Конспект уроку на тему: "Сапротрофні гриби"

Про матеріал
Конспект уроку на тему: "Сапротрофні гриби" Клас: 7 клас (НУШ) Підручник: Біологія 7 клас, редакція В. Соболь Мета уроку: Освітня: сформувати знання учнів про сапротрофні гриби, їх екологічне значення, особливості живлення та розмноження. Розвивальна: розвивати критичне мислення, вміння працювати з інформацією, робити висновки. Виховна: виховувати екологічну свідомість, інтерес до природи, бережливе ставлення до навколишнього середовища.
Перегляд файлу

УРОК: Сапротрофні гриби

Мета уроку:

  • Ознайомити учнів із особливостями будови, способами живлення, різноманітністю та пристосуваннями сапротрофних грибів.
  • Розвивати вміння аналізувати інформацію, робити висновки, застосовувати знання для пояснення явищ природи.
  • Виховувати дбайливе ставлення до природи.

Обладнання: презентація, зображення грибів, робочий аркуш, лабораторний посуд (для демонстрації процесу розкладу).

Тип уроку: комбінований (засвоєння нових знань і закріплення).


ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент (2 хв)

  • Привітання.
  • Перевірка готовності до уроку.
  • Ознайомлення з темою уроку.

II. Актуалізація опорних знань (5 хв)

Метод «Мозковий штурм»

  • Що таке гриби?
  • Які способи живлення притаманні грибам?
  • Що вам відомо про цвіль або плісняву?

III. Мотивація навчальної діяльності (3 хв)

Запитання для учнів:

  • Чому деякі гриби світяться?
  • Як гриби допомагають природі «прибирати» рештки?

Учитель: «Сьогодні ми дізнаємося, як гриби виконують роль природних санітарів і навіть стають хижаками».


IV. Вивчення нового матеріалу (25 хв)

  1. Що таке сапротрофні гриби? (10 хв)
    • Визначення сапротрофних грибів.
    • Процес розкладання органічних решток.
    • Приклади: дощовик, опеньки, аспергіли.

Визначення сапротрофних грибів

Сапротрофні гриби — це організми, які живляться органічними речовинами, що залишилися після загибелі рослин, тварин або утворилися в результаті їх життєдіяльності. Вони відіграють важливу екологічну роль, розкладаючи органічні залишки та забезпечуючи колообіг речовин у природі.

Процес розкладання органічних решток

  1. Виділення ферментів: Сапротрофи виділяють специфічні ферменти, які розщеплюють складні органічні сполуки (наприклад, білки, жири, вуглеводи) до простих речовин.\n
    • Приклад: ферменти розщеплюють целюлозу до простих цукрів.
  2. Засвоєння продуктів: Отримані прості речовини (глюкоза, амінокислоти) поглинаються клітинами грибів і використовуються для росту та розмноження.
  3. Мінералізація: Завдяки цьому процесу органічні речовини перетворюються на мінеральні елементи, доступні для інших організмів, наприклад, рослин.

Приклади сапротрофних грибів

  1. Дощовик (Lycoperdon):\n
    • Росте на ґрунті або залишках рослинної органіки.\n
    • Відомий своїми округлими плодоношеннями, які при дозріванні випускають спори.
  2. Опеньки (Armillaria):\n
    • Зустрічаються в лісах, живляться залишками деревини.\n
    • Можуть утворювати великі міцелії, які допомагають розкладати деревину.
  3. Аспергіли (Aspergillus):\n
    • Пліснявий гриб, який розвивається на харчових продуктах, ґрунті.\n
    • Відомий у промисловості завдяки своїм ферментам.

Підсумок

Сапротрофні гриби є ключовими компонентами екосистем, забезпечуючи утилізацію органічних залишків і формуючи поживні речовини для інших організмів. Їх діяльність підтримує родючість ґрунтів та екологічну рівновагу.

Демонстрація:
Зображення грибів, схема процесу розкладу.

  1. Цвілеві гриби (8 хв)
    • Що таке пліснява?
    • Основні представники: пеніцил, аспергіл.
    • Роль у виробництві антибіотиків.

Що таке пліснява?

Пліснява — це різновид грибів, які утворюють багатоклітинний міцелій у вигляді пухнастого чи порошистого нальоту на поверхнях органічних речовин. Вони розвиваються там, де є сприятливі умови, такі як висока вологість і достатня кількість органічних речовин. Пліснява є типовим представником сапротрофів і виконує важливу роль у природі, розкладаючи органіку.

Основні представники цвілевих грибів

  1. Пеніцил (Penicillium):
    • Група грибів, які часто зустрічаються на їжі (хліб, фрукти) та у ґрунті.
    • Мають характерний зелений або синьо-зелений колір.
    • У природі сприяють розкладанню органіки та утворенню гумусу.
  2. Аспергіл (Aspergillus):
    • Чорна або зелена пліснява, яка часто утворюється на зернах, фруктах або овочах.
    • Відомий своєю здатністю синтезувати ферменти (наприклад, амілазу) для розщеплення крохмалю.

Роль у виробництві антибіотиків

  • Найвідоміший приклад пліснявого гриба — Penicillium notatum, з якого отримали пеніцилін, перший антибіотик у світі. Його відкрив Олександр Флемінг у 1928 році.
  • Завдяки пеніциліну вдалося врятувати мільйони життів, оскільки він ефективний проти багатьох бактеріальних інфекцій.
  • Інші гриби роду Penicillium використовують у виробництві лікарських препаратів, ферментів та навіть харчових продуктів (сирів із пліснявою).

Таким чином, цвілеві гриби не лише беруть участь у розкладанні органіки, а й мають величезне практичне значення в медицині та харчовій промисловості.

Запитання для обговорення:

  • Як ці гриби впливають на продукти харчування?
  • Чому антибіотики важливі для медицини?
  1. Пристосування до хижацтва (7 хв)
    • Ловильні апарати: клейкі гіфи, петлі.
    • Приклади хижих грибів: артроботрис, зоопагус.

Демонстрація:
Ілюстрація гриба, що вполював нематоду.


V. Закріплення знань (10 хв)

Робота з робочим аркушем

  • Вправа 1: Позначити етапи процесу розкладання органічних решток.
  • Вправа 2: Визначити представників грибів за описом.
  • Вправа 3: Запропонувати пояснення, чому гриби світяться.

Обговорення відповідей у парах.


VI. Рефлексія (3 хв)

  • Що вас найбільше здивувало сьогодні?
  • Як гриби впливають на природу і життя людини?

VII. Домашнє завдання (2 хв)

  • Опрацювати текст підручника, заповнити таблицю про роль грибів у природі.
  • Додаткове: знайти інформацію про біолюмінесцентні гриби.

РОБОЧИЙ АРКУШ

Тема: Сапротрофні гриби

  1.   Заповніть таблицю:

Вид гриба

Спосіб живлення

Приклади застосування в житті

Дощовик справжній

 

 

Пеніцил

 

 

Аспергіл

 

 

 

 

 

 

  1. Розшифруйте терміни:
  • Ловильна петля — …
  • Ризоїди — …
  1. Дайте відповіді на запитання:
  • Чому гриби виділяють ферменти?
  • Як гриби допомагають очищувати природу?
  1. Творче завдання:
  • Запропонуйте пояснення, чому біолюмінесцентні гриби світяться.

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
21 грудня
Переглядів
1
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку