Конспект уроку на тему "Замок та лицарські традиції в епоху Середньовіччя"

Про матеріал

Мета уроку: формувати в учнів уявлення про рицарські традиції в середньовічній Європі, розглянути зовнішній вигляд та визначити основні функції середньовічного замку; розвивати вміння порівнювати побут, житло, одяг сучасної та середньовічної людини та висловлювати власну думку щодо впливу рицарства на розвиток сус­пільства; закріпити знання учнів набуті протягом вивчення навчального матеріалу; розвивати в учнів уміння працювати з документами та візуальними джерелами, аналітично та творчо мислити; виховувати в учнів почуття патріотизму та шанобливе ставлення до історії людства.

Перегляд файлу

Урок №

Тема уроку: Замок та лицарські традиції в епоху Середньовіччя

Мета уроку: формувати в учнів уявлення про рицарські традиції в середньовічній  Європі,  розглянути зовнішній вигляд та визначити основні функції середньовічного замку; розвивати вміння порівнювати побут, житло, одяг сучасної та середньовічної людини та висловлювати власну думку щодо впливу рицарства на розвиток сус­пільства; закріпити знання учнів набуті протягом вивчення навчального матеріалу; розвивати в учнів уміння працювати з документами та візуальними джерелами, аналітично та творчо мислити; виховувати в учнів почуття патріотизму та шанобливе ставлення до історії людства.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Обладнання: ілюстративний i роздавальний матеріал, підручник, засоби ІКТ.

 

Основні поняття та назви: рицарство, герб, девіз, кодекс честі, турнір, замок, донжон, звідний міст 

 

Очікувані результати: учні зможуть: застосовувати i пояснювати на прикладах поняття та терміни за темою; характеризувати життя різних верств населення; описувати феодальний замок, порівнювати побут, житло, одяг сучасної та середньовічної людини привілейованого стану та висловлювати власну думку про вплив рицарства на розвиток суспільства.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Вступне слово вчителя

(Створення позитивної робочої атмосфери в класі)

Метод «Комплімент»

Учні в парах висловлюють один одному по декілька компліментів, створюючи позитивну робочу атмосферу в класі.                                                                                  

ІІ. Актуалізація опорних знань

Вчитель. Для успішної роботи на сьогоднішньому уроці спочатку нам потрібно привести в порядок той багаж знань, який ми вже маємо за плечима. Зараз ви отримуєте листи самооцінювання, до яких протягом уроку будете заносити свої отримані результати.

Фронтальне опитування (слайд 3)

1.Що таке соціальний стан?

2. Скільки соціальних станів було в середньовіччі? Назвіть їх.

3. Що таке феод?

4. Хто міг його отримати і за що?

5. Хто такий феодал?

6. Поясніть правило «Васал мого васала не мій васал»

7. Який із соціальних станів жив найгірше? Чому?

8. Поясніть вислів «Немає землі без пана»

Вчитель. Найактивніші учні можуть поставити перші оцінки до своїх бланків.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Метод «Найцінніша річ»

Учні отримують по маленькому клаптику паперу на якому мають записати найціннішу для них  річ (ноутбук, телефон і т.д.).  Після цього вчитель проходиться по класі і забирає вибірково листочки. Далі слова вчителя.

Вчитель.  Щойно ви  всі перетворились на середньовічних селян. А я став середньовічним феодалом чи, можливо, навіть лицарем.  Як бачите в одну мить  частина з вас позбулась найцінніших речей. Такою була воля і влада тогочасного  феодала чи  лицаря. Він міг як безкарно забрати у вас щось(як було дуже часто)(бере в когось листочок) , так і  подарувати щось( що було дуже рідко)(віддаю цей листочок іншому учневі). Таким було середньовіччя. І таким не зовсім легким та безтурботним було життя більшості жителів  - а саме селян.

Про це та багато іншого ми дізнаємось на сьогоднішньому уроці.

Зверніть увагу на екран. (слайд 3 ) Що перед вами зображено? Що вам відомо про герб України? Пригадайте, хто першим з київських князів використав його як символ правлячого роду? (Володимир Великий). А чи знаєте ви, що кожен лицар мав свій власний герб. Цей герб був ознакою їх шляхетного походження. Кожен герб мав свою таємну інформацію. А яку саме таємну інформацію несе в собі герб України, ми дізнаємося в ході вивчення нової теми.

 

Працювати ми будемо за таким планом:

 (Слайд 4)

Спочатку завітаємо до середньовічного замку і опишем, що ми там побачили.

Потім попрацюємо з документами та візуальними джерелами і дізнаємось про окремі аспекти рицарських традицій.

Ну і, насамкінець, здійснимо уявну мандрівку на середньовічний лицарський турнір.

 

IV. Вивчення нового матеріалу

  1. Середньовічний замок

У світі мало є речей більш цікавих, ніж лицарські замки Середньовіччя: ці величні фортеці дихають свідоцтвами далеких епох з грандіозними битвами, вони бачили і найдосконаліше благородство, і саме підле зрадництво.

В Х столітті в Європі починається масове будівництво замків – фортець. (слайд 6 ).

Робота з картою

Погляньте на екран, перед вами карта середньовічної Європи (слайд 7 ). Найбільша кількість замків, в зазначений період, була збудована у таких країнах, як Франція, Англія, Німеччина, Іспанія тощо. Не оминула традиція будувати замки і Україну. Ці величні оборонні споруди мали захищати український народ від загарбників. (слайд 8)

Вельми неспокійний час - середні віки: крім великих воєн, феодали постійно вели суперечки один з одним. Аристократи зміцнювали свої житла від вторгнення: спочатку тільки рів вириють перед входом і дерев'яний частокіл поставлять. У міру набуття осадного досвіду зміцнення ставали все більш потужнішими.  

Як ви думаєте, для чого будувалися замки?

Якими були замки ми  дізнаємося з вами з відео сюжету. (перегляд відео фрагменту )

Бесіда після перегляду:

  1. Де будувалися замки?
  2. Для чого в замках потрібні були башти?
  3. Як називалася головна башта замку?

Робота з термінами

Головна вежа замку – донжон – складалася з 3-4 поверхів. (слайд 9).

Робота з підручником

На ст.. 74 підручника знайдіть і прочитайте опис донжона. Як ви думаєте, чи зручним було життя мешканців донжона?

Донжон - найвища споруда замку. Звідти велося спостереження за околицями. Стіни цієї вежі - дуже товсті. У підставі донжона був підвал, кухня, комора. Далі йшли поверхи з кам'яними або дерев'яними перекриттями. Сходи були дерев'яними, при кам'яних перекриттях їх можна було спалити, щоб зупинити ворога на підході. Головний зал розташовувався на цілому поверсі. Обігрівався каміном. Вище зазвичай розташовувалися кімнати сім'ї власника замку. Там стояли невеликі печі, прикрашені кахлями. На самому верху башти, найчастіше відкритому, майданчик для катапульти і найголовніше - прапор!

  1. Лицарі та їх традиції

Власника замку захищали не лише міцні стіни, а й воїни – лицарі. Саме слово «лицар» походить від німецького «ріттер» - вершник.

Робота з термінами

Лицар – воїн-феодал, який ніс військову службу для свого сеньйора. (слайд 11)

Що вам відомо про лицарів?

Стати лицарем було досить не просто. Тільки кровний дворянин, який досяг 21 року міг претендувати на посвячення в лицарі. Тому дворяни навчали військовій справі синів з самого раннього віку, причому найбільше дбали про те, щоб зробити юнака сильним і спритним. Його вчили об'їжджати диких коней, володіти списом, рубати мечем. 

Виховання лицарів відбувалося у 3 етапах: (слайд 12 )

  1. 10  - 14 років – паж
  2. 15 – 20 років – зброєносець
  3. 21 рік – посвячення в лицарі

Вступ до звання лицаря давалося нелегко і здійснювалося з особливою церемонією, вельми урочистою. Майбутнього лицаря у віці 7 – 10  років відвозили до двору короля або до замку знатного лицаря. Тут, в чужому домі, хлопчик вважався на службі на посаді пажа. Він служив за столом, чистив зброю свого лицаря, тримав йому стремено, коли той сідав на коня, вправлявся у верховій їзді, у стрільбі з лука, в єдиноборстві. У 14 років юнака оперізували мечем, і колишній паж отримував назву зброєносця. Тепер він уже йшов за своїм лицарем усюди - і на полі битви, і на полювання, і на всі урочистості, які відвідував лицар. Всякий благородний юнак-зброєносець мріяв врятувати життя своєму лицареві, і якщо йому це вдавалося - він набував собі славу на все життя.

Коли зброєносець досягав 21 роки, його посвячували в звання лицаря. Зазвичай, це відбувалося під час великих свят. Обряд посвяти потребував тривалої підготовки. (слайд 13)

Робота в парах

Робота з документами

Перед вами уривок з праці українського історика І. Крипякевича. Прочитайте його і підготуйте 2 запитання для своїх однокласників. Хто впорається першим піднімайте руку.

Документ 1. Із праці українського історика ХХ століття І.П. Крипякевича

«Це відбувалось дуже святочно. Кандидат перебував ніч на молитві, а потім одягався в білий і червоний               одяг на знак того, що готовий жертвувати кров за віру. Після богослужіння один із старших лицарів ударяв його тричі в рам’я зі словами: “Вибиваю тебе на лицаря в ім’я Бога, Св.Михаїла, Св.Георгія”. У Франції був звичай, що молодий лицар вскакував на коня, об’їздив навколо подвір’я й списом ударяв манекен…»

Заслухування підготовлених питань від учнів.

Давайте більш детально поговоримо про лицарські обладунки (слайд 14 -15 ).

Як правило, лицарські обладунки складалися з меча, щита, шолома і певної захисного одягу. Потрібно відзначити, що у простих воїнів захисний одяг складалася в основному з шкіряних обладунків. Проварені і витримані для жорсткості в гарячій воскової ванні, вони надавали достатній захист від зброї противника.

Більш знатні люди мали у своєму арсеналі і більш "знатну" кольчужну сорочку. Іншим важливим елементом лицарських обладунків є шолом. Найважливішою захистом лицаря був його щит. Середньовічні щити виготовляли зазвичай з двосантиметровий шару дерева твердих порід, яке часто обтягували шкірою і місцями зміцнювали залізними заклепками, смугами і рамками.

Вага всіх обладунків могла сягати 50 кг. Бойовий кінь також захищався металевими обладунками. Зрозуміло, що лицар не завжди носив металеві обладунки. В повсякденному житті він користувався зовсім іншим одягом. (слайд  16)

  1. Як ви думаєте, чи зручним був одяг для лицаря?
  2. Чи важко було лицарю самотужки одягати всі ці обладунки? Хто міг йому допомагати?

Фізкульт-хвилинка

Раз, два, три, чотири,

Три, чотири, руки ширше.

Ми сьогодні на турнірі.

Дивимося вліво,

Дивимося вправо,

Очі закриваємо,

 Прямо сідаємо.

  1. Лицарський турнір 

З яким новим словом ми зустрілися, виконуючи фізкультхвилинку?

Робота з термінами

Лицарський турнір – військове змагання у силі та вправності, котрі влаштовували перед шляхетною публікою.

 

У вільний від походів час лицарі намагалися підтримувати свою славу, беручи участь в турнірах (слайд 17 ).

Давайте подивимося інсценований лицарський турнір. (перегляд відео №2)

Влаштовувалися турніри багатими феодалами в особливих випадках. Про турніри оголошували герольдии (слайд 18); вони ж і розпоряджалися на турнірах, викликали лицарів для участі в битві.

Лицарі були на турнірі в повному обладунку зі своїми відмітними знаками - гербами, що підкреслюють шляхетність і велич їхнього роду. (слайд 19)

Герби лицар носив на плащі і на щиті. Герб відображав  історію його роду, але не написану, а намальовану. Не багато людей в той час вміли читати і писати, проте всі чудово розуміли мову малюнків. Визнаних кольорів для створення герба тільки 6: золота, срібна, червона, синя, зелена і чорна. Герб міг бути або з золотом, або з сріблом, а не з тим та іншим разом. Строкатість в гербі вважалася ознакою непостійності. 

Кольори герба: (слайд 20 )

Червоний – мужність, пристрасть

Блакитний – велич, краса, ясність

Зелений – свобода, надія

Пурпуровий – влада

Чорний – скромність, постійність

Срібло – скромність, чистота, благородство

Золото – багатство, сила, вірність, знатність.

І ось ми знову повернулися до гербу України. Тепер, коли  ви знаєте, що означають кольори герба, поясніть зміст гербу України та поданого лицарського герба.

На турнірах суворо заборонялися бої на смерть, але смертельні випадки все ж бували.

Робота в парах

Метод «Історична роль»

Опрацюйте подане історичне джерело.  Уявіть, що ви та ваш сусід по парті середньовічні лицарі, вигадайте для себе лицарський девіз.

Документ 2 за книгою Гері Хаггардо «Прекрасна Маргарита»

       «За герольдами (знавцями гербів)  в золотому одязі через головний вхід на арену виїхав маркіз Морелла в супроводі почту. Під ним був чудовий вороний кінь, і сам він у чорних обладунках. На його червоному щиті був герб із зображенням орла з короною, що свідчило про звання, і гордий девіз «Те, що я беру, я знищую». Маркіз зупинив свого коня в центрі арени, підняв його на диби і змусив зробити коло на задніх ногах. Натовп вітав маркіза вигуками.

       Знову пролунали труби, і верхи на білому коні, у білому одязі, виїхав високий і суворий сер Пітер Брум. На його щиті був зображений золотий, спрямований донизу сокіл, і девіз: «За любов і честь». Він також зробив коло, при цьому він підняв свого списа на знак вітання. Цього разу натовп мовчав – рицар був іноземець.

 

Пари презентують результати своєї роботи.

Нагороди за перемогу у турнірі були різноманітними: приручений ведмідь та пара мисливських собак, мисливський птах або обладунки. Але найбажанішим подарунком для лицаря був подарунок від його прекрасної дами: вишита її руками стрічка або перчатка.

Крім турнірів лицарі розважалися полюванням.
Лицарі повинні були показувати не тільки мужність і хоробрість, але і благородство.

Вони дуже дорожили своїм добрим ім'ям, своєю честю.

 Лицарі підпорядковувалися особливим правилам поведінки, які називалися «Кодекс честі». (слайд 21)

Рицар мав боротися за християнську віру, оберігати слабшого, дотримувати слова, бути вірним своєму сеньйору, вміти постояти за себе.

Кожен лицар поклонявся своїй Прекрасній дамі, в ім̓ я якої здійснював всі свої подвиги (слайд 22 ).

Проте не варто надто сильно ідеалізувати лицарів. Пограбування селян і купців, зухвалість по відношенню до інших, войовничість і неосвіченість,  були так само притаманні лицарям як і рицарські чесноти. У мирний період феодали часто вдавались до міжусобних війн. Церкві навіть знадобилося прийняти кілька постанов про Божий мир, які забороняли феодалам воювати під час релігійних свят та кілька днів на тиждень.

 З виникненням вогнепальної зброї рицарство як військова сила занепало.

V. Закріплення вивченого матеріалу

Тест «Хвиля» (слайд 23)

Я буду зачитувати вам терміни та факти з сьогоднішньої теми, а ви якщо вважаєте, що відповідь вірна малюєте хвилю вверх, а якщо ні – вниз.

 

  1. Заможні європейці мешкали в замках (верх)
  2. Лицарі билися верхи на верблюдах (низ)
  3. Кожен лицар поклонявся своїй Прекрасній дамі (верх)
  4. Лицарем ставали хлопчики у віці 5 років (низ)
  5. Кожен лицар мав свій герб (верх)
  6. Головна зброя лицаря – пістолет (низ)

VI. Підсумки уроку

Отже, діти, ми сьогодні відвідали середньовічний замок, знайомилися з лицарями і їх цікавим життям.

Але я хочу перевірити вашу уважність на уроці. Зараз я вам прочитаю уривок з одного історичного джерела, а ви мені відповісте на певні питання. Будьте уважні.

Ця історія трапилася з сером Річардом, по дорозі на лицарський турнір.

Світило сонце і сер Річард, за кермом останньої моделі мотоциклу, поспішав на турнір. Його металеві обладунки виблискували на сонці. А його новісінький револьвер  був заряджений і готовий до бою. Плащ лицаря граційно розвивася на хвилях вітру. Неочікувано в нього задзвонив телефон…

  • Чи правдива ця історія?
  • Що в ній зайвого?
  • Як все могло б бути насправді?

Напишіть маленький твір про подорож лицаря на турнір (4-5 речень)

(заслуховування творів)

А  зараз ми з вами проаналізуємо свою працю на уроці, послідовно відповідаючи на запитання: (слайд 24).

  1. Що нового ви дізнались на уроці?
  2. Що запам’яталось найбільше?
  3. Що вам не вдалось зробити?
  4. Що залишилось незрозумілим?
  5. Про що ви хотіли б дізнатися більше?
  • Оцінювання найактивніших учнів класу;

Будь ласка, здайте ваші листки самооцінювання.

VII. Домашнє завдання (слайд 25)

Опрацювати § 7 ст. 73-81.

Намалювати власний герб  і девіз до нього

Додаткове завдання

Написати  міні-твір (8-10 речень) «Один день з життя селянина чи лицаря»

 

docx
Додано
25 листопада 2018
Переглядів
8753
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку