Тема: Розвиток музики і розвиток образу.
Мета:
навчальна - повторно ознайомити дітей з творчістю Е. Гріга; визначити особливості будови музики; поглибити поняття будови (форми) музики та його значення.
розвиваюча - розвивати музично-творчі здібності дітей; розвивати природну музичність дітей; розвивати вокально-хорові, слухацькі та виконавські навички.
виховна - виховувати інтерес та любов до музики; виховувати художні смаки; виховувати інтерес до творчості композитора Е. Гріга.
Обладнання: магнітофон, диск з фонограмами, портрети композиторів, ілюстрації до музичних творів.
План
Тема: Розвиток музики і розвиток образу.
Мета:
навчальна - повторно ознайомити дітей з творчістю Е. Гріга; визначити особливості будови музики; поглибити поняття будови (форми) музики та його значення.
розвиваюча - розвивати музично-творчі здібності дітей; розвивати природну музичність дітей; розвивати вокально-хорові, слухацькі та виконавські навички.
виховна - виховувати інтерес та любов до музики; виховувати художні смаки; виховувати інтерес до творчості композитора Е. Гріга.
Обладнання: магнітофон, диск з фонограмами, портрети композиторів, ілюстрації до музичних творів.
План
Хід уроку:
Доброго дня , діти!
Ось дзвінок сигнал нам дав,
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Наш урок розпочинаймо.
Отже, сьогодні ми продовжимо аналізувати музичні твори, в яких композитор використав різноманітні прийоми розвитку музики для створення яскравого музичного образу. Ви вже знаєте ці прийоми. Серед них: виконавські, симфонічні, жанрові, динамічні, темпові, ладові та темброві.
На уроках музики вже звучали твори норвезького композитора Едварда Гріга. Пригадайте які саме? ( Симфонічні п’єси « Ранок » і «Весільний день у Трольхаугені», « Навесні».) Сьогодні ми з вами прослухаємо п’су , яка має назву « В печері гірського короля. »
ІІ. Слухання музики:
Едвард Гріг народився 15 червня 1843 року в Бергені, в сім'ї нащадка шотландського купця. Батько Едварда, Олександр Гріг, займав посаду британського консула в Бергені, мати, Гесіна Хагеруп, була піаністкою, закінчила Гамбурзьку консерваторію, куди зазвичай брали тільки чоловіків. Едварда, його брата і трьох сестер з дитинства навчали музиці, як було прийнято в заможних сім'ях. Вперше майбутній композитор сів за піаніно в чотири роки. У віці десяти років Гріг був відправлений у загальноосвітню школу. Проте його інтереси лежали зовсім в іншій області, крім того, незалежний характер хлопчика часто штовхав його на обман вчителів.
У дванадцять років Едвард Гріг вже складав власну музику.
Одним з найбільш знаменитих творів Гріга і до цього дня вважається друга сюїта - «Пер Гюнт», до якої увійшли п'єси:«Скарга Інгрід»,«Арабський танець»,«Повернення Пера Гюнта на батьківщину »,« Пісня Сольвейг ».
Пісні Гріга, яких налічується понад 240, написані здебільшого для дружини композитора Ніни Гагеруп, чудової співачки, яка іноді виступала із чоловіком у концертах.
Протягом декількох років Едвард Гріг гастролював у Франції, Англії, Німеччині, Польщі й Угорщині і втішався великою повагою як за кордоном, так і в рідній країні. У 1888 він зустрівся у Лейпцигу з П.І. Чайковським, який високо оцінив його музику. Гріг став почесним доктором Кембриджського і Оксфордського університетів; був обраний у члени Інституту Франції й Берлінської академії. В 1898 Гріг організував у Бергені перший Норвезький музичний фестиваль, що мав великий успіх.
Гріг опублікував 637 пісень та романсів. Посмертно видано ще близько двадцяти п'єс Гріга. Композитор виявляв інтерес до скандинавської літератури, і особливо до літератури рідного краю.
Едвард Гріг помер у рідному місті - Бергені - 4 вересня 1907 року в Норвегії. Композитор похований в одній могилі з дружиною Ніною Хагеруп.
Щоб розвинути знання про форми музики ми звернемося до п’єси видатного Едварда Гріга « В печері гірського короля ».
Е.Гріг жив у містечку Трольхаугені. Ця назва означає пагорб тролів. Ельфи, тролі, гноми є персонажами норвезьких народних казок. Саме їх образи втілені у п’єсі. Усі вони живуть у горах.
Їх король сидить на троні в печері. А навколо нього розважаються фантастичні істоти. Композитор створив яскраву картину стрімкого танцю казкових персонажів.
У прослуханому уривкові ми відчули один яскраво виражений настрій, тому він має одночастинну форму.
Зараз ми послухаємо п’єсу ще раз, ви закриєте очі і спробуєте собі щось уявити. Після прослуховування кожен розкаже і опише картину, яку уявлявили .
(Розповідь учнів)
Сьогодні ми дізналися про розвиток музики і розвиток образу на прикладі твору Едварда Гріга « У печері гірського короля.»
ІІІ. Хоровий спів.
Давайте з вами заспіваємо пісню „ Верховино, світку ти наш ” . Який прийом розвитку використав композитор? ( жанровий). У ній висловлена безмежна любов до рідного краю, оспівана неповторна краса природи Прикарпаття. Широкий протяжний заспів чергується зі швидкою коломийкою.
Сьогодні ми з вами розучимо українську народну пісню « Грицю, Грицю до роботи ». Сама пісня « Грицю, Грицю до роботи » - жартівлива розповідь про ледачого Гриця. Робити не хоче, а як їсти, то він перший. Композитор може використовувати різноманітні прийоми, щоб сприяти розвитку образу, який втілений у музичному творі. Прикладом цього і є українська народна пісня „ Грицю , Грицю, до роботи ”.
4. Аналіз виражальних засобів.
А тепер скажіть:
Пісня „Грицю, Грицю, до роботи” – жартівлива розповідь про ледачого Гриця. Робити не хоче, а як їсти, то він – перший. Створенню саме такого образу сприяє темповий, динамічний, виконавський прийоми розвитку. Чи буває в житті так, як у цій пісні? Так. Це життєвий образ. Народ навіть вигадав прислів’я про ледарів. Наприклад, „Як їв – то впрів, як робив – то змерз”.
5. Вивчення пісні
1. «Грицю, Грицю, до роботи!» -
В Гриця порвані чоботи.
«Грицю, Грицю, до телят!» -
В Гриця ніженьки болять.
2. «Грицю, Грицю, молотити!» -
Гриць нездужає робити.
«Грицю, Грицю, врубай дров!» -
А Грицько щось нездоров.
3. «Грицю, Грицю, роби хліб!» -
«Кахи, кахи! Щось охрип».
«Грицю, Грицю, іди їсти!»
«Ой, чекайте! Де б то сісти?»
1