти з сумом вродить печаль.

8  Вкажіть, у якому безсполучниковому складному реченні замість коми слід поставити тире:

А Всі дівчата були тільки в червоних кибалках, одна Мотря прийшла в квітах та в стрічках.

Б Сонце світило на київські гори; золоті верхи сяяли й неначе горіли.

В Кругом Києва в долині зеленів густий ліс, синів за Дніпром, ніби повитий сизим туманом, бір…

Г Проскурниця посадила Мелашку вечеряти, вона й ложки не вмочила

(З тв. І. Нечуя-Левицького). 

 

Перевірка виконання тесту. Коментування складних випадків. Робота над помилками.

 

VI. Підсумок уроку. (2 хв)

  1. Оцінювання відповідей учнів.

 

  • Рефлексія. Складання квіток-символів  українського народу.
  • Сьогодні на уроці я навчився.....
  • Найбільш складним мені було...
  • Найкраще мені вдалося....
  • Знання, засвоєні на уроці, я зможу застосувати....

Заключне  слово вчителя.

       На сьогоднішньому уроці ми, діти, систематизували знання про БС складне речення, смислові відношення між частинами – реченнями у БС складному реченні, про розділові знаки у БС реченні на основі творів Тараса Шевченка. Поезія Великого Кобзаря вся перейнята духом запорозької минувшини, але спроєктована вона в сучасність: автор промовляє до національної свідомості нині сущих українців, до їхньої честі й гідності. Ми повинні прислухатися до Шевченкового слова, повинні берегти пісню, думу, бо це жива історична пам’ять. Маючи такі скарби, українська нація не може загинути. Тому я хочу завершити урок пророчими Шевченковими словами:

                  Наша дума, наша пісня

                     Не вмре, не загине...

              От де, люде, наша слава,

                     Слава України!

 

 

VII. Домашнє завдання: підготуватися до написання контрольного диктанту, повторити п.17 – 21, написати есе «Кобзар і наше сьогоднення»

 

 

 

                                                                                                                                                                         

               

 

 

 

 

docx
Додано
31 березня 2023
Переглядів
318
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку