Експрес-подорож до країни "Українське слово"

Про матеріал

Дана розробка може стати вчителю в нагоді під час проведення предметного тижня з української мови та літератури.

Перегляд файлу

Позакласний захід.

Літературний експрес  «Подорож до країни  «УКРАЇНСЬКЕ СЛОВО».

Мета: розвивати навички застосування отриманих знань на практиці в нестандартній ситуації, пізнавальні та пошукові інтереси школярів; сприяти формуванню мовної компетентності; виховувати любов до рідного слова.

Ведучий-провідник експрес-потягу:

Добрий день, шановні друзі!

Ми зустрілись в тіснім крузі

Слухать диво калинове —

Рідне українське слово.

Час розпочати наше свято-подорож до країни  «УКРАЇНСЬКЕ СЛОВО».

Щасливі ми, що народилися й живемо на такій чудовій, мальовничій землі — в нашій славній Україні. І де б ми не були, хвилюємося до сліз, зачувши рідне слово, нашу мову солов'їну.

Лунають фанфари. У супроводі охоронців входить Королева Мова. Охорон­ці в руках тримають палиці-піки з розділовими знаками - ! та ?

Королева Мова

Вас вітає королева МОВА

Я  живу в країні «УКРАЇНСЬКЕ СЛОВО»,

В подорож усіх вас кличу,

Успіхів вам, друзі, зичу!

                     Але зможете ви по країні подорожувати,

                     якщо загадки моїх охоронців зумієте відгадати!

1-й охоронець

Маленька, менша від мачини,
Ні з ким не стану на борню.
А при читанні, коли треба,
Й людини мову я спиню
Що це таке? (КРАПКА)

2-й охоронець

Злита з хвостиком ця крапка,
Невелика, власне, лапка.
Робить паузу, всім знайома.
Як вона зоветься? (КОМА)
1-й охоронець

Він після речення, цитати
Вмостився, схожий на гачок
Всіх нас примушує питати
А сам ні пари з вуст — мовчок. (ЗНАК ПИТАННЯ)
2-й охоронець (гордо посміхаючись)

Молодці! Так, це я!

Що за знак - стрункий як спис.
Він над крапкою завис.
Спонука до поклику,
Хто ж бо він? (ЗНАК ОКЛИКУ)
1-й охоронець (радо плескає в долоні)

- Правильно, а це я!

 

Королева Мова:

Ну що ж, ви справились із завданням! І остання загадка від мене:

 

           Є в ній вогонь калини, дзвін струмків,

Солодкий щебет ранніх солов'їв,

Твоя, дитино, пісня колискова

І материнське тепле й ніжне слово.

(МОВА)

Королева Мова. Молодці! І про мене відгадали! Щасливої вам подорожі країною «Українське слово».

 (Звучить куплет сучасної пісні “Антитіла – “Їдем. Їдем.”)

Ведуча-провідниця експрес-потягу:

  • А подорожуючи, ви виконаєте завдання, які для вас приготувала Королева Мова. Ось перед вами маршрут нашої подорожі.

(На дошці розміщено плакат: Мова — Українознавство — Відпочинок — Література — Ерудит – Школа )

Ведучий - МАШИНІСТ ПОТЯГУ:

  • Розпочнемо подорож зі станції «Школа», на неї ж і повернемося в кінці мандрівки.

В дорогу, любителі мови! Успіхів вам!

Станція «Мова». Завдання: розповісти вірші, про мову, які ви підготували заздалегідь. Конкурс на кращого читача.

І команда

1-й учень

В моїй милій Україні, мова — солов’їна,
І цей скарб передаємо від батька до сина,
Від матусі — до донечки, від бабці — до внуці,
Від квіток — до бджілки на зеленій луці…

2-й учень

Рід наш давній, український. Мова — квітка роду,
Чиста, світла, соковита, як нектар із плоду!
Пахне сонцем, пахне житом, диво-колосками,
Вишнями і грушами, стиглими садами….

3-й учень

Нею мама нам співала перші колисанки,
Хрестом долю вишивала з вечора до ранку.
Заплітала у косички стрічки волошкові,
Щоби мови не цурались і жили в любові…

4-й учень

Нею бабця все молилась, Бога прославляла
Хліб місила, усміхалась… і поклони клала.
Мова — серце України. В ній є наша сила!
В кожнім слові — код таємний. То є наші крила…

5-й учень

Кожне слово як пацьорка, а разом — намисто…
Знаєм мову — будем жити! Вчіться, товариство!

ІІ команда

1-й учень

Наша мова українська —
Мова колискових,
Вся уквітчана, барвиста,
Море слів казкових!
2-й учень

Наче стрічки у віночку,
Стелиться в ній рима.
Бережи її, синочку,
Доки серце щире!
3-й учень

Хай летить вона піснями,
Що співає доня,
І звучить під вівтарями,
Як єднає доля…
4-й учень

Хай вогонь у ній зростає,
Слово — також зброя.
Вона у серці, відчуваєш?
З нею знаю, хто я!

5-й учень

Мова — державна перлина,

Нею завжди дорожіть:

Без мови немає країни —

Мову, як матір, любіть!

 

Ведуча. Експрес минув станцію «Мова».

Ведучий. Наступна станція «Українознавство»

Ведуча.

- Зараз перевіримо, що ви знаєте про український віночок?

Ведучий.

- Люди вірили в силу стрічок. Стрічки — обереги волосся від чужих людей. Відмірялися вони за довжиною дівочої коси й відрізалися трохи нижче коси, щоб її сховати.

Ведуча.

- Питання командам, відповідаєте по черзі.

Ведучий.

 - Найпершу у віночку посередині — в'яжуть світло-брунатну стрічку. Це символ… (землі-годувальниці).

Ведуча.

- Пообіч від брунатної стрічки — жовті, символ … (сонця).

Ведучий.

- За жовтими стрічками в'яжуться світло-зелені стрічки, символ …(краси й молодості).

Ведуча.

- За світло-зеленими в'яжуться блакитні (символ неба).

Ведучий.

- За блакитними в'яжуться сині (символ води).

Ведуча.

- Далі в'яжуть жовтогарячу стрічку (символ хліба).

Ведучий.

- Потім в'яжуть фіолетову (символ мудрості).

Ведуча.

- Наступна стрічка — малинова (символ душевності, щирості).

Ведучий.

- Після малинової стрічки в'язали рожеву (символ до­статку).

 Ведуча.

- В'язали до строю й білу стрічку, але тоді, коли кін­ці її були розшиті сріблом і золотом. На лівому кінці вишивали сонце, а на правому — місяць. Якщо стрічка не була вишита, то її не пов'язу­вали: така стрічка символізувала …(пам'ять про померлих).

 Ведучий.

-  Пов'язували до вінка й червону стрічку, а якщо до він­ка вплітали мак, це було звертанням до (кохання й магічності).

Ведуча. Питання для всіх

- Усього існувало на Україні …(сімдесят сім видів віночків).

Ведучий.

- Молодці! А зараз станція «Відпочинок»

Ведуча.

Зараз проведемо гру.

Зіграти хочеться мені

З тобою, друже, в «Так чи ні?»

Тобі питання задаю,

Готуй же відповідь свою.

Відповідай, коли мастак,

Єдиним словом. (Так чи ні)

Ведучий.

Скажи, співає сом пісні?

Не гайся з відповіддю. (Ні)

Ведуча.

Чи вміє плавати гусак?

Ну що на це ти скажеш ? (Так)

Ведучий.

Чи може стати у вогні

Вода холодним льодом? (Ні)

Ведуча.

Скажи мені, червоний мак

В січневу пору квітне? (Ні)

Ведучий.

А крокодили на сосні

Свої будують гнізда? (Ні)

Ведуча.

Чи може вище гір літак

У вишину злетіти? (Так)

Ведучий.

Узори пишні на вікні

Мороз малює взимку? (Так)

Ведуча.

Чи правда, друже мій, що рак

Коли повзе, то задки? (Так)

Ведучий.

Якщо не їстиме три дні,

Верблюд ходити зможе? (Так)

Ведуча.

Коли розсердиться їжак,

Слона він зможе вбити? (Ні)

Ведучий.

Ріка біжить у далині,

Чи є у неї ноги? (Ні)

Ведуча.

А чи буває сон у сні,

Чекаю відповіді. (Так)

Ведучий.

А під кінець скажи мені,

Цікава гра у «Так чи ні»?

Ведуча.

Рухаємося далі. Станція «Літературна». Конкурс знавців приказок та прислів’їв про мову. Продовжіть речення:

  • Хто мови своєї цурається, хай сам себе ….(стидається).
  • Птицю пізнати по пір'ю, а …(людину по мові).
  • Рідна мова - не полова: її за вітром… (не розвієш).
  • Більше діла — менше …(слів).
  • Будь господарем своєму… (слову).
  • Мовивши слово, треба бути йому… (паном).
  • Слово — не горобець, вилетить — ….(не спіймаєш).
  • Від теплого слова і лід …(розмерзається)
  • Добрим словом мур проб'єш, а лихим і в двері …(не ввійдеш)
  • З пісні слова не викидають і свого …(не вставляють)
  • Не кидай слів …(на вітер).

Ведуча.

Рухаємося далі. Наступна станція «Ерудит»

 А я хочу запропонувати виконати вам такі завдання (роздає командам картки):

 

 

 

 

 

Ведучий:  Експрес минув станцію «Ерудит» і наближається до станції «Школа». Ось і закінчилась наша подорож.

Станція «Школа»

1-й Охоронець Королеви

Рідна мова в рідній школі!

Що бринить нам чарівніш?

Що нам ближче, і миліш,

І дорожче в час недолі?!

Рідна мова! Рідна мова!

Що в єдине нас злива?

Перші матері слова,

2-й Охоронець Королеви

Перша пісня колискова.

Як розлучимось з тобою,

Як забудем голос твій

І в вітчизні дорогій

Говоритимем чужою?!

В кому думка прагне слова,

Хто в майбутнім хоче жить,

Той всім серцем закричить: —

В рідній школі рідна мова!

Королева Мова.

За мелодійність і красу звучання мене, українську мову, назива­ють барвистою. Поети у віршах оспівують красу рідної мови. Якими ж словами поети називають українську мову, давайте згадаємо?

Учні (учні по черзі з кожної команди називають)

Ніжна, мила, світанкова,

Ясна, чиста, колискова,

Мелодійна, дзвінкотюча,

Дивна, радісна, співуча,

Лагідна, жива, казкова,

Красна, чарівна, шовкова,

Найдорожча, добра, власна,

Мудра, сонячна, прекрасна,

Солов'їна, барвінкова,

Українська моя мова.

Королева Мова.

- Мені сподобалося ваше свято-подорож. А вам? Сьогодні не було переможених – ви всі переможці, бо добре знаєте українську мову. Любіть і вивчайте й надалі рідну мову. Бажаю вам успіхів!

 

doc
Додано
31 березня 2023
Переглядів
244
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку