Конспект уроку з літературного читання
на тему:
За добро добром платять. Українська народна казка «Кривенька качечка» (2 клас)
Підготовила вчителька початкових класів
Пипчук Ірина Павлівна
ЗОШ 1-3 ст.с.Поділля,Чортківського р-ну, Тернопільської обл.
Науково-методична проблема: Використання інтерактивних методів навчання на уроках літературного читання в початковій школі. Використання технології ситуативного моделювання
Із власного досвіду можу сказати, що учень охоче залучається до навчально-виховного процесу, коли йому цікаво, коли урок викликає у нього справжній інтерес.
Традиційні форми навчання потребують розумних змін. Тому ретельно продумую хід кожного уроку, чітко формую мету та способи її досягнення, використовую інтерактивні технології. Як зазначав В.О. Сухомлинський «Будьте самі шукачами, дослідниками. Не буде вогнику у вас – вам ніколи не запалите його в інших».
Прагну створювати умови для вивчення зацікавленості, стимулювати до висловлювань без побоювань помилитися, формувати прагнення учнів знаходити спосіб виконання завдання, вчитися аналізувати та виявляти учнівську ініціативу. Успішність навчально-виховного процесу, висока якість уроку досягається саме завдяки використанню нестандартних технологій.
Проводжу нестандартні уроки, структуруючи їх зміст і форми, щоб викликати насамперед інтерес учнів. Діти активно працюють на таких уроках, залюбки пізнають нове, вчаться мислити творчо, розвивати комунікативні вміння та навички.
Використовуючи метод театралізації на уроках поступово долаю труднощі у рівні розвитку дітей, викликаю у них бажання повідомити щось, довести щось однокласникам – так виникає бажання самостійно вчитися. Відбувається виховання таких рис характеру, яких не можна набути на звичайних уроках: учні розкривають і вдосконалюють здібності, відбувається наближення дитини до реального життя, зміцнюється віра в свої сили, виникає змагання з самим собою, що формує почуття відповідальності.
Складніші імітаційні ігри називають симуляціями. Це створені вчителем ситуації, під час яких учні копіюють у спрощеному вигляді процедури, пов’язані з діяльністю суспільних інститутів, які існують у справжньому житті. До них належать судові, парламентські, громадські слухання, збори, дебати тощо. Готуючи учнів до симуляції, вчитель повинен чітко розподілити ролі, обговорити з кожним виконавцем послідовність його дій, висловів, дотримуватись чіткого регламенту, сценарію, який зберігається з проведенням такої процедури в реальному житті.
Симуляція – це «мініатюрна» версія реальності, яка дає можливість учням зрозуміти її суть. Такі ігри сприяють формуванню в учнів власного ставлення до ситуації, сприяють розвитку уяви, формуванню навичок критичного мислення, співчуття тощо.
Пропоную урок – судове засідання за мотивами української народної казки «Кривенька качечка» - За добро добром платять.
Тема уроку: За добро добром платять. Українська народна казка «Кривенька качечка»
Мета уроку: Вчити дітей виразно читати казку; правильно інтонувати мову дійових осіб, аналізувати розвиток подій у казці; визначати головну думку прочитаного, висловлювати своє ставлення до героїв твору; формувати вміння членувати текст для складання плану; поглиблювати уявлення про етику людських стосунків, вміння оцінювати вчинки дійових осіб, виховувати любов до рідної мови.
Розвивати усне мовлення, увагу, мислення, пам’ять, творчу уяву. Виховувати чуйність, доброзичливість, порядність.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мовленнєва розминка.
1. Дихальна гімнастика.
2. Розминка для очей.
- Замружте очі, розплющіть їх.
- Зробіть кругові рухи очима: ліворуч – вгору – праворуч – вниз – праворуч – угору – ліворуч – униз.
ІІІ. Вправи на вдосконалення навичок читання.
1. Чистомовка.
Жу-жу-жу – я вам казку (розкажу)
іс-іс-іс – пішла баба із дідом в (ліс)
ечко-ечко-ечко – там знайшли вони (гніздечко)
енька-енька-енька – в ньому качечка (кривенька)
- До якої української народної казки складена ця казка?
- Які знаєте загадки про качечку?
У воді купалася, сухою зосталася.
2. Розгляд малюнків «Дика і свійська качка».
- Який великий український поет згадував у своїх віршах качечку?
IV. Визначення теми і завдань уроку.
1. – Діти, сьогодні на уроці ми будемо
2. – Урок у нас сьогодні незвичайний, це буде судове засідання.
У матеріалах спорив записано, що дід і баба пішли в ліс, де і знайшли кривеньку качечку і надали їй допомогу. Качечка повірила їм, почала у них жити, хотіла віддячити стареньким і тайком допомагала їм. Вона мала намір залишитися у них назавжди. Але дід і баба почали обманювати качечку, підглядати за нею, а потім зробили великий злочин – знищили її власність – гніздечко із пір’ячком.
3. Словникова робота.
- На місці злочину герої залишили речові докази:
кужілочка – частина прядки у вигляд кілка, на який намотують пряжу;
веретенце – ручне знаряддя для прядіння у вигляді тонкої палички із загостреними кінцями;
галочка – пестливе звертання до дівчини;
полинули – полетіли;
жалувати – жаліти.
V. Вивчення нового матеріалу. Судове засідання.
- Отже, ми з вами вже зібрали речові докази, але ще не розібрались зі складом злочину.
Пропоную зачитати матеріали судової справи.
А всім присутнім уявити собі, що ми знаходимося у залі суду, і уважно стежити, щоб нічого не пропустити і не засудити невинних.
1. Читання української народної казки «Кривенька качечка»
- Діти, чи знайома вам ця казка?
- А хто її автор?
- Тобто, ви бачите, що матеріалом для нашого судового засідання є казка «Кривенька качечка». Потерпілою є качечка.
2. – Складемо пан розслідування (план казки)
1. Знахідка у лісі.
2. Таємнича помічниця.
3. Дід і баба спалюють гніздечко.
4. Дівчина залишає стареньких.
3. Суд оголошує перерву! Фізкультхвилинка «Гуси-лебеді»
4. Поділ учнів на адвокати і прокурори. Робота в групах
- Для проведення судового засідання нам потрібно створити групу захисників (колегію адвокатів) та групу прокурорів.
Адвокат – особа , яка захищає потерпілих;
прокурор – службова особа, яка слідкує за точним виконанням законів та підтримує державне обвинувачення в суді.
- А суддею, з вашого дозволу, буду я.
5. Аналіз казки з елементами вибіркового читання.
- Дід і баба звинувачують ся в тому, що вони нанесли качечці моральні і фізичні страждання, знищили її приватну власність.
Вислухаємо потерпілу качечку.
- Одного разу влітку разом з подругами я була в лузі. Тут трапилося горе – я зламала ніжку. Подруги покинули мене одну у тяжкому стані. З великими труднощами я дібралася до лісу, зробила собі гніздечко і стала жити сама-однісінька в гніздечку.
Дід і баба надали мені допомогу. За це я щиро дякую їм. Але з їхньої вини я залишилася без пір’ячка.
Вчитель. Потерпілу прошу сісти. Суд продовжується. Представників прокуратури прошу знайти і зачитати свідчення неправомірних дій діда і баби:
- Зачитайте, як дід і баба знайшли гніздечко.
- Зачитайте , як поводилася качечка в домі стареньких.
- Зачитайте, як дід і баба спалили гніздечко.
- Зачитайте, як дівчина знову перетворилася на качечку.
- Вельмишановні прокурори, чи вважаєте ви діда і бабу винними?
Прокурор. Ми вважаємо діда і бабу винними. Вони обманювали качечку, хитрували, і в кінці таємно від качечки, без її згоди, спалили пір’ячко і гніздечко. Тому качечка не могла літати.
Вчитель. Панове! Суд приймає докази. А тепер слово надається підсуднім.
Баба. Я і мій дідусь – ми самотні старі люди. У нас немає дітей. І коли ми принесли додому качечку, що знайшли в лісі, то дуже зраділи, що вже не будемо самотніми.
Вона нам стала за рідну донечку. Спочатку ми не знали, хто нам робить добро, тому й мусили вдатися до хитрощів, щоб вияснити, хто нам так допомагає.
А коли ми дізналися, що це качечка, то дуже побоялися, щоб вона нас не залишила самих, тому й спалили гніздечко.
Ми повністю визнаємо свою вину.
Просимо вельмишановний суд нас простити.
Вчитель. Панове адвокати! Прочитайте, які умови створили дід і баба для проживання у їхньому домі качечки.
Виступ представника групи «Адвокати»
- Дід і баба принесли кривеньку качечку до свого дому, зробили їй м’ягеньке гніздечко, доглядали її. Вони вчинили злочин, але в них зовсім не було злих намірів. Вони просто хотіли, щоб кривенька качечка залишилася жити у них назавжди, стала їм за рідну дочку. Тому їх не потрібно суворо карати. Просимо їх вибачити.
5. Вчитель. Перед тим, як зачитати рішення суду, складемо протокол.
Складання порівняльної характеристики головних героїв.
Качечка |
Дід і баба |
Добра Працьовита Довірлива Чесна |
Добрі Працьовиті Хитрі Егоїсти |
Вч.-суддя. Вельмишановне зібрання. Заслухавши високі сторони, суд постановив: справу проти діда і баби припинити, враховуючи їхні добрі наміри і поважний вік. Іменем країни Казкарії суд постановив: діда і бабу не карати, а помилувати і подбати про те, щоб вони не були одинокими. Тому пропоную вам придумати продовження казки «Кривенька качечка».
(Розповіді дітей)
Висновки (Узагальнення). Метод «Мікрофон»
- Що у цій казці народ схвалює, а що – засуджує?
- Прочитайте прислів’я, що після казки.
Чи виражає воно головну думку казки?
- Кому з герої казки воно могло б бути порадою?
Метод «Незакінчене речення»
6. Інсценізація кінцівки казки. (Качечка зустрічається за своїми подругами)
VI. Підсумок уроку. Слово вчителя про роботу учнів на уроці.
Д/з. Навчитися читати казку в особах, переказувати.