Конспект уроку на тему: " Вулканізм і вулкани. Джерела, гейзери.

Про матеріал
Формувати поняття «вулканізм», «вулкани», «гейзери», пояснити причини виверження вулканів та утворення гарячих джерел і гейзерів, ознайомити учнів з районами їх поширення; розвивати уяву, логічне мислення, пам’ять, вміння відслідковувати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати пізнавальний інтерес та любов до предмету географії.
Перегляд файлу

Урок географії в 6 класі

 

Тема уроку:  Вулканізм і вулкани. Джерела, гейзери.

Мета:  формувати поняття «вулканізм», «вулкани», «гейзери»,  пояснити причини виверження вулканів та утворення гарячих джерел і гейзерів,  ознайомити учнів  з районами їх поширення; розвивати уяву, логічне мислення, пам’ять, вміння відслідковувати причинно – наслідкові зв’язки; виховувати пізнавальний інтерес та любов до предмету географії.

Обладнання: фізична карта світу, атласи, контурні карти, підручники, набір фотографій, макет вулкану,  презентація, комп’ютер.

Основні поняття і терміни: вулканізм, вулкан,  магма, лава, жерло, кратер, вулканічні бомби, вулканічний попіл, діючі і згаслі вулкани, гарячі джерела, гейзер, грязьовий вулкан.

 

Хід уроку:

І. Організаційний момент

  Доброго дня, шановні учні ! Сьогодні на уроці, ми повинні докласти всіх зусиль, щоб на ньому результативно попрацювати і досягти поставленої мети. Побажаємо один одному плідної роботи. Сподіваюсь на вашу підтримку та співпрацю.

Слайд 1

А девізом нашого уроку нехай будуть слова :

Зібратися разом - це початок,

Триматися разом - це прогрес,

Працювати разом – це успіх.

А щоб все вдалося, як радять психологи, треба налаштуватися тільки на успіх, тільки на позитив. Отже, почнемо.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Давайте пригадаємо основні поняття минулих уроків, без яких ми не можемо рухатись далі.

 

 1.Інтелектуальна розминка.

1. Що таке літосфера?

2. З яких шарів складається внутрішня будова Землі?

3. До якого шару Землі належить астеносфера?

4. У чому полягає відмінність речовини астеносфери від речовини мантії?

5 .Що таке літосферні плити?

6. Які рухи здійснюють літосферні плити?

7. Що є джерелом енергії, що рухає літосферні плити?

8. Які є літосферні плити?

9. До чого призводять швидкі розривні рухи літосферних плит?

 

2. «Так – Ні»

1.Земна кора є суцільною оболонкою? (Ні).

2. Літосферні плити можуть повільно горизонтально рухатись? (Так).

3. Найчастіше землетруси відбуваються на кордонах літосферних плит? (Так).

4. Найсильніші руйнування під час землетрусів спостерігаються в гіпоцентрі? (Ні).

5. Прилад, що фіксує найменші коливання земної кори, називається сейсмографом? (Так).

6. Причиною хвиль цунамі є постійні вітри? (Ні).

7. Лідером за кількістю землетрусів є Україна? (Ні).

8. В Україні трапляються землетруси? (Так).

 

Це той фундамент, на якому ми зведемо будинок нових знань – цеглинку за цеглинкою, факт за фактом.

 

ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності: прийом «Дивуй»

       Вчитель: в Давній Греції був відомий бог Гефест – майстер, покровитель ковальської справи. Давні греки вважали, що живе він на острові Гієру в Середземному морі в глибині гори, над якою завжди підіймаються клуби диму і там він кує зброю. А сама головна кузня бога Гефеста була розташована в надрах гори Етна, на острові Сицилія.  Про що йде мова?

 

Сьогодні ви дізнаєтесь багато нового і цікавого про ці вогнедишні гори, «казани, з вогненним, розпеченим варивом».

Слайд 2 Оголошення теми та мети уроку (мету уроку учні визначають самостійно) Тема уроку:  Вулканізм і вулкани. Джерела, гейзери.

 

Слайд 3 Очікувані результати:

  • Знати причини утворення вулканів
  • Знати будову вулкана
  • Знати шкоду та користь від вулканізму
  • Знати вулканічні пояси Землі
  • Вміти показувати на карті вулкани

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Вулкани. Будова, причини їх утворення.

 

Метод «Асоціація»

  • Діти, з чим у вас асоціюється вулкан, виверження вулкана? (повітряна кулька, з якої випускається повітря; попкорн на гарячій сковорідці)

Розповідь вчителя

Ви вже знаєте про існування астеносфери. Саме тут відбувається утворення магми. Рух літосферних плит призводить до розривів  у земній корі. Не дарма народна мудрість каже «Де тонко, там і рветься».

  • Як на вашу думку, що відбувається з магмою?

Так, під дією високого тиску магма тріщинами піднімається у напрямку до земної поверхні й може тверднути в товщі земної кори або виливатися на поверхню.

Свою назву вулкани дістали від імені Бога вогню Вулкана у древніх римлян. Це не дивно – вогнедишна лава, що надходить із надр землі під час вивержень, зачаровує спостерігачів своєю міццю і неприборканістю.

Дослід

  1. Заздалегідь  налити в пробірку розчин соди, підфарбований червоною акварельною фарбою, або харчовим барвником.
  2. Пробірку обсипати з усіх боків піском, щоб її не було видно, а сама купка піску нагадувала гірку.
  3. Зверху у пробірку лити оцет. Відбувається реакція між содою і оцтом, на поверхню виливається «потік лави».

Слайд 4 Будова вулкана

Давайте поглянемо на слайд та на мал. 69 (ст. 82) в підручнику. Тепер потрібно дати назви складових  вулкана.

Перед вами внутрішня будова вулкана. Давайте спробуємо, не читаючи текст, встановити відповідність між моїм визначенням і назвами на малюнку.

  • Канал, по якому магма піднімається на поверхню -… (жерло)
  • Магма, що вивержена на поверхню - … (лава)
  • Отвір, через який виливається  лава - … (кратер)
  • Гора, що утворюється з вивержених речовин - … (конус)

Робота з атласом

Погляньте в умовні позначення атласу (ст. 22-23).

  • Як позначаються вулкани на карті?
  • Як ви думаєте, вулкани завжди діють?

Слайд 5 Класифікація вулканів: (с.83-84)діючі і згаслі, наземні і підводні.

Накресліть схему в зошиті.

  • Спробуйте самостійно сформулювати, які вулкани називають згаслими?

(Згаслими вважають вулкани, про виверження яких нічого не згадується в історії людства)

А зараз послухайте цікаву інформацію про один з діючих вулканів на Землі – вулкан Кракатау.

Випереджальне завдання

Слайд 6 Вулкан Кракатау

ВУЛКАН КРАКАТАУ

Практично повністю зруйнувався вулкан Кракатау, розташований в Індонезії. Люди тривалий час вважали його згаслим, а багато хто навіть взагалі не здогадувалися про його існування.

Світ дізнався про нього після руйнівного землетрусу 20 травня 1883 року. У цей день над кратером на 11-кілометрову висоту раптово піднявся стовп диму і попелу. Підземні поштовхи почали поширюватися все далі і далі і досягли індонезійської столиці Джакарти. Незабаром все затихло, але вже через три тижні Кракатау знову захвилювався. У серпні у нього виникли два додаткових кратера, що викидали вулканічні гази і попіл. Більш ніж удвічі виріс і сам острів.

26 серпня зі страшним гуркотом вулкан почав вивергатися, засипаючи все навколо попелом. Майже на 30 км вгору злітали камені, шматки гірських порід і пісок, а попіл піднімався ще вище. Гуркіт виверження досяг Австралії та Шрі-Ланки.

Вже через годину після вибуху Кракатау вся Джакарта занурилася в пітьму, сонце сховалося за хмарами попелу. Густі тропічні ліси, тварини та люди загинули.

Виверження вулкана викликало потужне хвилювання в морі. П’ятдесятиметрове цунамі обрушилося на Яву і Суматру і знищило більше трьохсот міст і селищ. Остров’яни позбулися своїх будинків і рибальських суден, 36 тисяч людей загинуло. Хвиля цунамі досягла берегів Австралії, Африки і Південної Америки.

Виверження Кракатау вважається найсильнішим в історії вулканічних вибухів.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

 

 

 

Слайд7 Останній день Помпеї

Історія знає багато таких прикладів - 24 серпня 79 року тридцять тисяч жителів Помпеї, яке знаходилось на півдні Італії, й тисячі жителів інших сусідніх міст були захоплені зненацька раптовим виверженням вулкана Везувію. Тисячі людей загинули в перші години виверження вулкана. Ще тисячі загинули в подальші декілька днів. Так квітуче місто Помпеї перетворився на місто смерті.

 

Вчитель: До нас в гості сьогодні завітав вчений – вулканолог, він познайомить нас з вулканами  - рекордсменами.

Слайд8

Учень – «вулканолог»:

Слайд9

 

* Найактивніший вулкан  - Ісалько (1885 м) в Центральній Америці , він викидає лаву через кожні 8 хвилин на протязі 200 років. Це природний маяк для моряків, оскільки його рожеву лаву помітно на великі відстані.

Слайд10

 

*Найспокійніший вулкан – Фудзіяма (3776 м) в Японії – оживає 1-2 рази на 100 років, вважається одним з найкрасивіших на планеті. Це священа гора для японців. Стародавні японці вважали, що саме тут мешкали Боги. Зображення гори зустрічається не тільки на численних картинах і фото, а також і на японських банкнотах. Побутує легенда, що гора з'явилася на абсолютно рівній ділянці всього за одну ніч, причиною чого став сильний землетрус.

Слайд11

 

*Найвищий згаслий вулкан – гора Аконкагуа (6959 м) в Південній Америці.

Слайд12

 

*Найвищий діючий  вулкан в Європі – Етна ( 3340 м) в Середземному морі на острові Сицилія. Під час виверження щодня викидає 9 кг платини, 240 кг золота, 420 кг сірки.

                                                                                                     

3.Практична робота.

Виконаємо практичну роботу в контурних картах на ст. 2.

Проведення інструктажу.

Завдання в підручнику на ст. 85

Зараз ми позначимо на контурних картах найбільші вулкани світу: Ключевська Сопка, Везувій, Кракатау.

Слайд13Вулканічні пояси

Вулкани здебільшого виникають на межі літосферних плит, утворюючи величезні за протяжністю вулканічні пояси

 

4. Джерела, гейзери, грязьові вулкани. (Робота у групах та представлення міні-проектів)

Слайд 141Гейзери

Кожний гейзер має свій режим дії (від хвилини до кількох діб). Гарячі джерела та гейзери відомі на Курильських островах, Камчатці (Долина гейзерів), у США (Єллоустонський національний парк), на острові Ісландія, у Новій Зеландії тощо.

Слайд 15Гарячі джерела

На відміну від гейзерів, гарячі джерела спокійно витікають з тріщин у земній корі.

Слайд 62 Грязьові вулкани.

 

 

V. Запитання і завдання для закріплення матеріалу

Самостійна робота з самоперевіркою

Завдання

  1. Процес виходу магми на поверхню Землі називається... (вулканізм)
  2. Канал, по якому рухається магма до поверхні - … (жерло)
  3. Отвір, через який виливається  лава - … (кратер)
  4. Магма, що вивержена на поверхню - … (лава)
  5. Вулкани поділяються на 2 види - … (діючі та згаслі)
  6. Підземні води поблизу вулканів - це... (гейзери та джерела)

 

 

VІ. Підсумок уроку. Оцінювання

Пригадаємо очікувані результати, які ми запланували на початку уроку.

Досягнуті результати

Чи досягли ми цих результатів?

Оцінювання.

Для більшого усвідомлення матеріалу  попрацюєте і вдома.

 

VІІ. Домашнє завдання

Слайд 17 Домашнє завдання

  1. Прочитати § 21

         2. Дати відповідь на питання :В чому виявляється користь вулканізму?

3. Практична робота№3,завд.2.стор.85

         Дякую всім за роботу.

 

 

docx
Додав(-ла)
Масляник Ірина
Додано
5 лютого 2023
Переглядів
788
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку