Тема. Узагальнення й систематизація знань з теми числівник.
Мета : узагальнити та систематизувати знання з теми «Числівник», розвивати математичну, інформаційно-цифрову компетентності; виховувати почуття колективізму, любові до рідного краю
Обладнання. Підручник, картки із завданнями, фото України.
Хід уроку
І. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні на уроці ми повторимо тему « Числівник». Для того, щоб урок пройшов цікавіше, проведемо його у формі «Турніру знавців чисел» . Давайте розіб’ємося на чотири команди за таким принципом : зима, весна, літо, осінь. Перемогти в цьому турнірі ви зможете тільки в тому випадку, якщо будете всі разом виконувати завдання, підтримувати одне одного.
ІІ. Повторення й узагальнення вивченого матеріалу.
Кожній команді потрібно придумати назву,щоб у ній обов’язково був числівник ( Семеро козенят, восьмеро розумників, п’ять троянд, дев’ятеро переможців тощо). Якщо в назві буде числівник, то команда отримає 5 балів.
Записати умови задачі, замінюючи цифри словами. Розв’язати задачі. Записати відповідь повним реченням( числа записуємо словами). За кожну правильно записану задачу команда отримує 5 балів . Максимальна кількість – 10 б.
Задача 1.
У комп’ютерній грі треба перемогти 10 монстрів. Юрко переміг 4 монстри, а Сашко - 2. Скільки ще монстрів залишилося перемогти дітям ?
Задача 2.
На столі лежало 54 олівці, ручок – на 23 менше, а фломастерів в 3 рази більше, ніж ручок. Скільки всього предметів лежало на столі?
Одна нога і шапка, а голови нема. Що це таке? (Гриб).
Є зовсім інша птиця: якщо сяде на сторінку, то з похиленою головою, повертаюсь я додому (двійка).
Трикутна дошка, а на ній три волосини. Волосок – тонкий, голосок – дзвінкий(балалайка).
Хто за рік чотири рази перевдягається? (Земля)
П’ять братів поруч живуть, у кожного своє ім’я (пальці).
6 ніг, 2 голови, один хвіст. Хто це? (Вершник на коні).
Має шкір сім, витискає сльози всім (цибуля).
Ти зі мною не знайомий? Я живу на морському дні. Голова і 8 ніг, ось і весь я –(Восьминіг).
Відгадайте-но, хлоп’ятка, що за цифра акробатка? Як на голову устане, рівно на три менше стане (9).
Живуть вони не за стіною – день і ніч вони зі мною: їх цілий десяток – вірних хлоп’яток! (Пальці).
Фізкультхвилинка
Раз! Два! Всі присіли.
Потім вгору підлетіли.
Три! Чотири! Нахилились,
Із струмочка гарно вмились.
П'ять! Шість! Усі веселі.
Летимо на каруселі.
Сім! Вісім! В поїзд сіли
Ніжками затупотіли.
Дев'ять! Десять! Відпочили
І за парти дружно сіли.
Завдання для групи : прочитати цікаві факти про Україну, правильно вимовляючи всі числівники, які зустрічаються у текстах . Кількість балів за завдання- 5 б.
І група - Найбільший та найпотужніший у світі літак було збудовано в Україні. Велетень Ан-225, також відомий як «Мрія», побудований у 1988 році на заводі імені Антонова. Літак внесено до Книги рекордів Гінесса за його 240 рекордів! Зараз Ан-225 орендують чимало країн світу задля вантажних перевезень, які не під силу жодному з існуючих наразі авіалайнерів, адже перевозить «Мрія» ні що інше, як пасажирські літаки! Декілька крил, хвости та фьюзеляжі — лише найменка частка вантажів, що їх транспортує Ан-225.
В Україні є пустеля. І ця пустеля займає 210 000 га. Здивовані? Виявляється, що справжнісінька пустеля із височенними бахранами розташовується на Херсонщині, біля узбережжя Чорного моря. Піщаний масив має назву Олешківські піски. Потрапити туди можна проїхавши 30 км на схід від Херсону.
ІІ група- Хрещатик – одна з найкоротших головних вулиць країн у світі. Її довжина становить лише 1,3 кілометра. Простягається вздовж сходів, що сполучають Володимирський узвіз та Набережне шосе (біля пам’ятника Хрещенню Русі). За доби Київської Русі у струмку, що протікав через Хрещатий яр, хрестили дітей київського князя Володимира Святославича, а в 988 році біля місця впадіння цього струмка в річку Почайну відбулося історичне хрещення киян. Відтоді вся довколишня місцевість, включаючи Поштову площу і частину Михайлівської гори, стала відома як Хрещатицьке урочище. Назву «Xрещатик» або Велика Хрещатицька вулиця до 1869 року мала сучасна Набережно-Хрещатицька вулиця, тому що саме нею, за переказом, кияни в 988 році йшли на хрещення.
Гасову лампу винайшли в Україні. Бориславські аптекарі Ян Зег та Ігнатій Лукасевич у 1853 році зробили всесвітньо відомий винахід.
ІІІ група - Новорічну пісню українського композитора Леотовича співають на всій планеті. Мова йде про «Щедрик» Леонтовича – одну з найпопулярніших новорічних пісень. Уперше виконана в 1916 році у Києві, мелодія рознеслася світом і вже 1921 року лунала в нью-йоркському Карнегі-Холлі.
Найдовша печера України носить назву «Оптимістична» та знаходиться на Поділлі. Це гіпсова печера на глибині 20 м довжиною 216 км. Найдовша гіпсова печера у світі і друга за довжиною взагалі, вона поступається лише Мамонтовій печері у США.
Україна має найбільшу кількість фахівців у галузі IT в Європі. Наразі 100 тисяч українських IT-працівників заробляють на життя програмуванням.
І V група - Тарас Шевченко – діяч культури, який має найбільшу кількість пам’ятників у світі. Українському Кобзареві встановлено 1384 пам’ятники по всіх куточках світу.
Тарас Григорович у вигляді римського патриція проголошує промову в Римі, у Бразилії його зображено молодим та з книжкою в руках, а в Польщі – зовсім юним хлопчиком зі свічкою.
Уперше на письмі слово «Україна» було вжито ще у 1187 році. «Країна, Вкраїна та Україна» було вжито в Іпатієвському літописі і набуло широкого вжитку серед українського народу в його живій і письмовій мові.
( Під час читання фактів учитель демонструє учням картинки із зображенням місць України, про які розповідається)
Слово вчителя.
Україна – це не просто місце на карті, і у нас є багато причин , щоб любити і пишатися своєю Батьківщиною. Наша країна чудова, незалежна, демократична держава, у якій живе народ із неймовірно багатою культурою. З кожним роком Україна все міцніше стоїть на ногах, бо наш секрет успіху простий: потрібно любити свою країну, вірити в свої сили і добросовісно робити свою роботу.
Тестові завдання
А П’ятьмастами шістдесятьма трьома.
Б Дев’ятьмастами дев’яноста п’ятьма.
В Тристами сорока сьома .
Г Чотирмастами п’ятдесятьма п’ятьма .
А п’ятсот
Б п’ятисот
В п’ятистам
Г п’ятьмастами
А Тричі крига замерзала, тричі розтавала.
Б Козацький полк ділився на сотні.
В На репетицію прийшло п’ятеро хлопців.
Г Раптово вдарив двадцятиградусний мороз.
4. Відмінкова форма числівника є НЕПРАВИЛЬНОЮ
Р. в. двохсот п’ятдесяти шести
Д. в. трьомстам шістдесяти п’яти
Зн. в. триста п’ятдесят шість
Ор. в. двомастами п’ятдесятьма сімома
М. в. (на) трьохсот сорока шести
5. Встановіть відповідність між числівником та його характеристикою.
|
Порядковий, складений, в Н .в. |
Кількісний, складений, у Р .в. |
Кількісний, складений, у Д. в. |
Кількісний, збірний, у Н.в. |
Порядковий, простий, у Н. в. |
Трьохсот сорока восьми . |
|
|
|
|
|
Двадцятеро |
|
|
|
|
|
Сімсот дев’яносто четвертий |
|
|
|
|
|
П’ятистам шістдесяти семи. |
|
|
|
|
|
ІІІ. Підбиття підсумків уроку. Підрахунок балів, які отримали команди. Усі учні з команди-переможиці отримують по 12 б.
ІV.Домащнє завдання. Повторити тему « Числівник»- с. 164-187, виконати тестові завдання на с. 186-187 (підручник для 6-го класу загальноосвіт.навч.закл./О.В. Заболотний, В.В. Заболотний.- К.: Генеза, 2014.- 256с.)