Конспект уроку на тему Вітаміни

Про матеріал
Розробка уроку для учнів 10 класу з теми "Вітаміни"з інтерактивними вправами,QR-кодами
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

План-конспект уроку з біології на тему:

«Вітаміни, їх роль в обміні речовин»

Коли приймати вітаміни, щоб вони працювали: Час прийому вітамінів


Тема. «Вітаміни, їхня роль в обміні речовин».

Мета:

  • сформувати поняття про вітаміни як біологічно активні речовини; розглянути основні групи вітамінів та їхню роль в обміні речовин;
  • розвивальна: розвивати вміння логічно мислити, аналізувати та порівнювати вплив вітамінів на живий організм; уміння працювати з різними джерелами інформації;
  • виховна: виховувати розуміння значення вивчення процесів обміну для формування навичок здорового способу життя.

Обладнання: таблиці вмісту вітамінів у продуктах харчування.

Поняття та терміни: кров, формені елементи, лейкоцити, імунітет, СНІД.

Тип уроку: водорозчинні вітаміни, жиророзчинні вітаміни.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою; наукове розуміння природи; уміння аналізувати, формулювати висновки; знання та розуміння фундаментальних принципів біології.

 

План уроку

  1.                Організаційний етап
  2.            Актуалізація опорних знань учнів
  3.        Мотивація навчальної діяльності
  4.         Повідомлення теми і мети уроку
  5.            Формування нових знань

VII.   Узагальнення та систематизація знань

VIII.    Підведення підсумку уроку

  IX.   Визначення домашнього завдання

 


Хід уроку

І. Організацізаційний етап

Привітання, створення позитивного настрою.

Доброго дня, шановні учні. Перевірте чи наявні на ваших столах підручники та зошити. Дуже добре. Сподіваюся, що ми з вами плідно попрацюємо і досягнемо гарного результату.

II. Актуалізація опорних знань

Фронтальне опитування:

     Що таке обмін речовин?

     Що таке асиміляція?

     Що таке дисиміляція?

     Які чинники впливають на процеси асиміляції і дисиміляції?

     Назвіть органогенні елементи.

     Назвіть макроелементи.

     Назвіть мікроелементи.

     Назвіть ультрамікроелементи.

     Що таке автотрофне живлення?

     Які особливості мінерального живлення?

     Що таке гетеротрофне живлення?

     Які ви знаєте види живлення залежно від джерел енергії?

     На які групи поділяють живі організми за джерелом готових?

     органічних речовин?

Давайте складемо асоціативний кущ до поняття «біологічно активні речовини»

Біологічно активні речовини

 

 

             

              Отже, ми з’ясували, що до біологічно активних речовин відносять ферменти, гормони, фітогормони, вітаміни, фітонциди, алкалоїди, феромони, антибіотики та ін. На сьогоднішньому уроці ми будемо говорити про певні речовини з цього переліку. Про які саме? Давайте дізнаємося разом.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Гра «Збери і поясни»

Розшифруйте вислів ,який належить древньогрецькому філософу Сократу. Розмістіть слова відповідно до цифр у порядку зростання .

3        13        1        6       4     8      5         12       9      11          2           10      7

не   жити    ми    щоб   для    а    того    щоб    їмо   того   живемо   для    їсти

Подивіться уважно на фото. Що ви на ньому бачите? В результаті чого виникає це явище?

Очікувана відповідь учнів: виникає захворювання таке, як рахіт. Це відбувається в результаті нестачі вітаміну Д в організмі дитини.

Рахит: у ребенка, фото, симптомы, лечение, недостаток витамина D

Складіть асоціативний кущ «Вітаміни».

 

 

 

 

    

Отже, як ви вже здогадалися, ми будемо говорити про вітаміни та їхню роль в обміні речовин.

ІV. Повідомлення теми і мети уроку

        А зараз, відкрийте ваші зошити,  запишіть сьогоднішнє число та тему уроку.

Мета нашого уроку полягає у тому, щоб вивчити таке поняття, як вітаміни, розглянути основні групи вітамінів та їхню роль в обміні речовин в організмі людини.

V. Формування нових знань

Розповідь учителя з елементами бесіди

Вітаміни — біологічно активні речовини різної хімічної природи, необхідні в невеликих кількостях для нормального обміну речовин і життєдіяльності живих організмів. На сьогодні відомо близько 25 вітамінів, кожен з яких має літерне позначення та хімічну назву.

В організмі людини деякі вітаміни не синтезуються взагалі, тому вони повинні обов’язково надходити в складі їжі. Інші вітаміни синтезуються кишковою мікрофлорою і всмоктуються в кров, тому навіть за відсутності таких вітамінів у їжі організм може не відчувати в них потреби. У харчових продуктах можуть міститися не тільки самі вітаміни, але і речовини, які є їх попередниками, — провітаміни, які тільки після ряду біохімічних реакцій в організмі перетворюються на вітаміни.

У міру відкриття окремих вітамінів їх позначали буквами латинського алфавіту (А, В, С та ін.). Згодом з’ясувалося, що деякі з цих вітамінів є комплексом речовин, тому до літер почали додавати цифрові індекси (B1, B2, B6, K1, K2 та ін.). Після того як для вітамінів визначили хімічну структуру, їхні назви доповнили хімічними, і на сьогодні використовують саме хімічні позначення, рідше — літерні.

За фізико-хімічними властивостями вітаміни ділять на дві групи: жиророзчинні (А, D, Е, К) і водорозчинні (вітаміни групи В, вітаміни С, Н, Р).

 

Літерне позначення

Хімічна назва

Біологічна дія

 

Добова потреба, мг

Жиророзчинні вітаміни

A

Ретинол

Необхідний для нормального обміну речовин, забезпечує нормальний ріст організму. Входить до складу зорового пігменту родопсину, необхідний для повноцінного зору

1,5-2

D

Кальциферол

Бере участь у засвоєнні солей Кальцію і Фосфору, їх відкладенні в кістковій тканині. За недостачі в організмі розвивається рахіт.

0,02

E

Токоферол

Стимулює м’язову діяльність і функції статевих залоз; є природним антиоксидантом

20-40

K

Філохінон

Бере участь у біосинтезі протромбінового комплексу і сприяє нормальному зсіданню крові

1-2

Водорозчинні вітаміни

B1

Тіамін

У складі коферменту тіамінпірофосфату (кокарбоксилази) бере участь у реакціях декарбоксилювання кетокислот

1,2-2

В2

Рибофлавін

У складі деяких окисно-відновних ферментів бере участь у реакціях переносу електронів, у перетвореннях амінокислот та інших сполук. Сприяє загоюванню ран, забезпечує світловий і колірний зір

1,5-2

B3(РР)

Нікотинова кислота

В організмі перетворюється на нікотинамід, який вступає в реакцію з НАД та НАДФ. Бере участь у обміні білків, ліпідів, амінокислот та пуринів

10

B5

Пантотенова кислота

Входить до складу коферменту А, що відіграє важливу роль у процесах ацетилювання й окиснення. Бере участь у вуглеводному і жировому обміні

10-20

B6

Піридоксин

У тканинах перетворюється на піридоксальфосфат — кофермент, що бере участь головним чином у реакціях синтезу і розщеплення амінокислот, які є складовою білків

2-4

B9

Фолієва кислота

Необхідна для росту та розвитку кровоносної та імунної системи. Стимулює утворення еритроцитів та лейкоцитів, знижує вміст холестерину в крові

0,3-1

В12

Кобаламін

Входить до складу деяких ферментів. Активує білковий обмін, бере участь у біосинтезі метіоніну, нуклеїнових кислот, впливає на вуглеводний і жировий обмін; бере участь у кровотворенні

0,003

H

Біотин

Бере участь у реакціях переносу CO2 до органічних сполук (у біосинтезі жирних кислот)

0,15-0,3

C

Аскорбінова кислота

Бере участь у регулюванні окисно- відновних процесів, що відбуваються в організмі; у вуглеводному обміні, зсіданні крові, регенерації тканин; в утворенні стероїдних гормонів; у синтезі колагену та нормалізації проникності капілярів

60-100

За фізіологічною дією вітаміни поділяють на кілька груп:

■ вітаміни, що підвищують загальну реактивність організму (В1, B2, РР, А, С);

■ антигеморагічні (С, К) (з кровоспинними властивостями);

■ антианемічні (B12, С);

■ антиінфекційні (С, А).

Вітаміни – регулятори обміну речовин

 

Більша частина вітамінів   Частина вітамінів    

 входять до складу    взаємодіють з гормонами,

 ферментів(коферменти)   активізуючи їх

За характером виконання специфічних функцій

 

Вітаміни – коферменти     Вітаміни - прогормони

(вітаміни групи В, К)     (А, Д)

 

Вітаміни – антиоксиданти

(С,Е, β - каротин)

Антиоксиданти – природні або синтетичні речовини, які уповільнюють чи припиняють окиснення сполук, переважно органічних. Нейтралізують активні молекули,вільні радикали, які або утворюються в організмі, або надходять іззовні.

До антиоксидантів відносять: лікопен (міститься в помідорах), флавін і флавоноїди (в овочах), таніни (чай , кава, какао), антоціани (надають червоного кольору ягодам).

Антиоксиданти знижують ризик виникнення серцево-судинних хвороб, захворювань нервової системи.

Застосовуються: у медицині, у харчовій промисловості для запобігання швидкому псуванню продуктів харчування, у косметології…

Вітаміни сприяють дії гормонів, а також підвищенню опірності організму до несприятливих впливів зовнішнього середовища: це інфекція, дія високої та низької температури, тощо. Вони необхідні для стимулювання росту, відновлення тканин і клітин після травм і операцій.

Хоча концентрація вітамінів у тканинах і добова потреба в них невеликі, але вже за недостатнього надходження вітамінів в організм протягом деякого часу настають характерні й небезпечні патологічні зміни. За задоволенням потреби організму у вітамінах існують три патологічні стани:

 авітаміноз — тривала повна або майже повна відсутність одного з вітамінів (поліавітаміноз — нестача одразу кількох вітамінів);

 гіповітаміноз — часткова, але та, що вже проявилася специфічним чином, недостатність вітаміну;

 гіпервітаміноз — тривале надлишкове введення в організм будь-якого вітаміну.

Порушення, що виникають унаслідок цих станів, ми розглянемо на наступному уроці.

А зараз давайте переглянемо з вами відео за зазначеним qr-code:

C:\Users\Home\Downloads\qr-code (65).png

VI.   Узагальнення та систематизація знань

Завдання 1. Виконайте інтерактивну вправу «Класифікація вітамінів», за посиланням: https://learningapps.org/8271277

Диктант

  1. Сполуки ,які  впливають на процеси обміну речовин і перетворення енергії в організмах живих істот  як називаються?(біоактивними речовинами)
  2. Хто відкрив вітаміни?(Лунін)
  3. Якщо в організмі тривалий час  не вистачає  певних вітамінів , то яке розвивається захворювання?(гіповітаміноз)
  4. Якими літерами позначаються вітаміни?(латинського алфавіту)
  5. Якщо в організмі повністю відсутні вітаміни , таке захворювання називається?(авітаміноз)
  6. У разі нестачі в організмі вітаміну А, порушується ?(гострота зору)
  7. Надлишок в організмі вітамінів призводить  до  захворювання?(гіпервітамінозу)
  8. Хто вперше запропонував термін «вітамін»?(Казимир Функ)
  9. До яких органічних сполук відносяться вітаміни ?(низькомолекулярні)
  10.  Скільки вітамінів нині відомо?(50)
  11.  Який вітамін укріпляє скелет, запобігає рахіту і покращує імунітет? (Д)
  12.  На які групи поділяються вітаміни? (водорозчинні, жиророзчинні)

VІІ. Підведення підсумку уроку

Отже, шановні учні, дякую вам за співпрацю. Зараз я виставлю оцінки учням, які сьогодні відповідали.

Що ви дізналися сьогодні нового?

Що вам найбільше запам’яталося?

Дуже добре. На цьому наш урок завершено.

VІІІ. Визначення домашнього завдання

Діти, запишіть домашнє завдання. Якщо все буде вірно написано, завдання з однією зірочкою оцінюється в 10 балів. За виконання завдання з двома зірочками ви можете отримати 11 балів.

  1. Опрацювати відповідний параграф у підручнику.
  2. Скласти таблицю «Вміст вітамінів у продуктах харчування».
  3. *Проаналізувати свій добовий раціон на вміст необхідних для нормального розвитку вітамінів.
  4. **Скласти кросворд на тему: «Вітаміни».

 

docx
Додав(-ла)
Тука Ольга
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
15 листопада 2023
Переглядів
555
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку