Конспект уроку на тему: Технологія виготовлення м'якої ялинкової іграшки

Про матеріал
Яворівська забавка - це унікальне явище в народному мистецтві України, надбання якого з покоління в покоління передавалися, шліфувалися, а головне збереглися і розвиваються тепер. За яскравим мерехтінням червоних і зелених «вербівок», яворівські забавки безпомилково впізнаються серед тисячі інших. Саме тому, на уроках технологій, при виборі об’єкта м’якої іграшки, здобувачі освіти 5 класу (вчитель НикильУ.Є), проєктували її у стилі яворівської забавки. А на відкритому уроці, готуючись до захисту проєкту, юні рукодільниці вивчали історію розвитку яворівської забавки, ознайомились із творчими надбаннями сучасних майстрів цього мистецтва. Як презентацію результатів своєї діяльності, свої ялинкові іграшки використали, щоб прикрасити шкільну ялинку у «яворівському стилі».
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

КОНСПЕКТ  УРОКУ НА ТЕМУ:

 

Технологія виготовлення м’якої ялинкової іграшки

( урок № 5-6).

5 клас


Тема  Технологія виготовлення м’якої ялинкової іграшки

( урок № 5-6).

Мета:

  • удосконалювати навики учнів у виконанні ручних швів;
  • навчити організовувати робоче місце, дотримувати правил безпеки праці та санітарно-гігієнічних вимог;
  • виховувати охайність під час виконання роботи;
  • розвивати творче мислення, естетичні нахили учнів;
  • виховувати інтереси до відродження та збереження народних промислів,

почуття вірності до національних традицій.

Матеріали, обладнання, наочність:  виставкові полиці «Техніки вишивання», «Із бабусиної скрині»,  зразки виробів, презентація до уроку.

Тип уроку: урок вироблення та закріплення вмінь та навичок.

Хід уроку.

  1. Організаційний момент. Учитель. Усміхнімося одне одному, щоб урок пройшов у теплій атмосфері
  2. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

Мотивація навчально-трудової діяльності.

Учитель. Серед усіх технік вишивання, яких є в українській вишивці понад сто, ми з вами опрацювали техніку виконання декоративних швів. Використовуючи їх, ми вже виготовили декілька корисних і цікавих виробів. Це сувенірні гольнички, настінні підвіски для блокнота «сова», простенькі новорічні іграшки. Удосконалюючи свої навики, проявляючи творчі здібності, ви розкрили свій стиль.і тому вироби, які ми тут бачимо відрізняються своєю оригінальністю. кольористикою,технікою виконання. Ми сьогодні підготуємось до захисту проекту « М’яка пласка іграшка» і постараємось закінчити свої вироби. Тема нашого уроку: Технологія виготовлення м’якої ялинкової іграшк. ( слайд 1).

                    Яворівська земля, на якій ми з вами народились, прославилась своїми майстрами, котрі присвятили себе мистецтву ткацтва і вишивки, різьблення по дереву, мистецтву плетіння з соломи та рогози, гончарства. Про це свідчать їх справжні  шедеври, деякі з них ми тут бачимо. У музеях України, а також  в музеях країн Європи можна побачити виставки під назвою «Яворівський одяг», «Яворівська різьба», « Яворівські плетені вироби», «Яворівська забавка». І тому епіграфом до нашого уроку будуть слова: ( слайд 2)

Яворівська земля – то калина й верба,

Яворівські слова – це молитва моя,

Яворівського роду сіяє  зоря,

Яворівкою шита сорочка моя.

                      Яворівська забавка…., саме забавка, а не іграшка, оскільки походить від забавляти, бавити, заспокоювати. Іграшки, що майструються в основному з осики та прикрашають традиційним Яворівським розписом – «вербівкою». Всі малюнки, а це квіти, листочки виконуються у вигляді вербових гілок. Використовували три кольори: зелений, червоний, синій, а пізніше – жовтий. (слайд 3, 4)

                 4 листопада 2016 року в м. Яворові було зареєстровано унікальний рекорд – найдовший Яворівський розпис, довжиною 156 м. і висотою 2 м., розміщений на паркані (слайд 5).

                         Сьогодні Яворівська забавка виходить на всеукраїнську та міжнародну арену(слайд 6). Місцеві майстри – художники, Оксана Когут та Остап Сойка,  чи не єдині, які не тільки відродили це мистецтво, але й створили декілька авторських забавок. Великою популярністю користуються ялинкові прикраси у вигляді яворівської забавки.Тому не дивно, що ше в 2011 році цим майстрам надійшла пропозиція прикрашати ялинку у Ватикані, на площі св. Петра і для цього вони виготовили 250 різних ангелів і пташок. Як доповнення на львівському скляному заводі були замовлені скляні іграшки, розписані в жовто-червоно-зелених кольорах. «Краса неземна!», — згадувала  п. Оксана.

             В 2017 році забавками цих художників красувалась головна ялинка України на Софіївській площі ( слайд 7). Ось так виготовлялись декорації (слайд 8), які потім доповнювали ялинку для фотозони (слайди 9, 10).

  Ви всі побували біля центральної  ялинки у Львові і, напевно, зауважили, що вже декілька років поспіль  на ній також красуються яворівські забавки ( слайд 11).

III.Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

     Учитель. Розглядаючи ці забавки, мені прийшла така ідея: а що якщо виготовити аналогічну м’яку ялинкову іграшку, замінивши дерево на фетр, а намальований яворівський розпис вишити характерними кольорами, використовуючи різні шви. Тому для початку ми з вами почали виготовляти м’яку ялинкову іграшку – «яворівський коник».

IV.  Відтворення та узагальнення понять і засвоєння відповідної системи знань

  • Бесіда.

Учитель. Давайте пригадаємо (слайд 12):

  •  Яка послідовність виготовлення іграшки?
  • Що  таке ескізний рисунок?
  • Які матеріали необхідні для виготовлення іграшки?
  • Яка послідовність розкроювання?

Які інструменти необхідні для виготовлення іграшок? Щоб відповісти давайте розгадаємо загадки ( слайд 13).

  1. Ой, що то за диво таке гостре і тонке, а хвостик  як шило.
  2. Лежу – одна нога, іду – уже дві, а на ногах стою, то дві голови.
  3. Лежить свинка, а в неї поколена спинка.
  4. На пальці одному відро догори дном.

Для того, щоб повторити вивчені шви, давайте розгадаємо кросворд (слайди 14, 15).

Завдання. Розв'язування кросворда «Шви вишивання»

 

         По горизонталі

2. шов, який використовують для обметування петель швейного виробу та зрізів тканини.

3. Шов, назва якого походить від спеціальних круглих п’ялець

4. „Петельний” шов за призначенням ……

6. Шов „козлик”, виконаний різнокольоровими нитками у декілька рядків.

         По вертикалі

         1. Шов, складений із ряду косих стібків, які щільно прилягають один до одного.

         5. Шов, який із лицьового боку утворений рядом перехрещених стібків.

VI.Узагальнення і систематизація основних теоретичних положень і відповідних ідей.

  • Учитель. На наш незвичайний урок я запросила рукодільниць з нашої школи, які радо відгукнулись на пропозицію виготовити м’яку ялинкову іграшку за аналогом яворівської забавки. Я запрошую їх до захисту свого проекту.

 Іграшки вийшли на славу, тому я пропоную представити їх на районній виставці у номінації « Новорічна іграшка».

VII. Самостійне виконання учнями завдань під контролем і за допомогою вчителя.

Учитель. Ми з вами підійшли до найцікавішої частини уроку, до практичної. Керуючись послідовністю, яке завдання є сьогодні перед вами? (закінчити виготовлення іграшки, здійснити контроль якості виробу).

  Перед роботою , як завжди, давайте повторимо основні правила безпечної праці під час вишивання( слайд)

     Заповніть пропуски в реченнях.

1. Сидіти потрібно…………………

2. Світло повинно падати на тканину ………боку.

3.Перед вишиванням  ретельно ……………………

4. Інструменти і пристосування  зберігати у…….

5. Не можна  підносити голку близько до…………. .

6. Забороняється вколювати голку в ……………

7. Ножиці потрібно передавати……..

8.На робочому столі слід дотримуватись….

 Переходимо до практичної роботи.

На заключному етапі проектування давайте виконаємо економічне обґрунтування виробу, який виготовляли. ( слайд17)

 Для того,щоб оцінити актуальність та якість вашого виробу, я вирішила провести міні-маркетингові дослідження. (слайди18, 19)

         1. Як ви вважаєте, чи актуальні іграшки ручної роботи?

    А.Так, звісно.

    Б. Ні.

         2. Чи задоволені ви якістю роботи?

    А. Задоволена.

    Б. 50: 50.

    В. Могла бути й кращою.

         3. Чи подобається вам колір виробу та матеріал, з якого він виготовлений?

    А. Так

    Б. Ні

         4.Чи придбали б ви цю іграшку за 50 грн

    А. Так, для себе.

    Б. Придбала б на подарунок

    В. Ні.

( Учитель підводить підсумок)

VIII. Підбиття підсумків і домашнє завдання.

Підводячи підсумок нашого уроку, дайте відповідь на таке запитання: як підготуватись до захисту свого проекту?

 (представити свій виріб, зробивши його детальний опис, скласти технологічну карту виготовлення виробу, зробити економічне обґрунтування і придумати рекламу своєї іграшки. А може вже хтось придумав?( слайд із готовими виробами).

 Народна мудрість говорить (слайд 20):

 Ремесло не коромисло – на плечах не носити.

Ці навики і вміння, які кожна з вас здобуде у процесі проектування точно не стануть зайвими у нашій подальшій діяльності. Ви, напевно,вже в цьому переконались.

 Із таким піднесеним настроєм я бажаю вам щасливого Різдва, нехай у цьому році із Божою опікою нас з вами очікує тільки все добре, позитивне і яскраве. Робімо добро одне для одного та ніколи не забуваймо своїх традицій, а, навпаки, давайте будемо відроджувати та примножувати їх.

 

 

 

Додаток 1.

Послідовність виготовлення м’якої іграшки.

  1. Вибір ідеї виготовлення іграшки.
  2. Створення ескізного рисунка.
  3. Добір матеріалів.
  4. Виготовлення викрійки.
  5. Розкроювання виробу.
  6. Оздоблення іграшки вишивкою.
  7. З’єднання деталей.
  8. Наповненя іграшки для об’ємності.
  9. Кінцева обробка (обрізання ниток, чищення, наклеювання додаткових деталей).

 

Додаток 2.

Добір матеріалів для м’якої іграшки.

  1. Для основи – цупка тканина, що не обсипається (фетр, сукно, шкіра, синтетичні тканини)
  2. Нитки для вишивання .
  3. Наповнювач (синтепон, паролон, вата)
  4. Оздоблювальні елементи: атласні стрічки, кружево, тасьма, бісер, блискітки, різні мініатюрні прикраси, наприклад, кульки, дзвіночки, бантики, квіточки, які можна виготовити власноруч.

 

 

 

Додаток 3

Послідовність розкроювання іграшки.

  1. Покласти лекало на виворітній бік тканини і обвести її олівцем. Лінії робити точно і тонко, щоб не було спотворень.
  2. Спочатку обвести великі деталі, а потім  - дрібні (враховуючи економію тканини)
  3. Вирізати по намічених лініях ножицями, дотримуючись правил безпеки. Головне не швидкість, а якість.
  4. Перенести помітки розташування дрібних деталей (вуха, грива, хвіст)
  5. Якщо є парні деталі, то їх намалювати в дзеркальному відображенні.
docx
Додано
26 січня
Переглядів
347
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку