Дата: 12.01.2021
Тема: Відкриваємо правило знаходження невідомого доданка
Мета: формувати вміння знаходити невідомий доданок за сумою та іншим доданком; формувати обчислювальні навички, актуалізувати означення арифметичної дії віднімання та його застосування для знаходження значень різниць; актуалізувати назви компонентів та результату додавання, схематичне зображення додавання; ознайомити учнів із правилом знаходження невідомого доданка та формувати вміння знаходити невідомий доданок; формувати вміння додавати і віднімати число 3 двома способами. розвивати логічне мислення учнів шляхом виконання завдань з логічним навантаженням.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Музичне вітання трьома мовами.
Девіз уроку
Міркуємо – швидко!
Відповідаємо – правильно!
Лічимо – точно!
Пишемо – гарно!
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів
Що очікує вас на цьому уроці? Скажу так: відкриття знання, яке водночас нове для вас і вже знайоме… Ви дуже добре опанували взаємозв’язок арифметичних дій додавання і віднімання, навчилися складати з однієї рівності на додавання дві рівності на віднімання. Ви добре знаєте відповіді на запитання: «Як одержати перший доданок?», «Як одержати другий доданок?». І нарешті, ви засвоїли, що з цієї точки зору являє собою арифметична дія віднімання! І все це буде для вас чудовим підґрунтям для просування вперед, для відкриття нових математичних знань.
ІІІ. Актуалізація опорних знань і способів дії
1. «Геометрична хвилинка».
2. Усне опитування.
-Як називаються числа при додаванні?
-Яке число може бути при додаванні найбільшим?
-З чого складається сума? Що менше (у загальному випадку): сума або доданок?
-Який знак треба поставити між числами, щоб записати математичний вираз - суму (різницю) двох чисел - 6 і 2? А що треба зробити, щоб знайти значення цієї суми (різниці)? Знайдіть значення суми (різниці).
-З якою арифметичною дією пов’язана арифметична дія додавання?
-Як одержати перший доданок? другий доданок?
3. Актуалізація складу числа 10.
Завдання № 1. Після доповнення числа до 10 учні записують на дошці рівність (наприклад, 10 = 7 + 3) та читають її з назвами компонентів і результату дії додавання.
Зверніть увагу: ви дібрали невідоме число на основі складу числа, а його можна
було знайти обчисленням, але про це дещо пізніше!
4.Актуалізація вміння складати рівності за малюнком.
Каліграфічна хвилинка
— Цифра 2 складається з верхнього малого напівовала, похилої і хвилястої ліній. Починають писати цифру трохи вище за центр клітини, ведуть лінію вгору, заокруглюють її у правому верхньому кутку, ведуть похилу лінію до середини нижньої сторони клітини. Потім уздовж нижньої сторони клітини пишуть хвилясту лінію (вгору, вниз, вгору).
-Через клітиночку пишемо красиво та каліграфічно цифру 2.
-Пам’ятаємо, яких правил потрібно дотримуватися працюючи в зошиті.
1.Сиди прямо, без напруги, плечі на одному рівні.
2.Повністю займай сидіння стільця, попереком притискайся до спинки.
3.Притискатися до краю парти забороняється.
4.Нахилятися низько під час письма і читання можна чи ні?
5.Повністю упирайся в підлогу ступнями ніг.
Пальчикова гімнастика
Пальчику, пальчику,
Де ти бував?
Я з цим братом вліс ходив,
А з цим братом борщ варив,
З цим я кашки скуштував,
А з найменшим заспівав.
5. Актуалізація означення арифметичної дії віднімання та вміння виконувати віднімання на основі цього означення.
Завдання № 3. Виконується з коментуванням.
(Треба від 7 відняти 5. Віднімання — це арифметична дія, за допомогою якою за
сумою і одним доданком знаходимо інший доданок. Тому 7 — це сума, 5 — доданок,
треба знайти доданок, який разом із числом 5 складає число 7. Це — 2, тому 7 – 5 = 2...)
6. Актуалізація назв компонентів і результату дії додавання, схематичного зображення цієї дії, взаємозв’язку арифметичних дій додавання і віднімання. Завдання № 4. Виконується з коментуванням.
Музична фізккльтхвилинка «Танці – зігріванні»
ІV. Формування нових знань і способів дії
1. Ознайомлення з правилом знаходження невідомого доданка.
Завдання № 5. Буває так, що нам відома сума й один доданок, а інший доданок є невідомим. Чи правильно знайдено невідомий доданок? Поміркуємо.
V. ЗАкріплення вивченого. Формування вмінь і навичок
Формування вміння знаходити невідомий доданок
1. Наступне завдання виконується колективно. Знайди невідомі доданки.
(Перший доданок 2, другий доданок невідомий, значення суми 5; треба знайти невідомий другий доданок. Щоб знайти невідомий другий доданок, треба від суми відняти відомий перший доданок: 5 – 2 = 3.)
2. Завдання № 7. Виконується з коментованим письмом.
3. Формування вмінь додавати і віднімати число 3 двома способами.
Завдання № 8. З яких чисел складається число 3? Як можна додати (відняти) число 3? Чому число 3 можна додати (відняти) двома способами?
4. Формування вмінь ставити запитання до опису ситуації та добирати схему.
Що можна спитати про кількість ґудзиків у Каті в кожній ситуації? Обери відповідні схеми.
1) У Каті було 7 ґудзиків. 2 ґудзики вона подарувала подружці.
2) У Каті було 7 ґудзиків, а в Галі на 2 ґудзики більше.
3) У Каті було 7 ґудзиків, а в Галі на 2 ґудзики менше.
Офтольмологічна пауза
Розвиток логічного мислення учнів
5.Визнач, які знаки арифметичних дій пропущено в рівностях. Поясни свою відповідь.
6. Продовжіть послідовність. (На малюнку в певній послідовності подано геометричні фігури: маленькі червоний і блакитний круги, великі блакитний і червоний круги, великі
червоний і блакитний чотирикутники, маленький блакитний чотирикутник.)
VІ. Рефлексія навчально-пізнавальної діяльності учнів
-Які відкриття ви зробили на цьому уроці?
-Як знайти невідомий доданок?
-Що вдавалося легко?
-Які завдання здавалися складними?
-Над чим треба ще попрацювати?