Конспект уроку на тему: «Від прелюдії до молитви»

Про матеріал
Тема уроку : «Від прелюдії до молитви» Мета: навчальна-формувати в учнів уявлення про взаємні зв’язки вокальної та інструментальної музики; поглибити знання щодо образу жінки – матері у мистецтві; розвивальна-розвивати вокально-хорові здібності учнів, навички уважного слухача; виховна- виховувати любов до матері, зацікавленість до вокальної та інструментальної музики,творчості композитора Й.С.Баха Тип уроку: урок поглиблення знань. Обладнання: музичний інструмент, комп’ютер, відеопрезентація, підручники,ілюстрації до музичних творів.
Перегляд файлу

23 УРОК                                 4-Б КЛАС

Тема уроку : «Від прелюдії до молитви»

Мета: навчальна-формувати в учнів уявлення  про  взаємні  зв’язки

           вокальної  та  інструментальної  музики; поглибити  знання  щодо

           образу  жінки – матері у мистецтві;

           розвивальна-розвивати вокально-хорові здібності учнів, навички 

           уважного слухача;

          виховна- виховувати любов до матері, зацікавленість до вокальної та

          інструментальної музики,творчості композитора Й.С.Баха

Тип уроку: урок поглиблення  знань.

Обладнання: музичний інструмент, комп’ютер, відеопрезентація,  підручники,ілюстрації до музичних творів.

Хід  уроку:

І. Організація класу.

Вхід дітей під музику.Музичне вітання.

ІІ.Актуалізація опорних знань.

-Пригадайте,що ми називаємо вокальною та інструментальною музикою?

-З якими вокальними творами ми знайомились на уроках музики?

-Пригадайте музичні твори і їх авторів,що звучали на попередньому уроці

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. C:\Users\user\Downloads\i_s_bah.jpg

Подивіться на портрет видатного, талановитого німецькогокомпозитора Йоганна Себастьяна Баха. Цьому портрету близько  трьох  століть. Й.С.Бах (1685 - 1750) народився у містечку  Айзенах, в музичній родині. Батько навчав  його  гри  на  скрипці, а співи  хлопчик  опановував у  хорі  міської   школи.

 У 9 років  Йоганн  Себастьян  осиротів, і його  вихователем  став  старший  брат  Йоганн  Крістоф. Він  служив  органістом у  церкві  і  продовжив  музичні  заняття  з  хлопчиком. Але  ці  уроки  були  дуже  одноманітні  й  нудні, а юний  Бах  хотів  справжньої, живої  музики.

 Якось  він  дізнався, що брат  ховає  у  шафі  зошит  з  творами  видатних  композиторів. Понад  півроку  десятирічний  хлопчик  ночами, при місячному  світлі, переписував  ноти, але  якось  Крістоф  застав  його   за  цим  заняттям  й  відібрав  і  оригінали, і копії. У гіркому відчаю Й.С.Бах скрикнув: «Тоді  я  сам  напишу таку  ж музику, напишу ще краще!» Брат  лише  розсміявся у відповідь…

 З 15  років Бах  розпочав  самостійне  життя, сповнене  злиднів  і  тяжкої  принизливої  праці. Пани  вважали  його  музику  надто  серйозною, глибокою, а отже, нудною; церква – надто  живою, яскравою і людяною. Нерозуміння  і  невизнання  його  творчості  завдавало  Й.С.Баху  тяжких  страждань.

 Але  в  нього  була  дружна сім’я, талановиті  діти й музика, якій  Йоганн  Себастьян  присвячував  кожну  вільну  хвилину. Геніальний  музикант все  життя  наполегливо  працював  над  удосконаленням власної  майстерності,  добре   знав  Біблію, латину, вільно  спілкувався  італійською, французькою мовами. «Мені  довелося  старанно  займатися, хто  буде  такий  же  старанний, досягне  того ж», - відповідав  Й.С.Бах на захопленні  запитання  щодо  його  таланту.

 Останні  роки  життя  великого  композитора  були  нелегкими. Ще  з  дитинства, коли  переписував  ночами ноти, Бах серйозно  пошкодив  зір. З роками  хвороба  очей  загострювалась. Після  невдалої  операції  музикант  осліп. Він  вже  не  міг  писати, і свої  нові  твори  диктував, як  слова.

 Сучасники  невдовзі  забули  про  старого  Баха… Лише  через  багато  років  музику  великого  композитора  відкрили  заново, захоплюючись  її  мудрістю, красою і глибокою  невичерпною  людяністю.

ІV.Сприймання музики Й.С.Баха «Прелюдія до-мажор»

 -Майже  все  своє  життя  композитор  працював  церковним  органістом і писав духовну  музику. Проте  є в  нього й  інші твори, наприклад  прелюдії. З  однією  з  них  трапилося  цікаве  «перетворення»  - з інструментального  твору на вокальний.

 Ця  прелюдія  є  першою  у  великому  циклі й  названа  за  першою  нотою  звукоряду – «Прелюдія  до -мажор». Ніжна світла  музика ніби  огортає теплом  і  спокоєм.

-Прослухайте уважно цей твір і визначте характер твору.

-Які фарби можна використати для того,щоб зобразити настрій музики?

Музичний словничок

 Прелюдія (з лат. – вступ ) – вступ  до  музичного  твору  або  невелика  п’єса  імпровізаційного  характеру. Прелюдія  може  бути  самостійним твором  або  передувати  іншій  музичній  п’єсі .

 Таке  благодатне звучання  навіяло французькому  композитору Шарлю Гуно святий  образ Діви  Марії. І музикант…  додав  до  прелюдії  вокальну  мелодію  на  текст  молитви  до  Богоматері. C:\Users\user\Downloads\img.jpg

Так, майже  через  150  років  після написання, прелюдія  перетворилася  на  духовний  твір  «Аве  Марія». А авторів  у  цього  твору  два  - Й.С. Бах  і  Ш.Гуно.

Музичний  словничок

 Духовна  музика – вокальні  або  вокально – інструментальні  твори на тексти релігійного  змісту, які   виконуються  під  час богослужіння.

Слухання  С.Бах - Ш.Гуно «Аве  Марія» C:\Users\user\Downloads\ave-maria-740x518.jpg

  • Поміркуйте, чим  зачарувала  музика  цього  твору  Ш.Гуно;
  • Як  змінилося звучання  прелюдії Й.С.Баха?
  • На  який  твір  перетворилася прелюдія?
  • Розгляньте  репродукцію Ікони  Божої  Матері, порівняйте живописний і музичний  образи  Діви  Марії.
  • Які  думки та почуття  викликали у  тебе  ці  духовні  твори?

V. Це цікаво  знати

 -Святий  образ  Діви  Марії відображено  у  різних  мистецтвах: літературному, образотворчому, музичному… Музику, присвячену Богоматері, писали  француз Шарль Гуно, італієць Джуліо Каччині, росіянин  Сергій  Рахманінов, австрієць   Франц  Шуберт.

C:\Users\user\Downloads\konstantin_pluzhnikov_sh_guno_rechitativ_i_kavatina_fausta_iz_operi_faust.jpgШарль Франсуа  Гуно (1818 - 1893) – французький  композитор. Він  народився  у  Парижі, в родині  митців. Його  батько  був  художником, а мати – обдарованою  піаністкою, яка  з  раннього  дитинства прищепила  сину  інтерес  до  музики

 Тож  не  дивно, що  закінчивши  ліцей, Шарль  вступив  до  Паризької  консерваторії. Він  був  дуже  старанним  студентом, тому у 20 років  його  визнали  гідним  Римської  премії. Під  час  навчання в Римі   молодий  музикант   вивчав  духовну  музику, твори  італійських  і  німецьких  композиторів, написав  низку  власних  творів.

 Повернувшись  до  Парижу, Ш.Гуно  вирішив  стати  священиком, проте  згодом  любов  до  музики  перемогла. Відмовившись від  прийняття  духовного  сану, він  повністю  присвятив  себе  творчості  й  став  професійним  композитором – автором  опер, симфоній, пісень, хорової  музики. Для  виконання  кантати, написаної Ш.Гуно  до  Міжнародної  виставки  в  Англії, був  створений  спеціальний  хор,  що існує  й  у  наші  дні  як  Королівське  хорове  товариство.

 Протягом  усього  творчого  життя  Ш.Гуно  писав  і  духовні  твори. Найкращим  з  них  вважають  величну  й  проникливу  молитву  «AveMaria» (1858), натхненну  прелюдією  до  мажор Й.С.Баха.

 Існує  версія, що ідею  написання  цього  твору  Ш.Гуно  підказав  російський  письменник  Іван  Тургенєв. Спочатку  він  був  створений  як  варіації для  скрипки  і  фортепіано  на  тему  прелюдії  Й.С. Баха (1853). Згодом  до мелодії  було  додано  слова  латинської  молитви  «veMaria», яку  такожназиваютьангельськимпривітанням. У  візантійському  обряді  молитві  «AveMaria»відповідає «Пісня Пресвятої  Богородиці».

VІ. Фізкультхвилинка.

Виконання ритмічних рухів під музичний супровід.

V.Вокально-хорова робота.

Розспівування. Вправи для розвитку музичного  слуху та голосу.

Розучування«Сонячні краплини» муз. С.Сосніна, сл.. І.ВахрушевоїC:\Users\user\Downloads\весна-погода.jpg

 

  • Прослухайте пісню. Про  яке  свято  вона  нам нагадує?
  • Розучіть пісню та виконайте, передаючи її легкий, лагідний характер.
  • Які із зображених інструментів  допоможуть передати  весняне  капання?
  • Виконайте приспів  із ритмічним супроводом.

VІ. Підсумок  уроку

  • Що таке духовна музика?
  • З творчістю яких композиторів, та музичними творами ми познайомились сьогодні з вами на уроці?
  • Які ще пісні ви знаєте про весну та свято 8 березня?
  • Спробуйте намалювати малюнок до пісні розученої сьогодні на уроці.

Вихід з класу під музику.

 

 

C:\Users\user\Downloads\hqdefault.jpg

 

 

 

docx
Додано
26 листопада 2019
Переглядів
1907
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку