Дана розробка може бути використана при вивченні творчості В.Нестайка та його повісті "Тореадори з Васюківки" аби зацікавити учнів та розвивати їх логічне мислення і творчу уяву
Подорож у світ пригод юних фантазерів за твором Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки»
Мета: викликати інтерес до самостійного читання художніх творів; розкрити особливості твору, його пригодницький характер; розвивати навички виразного читання, переказу прозового твору, коментування його; формувати вміння аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, вміння толерантно й аргументовано доводити свою думку; удосконалювати навички критичного мислення; виховувати позитивні риси характеру, активну життєву позицію.
Тип уроку: урок узагальнення матеріалу з елементами дослідження.
Обладнання: підручник, текст повісті, виставка творів В.Нестайка, учнівські малюнки.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Добрий день, мої хороші!
День приємний і погожий,
Урок ми наш розпочинаємо,
Покажемо гостям усе, що знаємо!
Вчитель.
Я запрошую вас до подорожі. А щоб наша подорож була приємною і теплою, давайте візьмемося за руки, відчуємо тепло один одного, посміхнемося один одному і подумки побажаємо один одному добра!
ІІ. Мотиваційний етап.
1. Актуалізація суб`єктного досвіду й опорних знань
Вчитель. Діти, сьогодні в нас узагальнюючий урок за повістю В.Нестайка «Тореадори з Васюківки», на якому ми ще раз згадаємо найцікавіші сторінки твору, будемо розвивати вміння і навички виразного читання, переказування, коментування подій та вчинків героїв, вчитимемося аргументувати свою думку. Я бажаю вам отримати задоволення від уроку. Вірю, що кожен запам’ятає щось із сьогоднішньої розмови і обов’язково використає отримані знання і вміння у житті. Нам треба підсумувати, чого ми навчилися, які висновки для себе зробили.
Запишіть в зошиті дату та тему сьогоднішнього уроку
Попередньо серед учнів класу проводилось опитування. В анкеті було запропоновано п`ять питань:
- Чому сучасні діти надають перевагу: комп`ютеру чи книжці? А ви?
- Чи любите ви читати? Яка книжка є вашою улюбленою?
- Про що любите читати?
- Яких сучасних українських письменників ви знаєте?
- Чи достатньо на ваших книжкових полицях українських книжок для дітей? Які саме у вас?
За даними соціологічного опитування учнів 6 класу стало відомо, що перевагу ви надаєте комп`ютеру, більше читаєте твори зарубіжних письменників і майже стовідсотково любите пригодницькі твори.
Як, на вашу думку, можна підвищити інтерес до української книжки?
(Учні висловлюють свої думки щодо поставленої проблеми).
2. Перевірка домашнього завдання
Безперечно, ніякий комп’ютер не зможе замінити живого спілкування з книгою, адже справжню насолоду може принести лише тихенький шурхіт сторінок, які зберігають таємницю незвіданого. Сподіваюся ви відчули таку насолоду, читаючи повість Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки». Під час уроків ви мали змогу познайомитися з окремими розділами повісті, сподіваюся, що твір вас зацікавив і у вас виникне бажання прочитати його в повному обсязі. А зараз перевіримо наскільки ви були уважними під час читання. / ТЕСТИ/
а) корова Контрибуція;
б) учителька математики;
в) льоха Манюня.
а) дві;б) три;в) сім.
а) для Яришки;
б) для родичів;
в) для вчителя математики.
а) Ява та Жора;б) Ява та Павлуша;в) Антоша та Степан.
а) щоб повеселити людей;
б) щоб отримати гроші;
в) щоб зажити слави.
а) корова Манька;
б) бугай Петько;
в) корова Контрибуція.
а) побила обох;б) загнала у калабаню;в) підняла на роги.
а) цуценя;б) Діда Вараву;в) журавля.
а) з Яришкою;
б) з АнтончикомМацієвським;
в) зі Степаном Карафолькою.
а) бив їх;
б) був зразковим учнем;
в) не хотів гратися з ними.
а) викликав міліцію;
б) покликав батьків на допомогу;
в) кидав у діда кавуни.
а) любов;
б) дружба;
в) мати.
Вікторина «Хто це?» / слайди/
1) «.Противна й плямиста, як географічна карта». (Свиня Манюня.)
2) «.Лайнувся, закашлявся, плюнув і почовгав за хату». (Дід.)
3) «.Мисливець завзятий, на полюванні коли стріляє, ліве око онучею зав’язує». (Дід Варава.)
4) «.Депутат райради, ланкова кукурудзоводів». (Мати Яви.)
5) «.Замість того, щоб заплакати, раптом як закричить:
— Опозогив! — Вона букву “р” не вимовляє.— Загаза чогтова!» (Менша сестричка Яви Яриша.)
6) «А взагалі характер. ого-го! Сталь, а не характер. Таких на мільйон лише один буває». (Ява.)
7) «.Бігала навколо калабані і мукала на нашу адресу якісь свої коров’ячі прокльони. В калабаню лізти вона не хотіла. Вона була бридлива, охайна корова». (Контрибуція.)
Асоціативний диктант. / слайди/
Завдання: записати, які з наведених слів асоціюються з прочитаним твором.
Веселий, сумний, нудний, нецікавий, цікавий, захоплюючий, безглуздий, неймовірний, фантастичний, жорстокий, страшний, повчальний, нерозумний, хороший.
«Вгадай епізод».
Демонстрація фрагмента фільму «Тореадори з Васюківки» 22.18-23.58
Діти, на нашу адресу прийшов цікавий лист. Ось послухайте його!
Текс листа. «За що діти люблять Яву і Павлушу? Як така поведінка може вплинути
на виховання підростаючого покоління? З кого брати приклад?! З тих хлопців, які
випустили під час лекції в клубі пугутькала, внаслідок чого лектор упав із трибуни і
вилив собі на голову графин з водою; повісили на телеантену старі дідові підштаники;
зіпсували свинарник! Це хулігани! Я згідна з думкою діда Салимона, що це гангстери, а
не хлопці! Ким тут захоплюватися? Як можна дозволяти дітям таке читати? Ява і
Павлуша тільки прославитися хочуть" і не більше!!!»
Чи можете ви захистити Яву і Павлушу?
Доведіть, що хлопці хороші.
Так, у пригодах, у різноманітних приємних і неприємних ситуаціях гартується воля, характер людини і справжня дружба. А чи хотіли б ви мати таких друзів, як Павлусь і Ява? Чому?
- Вони були гарними друзями.
- Дякую за відповіді. Пам’ятайте, що у деяких ситуаціях треба вміти відстояти власну думку, але також треба вміти знаходити компромісні рішення. Можливо, керуючись здоровим глуздом, навіть піти на поступки. А ще завжди залишатися оптимістом, у всьому знаходити позитив.
Підібрати синоніми до слова «друг».
Розгадування кросворду / слайди/
|
|
|
|
|
1. |
|
|
Т |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
|
О |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
|
|
Р |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
Е |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. |
|
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. |
|
|
|
|
Д |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. |
|
|
|
О |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. |
Р |
|
|
|
|
|
|
|
9. |
|
|
|
|
|
|
|
И |
|
|
|
|
|
|
|
«ШИФРУВАЛЬНИК» / слайди/ - за допомогою спеціальної абетки треба прочитати вислів, який можна вважати основною думкою повісті.
@ - А #- Б $- В ^ - Г &- Д *- Е ~ - Є f- Ж j – З [- И {- І
!- Ї g – Й h – К v – Л : - М « – Н N - О
Z – П < - Р ? – С Y- Т q – У w – Ф 7 - Х = - Ц + - Ч u - Ш
d- Щ b – Ю L- Я R – Ь
« * : @ « { + N ^ N h < @ d N ^ N $ f [ Y Y { j @ & < q f # q
«Нема нічого кращого в житті за дружбу»
(створення асоціативного дерева – на стікерах діти пишуть свої асоціації і прикріплюють до дерева)
Твір «Тореадори з Васюківки» асоціюється у мене з …
Навчальний діалог.
Отже, пригодницький твір не лише розважає, але й навчає. Чого ж найбільше хотів навчити В.Нестайко нас своєю повістю?
(Бути чесними, відважними, фантазерами і мрійниками, сприймати життя з оптимізмом, цінувати дружбу і вміти бути справжнім другом)
Отже, пригодницька література покликана навчати розважаючи. І це довів нам не лише В.Нестайко, бо ще до нього, набагато раніше, такі твори писали зарубіжні письменники, пригадайте їх
(Даніель Дефо «Робінзон Крузо», А. де Сент - Екзюпери «Маленький принц», Жуль Верн «Діти капітана Гранта», Марк Твен «Пригоди Тома Сойєра і Гекльберрі Фіна» тощо).
Виразне читання уривків, які найбільше сподобалися.
2. Метод незакінчених речень
«Сьогодні на уроці я зрозумів…»
Сподіваюся, всі ви отримали задоволення від уроку. Бажаю, щоб ваше дитинство було таким же яскравим і різноманітним, як у Павлуся з Явою, щоб кожен з вас був непересічною особистістю, яка не забуває про закони моралі та етики.
VІ. Домашнє завдання.
Записати у зошит, які б іще цікаві пригоди могли статися з головними героями
VІІ. Оцінювання навчальних досягнень учнів
|
|
|
|
|
1. |
|
|
Т |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
|
О |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
|
|
Р |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
Е |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. |
|
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. |
|
|
|
|
Д |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. |
|
|
|
О |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. |
Р |
|
|
|
|
|
|
|
9. |
|
|
|
|
|
|
|
И |
|
|
|
|
|
|
|
Всеволод Нестайко
Всеволод Нестайко
Повість «Тореадори з Васюківки»
Повість «Тореадори з Васюківки»
|
1. |
|
|
|
|
|
Д |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
|
Р |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
|
У |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
Ж |
|
|
|
|
|
|
|
|
5. |
|
|
|
|
|
|
Б |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. |
|
|
|
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
2
5.