Гідросфера , її складові частини
Мета: сформувати в учнів первинні знання про гідросферу, її склад ,світовий кругообіг води, властивості води; сприяти розвитку вміння пояснювати взаємозв'язки між оболонками Землі на прикладі світового кругообігу води ; розвивати вміння робити висновки, аналізувати інформацію за текстом підручника.
Обладнання : карта півкуль, атласи, підручники .
Тип уроку : вивчення нового матеріалу .
П е р е б і г у р о к у
Ι . Організаційний момент
ΙΙ . Актуалізація опорних знань
Бесіда із запитаннями трьох блоків
1-й блок. Підніміть руку ті, хто любить відпочивати на березі річки. Хто побував на морі?
2-й блок. А тепер підведуться ті учні, які люблять прогулянки в дощ під парасолькою .Прошу підвестися тих, кого не лякає туман і хто любить бувати надворі в такий день. А хто з вас любить гуляти , коли падає сніг?
3-й блок. А тепер, будь ласка, підведіться ті, хто пив воду із джерела. Підведіться ті, хто любить мінеральну воду. І, нарешті, підведіться ті, хто любить лимонад .
Яке поняття об'єднує всі три блоки запитань ?
Вода! Це стане темою вивчення цілого розділу, який складається з одинадцяти уроків. У темі передбачено три практичних роботи і одне тематичне оцінювання .
ΙΙΙ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності
Як ви думаєте, чому вовченя води є дуже важливим і необхідним завданням?
ΙV. Вивчення нового матеріалу
Вода є скрізь: у повітрі, в річках, океанах, під землею, в ґрунті, в льодовиках .
Учні пригадують три стани води в природі і умови, за яких вона може переходити з одного стану в інший.
РОБОТА З КАРТОЮ ПІВКУЛЬ.
Погляньте на карту . Чому космонавти називають нашу Землю блакитною?
Так , Земля – це планета води, бо 96,5 % її займає Світовий океан і лише 3,5 % - суходіл .
ГІДРОСФЕРА – це водна оболонка Землі .
РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ «Загальна географія» , 6 клас.
Розгляньте мал. 73 у підручнику «Складові гідросфери», самостійно вивчіть складові часини і сформулюйте запитання за таблицею для своїх однокласників.
Завдяки тому, що вода легко переходить з одного стану в інший і постійно переміщується, всі частини гідросфери взаємопов'язані, і на Землі відбувається світовий кругообіг води.
Розповідь з використанням таблиці кругообігу води .
З поверхні Землі, що нагрівається сонячними променями, відбувається випаровування води. Більша частина вологи випаровується зі Світового океану, що займає 2/3 поверхні нашої планети. Ця волога в атмосфері перетворюється на крапельки води і кристали льоду, утворюючи хмари. Опади з хмар випадають частково над Океаном, частково над суходолом. Опади, що випали над суходолом, можуть знову випаровуватися, можуть потрапити до річок, можуть просочитися вглиб землі, поповнюючи запаси підземних вод. Підземні води живлять річки, а річки виносять воду в Світовий океан. Таким чином, вода, що випаровувалася з Океану і опинилася на суходолі, знову через деякий час потрапить до Океану. Так замикається кругообіг води в природі. Найшвидше повертаються до Океану води, що випали над ним у вигляді опадів, трохи повільніше – вода, що потрапила до річок. Набагато довше затримується на суходолі вода, законсервована в льодовиках (від 10 до 120 років, в Антарктиді і Гренландії – до 250 тис. років), і підземна вода глибоких водоносних горизонтів. Вчені вважають, що приблизно протягом 3 тис. років уся вода в Світовому океані здійснює повний кругообіг.
Кругообіг води в природі відбувається завдяки енергії сонця: вода нагрівається і з рідкого або твердого стану переходить у газоподібний. Випаровуючись, вода потрапляє в атмосферу, там під впливом низької температури знову переходить в рідкий або твердий стан і, завдяки силі тяжіння Землі, випадає на суходіл або в Світовий океан у вигляді опадів – дощу, снігу, граду .
Тому світовий кругообіг води в природі представлений таким чином: Океан – атмосфера – Океан, Океан – атмосфера – суходіл – Океан .
V. Закріплення вивченого матеріалу
Вам пропонується текст, виправте помилки в ньому і зробіть взаємоперевірку.
«Вода – особлива речовина. Вона перебуває в чотирьох станах і не переходить з одного в другий. Унаслідок нагрівання вода стискується, перетворюючись на лід, вона зменшується в об'ємі. Вода не здатна нагріватися і охолоджуватися.
Бесіда за запитаннями:
VΙ . Домашнє завдання
Вивчити за конспектом уроку . Текст підручника сторінка 137.
Підібрати п'ять прислів'їв зі словом «вода» .
VΙΙ. Підсумок уроку
Чи виконали ми завдання , поставлені на початку уроку ?
Підбиття підсумків уроку.