Розробка уроку №2 з музичного мистецтва для 5-го класу на тему "Мова музики"

Про матеріал

Дана розробка уроку разом з презентацією пропонується до уваги вчителів, що викладають музичне мистецтво у 5-му класі. Цей матеріал допоможе провести урок музичного мистецтва за підручником Л.Масол.

Перегляд файлу

УРОК 2

 

Тема. Мова музики.

 

Мета. Ознайомити учнів з засобами музичної виразності – поняттями «мелодія», «гармонія», «лад», «динаміка», «темп», їхньою роллю у створенні музичного образу, ознайомити з творчістю П.І.Чайковського на прикладі інструментальних п’єс «Італійська пісенька» та «Старовинна французька пісенька» з фортепіанного циклу «Дитячий альбом».

Розвивати вміння учнів надавати характеристику засобам виразності музичного твору: мелодії, гармонії та ладу, динаміки, темпу, продовжувати розвивати вміння уважно слухати музику та висловлювати власні музичні враження. Розвивати навички виконання пісні під супровід фонограми.

Виховувати ціннісне ставлення до музичного мистецтва та інтерес до класичної музики.

 

Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.

 

Твори, що вивчаються на уроці:

       П.Чайковський «Італійська пісенька», «Старовинна французька пісенька»,

       «Золота зіронька». Сл. та муз. Н.Май.

 

Хід уроку

 

 

І. Вступна частина.

      Музичне вітання.

      Організаційний момент.

      Актуалізація опорних знань (Слайд 3)

1.Пригадайте автора та назву музичного твору, прослуханого на минулому уроці.

2.Упорядковане чергування музичних звуків – це…

3.Назвіть музичний інструмент

4. Звукове втілення музичної думки, носій музичного змісту – це…

 

ІІ. Основна частина.

 

1.Бесіда про засоби музичної виразності.

(Слайд 4) Пригадайте, які ви знаєте елементи музичної мови?

Головним виражальним засобом музики є звук. Саме музичний звук відрізняється від будь-якого іншого звучання чи шуму. Він є обробленим, тобто фіксованим за висотою та тривалістю. Звуки створюють мелодію музичного твору.

Розгляньмо деякі засоби виразності, за допомогою яких композитор створює музику.

(Слайд 5) Попрацюйте з підручником та випишіть у зошит визначення засобів музичної виразності.

Мелодія у творі є найголовнішою, саме вона визначає всі інші засоби виразності. Мелодія зазвичай має супровід. Хоча в народних піснях, танцях, танцях вона буває без супроводу. Від характеру мелодії залежить музичний образ твору.

Гармонія – одночасне звучання декількох звуків, це співзвуччя. Композитор об’єднує звуки у гармонію, яка супроводжує мелодію. Гармонія робить музику приємною на слух, милозвучною. До одного звука приєднуються інші, утворюючи цілі акорди (декілька звуків, які звучать одночасно).

Разом з мелодією «живе» лад, без нього вона не могла б існувати.

Лад – це система зв’язків між музичними звуками. Звуки, які входять до нього, називають ступенями ладу. Найпопулярніші лади мають сім звуків, серед них найбільш уживаними є мажорний та мінорний.

Музика може «рухатися» в різних темпах. Пригадайте, як рухаються різні види транспорту. Наприклад, машина, поїзд, літак, метро, велосипед, човен або корабель рухаються з різною швидкістю. Музика також має певну швидкість звучання.

(Слайд 6) Із початку 18 століття встановилися такі темпи: віваче – жваво, анданте – спокійно, модерато – помірно, стримано, адажіо – повільно. У сучасному мистецтві їх значно більше.

У музиці є ще один засіб виразності, який допомагає композитору передати настрій і характер свого твору. Якщо той самий твір виконати спочатку тихо, а потім гучно, то зміниться характер музики. Автор музичного твору завжди відчуває, де і коли слід змінити силу звучання.

(Слайд 7) Зміна сили звучання – це динаміка. Це ще один засіб виразності, який допомагає композитору передати настрій і характер музики. (Записати визначення в зошит)

(Слайд 8) В перекладі з грецької мови динаміка означає «сила». Мелодія може звучати тихо, тобто піано, або гучно – форте, не дуже тихо – мецо піано, або не дуже голосно – мецо форте, дуже тихо – піанісімо, або дуже голосно – фортісімо. Гучність звука завжди залежить від сили звучання. Виконавець музики може змінити гучність звучання за допомогою техніки гри.

 

2. Знайомство з творчістю композитора (Робота з підручником, ст.18).

 

3.Музичне сприймання. (Слайд 9, 10) За своє життя П.Чайковський багато подорожував. Він відвідував Італію, Німеччину, Францію, Чехію і, навіть – Америку. І скрізь, де він був, композитор слухав і записував народні пісні. Так у «Дитячому альбомі» з’явилися: «Італійська пісенька», «Неаполітанська пісенька», «Старовинна французька пісенька», «Німецька пісенька». Прослухайте дві п’єси П.Чайковський з фортепіанному циклу «Дитячий альбом»: «Італійська пісенька» та «Старовинна французька пісенька». Порівняйте твори та простежте за елементами музичної мови.

 

 

 

4.Аналіз музичного твору.

За допомогою яких елементів музичної мови П.Чайковський створює виразні образи в п’єсах з «Дитячого альбому»? Результати обговорення узагальніть у зошиті в вигляді таблиці.

Мелодія ?

Ритм ?

Лад ?

Динаміка ?

Темп ?

 

5.Виконання творчого завдання (Слайд 11).

Розгляньте картину М.Чюрльоніса «Істина». Спробуйте уявити музику, яку хотів би передати художник. Визначте її характер, ритм, темп, динаміку, лад.

 

6.Розспівування. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу (за вибором учителя).

 

7.Продовження розучування пісні.

«Золота зіронька». Муз. і сл. Н.Май. (Слайд 12-15)

Розучування другого куплету пісні. Виконання окремих складних елементів мелодії пісні з ритмічним супроводом. Відпрацювання засобів виразності пісні: нюансів, відтінків, характеру тощо. Виконання пісні під фонограмний супровід.

 

8.Виконання творчого завдання.

Зверніть увагу на мелодію пісні. Пам’ятайте, що звуки об’єднуються в музичні фрази, між якими беремо дихання. Пригадайте, як позначаються короткі звуки П, довгі звуки І, а також пауза у звучанні Z. Виконайте приспів пісні ще раз з ритмічним супроводом – плесканням ритму пісні.

 

9.Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія. (Слайд 16)

 

  • Пригадайте основні властивості мажору і мінору. Наведіть приклади знайомих пісень.
  • Яке прізвище мали предки П.Чайковського? Звідки вони родом?
  • Об’єднання звуків, різних за висотою, що тяжіють один до одного - …
  • Музична думка, образний зміст якої виражений одним голосом - …

 

ІІІ. Домашнє завдання. (Слайд 17)

Вивчити слова пісні та динамічні відтінки.

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Балко Лідія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
11 березня 2018
Переглядів
2784
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку