Урок "Леонід Глібов. Байки «Муха і Бджола», «Жаба і Віл»

Про матеріал

Ознайомити учнів із байками Л. Глібова, допомогти їм визначити прихований зміст цих творів, пояснити алегоричні образи; розвивати навички виразного, вдумливого читання байок, коментування, визначення елементів їхньої побудови; розвивати вміння зіставляти описане із сьогоденням

Перегляд файлу

 

Урок № 59                                                                                                   6 клас

Леонід Глібов. Байки «Муха і Бджола», «Жаба і Віл»

Мета: ознайомити учнів із байками Л. Глібова, допомогти їм визначити прихований зміст цих творів, пояснити алегоричні образи; розвивати навички виразного, вдумливого читання байок, коментування, визначення елементів їхньої побудови; розвивати вміння зіставляти описане із сьогоденням

Очікувані результати: учні вдумливо й виразно читають твори байкаря; коментують прихований зміст байок; зіставляють описане в байках із реальним сьогоденням; висловлюють власну позицію щодо викривальної й повчальної спрямованості байок.

Теорія літератури: гумор, сатира, алегорія, мораль, байка.

Обладнання: портрет письменника, видання творів, ілюстрації до них; аудіозаписи художнього читання

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Дуже смішними видаються люди заздрісні, які прагнуть дорівнятися до інших, не маючи ні здібностей, ні можливостей для того. І зовсім огидні люди ледачі, що звикли безсоромно користуватися плодами чужої праці. Про це говориться в байках Л. Глібова в алегоричній, але від того не менш дотепній і дошкульній формі.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Перевірка домашнього завдання.

(Зачитування зразків художніх засобів із байки «Щука», пояснення їхньої ролі у творі.)

 

2. Бесіда за питаннями:

  •                   Дайте визначення байці як літературному жанру.
  •                   Чому для байки характерна алегорична спрямованість?
  •                   Чим байка відрізняється від інших жанрів гумористичних творів?
  •                   Чому байка актуальна в сьогоднішньому житті?
  •                   Які людські вади викриває і таврує Л. Глібов у своїх творах?
  •                   Поясніть, у чому різниця між іронією і гумором.

 

ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

  1. Виразне читання байки «Муха і Бджола».
  2. Робота з підручником.

Опрацювання статей та рубрик підручника (с.236).

 

3. Обговорення змісту байки за питаннями:

  •                   Чи бачили ви у природному середовищі муху й бджолу? Чим кожна з них займається?
  •                   Що свідчить про безпечне життя Мухи?
  •                   Чому Муха назвала працю Бджоли бідною?
  •                   Яка мета в житті у Мухи і Бджоли? Для чого Л. Глібов протиставляє цих двох героїнь?
  •                   Як саме співчуває Муха Бджолі? (Яка погана На світі доленька твоя: Раненько встане, пізно ляже.)
  •                   У чому Муха вбачає вільність свого життя?
  •                   В яких розважальних заходах Муха бере участь? (Банкет, обід, весіллячко, родини).
  •                   Що свідчить про нахабність мухи щодо відвідування будь-кого непроханою? (Велике діло — проженуть! Не можна в двері — я в квартирку Або полізу в іншу дірку…)
  •                   Чому Бджола не розуміє сенсу життя Мухи?
  •                   Яких людей зображує Л. Глібов на прикладі цих двох істот?
  •                   А як ви ставитеся до праці? Чи допомагаєте вдома батькам? Чим саме?
  •                   Яким чином слід організувати власне дозвілля?
  •                   Чим є корисною для нас ця байка?

 

4. Визначення теми, ідеї твору.

Тема: зображення зустрічі Мухи й Бджоли, в якій кожна висловила свого життя та покритикувала іншу.

Ідея: уславлення працьовитості, творчого натхнення, вміння раціонально використовувати час (Бджола); засудження ледарства, безпечності; прагнення жити за рахунок інших, задовольняючи власні потреби.

Основна думка: пошану і повагу має той у суспільстві, хто працює заради інших, приносить користь, марно не витрачає часу; ледарі — непрохані гості.

Композиція.

Байка побудована на протиставленні двох героїнь (Муха і Бджола), їх ставленні до праці, розваг, власного призначення в житті.

Експозиція: зустріч читача з Мухою, що живе безтурботно, мов панночка.

Зав’язка: розмова Мухи з Бджолою: сенс життя у розкоші, святкуваннях чи у повсякденній сумлінній праці?

Кульмінація: непорозуміння між Мухою і Бджолою.

Розв’язка: мораль байки.

 

5. Завдання пошуково-дослідницького характеру.

Визначте елементи сюжету байки Л. Глібова «Муха і Бджола».

(Вступ: розповідь про Муху-ледащицю та її байдикування.

Основна частина: зустріч Мухи і Бджоли та їхня розмова про значення праці.

Мораль: не можна бути лінивим і нахабним, треба любити чесну працю, яка нас годує.)

 

6. Творче завдання.

Заповніть таблицю «Порівняльна характеристика героїв байки Л. Глібова «Муха й Бджола».

Муха

Бджола

Ледача, хвалькувата, безпечна, настирлива, безтурботна.

Працьовита, відповідальна, економна (вміє раціонально використовувати час).

 

7. Робота в групах

І група: згадайте прислів’я про працю.

Людська праця не дурниця, розкидати не годиться.

Праця людину годує, а лінь марнує.

Хто працює, той працю шанує.

На дерево дивись, як родить, а на людину, як робить.

Добре працюватимеш — честь і славу матимеш.

 

 

ІІ група: згадайте прислів’я про лінь.

Лінь гірше хвороби.

Вродилось ледащо нінащо.

Йому щодня неділя.

Лінивому все ніколи.

Як без діла сидіти, то можна й одубіти.

 

8. Виразне читання байки «Жаба і Віл».

9. Обговорення змісту байки за питаннями:

  •                   Чи бачили ви в природному середовищі жабу, вола? Що характерно для цих істот?
  •                   Чому в заголовку і змісті байки слова «Жаба», «Віл» пишуться з великої літери?
  •                   Які риси характеру притаманні Жабі, Волу? З якою метою Л. Глібов протиставляє ці образи?
  •                   Чим жаба відрізняється від своїх подруг, сестер?
  •                   Чому Жаба не сприймала і не розуміла застережень оточуючих?
  •                   Чи траплялася вам у житті подібна ситуація, яка викладена в байці?

 

10. Визначення теми, ідеї твору.

Тема: зображення жаби, яка намагалася позмагатися з волом стосовно розміру, в результаті «з натуги луснула — та й одубіла».

Ідея: засудження на прикладі жаби негативних людських вад, а саме: жадібності, заздрості, пихатості, хвалькуватості.

Основна думка: «…найлучче жити, Як милосердний бог дає».

Композиція.

Вступ: Жаба вилізла на берег подивитися і трохи погрітися і, побачивши Вола, вирішила з ним позмагатися.

Основна частина: змагання Жаби з Волом; намагання подруги-сестри Жаби довести їй марність цієї справи.

Закінчення: шкода, яку заподіяла Жаба собі — самознищення. Мораль: автор звертає увагу на застосовування тих реальних власних можливостей, які «милосердний бог дає».

 

11. Завдання пошуково-дослідницького характеру.

Знайдіть у байці «Жаба і Віл» слова, які б підтверджували риси характеру Жаби.

 

Риси характеру

Рядки з байки

Заздрісність

— Який здоровий, моя ненько!

Вигадливість

(Вигадлива була!)

 Ну, що, сестрице, як надмусь,
То й я така зроблюсь?

Самовпевненість

А та не слуха…
дметься…
дметься.

Глупота

З натуги луснула — та й одубіла!

Цікавість до всього

Раз Жаба вилізла на берег подивиться…

 

V. Закріплення знань, умінь і навичок

1. Фізкультхвилинка у вигляді гри «Пінг-понг».

(Учні стають у коло. Учитель задає нескладні запитання, на які можна відповісти одним словом. Даючи запитання, учитель кидає невеличкий м’ячик одному з учнів, котрий, називаючи відповідь, повертає м’яч назад.)

 Швидко назвіть, що символізує герой.

Бджола — … (працьовитість.)

Віл — … (працьовитість, покірність.)

Вовк — … (хижість, корисливість, невдячність.)

Жаба — … (пихатість, самовпевненість.)

Лев — … (величність, грізність.)

Лисиця — … (хитрість, хижість.)

Мураха — … (працьовитість.)

Муха — … (надокучливість, лінощі.)

Мавпа — … (непосидючість.)

Осел — … (упертість.)

Орел — … (сила, далекоглядність, мужність.)

Собака — … (вірність.)

Сорока — … (балакучість, невміння тримати таємницю, розповсюдження пліток.)

Щука — … (хижість.)

Ягня — … (беззахисність, наївність.)

 

  1.                Тестова перевірка

«Муха й Бджола»

1. Як Л. Глібов називає Муху?
а) Дармоїдкою;
б) ледащицею;
в) легковажною.

2. Для чого Муха «майнула у садок»? Щоб:
а) сховатися від пекучого сонця та перепочити в холодочку;
б) зібрати мед з духмяних квітів;
в) подивитися на квіти та почути голосок зозулі.

3. Про що думала Муха, примостившись на красолі?
а) Про гарне життя на волі;
б) про красу і чарівність літнього саду;
в) про власну мудрість і працьовитість.

4. Який художній засіб використав Л. Глібов у рядку: «Вітерець тихесенько гойдає»?
а) Епітет;
б) порівняння;
в) метафору.

5. Як Муха назвала Бджолу у своєму зверненні до неї?
а) Ненею;
б) душенькою;
в) трудягою.

6. Що запропонувала Муха Бджолі, зустрівшись із нею?
а) Перепочити;
б) свою допомогу;
в) послухати пташок.

7. Яка, за словами Мухи, доленька у Бджоли?
а) Нещасна;
б) щаслива;
в) погана.

8. Що було для Мухи складним?
а) З ранку до вечора працювати;
б) доглядати власних немовлят;
в) шукати їжу для себе.

9. Бджола образила Муху, сказавши їй, що вона:
а) ледача і безтурботна;
б) сідає на страви, через що її ганяють;
в) не має привабливого вигляду.

10. З ким порівнюється Муха?
а) З королівною;
б) з господинею;
в) з панночкою.

11. В яких заходах Муха «не брала участі»?
а) У хрестинах;
б) у весіллі;
в) у бенкеті.

12. Події твору «Муха і Бджола» відбуваються:
а) улітку;
б) навесні;
в) восени.

 

«Жаба і Віл»»

1. Для чого Жаба вилізла на берег?
а) щоб погрітися на сонечку;
б) хотіла зустрітися з подругами;
в) Виявила бажання поїсти комах, бо зголодніла.

2. Чим була здивована Жаба, побачивши Вола?
а) Страшними міцними рогами;
б) кольором шкіри;
в) великим розміром тіла.

3. Жаба вирішила з Волом:
а) рівнятися;
б) змагатися на швидкість у русі;
в) посваритися.

4. Яку рису характеру людини Л. Глібов критикує на прикладі поведінки Жаби?
а) Лінь;
б) заздрість;
в) підступність.

5. Якою Л. Глібов називає Жабу?
а) Кмітливою;
б) винахідливою;
в) вигадливою.

6. Чому могли дивуватися подруги — сестри Жаби?
а) Манерою гарно співати — квакати;
б) збільшенням у розмірі;
в) стрибками на велику відстань.

7. За жанровою спрямованістю «Жаба і Віл» Л. Глібова:
а) акровірш;
б) гумореска;
в) байка.

8. «Жаба і Віл» була написана:
а) у 1853р.;
б) 1858р.;
в) 1856р.

9. Яке з поданих нижче народних прислів’їв розкриває ідейний зміст твору «Жаба і Віл»?
а) «Хто багатий, той не любить дати»;
б) «Людям на заздрість, а нам на користь»;
в) «У скупого завжди по обіді».

10. Яким рядком закінчується розповідна частина твору?
а) «Як милосердним Бог дає»;
б) «з натуги луснула — та й одубіла!»
в) «От будуть жаби дивуватися!»

11. Кому в байці належать слова: «Та й що, дурна, собі зробила?»
а) Волу;
б) автору;
в) сестрі жаби.

12. Скільки разів зверталася жаба до своїх подруг-сестер під час змагань з Волом?
а) Двічі;
б) тричі;
в) один раз.

 

VI. Домашнє завдання

Навчитися виразно читати, аналізувати байки, визначати особливості жанру.

Опрацювати статтю на с.236.

 

VII. Підсумок уроку

Сила байок Л. Глібова в тому, що майже в кожному творі відчувається народна точка зору на зображувані події. Розкриваючи паразитизм, жорстокість, невігластво панівних класів, байкар протиставляв їм працьовитість і чесність простого люду, показував його моральну вищість, стверджував його місце й роль у житті суспільства. Сила впливу, переконливість і дієвість кращих байок Л. Глібова визначається їх високою художньою досконалістю і безкомпромісною правдою життя. Глибина алегоричних узагальнень ґрунтується в них не на якихось виняткових випадках чи конкретних історичних фактах, хоч вони й були покладені в основу байок, а на повсякденних реальних людських взаєминах. Завдяки цьому байки Л. Глібова зберігатимуть своє значення доти, доки у світі існуватимуть осуджені ним явища. Не дивно, що ті його байки, в яких висміяно лінощі, марнослів’я, чванство, хвалькуватість та інші вади, актуальні й сьогодні.

Кращі байки Л. Глібова, його ліричні вірші збагатили скарбницю української культури, здобули широке визнання в народі й забезпечили їхньому авторові вдячну пам’ять нащадків.

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Московчук Валентина Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Гончарова Наталія Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Шам Віта Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 березня 2018
Переглядів
60537
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку