Тема: Зірка Мензатюк «Таємниця козацької шаблі». Пригодницька повість сучасної письменниці. Важливість знань про історичне минуле нашого народу. Епічний твір
Мета: використовуючи матеріали повісті Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі», формувати навички практичного застосування набутих знань з літератури, мови, історії України, народознавства, географії, музики у повсякденному житті; активізувати пізнавальну діяльність учнів; сприяти вихованню в дітей почуття товариськості, доброзичливості, любов до читання, повагу до героїки наших предків.
Хід уроку
Епічний твір(робота з підручником)
Перший конкурс «Хто більше?»
Ведучий: мудрість наших предків, козацькі прислів'я дивують нас своєю актуальністю і сьогодні. Ця мудрість для нас, як золото, як неоціненний скарб, який ми зобов'язані знати, плекати і примножувати.
Завдання: за 5 хвилин команди повинні пригадати якомога більше прислів'їв, приказок, у яких згадується про козаків.
Відповіді:
Легше вовком орати, ніж козаком проти козака воювати.
Ой піч, моя піч, якби я на тобі, а ти на коні славний би тоді козак був би з мене.
Коли стелиться доріжка, козакові не до ліжка.
Козача потилиця панам-ляхам не хилиться.
Терпи, козаче, отаманом будеш.
Козацькому роду, нема переводу.
Як є хліб і вода, козаку не біда.
Кінь, шаблюка, вітер в полі і ніхто не здолає козацької волі!
Козак без волі, як кінь на припоні.
Не той козак, що поборов, а той, що вивернувся.
(За правильні відповіді І команда отримує такі підказки – букви Д, Ш, а ІІ команда такі – П, К.)
Ведучий: У повісті Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі» герої багато дізналися про козаків, а завдання другого конкурсу допоможе нам з'ясувати, хто краще запам'ятав текст.
ІІІ. Актуалізація опорних знань ( 5 хв.)
Учитель: полюбляє подорожувати і Зірка Мензатюк. «Причому, то мають бути «дикі» мандри з наметом, наплічником — по місцях, які не затоптали туристи. Казанок на багатті, лисиця, яка вночі цупить нашу ковбасу, проблеми з грозою чи вітрюганом, що серед ночі зриває намет — оце мені саме всмак», — говорить письменниця.
( випереджальне завдання ).
ІV. Формування й удосконалення практичних умінь і навичок ( 12 хв. )
Завдання: визначте, які з наступних тверджень є правдивими, а які помилковими.
Оцінювання: за кожну правильну відповідь 1 бал ( взаємоперевірка ).
2 . Робота з текстом.
Учитель: ви чудово пам'ятаєте текст, а може хтось пригадає, як звучала загадка в повісті (учні відповідають: не горіх, а тверде; не пани, а в узорах жупани; стрілець їх сватав, та й голову склав).
- Які знання знадобились героям, щоб відгадати цю загадку?
- А ви полюбляєте розгадувати загадки? Тоді наступнє завдання для вас.
3. «Розгадайка».
Завдання: розгадайте 7 загадок, а відповіді запишіть у стовпчик і прочитайте закодоване слово.
Цих загадок рівно сім,
Пропонуємо всім
Їх сумлінно розгадати
Та у стовпчик записати.
З перших літер скласти слово,
Якщо впорались - чудово!
Ідейно-художній аналіз твору.
Закріплення вивченого матеріалу. Робота на картках.
Дом. Завд.